Loading...
dk

12V problemer! | Tesla Forum

YESTES
YESTES Feb 7
85D 6/2015: jeg har i løbet af den sidste uge fået en masse periodevise fejlmeddelelser og periodevise svigt på diverse.
Jeg får alamer om åben trunk, lav kølevæske, højre forlygte virker ikke hele tiden, blinklys til højre blinker med dobbelt frekvens, hornet virker ikke og autopilot slår fra.
Faktisk virker højre forlygte periodevis og diodelygten “flakker” men når jeg så trykker på hornet, går forlygten ud. Lyden til blink til højre forsvinder også, men virker til venstre....
Og så efter nogle kilometer virker alt igen.... indtil pludselig ikke....og så virker det igen.
Jeg har lagt mærke til at fejlene forsvinder når jeg drejer kraftigt og bilen dermed “vrides” lidt.
Volt over 12V polerne viser 14,74.
Alt dette fik mig straks til at tænke “dårlig stelforbindelse” så jeg rev badekarret ud og har fundet en stelforbindelse i venstre side i “motorrummet” med flere kabler monteret her. Har givet den kontaktrens men stadig fejl.
Jeg har også gennemgåer sikringsboks 2 og 3 men ikke fundet noget...
Er der nogen dar har oplevet ligende eller ved om der er flere steder med stelforbibdelse, fordelerbokse til 12v eller lignende og nogen der ved noget om denne “kreds”?
Vh Yestes
fmm1000
fmm1000 Feb 7
Jeg har haft samme symptomer i en 09 15 85d. Det var stelforbindelsen. Tesla fixede det.
YESTES
YESTES Feb 7
Ja, det er også min egen diagnose men jeg har ikke mulighed for at aflevere bilen i øjeblikket. Ved du mere om hvor de fixede stelforbindelsen?
Vh yestes
RobertJ
RobertJ Feb 8

Kunne være den her:

https://forums.tesla.com/forum/forums/loose-ground-stud
https://teslamotorsclub.com/...-over-torqued.86688/

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Feb 8
YESTES
YESTES Feb 8

Hej Robert

Tak for link, det passer meget godt på mine fejl!

Jeg prøver at se nærmere på stelforbindelserne det her i weekenden og skriver lige om jeg får det løst.

VH Yestes

fmm1000
fmm1000 Feb 8
Du kunne da ringe til Tesla i Kbh eller Århus og spørge, hvordan og om det er OK at fixe det selv.
YESTES
YESTES Feb 8
Det har jeg skam da også gjort. Og de er altid flinke, men de kunne kun gætte på det samme problem som jeg selv kan. Og så skal bilen køres til århus, afleveres, diagnostiseres, fixes og hentes igen. Da bilen er ude over garanti koster det ovenikøbet timeløn. Men egentlig er det fordi jeg ikke har tid p.t. til at afleverer bilen OG fordi jeg vil tage ejerskab (kendskab) til min egen bil. Principielt vil jeg have adgang til alle de detaljer vi som ejere ikke har fået (endnu). Et godt eksempel er udskiftning af skærmen, som jeg jo ligesom alle andre med min model, også vil løbe ind i inden længe. Det er jo ikke ok, at det skal koste så meget for en simpel fejl som et hukommelseskort der slides op.
Derfor VIL jeg lave så meget som jeg selv kan finde ud af (eller lærer) som jeg kan.
Det er vel også bl.a. derfor vi har dette forum, for at hjælpe hinanden med vores biler.
Jeg skriver hvis jeg kan fixe problemet.
Vh Yestes
fmm1000
fmm1000 Feb 9
Prøv at spørge på det norske eller internationale forum.
Gronhund
Gronhund Feb 11

Husk at læg billeder ind, til os andre, hvis du finder problemet, tak.

Venlig hilsen

Gronhund

JCBX
JCBX Feb 11

@Yestes

Det ER stelforbindelsen på højre vange i frunken !

Den irrer og mister forbindelsen

Hvis ikke du kan lirke den ud og reetablere den som bør du etablere en direkte fra batteriet til punktet

Den skal være mindst 6mm2 for at være tilstrækkelig

Hilsen... en gør det selv mand ... langt ude over garantien

Mvh
JCBX

YESTES
YESTES Feb 11
Hej JCBX
JA, det ER stelforbindelselsen!
Og vi er så mindst to der er både ud over garantien og lidt handy :-)
Jeg har lige fixet det på ca. 1 time men det kræver lidt værktøj og mod til at bore i bilen...
Jeg prøver at give en beskrivelse her:
- masser af fejlalarmer, ingen højre forlys, ingen autopilot, ingen blinkerlyd til højre...
- ud med trunk
- på højre vange (set inde fra bilen) sidder stelforbindelsen ( der er også en på venstre vange).
- jeg prøvede med WD 40 og helt forsigtigt med en 13 mm fastnøgle. Alubolten med møtrik knak naturligvis med det samme. Det er totalt irret sammen. Måske kan andre være mere tålmodige og lade noget krybeolie eller lign. Virke nogle dage.
- Kabelforbindelsen var helt irret til og det er tydeligt at strømmen ikke kan få forbindelse. Frem med sandpapir, slibe på kabelskoen til den er helt ren på begge sider.
- frem med boremaskinen, lille bor, bore midt i den knækkede bolt. Det er meget nemt i alu og det er helt gennem vangen. Lidt større bor og til sidst et 7mm bor.
- frem med snittappen ( forsigtig det er aluminium) lav et invendigt geving til en 8mm bolt.
- slibe overfladen, rengør (affedt med fx bremserens, kæderens elller lign) også en 8mm maskinbolt i passende længde og med samme gevind som det netop skårne.
- kabelsko, spændskive, fjerderskive sættes på bolten der forsigtigt skrues i gevindet MED HÅNDKRAFT og ikke for hårdt.
- og JA nu virker alt igen ..... indtil det begynder at irre igen. Problemet er forskellige materialer så skal også have givet noget valeline eller polfedt.
- så venter jeg bare på at den i venstre side skal skiftes.....
Vh YESTES

canel
canel Feb 11

jeg håber at du har brugt en messingskrue, da jern i aluminium tærer med tiden.
og det bliver ikke bedre af at der går strøm igennem den.

en aluminium skrue var bedre, men de er svære at skaffe.

Forummets indlæg er redigeret af canel Feb 11
YESTES
YESTES Feb 11
Helt enig - havde bare ikke en alu bolt i 8mm i garagen, men det finder jeg et sted i løbet og de næste par dage ;-)
Vh yestes.
webercarbmann
webercarbmann Feb 11

Yestes - tak for info.

Det er næste noget man bør udføre præventivt til sommer. 

Blote her: Kan ikke lige finde dem i DK. Måske er der andre der ved hvor de kan skaffes. 

https:///...1TpRF4IaAnEeEALw_wcB

canel
canel Feb 12

køb en stang alu. ( helst søfart hvis muligt) og skær gevind på den.
derefter kan den skæres op i passende længder.
måske de har noget på et fly værksted.
der arbejder de i forædlet alu.
der er blandet magnesium i.
det vejer mindre og er stærkere.

YESTES
YESTES Feb 12
Jo det kan man da, men det er altså også muligt at købe færdige alubolte. Et par eksempler er til drivhuse (fx Juliana), til mange cykler og motorcyker, forskellige motordele fx bundskruer til bundkar osv.
Det vigtige er naturligvis at få en bolt i tilpas stor dimension så forbindelsen kan bære strømmen der skal gå igemmen OG at bruge en snittap der passer i både størrelse og gevind!
Hvis du aldrig har skåret et gevind, så få hjælp af en der har, alu er MEGET blødt.
Jeg lage mærke til at der i venstre side i min bil er monteret en ekstra påsvejset bolt kun et par centimerer fra stelforbindelsen og helt magen til, men den er ikke i brug i min bil.
I højre side er der også to små tyndere bolte der fungere som støtte for kablerne. De kan måske bruges i nødstilfælde men jeg tror det er for tynde til varigt brug (og så er de jo til at holde kablerne).
Vh Yestes