Fyn ligeledes, jeg havde da også bestilt et hvis jeg kunne.
Tidligere kunne det også komme igennem udenom bilproducenten, men fordi der kom krog på VW Up så blev VW sure og fik med lobbyisme ændret lovgivning, tak VW. Kan være detaljerne er lidt anderledes, men det er sådan jeg har forstået hvorfor reglerne er ændret.
Der er bare én ting, jeg ikke forstår. Hvorfor skulle VW eller andre blive sure over, at nogle sætter en trækkrog på bilen? Bruger de virkelig ressourcer på med lobbyisme at få ændret lovgivningen til ugunst for deres egne kunder, blot fordi de har fået et hak i stoltheden!? Det giver da ikke mening...
VW er da vist ikke sure over at der kommer krog på deres bil, men det mener jo nok at Up! ikke er designet til at trække ret meget - og de har jo netop designet bilen fra bunden...Up! er en bybil, så det forstår jeg nu faktisk godt selvom de fleste mikrobiler kan trække en trailer med haveaffald...
Læs mere her: https://fdm.dk/nyheder/2017-10-ny-frist-krog-pa-mikrobilen
Ja, det kan da godt være, at en lille bybil ikke er designet til at trække ret meget. Men det er jo ikke det samme som, at den ikke kan eller er uegnet til det. I gamle dage havde man motorsvage biler, der ofte kun havde 40-50 heste, men de måtte godt trække et ton. Biler i dag er meget sikrere, tungere og har flere kræfter. Hvorfor skulle en bybil som en Up! - eller de fleste elbiler for den sags skyld - så ikke kunne trække en mindre campingvogn på f.eks. 750 kg eller bare en trailer med haveaffald? Jeg synes simpelthen, der mangler saglige argumenter.
@MOS, du har ret - der mangler sikkert faglige argumenter. Og indtil de er på plads, så vælger jeg da 100% at stole på dem der udviklede bilen og lade dem være eksperter på hvad den kan trække og hvad den ikke kan. Jeg tror nu faktisk at VWs ingeniører har ret godt styr på Up!. Og nok mere end dem der producerer eftermonterbart udstyr. Men det er nok bare mig.
@MOS, du har ret - der mangler sikkert faglige argumenter. Og indtil de er på plads, så vælger jeg da 100% at stole på dem der udviklede bilen og lade dem være eksperter på hvad den kan trække og hvad den ikke kan. Jeg tror nu faktisk at VWs ingeniører har ret godt styr på Up!. Og nok mere end dem der producerer eftermonterbart udstyr. Men det er nok bare mig.
Det kan jeg ikke 100% afvise, men det er bare påfaldende, at de så ikke melder klart ud med, præcis hvorfor den ikke må trække. Hvis de virkelig har så meget styr på det, burde det være en smal sag at komme med et sagligt argument. Jeg vælger derfor at tro det modsatte, indtil andet er bevist.
jeg ved at hybridbilen ikke kunne trække en campingvogn, fordi der ikke var mekanisk bakgear.
de brugte elmotoren til bak, og den var ikke kraftig nok til påhæng.
måske de har tænkt i samme baner.
En Mercedes B klasse skal have større køler samtidig med der monteres træk. Ellers risikere man at motoren ikke får nok køling ved længere ture med eks campingvogn.
jeg ved at hybridbilen ikke kunne trække en campingvogn, fordi der ikke var mekanisk bakgear.
de brugte elmotoren til bak, og den var ikke kraftig nok til påhæng.
måske de har tænkt i samme baner.
Det er simpelthen BS. Man skal ikke bruge ret meget power, når man bakker, da det som regel foregår ret langsomt - specielt hvis man bakker med påhængskøretøj. Det eneste scenarie, jeg kan komme i tanker om, der kunne give problemer, er, hvis man skal bakke op ad en ekstremt stejl bakke med påhængskøretøj. Det må man så bare lade være med. Ligesom man normalt heller ikke ville vælge at køre op ad Kiddesvej i Vejle, hvis der en vinterdag var meget glat. En 2CV kan f.eks. heller ikke starte op ad en 20% stigning (hverken forlæns eller baglæns, med eller uden påhængskøretøj); det kræver tilløb. Men derfor er den jo ikke ulovlig.
En Up! fås med op til 115 heste - det er mere end de første GTI'er. Og den har mekanisk bakgear, så ingen undskyldning.
En Mercedes B klasse skal have større køler samtidig med der monteres træk. Ellers risikere man at motoren ikke får nok køling ved længere ture med eks campingvogn.
Fint nok med større køler for dem, der har behovet. Men man kunne også bare neddrosle motorkraften, hvis den bliver overophedet. Det er jo ikke alle, der har behov for med rekordfart at trække en tung campingvogn op over et kæmpe bjerg på en varm sommerdag. I de edge cases, hvor kølingen ikke er tilstrækkelig, så kunne man nok leve med at den bliver droslet lidt. Ellers står det jo en frit for at vælge større og stærkere trækkere. Det er bare princippet med, at man ikke tillader bestemte biler at trække, selvom de sagtens kunne, som jeg er uenig i.
som regel plejer det at være en prioritering af ressourser, vil producenten bruge sine ressourcer på noget som kan give en begrænset indkomst eller vil de hellere prioritere at få en større investering (evt. ny model på gaden) til at generere indkomst ........
tja der er nok ikke den store indkomst i de hængertræk for de store bilproducenter hvis de ikke har været arbejdet ind i modellen fra starten af certeficeringsprocessen.
tja der er nok ikke den store indkomst i de hængertræk for de store bilproducenter hvis de ikke har været arbejdet ind i modellen fra starten af certeficeringsprocessen.
Tilgengæld er der nok heller ikke den store omkostning hvis det har været arbejdet ind i modellen fra starten af certificeringsprocessen. Den omkostning er nok tæt på ingenting.
Det er nok et klart valg fra Teslas side. Model S er ikke æstetisk tænkt trækdyr til trailer og campingvogn
For biler som Up! og andet legetøj er det mon ikke snarere end dimensionerings-ting.
Regner man en lasttilfælde for motoren og andre komponenter i bagenden ud med eller uden 750kg på krogen, skal der enten afsættes større hensættelser / gives mindre garanti, eller der skal nogle langt bedre komponenter til.
Sagt på andre måder, tror jeg ikke trillingerne, Up! eller nogen andre biler i den klasse kunne komme på markedet til den pris hvis en trækkrog var tænkt ind i designet.
Det betyder ikke at bilen ikke kan, men at man må forvente et relativt større slid hvis man gør.
Det er ikke helt det samme med en vogn som S X eller 3, hvor 750kg ikke betyder en fordobling af belastning fra egentvægt.
- R
Det er nok et klart valg fra Teslas side. Model S er ikke æstetisk tænkt trækdyr til trailer og campingvogn
Spørgsmålet om trailer-æstetik er ikke noget, Tesla bør blande sig i. Der findes jo mange forskellige slags påhængskøretøjer i forskellige æstetiske udformninger. Det må altid være op til brugeren at vurdere, om en trailer er for uæstetisk til at blive koblet på hans/hendes Model S. Jeg tror, de fleste vil være ret ligeglade med æstetikken de få gange, man har brug for at køre med trailer (f.eks. til genbrugspladsen eller hjem fra møbelforretningen). Og selvom bilen er godkendt til at trække, er der jo ingen, der tvinger én til at køre med påhængskøretøj.
Man kan så også spørge: Er en Berlingo med trailer mere æstetisk? Jeg vil mene, at selve traileren er den samme og at Berlingoen vil altid være grimmere end en Model S - trailer eller ej.
Hvad bliver det næste? Så må man ikke køre med tagbøjler, fordi cykler på taget er "uæstetisk"?!
Spørgsmålet om trailer-æstetik er ikke noget, Tesla bør blande sig i. Der findes jo mange forskellige slags påhængskøretøjer i forskellige æstetiske udformninger. Det må altid være op til brugeren at vurdere, om en trailer er for uæstetisk til at blive koblet på hans/hendes Model S. Jeg tror, de fleste vil være ret ligeglade med æstetikken de få gange, man har brug for at køre med trailer (f.eks. til genbrugspladsen eller hjem fra møbelforretningen). Og selvom bilen er godkendt til at trække, er der jo ingen, der tvinger én til at køre med påhængskøretøj.
Man kan så også spørge: Er en Berlingo med trailer mere æstetisk? Jeg vil mene, at selve traileren er den samme og at Berlingoen vil altid være grimmere end en Model S - trailer eller ej.
Hvad bliver det næste? Så må man ikke køre med tagbøjler, fordi cykler på taget er "uæstetisk"?!
Måske lidt overtænkt :-)
Selvfølgelig blander en designer sig i æstetikken, det er jo ligesom hele deres job og Tesla er da i sin fulde ret til at sætte nogle retningslinier for deres biler og herunder om de vil godkende bilen til at have træk.
Jeg tror heller ikke de vil tilbyde træk på den nye Roadster ;-)
p.s. alt hjælper på æstetikken på en Berlingo
Det ville undre mig hvis det var andet end dansk lovgivning der står i vejen for at S får lov at køre med krog.
Det ville undre mig hvis det var andet end dansk lovgivning der står i vejen for at S får lov at køre med krog.
Hønen eller ægget, da dansk lovgivning kræver at producenten får bilen typegodkendt med træk - og i dette tilfælde så ønsker Tesla ikke at søge denne typegodkendelse - så det er enten en lovændring eller at producenten søger typegodkendelse