Loading...
dk

Roadtrip i Europa og lademulighed | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Feb 27
Jeg er ved at planlægge en roadtrip rundt omkring i Europa til sommer, og ser ud til at være godt dækket ind med Tesla superchargers. Dog er der områder omkring de tyske/østrigske/italienske alper, hvor der er destination chargers på hoteller osv, samt andre "Menneke" type 2. 
Kan jeg regne med at kunne lade Model 3 på alle supercharges (til sommer) samt disse Menneke chargers? 

Er rigtig spændt på den første roadtrip i bjergene med Model 3. 
MOS
MOS Feb 27

Jeg vil tro, at alle SuC'er til sommer vil have installeret CCS-stik på i hvert fald nogle af standerne, så der bør du i hvert fald kunne lade.

Destination Chargers har Type-2 (Mennekes) stik, som også passer til Model 3. Destination Chargers er dog oftest kun tilgængelige for kunder (f.eks. overnattende gæster på hotellet). Dvs. du skal ikke regne med at kunne klatlade, hvis du lige kommer et smut forbi, medmindre du også skal overnatte der. Jeg har dog selv klatladet en enkelt gang efter aftale med hotelpersonalet, så hvis man spørger pænt, kan man måske få lov.

De fleste offentlige ladestandere med AC-ladning har også Type 2 (Mennekes) stik, men som regel skal du have dit eget Type-2 til Type-2 ladekabel med. Vær obs på, at disse ladere lejlighedsvist kan være optaget af andre elbiler (eller gud forbyde det ICE-biler). Så lad være med at forlade dig på disse, medmindre du har rigtig god tid eller er inden for rækkevidde af en SuC eller anden lademulighed. Jeg har ingen personlige erfaringer med disse, men vær opmærksom på, at de offentlige ladestandere i nogle tilfælde kan kræve f.eks. et abonnement, at man har en chip til at aktivere laderen eller en bestemt app installeret på mobilen. Så det vil være en god idé at researche på forhånd.

Mht. bjergkørsel, så husk at det naturligvis koster en del ekstra energi at køre op ad et bjerg. Totalforbruget vil dog ikke være væsentligt højere, da man får det meste af energien tilbage, når man kører ned ad bjerget igen (pga. regen). Erfaringsmæssigt er gennemsnitsforbruget ca. det samme som i fladt terræn (forudsat at du starter og slutter i samme højde!). Dette skyldes, at gennemsnitsfarten ofte er lavere, når man kører i bjerge.

Som tommelfingerregel koster det ca. 10% ekstra på batteriet at køre 1000 højdemeter opad. Så husk det. Det kan i nogle tilfælde være det sidste alpepas, man skal over, der er det kritiske punkt - ikke om man når helt hen til næste SuC. Det nytter jo ikke noget, hvis man har estimeret 5% tilbage på batteriet ved ankomst til næste SuC, hvis man undervejs er nede på -2% på toppen af sidste bjerg før SuC'en. For så vil du skulle skubbe bilen de sidste par hundrede højdemeter op til toppen, hvilket nok er en pænt tung fornøjelse(!). Hvis bilen ellers ikke er helt død, når man når toppen, kan man ofte uden problemer trille ned i mål og endda have ladet batteriet lidt op på nedturen.

Tip: Brug navigationen, vis energy appen på skærmen og vælg fanebladet "Trip". Så får du en graf over batteriets State of Charge % estimeret helt hen til ankomst. Så kan du holde øje med, hvor mange % SoC, du har på batteriet ved ankomst og om grafen evt. går under nul et sted på ruten, hvor der er et højt bjerg.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 27
SuneH
SuneH Feb 27

Søren: Se evt mit indlæg om vintertur til Østrig fra tidligere i dag. Mht type2-type2 kabel, så tror jeg i praksis du kan undvære det. På selve turen til bjergene bruger du bare SuC hele vejen (alle de SuC vi kom forbi til/fra Østrig havde CCS stik til rådighed). Når først du ER i bjergene, så vælg primært hoteller med destination charger. Den har indbygget type2 kabel. Når du skal rundt mellem hoteller, starter du jo på 100%, og ellers kommer du vel forbi en SuC hvis der er langt.

MOS har ret når han skriver destinatin chargers er forbeholdt betalende kunder.

I de godt 3 år jeg har haft mit type2 kabel har jeg brugt det 3 gange. I den tid har vi kørt 90.000 km og været i Sverige, Norge, Tyskland, Østrig og Frankrig. Så man kommer langt kun med SuC og destination charger.

sorenfriis
sorenfriis Feb 27
Tusind tak for de gode erfaringer @MOS og @SuneH 

Vi tager først til salzburg, og på den rute er der ingen problemer. Derefter lidt alpinrute hvor vi kører Ca 200km bjerge og ender med et hotel med destination charger. Derefter til Toscana og der bliver det en anelse mere tvivlsom. Har det at nogle offentlige standere kræver abonnement eller noget. Det kan være vi kan planlægge efter at rammer superchargers i stedet. 
Der følger type 2 kabel med M3 ikke? 
MOS
MOS Mar 1
Citat fra sorenfriis Der følger type 2 kabel med M3 ikke? 

Jo, der skulle gerne følge et Type-2 til Type-2 kabel med. Derudover en UMC med adapter til blåt industristik samt adapter til alm. mormorstik.

mbk
mbk Mar 1
Citat fra MOS
Citat fra sorenfriis Der følger type 2 kabel med M3 ikke? 

Jo, der skulle gerne følge et Type-2 til Type-2 kabel med. Derudover en UMC med adapter til blåt industristik samt adapter til alm. mormorstik.

Type-2 er dog i restordre, jeg skulle få besked når de havde et. 

SuneH
SuneH Mar 1

@sorenfriis: Du er velkommen til at låne mit type2 kabel. Jeg har også et antal adaptere mm som kan være relevante. Så kan du altid tage en god flaske Toscaner med hjem :-) Jeg bor i Jyllinge v. Roskilde. Skriv en PM eller direkte her i tråden hvis du er interesseret.

sorenfriis
sorenfriis Mar 1
Citat fra SuneH

@sorenfriis: Du er velkommen til at låne mit type2 kabel. Jeg har også et antal adaptere mm som kan være relevante. Så kan du altid tage en god flaske Toscaner med hjem :-) Jeg bor i Jyllinge v. Roskilde. Skriv en PM eller direkte her i tråden hvis du er interesseret.

Tak, Sune. Det kan meget vel være, jeg tager imod det gode tilbud :-)

tvegaard
tvegaard Mar 3
Jeg planlægger også en længere tur til Norditalien til sommer. Siger I, at de kabler der følger med min nye M3, rækker mit behov, eller kan der være ladestationer, som har et andet stik? Jeg tænker, at det er rart at være beredt på de stiktyper, der måtte kunne forekomme.
KimT
KimT Mar 3

Til en 3'er vil jeg ikke mener du har brug for andet end et type2 kabel. Hvis du lader uden for SuC netværket vil man vel enten kunne finde en lader med CCS. Og ellers er det ladere med type2 man finder.

DeaconWP
DeaconWP Mar 3

Ja, det er dejligt med de nye 3, som har CCS stik i bilen.

Lader på SuC, Type 2 og CCS. Ret godt dækket ind.

Men har man en model S eller X, så kunne man i det område, måske mere ovre i Frankrig, gøre brug af et type 3 til type 2 kabel. En AC stander med op til 22 kW kan være med det ovale Type 3 stik. Som man så kanhave etmed af.

Men absolut ikke nødvendigt til en Model 3.

DeaconWP
DeaconWP Mar 3

Når det så kommer til betaling ved de udenlandske standere, så kan det være en god ide at kigge efter Maingau Energie. De har en app, der hedder EinfachStromLaden Billigt billigt billigt.

Kan også bruges i Dk med de standere man ikke har kort til, til kun 3 kroner pr kWh.

Windwards
Windwards Mar 3

@DeaconWP: Super tip :) Har set at appen kan benyttes til min E.ON stander tæt ved min lejlighed.

Pris 0.4 Euro pr kwh, 3 kr som du nævnte. Meget bedre end de 5.50 kr som E.ON vil have.

Takker

sorenfriis
sorenfriis Mar 7

Vil der på sådan en roadtrip, hvor der næsten kun er lange ture, være nogen grund til ikke at lade helt op til 100% hver gang?

RobertJ
RobertJ Mar 7

@sorenfriis, det er op til kørselsstil, tålmodighed og andre subjektive standpunkter.
Søg google for ladekurver eller 'charge curve' på supercharger. Hurtigt i starten, langsomt til slut.
Jeg trækker sjældent stikket over 60% når jeg kører langture, f.eks. hannover - hamborg (rhüden - bispingen) strækningen er der tyndt belagt med SuC og fri hastighed der gør at 70% er bedst.

- R

PeterE
PeterE Mar 7
Citat fra sorenfriis

Vil der på sådan en roadtrip, hvor der næsten kun er lange ture, være nogen grund til ikke at lade helt op til 100% hver gang?

Ja, stop din opladning ved 85-90% - med mindre du overnatter et sted. Opladningen imellem 90% og 100% bliver kun langsommere og langsommere. Lidt som når du fylder en drikkedunk med vand, fuld gas i starten og mere og mere roligt til sidst så du ikke spilder :)
sorenfriis
sorenfriis Mar 7
Citat fra PeterE
Citat fra sorenfriis

Ja, stop din opladning ved 85-90% - med mindre du overnatter et sted. Opladningen imellem 90% og 100% bliver kun langsommere og langsommere. Lidt som når du fylder en drikkedunk med vand, fuld gas i starten og mere og mere roligt til sidst så du ikke spilder :)

Gode svar.. tak :-)

sorenfriis
sorenfriis Mar 11

Kom til at tænke på, at ovenståede svar giver mening, der hvor man holder ind og "hælder" strøm på for så at køre videre - altså hvor man venter. Men der hvor jeg bruger destination chargers på hoteller - for så at køre videre dagen efter - er der så nogne grund til ikke at lade op til 100%?

Jeg tror det jeg fisker efter er, om det har nogen negativ indflydelse på batteriet, jeg skal være bekymret for i det lange løb? (har tænkt mig at have bilen i 6-8 år umiddelbart. Findes der dokumentation for Model S batterikapacitetsforringelse, og kan det umiddelbart overføres til M3?)

Bianco
Bianco Mar 11
Quote from sorenfriis  Jeg tror det jeg fisker efter er, om det har nogen negativ indflydelse på batteriet, jeg skal være bekymret for i det lange løb? (har tænkt mig at have bilen i 6-8 år umiddelbart. Findes der dokumentation for Model S batterikapacitetsforringelse, og kan det umiddelbart overføres til M3?)

Model S batterierne holder meget længere end de batterier det blev lagt i den originale Tesla Roadster, så det må være rimeligt at forventet model 3 batterierne holder endnu længere. 

https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

MOS
MOS Mar 11
Citat fra sorenfriis

Kom til at tænke på, at ovenståede svar giver mening, der hvor man holder ind og "hælder" strøm på for så at køre videre - altså hvor man venter. Men der hvor jeg bruger destination chargers på hoteller - for så at køre videre dagen efter - er der så nogne grund til ikke at lade op til 100%?

Ja. Det slider ca dobbelt så meget på batteriet at lade til 100% ift. kun at lade op til 98%, som igen slider dobbelt så meget som at lade til 96%, og sådan fortsætter det med 94%, 92% og 90%. Herfter flader det noget ud, således at det slider dobbelt så meget at lade til 90% som til 80%, herefter fordoblinger ned til 70% og 60%.

Så hvis du gerne vil skåne batteriet, så lad ikke længere op end du har behov for. Til lange ture har man dog oftest behov for at lade godt op til at starte med, men tænk over om du virkelig behøver 100% eller om du evt. kan nøjes med 98% eller mindre. Dette skal naturligvis ses ift. hvor ubelejligt det vil være, hvis man senere på dagen skal ind og lade ekstra. Min erfaring er dog, at selvom man ikke lader til 100%, så kan man selv på meget lange ture nå at lade det, som bilen skal bruge i løbet af den tid, man selv skal bruge på at tisse, strække ben og få en bid mad.

Mit mest ekstreme eksempel er, da jeg startede et road trip langt ned og rundt i Tyskland med kun 20% på batteriet, da jeg kørte hjemmefra. Nåede til Rødekro SuC med ca. 3% på batteriet, spiste aftensmad og kørte videre med ca. 70% på batteriet. Næste SuC stop i Tyskland ankom jeg med lidt mere strøm på batteriet end ved ankomst til forrige ladestop og sådan gik det ellers fremad, da jeg de fleste gange kunne nå at lade mere end hvad jeg havde brugt. Jeg nåede dog aldrig at få den ladet helt op, men så længe den kan køre, er det jo fint.

Min erfaring er, at det er lidt lige meget, hvor meget strøm man har på batteriet ved starten af turen, bare man har nok til at komme frem til første SuC, hvor man alligevel holder pause. Hvis man kun har meget lidt strøm på batteriet, så lader den hurtigere end hvis man ankommer med meget strøm på batteriet. Så efter nogle SuC stops, opnår man en form for ligevægtstilstand, hvor man når at bruge ca. lige så meget energi som man kan nå at lade op. Præcis ved hvilken SoC % på batteriet, man ender, kommer an på længden af ens etapper, kørehastighed, længden af tisse-/spisepauser m.m. Men når man har prøvet det nogle gange og får erfaring med det, lærer man at slappe mere af og bekymrer sig ikke rigtigt om det længere. Kun hvis man skal meget langt væk fra SuC netværket, så vil man naturligvis tjekke, hvor på ruten der er lademuligheder.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 11
Sider: 1 2 3 4 »