Loading...
dk

AC on eller off | Tesla Forum

T3S7A
T3S7A Sep 25 '14
Hvad er bedst for hhv

Mest effektiv varme
Bedst økonomisk

At have ac on eller off?
Hvad er det lige forskellen er på om ac er on eller off?
Hvordan virker ac sammen med varmepumpen?

Hvilke indstillinger,,både fan speed, luft indtag og ac er mest effektiv om vinteren?
Bianco
Bianco Sep 26 '14

Det mest effektive er at kun bruge sædevarmen, for AC bruger op til 6 kW.

....og det mest effektive er at køre 50 km/t...

DerHansi
DerHansi Sep 26 '14

@Bianco : - og vel også det mest klamme og kedelige :-). Seriøst hvor har du det tal på 6 kw fra ?. Jeg har aldrig mærket så voldsomt et sug, når ac har kørt på max her i sommervarmen.

T3S7A
T3S7A Sep 26 '14

Tror nu ikke vores bruger 6kW. Måske der op ad, lige når den varmer kraftigt op, men når drift temp er nået, så er det minimalt forbrug. 

Men hvad bruger folk nu? Når man kommer ud og der er 13 grader. Hvad er det lige AC funktionen gør, her når den varmer? Er det mere effektivt? 

Hvad vælger den, når alt er på auto? AC on/off? 

Jeg bruger nu, at jeg har AC off, og blæseretningen mod rude og ben, og så fanspeed, lidt som der lige er behov for. 

Men jeg troede jo AC stod for kun at køle, så hvad sker der, når man har AC on, og den skal varme?

Hookmaker
Hookmaker Sep 26 '14

Overhoved ikke, min erfaring fra marts, er at der var minimalt træk ved opvarmning af bilen. Ved kørsel skal man nok regne med op til 10% extra forbrug med fuld varme på aircon.

T3S7A
T3S7A Sep 26 '14

Hookmaker, du skriver fuld varme på aircon. Hvad er forskel med AC on / off?

kajakaj
kajakaj Sep 26 '14

AC affugter og kondenserer luften, så ruderne nemmere holdes dugfri. Desuden er tør luft lettere at varme op. I sommerhalvåret viser mine målinger at det koster mindre w at køre med AC on, end at køre med soltaget åbent, især når man kører over 50 km/t. Så snart indetemperaturen svarer til udetemperaturen lukker vi soltaget og starter AC. Det er der bedst økonomi i. Ingen erfaring med vinterkørsel og opvarmning endnu. Jeg kan ikke genkende et forbrug på 6 Kwh

Bianco
Bianco Sep 26 '14
Citat fra DerHansi

@Bianco : - og vel også det mest klamme og kedelige :-). Seriøst hvor har du det tal på 6 kw fra ?. Jeg har aldrig mærket så voldsomt et sug, når ac har kørt på max her i sommervarmen.

Kan ikke finde citatet med 6 kw, men her er nogle alm. folk der har målt sig til 5-7 kw forbrug i starten.

http:///...-does-heater-consume 

DeaconWP
DeaconWP Sep 26 '14

Rigtig fin tråd. Især sidste kommentar, der kan være en væsentlig ting at tænke på.

Kiefer
Kiefer Sep 26 '14

Personligt synes jeg også selv det har virket ret begrænset hvor stor forskel jeg har oplevet i rækkevidden med eller uden AC on. Men mine forsøg har så også været ret uvidenskabelige, jeg kører normalt aldrig uden AC tændt. Måske derfor I andre har langt længere rækkevidde en jeg oplever?

/Martin

TwoChops
TwoChops Sep 26 '14
Jeg har enkelte gange slukket for min AC. Her har jeg tydeligt kunnet se et sænket strømforbrug. Så har jeg skyndt mig at tænde den igen ;-)
Bianco
Bianco Oct 5 '14
Satte bilen til at varme kabine fra 15c til 21c og da jeg kom ud i garagen kunne jeg se på måleren at den brugte 3,2 kw.
TwoChops
TwoChops Oct 5 '14
I sommer var jeg ved at teste en lang forlængerledning til 220V. Jeg havde bagklappen åben og derfor kørte aircon. Spændingsfaldet over de 50 m kabel bevirkede at bilen kun kunne lade med 6 km/t. Når aircon så kørte endte ladehastigheden på et rundt 0
Forummets indlæg er redigeret af TwoChops Oct 5 '14
Comeback
Comeback Oct 5 '14
  • hej TwoChops jeg har oplevet lidt det samme, men det blev løst ved at benytte en 1,5 kvadrat gummi kabel (50m) istedet for admindeligt 1 kvadrat forlænger ledning (50m),og sikre der ikke er rullet op her efter ladte den med 11 km/t 
  • min 400 v forlænger er 2.5 kvadrat 25m her er der heller ikke nogle problemer.
TwoChops
TwoChops Oct 6 '14
Tak for info om kabel. Min pointe gjaldt nu mere strømforbrug af A/C, som netop matchede mængden af strøm, som kom ind i bilen.
Comeback
Comeback Oct 7 '14

@TwoChops det jeg mente var at AC tager ca 5-6A under ladningen hvis du bruger dit kabel (1 kvadrat) der kun lader med 6A pågrund af laderen selv går ned på 6A vis der er et spændingsfald, så har du dit problem. 

5-6A 220V er ca 6km/t ladning

TwoChops
TwoChops Oct 9 '14
Netop :-)