Loading...
dk

Massivt prisfald på Model S og Model X | Tesla Forum

PeterE
PeterE Mar 1

Der er iår - dvs i de første 2 måneder af 2019, registreret: 

2 Model X

4 Model S 

66 Model 3

Og i de lys mener jeg nu stadigvæk at prisnedsættelserne bestemt kommer til at betyder mest for Model 3 - og sekundær noget for performance modellerne af både S og X. 

P85DK
P85DK Mar 1

Hvordan skal 30.000 betyde noget som helst for en bil 500.000? Det betyder reelt intet for dem som har købt, betalt og fået leveret deres Model 3 - sure penge, ja, men det er jo et urealiseret tab, som ingen betydning har, og endnu mindre når de engang skal sælge.

At sælge en bil til 900.000 som i går kostede 1.400.000 har da markant betydning, både for de 6 som netop har købt i år, men specielt for salget resten af året.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener med at det har større betydning for Model 3?

PeterE
PeterE Mar 1

Det er faktisk ret simpelt hvis du spørger mig:

Den gruppe danskere som har råd til at købe en bil til 500.000 er mange, mange gange større end den tilsvarende gruppe som vil købe en bil til en lille million. Derfor er prisnedsættelsen på TM3 meget mere interessant. Og jo, hvis man er maxet ud på sit TM3 køb, så betyder 30K meget. For mange.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Mar 1
P85DK
P85DK Mar 1

Enig i at der er flere som kan købe en bil til 500.000, men fordi prispunktet flytter sig 5% så betyder det næppe særligt meget for salget. Tilsvarende er der betydeligt flere købere til biler til 900.000 end 1.400.000, så mit bud er at Model S og Model X vil nærme sig et 'over normalt' antal for biler i deres prisklasse og det skal ses i forhold til det eksisterende salg som er næsten nul, hertil kommer at fortjenesten på de to modeller nok stadig er højere end på Model 3 i kroner og øre.

At du er maxet ud på dit køb af Model 3 og den så falder 5% ugen efter har ingen betydning, da det kun er på papiret den har mistet værdi, du har jo ikke realisteret tabet og når du skal, så har du haft x-antal måneder til at absobere det. Et tab på 500.000 udover allerede forventet værditab på en bil til 1.400.000, det er altså en anden historie, der er det 30.000 i tab måned efter måned efter måned etc. etc. etc.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 1
PeterE
PeterE Mar 1
Citat fra Nostromo Spot on P85DK, jeg ville godt nok have det stramt hvis jeg lige havde smidt 1,4 og den så var faldet 500 i et hug.

My point exactly - der er jo ikke solgt en eneste bil til 1.4 (!) OK, måske er der solgt en enkelt. Men der er solgt mange TM3'ere. 

PeterE
PeterE Mar 1
Citat fra Nostromo Der er da solgt 6 i år, du ved da ikke om de var til 1,2 eller 1,4?

Så hvis de 6 stk hver har tabt 500.000 så er det 3mil og en del mere end de 66 model 3 der hver har tabt 30.000 ;)

De 4 TMS er 3 styks 75D og en 100D, og de 2 TMX er begge 100D. 

PeterE
PeterE Mar 1
Lad os bare være enige om at være uenige, og lige gode venner alligevel :) Det bliver spændende at se hvordan markedet reagerer - både på børsen og ude i butikkerne.
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Mar 1

Markedet reagerer ekstremt negativt. I skrivende stund er aktien nede med mere end 8%!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Mar 1
PeterE
PeterE Mar 1
Citat fra Gustavsfar1

Markedet reagerer ekstremt negativt. I skrivende stund er aktien nede med mere end 8%!

Ikke så underligt, det kan jo ligne lidt panik udsalg før lukketid - uden at jeg nu tror det (!)
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Mar 1
henrik_dk
henrik_dk Mar 1

Kan I forklare de nye priser?

Har forsøgt at gennemskue dem, men det er ikke lykkedes....

Eksempel:
Model S Long Range (100D) pris kr. 664.900 i "den hvide kasse" på Tesla´s hjemmeside.

I den "grå kasse" til højre er total prisen kr. 757.684 inkl. reg. afgift kr. 85.264 og moms kr. 134.484.

Hvordan hænger det sammen? Er prisen i den "hvide kasse" inkl. moms? Men det passer jo heller ikke...

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Mar 1
mbk
mbk Mar 1

Jeg tror de to priser er bil+moms og bil+moms+registreringsafgift+dokumentation_og_levering

Utroligt misvisende, men siden er ikke tilpasset danske forhold og nok noget forbrugerstyrelsen eller lign tager fat i hvis Tesla ikke strammer op. 

mbk
mbk Mar 1

Jeg tror de to priser er bil+moms og bil+moms+registreringsafgift+dokumentation_og_levering

Utroligt misvisende, men siden er ikke tilpasset danske forhold og nok noget forbrugerstyrelsen eller lign tager fat i hvis Tesla ikke strammer op. 

PeterE
PeterE Mar 1
De har talt ned Forbrugerstyrelsen før vist, synes da at det er meget godt på plads nu. Kig på detaljerne når du har konfigureret bilen, tryk på den vistnok røde knap under boksen?
PeterE
PeterE Mar 1
Det ser sådan ud, uden tilvalg:

PeterE
PeterE Mar 1
Inkl moms, afgift og levering. Jeg synes at det er klart nok.
mbk
mbk Mar 1

Ja, men det er da stadig misvisende at de annoncerer en pris man ikke kan opnå før man kigger under detaljer. 

jramskov
jramskov Mar 1

Enig, det er virkelig dårlig stil!

PeterE
PeterE Mar 1
Jaja, I ved jo godt hvad bilerne koster :)
mbk
mbk Mar 1

@PeterE

Ja, jeg kunne sagtens finde rundt i det, men alle der lige kigger hurtigt bliver slemt skuffet 

henrik_dk
henrik_dk Mar 1

Kan de massive prisfald mon skyldes kommende nye Model S og X modeller eller facelifts? Det er nok i det uvisse, men kan jo tænkes.

For er godt nok tæt på, at bestille en ny Model S P100D til erstatning af min P85DL.... Og vil da fortryde det meget, hvis en P150D lanceres ugen efter, at jeg får min P100D til samme pris... Men det er nok risikoen med Tesla. Desværre...

Har nemlig prøvet det før.... Da jeg fik min P85D i august 2015 lanceres P90D samtidigt til samme pris, længere rækkevidde og med ludicrous mode. Ville da meget hellere have haft den i stedet for :-).

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Mar 1
Sider: « 1 2 3 4 5 »