Det mest effektive er at kun bruge sædevarmen, for AC bruger op til 6 kW.
....og det mest effektive er at køre 50 km/t...
@Bianco : - og vel også det mest klamme og kedelige :-). Seriøst hvor har du det tal på 6 kw fra ?. Jeg har aldrig mærket så voldsomt et sug, når ac har kørt på max her i sommervarmen.
Tror nu ikke vores bruger 6kW. Måske der op ad, lige når den varmer kraftigt op, men når drift temp er nået, så er det minimalt forbrug.
Men hvad bruger folk nu? Når man kommer ud og der er 13 grader. Hvad er det lige AC funktionen gør, her når den varmer? Er det mere effektivt?
Hvad vælger den, når alt er på auto? AC on/off?
Jeg bruger nu, at jeg har AC off, og blæseretningen mod rude og ben, og så fanspeed, lidt som der lige er behov for.
Men jeg troede jo AC stod for kun at køle, så hvad sker der, når man har AC on, og den skal varme?
Overhoved ikke, min erfaring fra marts, er at der var minimalt træk ved opvarmning af bilen. Ved kørsel skal man nok regne med op til 10% extra forbrug med fuld varme på aircon.
AC affugter og kondenserer luften, så ruderne nemmere holdes dugfri. Desuden er tør luft lettere at varme op. I sommerhalvåret viser mine målinger at det koster mindre w at køre med AC on, end at køre med soltaget åbent, især når man kører over 50 km/t. Så snart indetemperaturen svarer til udetemperaturen lukker vi soltaget og starter AC. Det er der bedst økonomi i. Ingen erfaring med vinterkørsel og opvarmning endnu. Jeg kan ikke genkende et forbrug på 6 Kwh
@Bianco : - og vel også det mest klamme og kedelige :-). Seriøst hvor har du det tal på 6 kw fra ?. Jeg har aldrig mærket så voldsomt et sug, når ac har kørt på max her i sommervarmen.
Kan ikke finde citatet med 6 kw, men her er nogle alm. folk der har målt sig til 5-7 kw forbrug i starten.
http:///...-does-heater-consume
Rigtig fin tråd. Især sidste kommentar, der kan være en væsentlig ting at tænke på.
Personligt synes jeg også selv det har virket ret begrænset hvor stor forskel jeg har oplevet i rækkevidden med eller uden AC on. Men mine forsøg har så også været ret uvidenskabelige, jeg kører normalt aldrig uden AC tændt. Måske derfor I andre har langt længere rækkevidde en jeg oplever?
/Martin
@TwoChops det jeg mente var at AC tager ca 5-6A under ladningen hvis du bruger dit kabel (1 kvadrat) der kun lader med 6A pågrund af laderen selv går ned på 6A vis der er et spændingsfald, så har du dit problem.
5-6A 220V er ca 6km/t ladning