Loading...
dk

Kan kun lade med 13 amp | Tesla Forum

Noer
Noer Feb 12 '19

Hej alle.
Jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med.
Jeg undre mig over, at jeg kun kan lade med 9 kW på nær når jeg selvfølgelig super charger.
Når jeg lader på en destination charger med teslas egen wall connector, så smider den kun 9 kW på. Det samme gør sig gældende derhjemme hvor jeg har et rødt cee stik med egen gruppe op til 16 amp.
I bilen har jeg kun mulighed for at lade med 13 amp. Jeg erindrer at jeg tidligere har set den lade med 11 kW som jo også er detsom tesla selv skriver deres wall Connector normalt lader med.
Håber I kan hjælpe.

MOS
MOS Feb 12 '19

Hvis det kun var på én bestemt ladeboks, der var nedsat ladehastighed (f.eks. din derhjemme), så ville det tyde på, at det var elinstallationen, der var noget galt med. Men det lyder ikke til at være tilfældet her.

Hvis den kun lader med 2/3 af normal effekt, så kan det skyldes, at der mangler forbindelse på én af faserne. Men 9 kW passer heller ikke med 2/3. Der er også nogle ladebokse, der kan indstilles i max. ladestyrke, f.eks. 6/10/16 A. Det lyder dog heller ikke til at være tilfældet her, hvis den lader med 13 A alle steder med AC-ladning.

Det kunne også være UMC'en, hvis problemet kun forekommer, når du lader med den. Men du skriver, at problemet også er der ved ladning på destination chargers, hvor der jo er påmonteret ladekabel og man ikke bruger UMC'en. Så det er nok heller ikke det.

Det virker lidt underligt i dit tilfælde, men jeg gætter på, det er noget med selve bilen, når problemet er der ved alle steder med AC-ladning. Jeg kan ikke komme det nærmere. Har du spurgt Tesla?

migselv
migselv Feb 12 '19
Det er ikke til at udelukke at der er et problem med laderen eller ledningsnettet i bilen. 
Hvis du ikke har tilsluttet bilen til noget ladekabel endnu, kan du så kun vælge 13A max?
Du burde altid kunne sætte den til 16/24/32A alt efter hvilken lader der følger med bilen.
Såfremt du allerede her ikke kan vælge mindst 16A er der nok et eller andet problem med ladesystemet i bilen. 
Noer
Noer Feb 13 '19

Jeg kan kun vælge at skrue op til 13 amp. Hvis jeg skruer ned på f.eks 12, så står der med lille tekst nedenunder boksen "max 13 amp"

Når jeg lader får jeg fint det lille 3 tal, hvilket jo under normale omstændigheder viser at der lades på tre faser, men som sagt så kan jeg kun skrue op til 13 amp, hvilket giver 9 kw.

KimT
KimT Feb 13 '19

Du skal ikke lade dig snyde af det lille 3-tal. Det viser den også selvom der er en af sikringerne der er sprunget - det har jeg prøvet.

migselv
migselv Feb 13 '19
Umiddelbart tænker jeg at der ikke fører nogen vej forbi et Tesla Service Center. 

9kW er som du har regnet dig selv frem til 13A på 3 faser. Så hvis du slet ikke kan skrue længere op, ikke en gang når intet er tilsluttet tyder det på et eller andet problem.

Har du prøvet det sædvanlige? Altså at genstarte begge skærme, evt den “store” nedlukning med genstart efter 1 minut?
Nogengange kan man jo være heldig med det. 
migselv
migselv Feb 14 '19
Chademo ligesom Supercharge benytter sig ikke af de indbyggede ladere i bilen. Her sidder laderen i standeren og der lades direkte i batteriet (DC ladning). 

Problemet er dog beskrevet at være specifikt med AC ladning.

I opladningsskærmen burde der kunne vælges mindst 16A (afhængig af bilens lader) når bilen ikke er tilsluttet noget som helst endnu. Da dette her kun kan sættes til max 13A går mit bud på noget problem der har med AC ladningsdelen at gøre. 
DC ladningsdelen burde virke upåklagelig. 
Noer
Noer Feb 20 '19

Hej alle.

Beklager jeg ikke har fået skrevet, men min mail har ikke virket. Problemet er stadig det samme. Jeg har forsøgt mig med flere forskellige ladere, men som sagt er max 13amp. Hvis jeg går ind på ladeskærmen uden at noget er sat til, så har jeg også kun her muligheden for 13 amp.

Havde kontakt til tesla. de havde heller ikke lige noget svar på hvorfor den kun ladede med 13 amp. Han bad mig sætte bilen til opladning og fortalte mig at han kunne se at den ladede med max antal "pinde" på hans skærn. Så han kunne ikke hjælpe yderligere

Citat fra migselv Umiddelbart tænker jeg at der ikke fører nogen vej forbi et Tesla Service Center.    9kW er som du har regnet dig selv frem til 13A på 3 faser. Så hvis du slet ikke kan skrue længere op, ikke en gang når intet er tilsluttet tyder det på et eller andet problem.   Har du prøvet det sædvanlige? Altså at genstarte begge skærme, evt den “store” nedlukning med genstart efter 1 minut? Nogengange kan man jo være heldig med det. 

Hvordan laver man den "store" nedlukning? Kender kun til den hvor man holder scroll hjulene inde på samme tid.
Forummets indlæg er redigeret af Noer Feb 20 '19
PeterE
PeterE Feb 20 '19
Inde i Service menuen, du skal bruge dit Tesla login og det meste forsvinder. Dog bliver kilometerstand bevaret :)
CanEl
CanEl Feb 20 '19

der er en beskrivelse på reset herinde:
søg på: Spotify skriver invalid account     indlæg #16

Gronhund
Gronhund Feb 21 '19

Har du, for en god ordens skyld, mulighed for at prøve at lade med en andens ladekabel. Hvis det også lader med 13A, må det jo være noget i bilen der går galt.

migselv
migselv Feb 21 '19
Jeg fastholder at det er bilens ladesystem der har et problem da strømstyrken selv uden tilslutning af noget ladekabel ikke kan indstilles til mere end 13A. 

Lille reboot:
Hold begge scrollhjul på rattet inde indtil den store skærm genstarter. 
Der er nogen der siger at hvis man samtidig træder på bremsen giver det en mere grundig genstart (jeg har ikke bemærket forskel). 

Stor reboot:
Hold scrollhjul og tasterne oven over scrollhjulene inde i godt 30 sekunder. Det genstarter begge skærme. 

Nedlukning og genstart:
Fra menuen i bilen vælg “shut down”. Bilen lukker ned. 
Bliv stille siddende i førersædet og lad være med at røre noget i ca 1 minut. Træd derefter på bremsen for at starte bilen op igen. 
Jeg har nogen gange ventet for længe og der skete ikke noget ved at træde på bremsen. Så hjælper det at åbne førerdøren. 

En reset til factory settings kan man selvfølgelig også prøve, dog ser jeg ikke lige hvordan det skulle hjælpe. Man mister derved samtlige indstillinger samt trip data. 

Jeg tror den skal forbi Tesla for en nærmere undersøgelse af problemet. 
DeaconWP
DeaconWP Feb 22 '19

Er det denne bils problemer, som jeg svarede på i en facebook gruppe?

Noer
Noer Feb 22 '19

Jeg har snakket med Tesla om problemet. Hun fortalte, at det var en begrænsning i laderen som gjorde det. Man ville kunne afhjælpe problemet med at installere en ny harness i bilen. Pris 2200 kr.

Det har åbenbart intet med software at gøre, intet med fejl på laderen, men simpelthen en del i laderen som gør at man ikke kan lade mere end 13 amp. Om det er en and fra Tesls side skal jeg ikke gøre mig klog på, men det lyder i mine øre lidt underligt at man skulle vælge at installere en dims som reducere ladeeffekten i bilen. Under alle omstændigheder har jeg valgt ikke at give 2200 kr. for at kunne lade med 2 kw mere i timen. Pengene kan jeg sagtens bruge på noget andet. 

Tak til alle jer som gav jer tid til at svare på mit spørgsmål

MOS
MOS Feb 22 '19

Det lyder lidt mærkeligt i mine øjne. Hvornår er den dims blevet installeret og hvorfor? Den har jo tidligere kunnet lade med 11 kW ligesom alle andre Teslaer? Eller skal det forstås som at der er en dims i laderen, som er slidt og nu kun kan klare 13 A (9 kW)?

Kiefer
Kiefer Feb 22 '19

Alle Teslaer fra ca. >2014 fik installeret et harness hvor Tesla fandt ud af at det kun var sikkert at lade med 13A. Vi blev på et tidspunkt kaldt ind og fik det skiftet, dengang på garanti, men skiftet blev det, til et der kunne håndtere de 16A i stedet.

Hvis bilen er fra det tidspunk og aldrig har fået det lavet indenfor garanti, så er det vel at spørge om man kan få det lavet på kulance?