Loading...
dk

Opticoat, spild af penge? | Tesla Forum

kapsel
kapsel Feb 25 '19

Hej,

Jeg har købt en Model 3 Performance og er virkeligt i vildrede omkring om hvorvidt man bør foretage sig noget ifht. behandling med fx Opticoat.

Det virker lidt som noget hokus pokus - med smarte ord som Pro, Pro+, ceramic, etc..

Mange af dem der taler for Opticoat, er dem der selv sælger det, eller dem der selv har smidt de 5-10.000 kr. det koster at få behandlet vognen.

Nogle der har fravalgt det? Hvorfor? Er det spild af penge, eller, om muligt værre - skidt for bilens holdbarhed?

Kasper

Nikolaj
Nikolaj Feb 25 '19

Jeg valgte at få det gjort hos Autoskadestuen, og det blev mega flot. Desværre så flot, at jeg fik den nøglet 2 dage efter i et parkeringshus.

Jeg vælger det fra, når vi snart skal have nr. 2. Årsagen er, at jeg ved efterfølgende håndvaskning fik lavet små vaskeridser, hvilket er stort set uundgåeligt, når man ligger hånd på lakken. Disse vaskeridser har jeg så efterfølgende kunnet fjerne ved at polere bilen ved forårsklargøring. Her fjernes en mikroskopisk del af den øverste klarlak, som Opticoat jo sidder uden på, og derved forsvinder. Så model 3 bliver for vores vedkommende beskyttet af mig selv med først en lakforsegler og dernæst et lag canuba-voks, som så skal tilføres nogle gange årligt. Herefter kan jeg årligt polere den og gentage behandlingen.

Kiefer
Kiefer Feb 25 '19

Vi har fået det gjort på alle vores teslaer. Og selv svigermor blev mægtig glad for at få det gjort på sin Skoda Octavia. Så vi kan varmt anbefale at få det gjort.

/Martin

Bianco
Bianco Feb 25 '19

Har fået gjort det på to Tesla'er og en Leaf. Jeg betragter det som langtidsholdbar klarlak, og i praksis betyder det for mig at jeg kører bilerne i vaskehal med minimale vaskeridser. Og jeg ved at hvis bilen skal poleres op en dag, så kan det gøres uden at nå ned til den originale klarlak.

P85DK
P85DK Feb 25 '19

Fik det på Teslaen i marts 2015, har ikke fået det på andre biler siden og vil ikke have brugt pengene på det hvis jeg havde sat mig ordentligt ind i det.

Det er et af de produkter hvor scientific validity er større end face validity, så du skal tro på det for at kunne se det :-)

ElPeter
ElPeter Feb 25 '19

Måske det kommer an på lakken. Jeg har ikke opticoat på, midnight grey metallic og ser ikke nogen ridser, selv efter 3 år og vask i vaskehal.  Det virker som om f.eks. sort ikke-metallic meget nemmere kommer til at se ridset ud, men om opticoat virker bedre end en gang voks det ved jeg ikke.

Der var meget hype omkring det for 3 år siden, jeg fik mistanke om at man fik rabat på behandlingen hvis man efterfølgende smed nogle billeder på teslaforum og fortalte om hvor hvor superflinke folkene var hos <indsæt opticoatpusher her> .

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 26 '19

Teslas lakker er ualmindelig bløde, da det er miljøvenlige lakker der anvendes. Jeg har en sort ikke metallic MS som snart er 4 år og som har fået opticoat pro plus fra ny. Den er kun håndvasket med no rinse, og trods det er der en del ridser i lakken. Jeg havde måske naivt nok forestillet mig at den stort set ville være ridsefri ved alm. håndvask men nej....

Jeg kan dog trøste mig med at bilen er meget lettere at vaske, og det er meget lettere at holde lakken ren. Den står her 4 år efter og 120.000 km senere skinnende blank, og på behørig afstand stadig pæn i lakken.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 26 '19
Bianco
Bianco Feb 26 '19
PS Tesla benytter samme type lak som alle andre bilproducenter.
mbk
mbk Feb 26 '19

Jeg må nok indrømme at jeg er stærk skeptisk efter at have set youtube videoer, der bliver dryppet et par dråber og så er lakken fanstastisk meget bedre.

Største del af arbejdet er helt klart forberedelsen med korrigering af lakken, om de der par dråber gør en kæmpe forskel er jeg ikke helt sikker på, nok ikke meget mere end at vokse bilen med turtle wax eller whatever.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 26 '19
husfeldt
husfeldt Feb 26 '19

Jeg får min sorte TM3 coated i dag, med OptiCoat - så må vi se om det bliver godt..

Den meget snak om Tesla lak virker btw enormt subjectiv - er der mon ikke en mere videnskabelig test / undersøgelse .. som er mere troværdig end snak og rygter..?

 

PeterE
PeterE Feb 26 '19

Det er sjovt nok, vi stormer alle hen og får opticoatet bilerne - og det ville vi aldrig gøre med en BMW, Nissan, Audi osv osv osv vel? Og jeg er enig med Bianco - har også læst og talt med en autolakerer og en detailer, som begge siger at lakken er den samme som på andre biler. Og nåh ja, min egen er også Opti'et og står flot på 4 år og mange km - selvom den har været i alle landets vaskehaller :)

andersh
andersh Feb 26 '19

Min bil overlevede at min datter på 4 fjernede sne med en børne-metalrive - med kun overfladiske ridser (tiden stod stille i et øjeblik). Uden Opticoat er jeg ret sikker på at man kunne se rå aluminium.

mbk
mbk Feb 26 '19

@andersh

Arh mon det ville være så slemt.

Kejseren
Kejseren Feb 26 '19

Fik hun stuearrest i et halvt år? :D

MichaelS
MichaelS Feb 28 '19

Fik opticoated rød Model S lige efter levering 2015 (i Odense). Baggrund var at vi ønskede at bruge vaskehal. Står særdelen flot efter alm vask i vaskehal. Har ikke gået efter for vaskeridser, men ser dem heller ikke. Fik "smurt" en god del hvid maling på bagskærmen da en i... bakkede ud og ramte vores bagskærm med sin forskærm (går jeg ud fra). Der var INGEN ridser i vores lak, og den hvide lak kunne let tages af med en let polering, så teslaen "vandt" den lille parkeringsdyst. Jeg synes det har været pengene værd.

Forummets indlæg er redigeret af MichaelS Feb 28 '19
M3rasmus
M3rasmus May 6 '19

Der er sjovt nok ingen der har kunne eftervise større resistens for ridser på en bil der har fået opticoat. 

Hvis det virkelig virkede så godt, så tror jeg man ville kunne se en masse videoer hvor det blev bevist. 

jramskov
jramskov May 6 '19

Som jeg ser det, er det ret svært at lave sådan en sammenligning, så jeg er ikke overrasket.

Mads9202
Mads9202 May 6 '19

nogle der har erfaringer med PPF (paint protection film)?

overvejer det selv og har set masser af videoer på nettet som er meget overbevisende 

MikaelH
MikaelH May 6 '19

@Mads9202

Har ingen personlige erfaringer, men hvis du finder en montør der laver et godt stykke arbejde og arbejder med kvalitetsfilm, så er det en rigtig god løsning hvis du vil passe på din lak. Problemet er blot prisen. Det er tilsyneladende meget dyrt. 
Jeg er selv ved at undersøge priser for at få fronten pakket ind.

Sider: 1 2 »