Hvad gør Tesla ved de ridser man finder?
Får man stadig bilen med derfra, og skal så komme tilbage senere og hvad gør de så? Polerer op?
Hvad gør Tesla ved de ridser man finder?
Får man stadig bilen med derfra, og skal så komme tilbage senere og hvad gør de så? Polerer op?
Der er ikke noget mere behageligt at arbejde i ;)
Detailing i hvid skjorte - det er god stil :-)
Mortens OptiCoat process i detaljer:
Bilen håndvaskes - 2 bucket metoden.
Bilen aftørres med microfiber håndklæder
Bilen lufttørres i alle kanter, sprækker, lygter, dørfalser m.v.
Bilen inspiceres minutiøst - der sættes post-it på alle kritiske områder - dem der skal have lidt ekstra polering.
De kritiske områder poleres med en lidt grovere polish for at fjerne dybere ridser
Herefter poleres hele bilen i en mellemfin polish - for at give en jævn overflade.
Slutteligt poleres hele bilen i en fin polish - der giver en helt ensartet og blank overflade
Bilen affedtes i speciel kemi fra OptiCoat, og tørres derefter med en microfiberklud over hele bilen
Bilen coates med en lille svamp med en endnu mindre microfiberklud. Der bruges måske 10 ml OptiCoat til en TMS. Coaten lægges på små områder - f.eks fronthjelm af 6 gange. Et lille overlap hver gang, og efter applikation på et område, aftørres dette med en microfiberklud - på nødagtigt det rigtige tidspunkt. Der hvor der er overlap, gøres dette en smule før andre områder.
Efter OptiCoat kan der lægges en Gloss coat på, der giver en endnu glattere overflade. Processen her er den samme som coaten.
Det er virkelig en process der går i bund, og selve klargøringen inden coatingen er klart den vigtigste. Der bruges RIGTIGT mange timer på polering, og hele tiden under det rigtige lys, for ellers kan ridserne ikke ses. Tror bevist at Tesla ikke har nok lys i deres lokaler - for med mere lys kan mere ses. Men med for meget lys kan det heller ikke ses.
Jeg har virkeligt respekt for det arbejde der blev leveret, og det at polere en bil er ikke bare at polere en bil. Der skal bruges adskillige forskellige maskiner - med forskelligt bevægelsesmønster - forskellige puder til polermaskinen - igen afhængigt af hvilket step i processen der arbejdes på. Og så arbejder forskellige farver forskelligt med forskellige polercremer og de forskellige polerpuder, så kun erfaringen kan helt fortælle hvilken man skal bruge.
En sort bil er helt klart den mest besværlige at polere, da ALT bliver synligt her, men når den er poleret op, så står den kanon flot. Undervejs i processen oplevede jeg at når man stod og polerede, så blev man til tider helt dårlig. Årsagen var at når man stod og kiggede skråt ned i lakken - f.eks ved polering af en dør, så var det ekstremt svært at fokusere på emnet, da overfladen var blevet så blank at den virkede ekstremt dyb. Nogle gange kunne man ikke se det lille svaj i bunden af døren - kun mærke det. Ubehageligt blank - men hold op hvor er det blevet godt.
Nu ingen bilvask i et par uger mens coatingen hærder op, så jeg håber på rigtigt godt vejr :-)
Læg mærke til den røde TMS i baggrunden - som stod for tur lørdag..
Jeg venter stadig på at Tesla får taget sig sammen til at skifte min skæve frontklap, så min også kan få en OptiCoat tur....
@Torbenm: +27 :-)
Stod en dag og kiggede i bunken af plader hos Tesla, og da denne var ledig, kom der lige en post-it på, og jeg kunne få den ved at betale med det samme, så Michael kunne indregistrere min når turen i bunken kom dertil.
Jep! very nice.
Bilen er godt nok blevet flot efter opticoat. Det skal jeg også ha. Har købt diverse (alt for meget) vaske gear.
T
Virkelig flot skrevet ken. Vil lige pointerer at nogle ridser kan være svære at komme i bund med. Nogle gange må man bare acceptere at noget er tilbage. Ridser forsvinder jo på bekostning af klarlak.
Comeback. Er der nogen mulighed for at du kan komme ind forbi en dag så jeg kan vurdere den?
PS: er du fotograf? Dine billeder er virkelig lækre
jeg skal lige have ny frontklap så kommer jeg forbi, det er ikke så tit jeg er over Fyn