Så vidt jeg forstår tysk TüV;
Godkendelsen (ABE) om at måtte trække ting er et tillæg der skal ligge i bilen, ligesom ABE til fælge (betriebserlaubnis) hvis man køber andet end OEM.
Den er nok ikke gyldig i DK, og værdien af papiret bortfalder derfor ved import.
Er der nogen der tør og kan tage kampen om at få den godkendelse til DK er der penge i det.
Jeg kaster personligt gerne mit træk i skrællespanden for at købe et nyt der må noget.
- R
Tjaa nu har vi jo et folketing der siger at de vil elbilerne, ja så må det jo være op til de danske politikker at gøre det samme, hvis der ikke er nogle tekniske og sikkerhedsmæssige forhindringer, må de jo overtrumfe vrangvillige elbilproducenter.
Men det burde EU jo gøre. forbyd bilen hvis der ikke er tekniske forhindringer, for i EU har man jo Ikke er truk til at gøre det beskidte arbejde
I Tyskland kan man altid får registreret ændringer på bilen i registreringsattesten. Ved visse tekniske ændringer er det endda krævet. Dette gøres nemt ved et besøg hos TÜV/Dekra hvor man får lavet et slags registreringssyn hvor fokus dog er udelukkende de tekniske ændringer.
Dette gælder selvfølgelig kun biler der er indregistreret i Tyskland.
Spørgsmålet er hvordan hånderes import og indregistering af en stærk modificeret bil fra fx. Tyskland til Danmark. Det kunne være en bil som er sænket, med en anden fælgstørrelse, ændret lasteævne, tunet motor, e.l. Sådan en bil vil have mange ekstra registreringer i den Tyske registreringsattest. Hvordan vil den behandles ved indregistrering i DK og bliver det hele bare overført?
Hvis det er tilfældet kunne det godt være at man kan eksportere sin Model S, indregistrere den i Tyskland, få monteret og registreret træk, og så importere den til DK igen og derved få lovlig træk i DK. (Eller bare købe en i Tyskland som har fået montere træk.)
hvad med FDM tror i ikke at de kan hjælpe, de har jurister der sidder og kan hjælpe som jeg har brugt før.
har vi nogle referencer til de tyske godkendelser så kan jeg skyde dem en mail ;-)
Det aftagelige træk er nu tilgængelig efter det blev fuldt godkendt af de Tyske myndigheder:
https://www.misterdotcom.de/anhaengerkupplungen/tesla/980/anhaengerkupplung-tesla-model-s
Men, som det allerede blev nævnt vil de Danske myndigheder ikke acceptere den Tyske godkendelse herhjemme. Der er pt. ikke planer om at lave en EU godkendelse (som heller ikke accepteres af de Danske myndigheder).
Ovennævnte link indeholder også nogle videoklip af testprocedurene som blev gennemført som del af certificeringen.
Har længe tænkt over at skrive til Fstyr, de har jo mulighed for at give dispensation. Så opgaven må bestå i dokumentation.
Nogen der tror det på den idé?
- R
Det er stadig ikke trækket der er problemet, de træk vi sælger i Danmark er jo billigere end det i Tyskland, det er bilen der er problemet, ikke trækket. Når bilen er godkendt til at trække, kan de danske træk få typeskilt med trækvægt
Har længe tænkt over at skrive til Fstyr, de har jo mulighed for at give dispensation. Så opgaven må bestå i dokumentation.
Nogen der tror det på den idé?
- R
De stoppede jo alle de dispensationer som de havde udstedt til alle mikrobilerne etc. hvor producenterne ikke ville typegodkende til træk. Så dispensationsvejen er nok helt død.
De stoppede jo alle de dispensationer som de havde udstedt til alle mikrobilerne etc. hvor producenterne ikke ville typegodkende til træk. Så dispensationsvejen er nok helt død.
Mikrobilerne var ikke designet til træk. Producenterne brokkede sig, sikkert på grund aføgede hensættelser til garanti.
Tesla har aldrig sagt bilen ikke må trække noget. Det er jo tilladt i USA, nu har vi en test der verificerer et last niveau. 1850kg.
I min optik burde det være en helt anden sag, og ganske muligt.
- R
Hvad er årsagen til der ikke kan godkendes træk til Model S. Jeg savner det helt vildt. Er det Tesla USA der ikke vil have det?, eller er det "bare" Tesla DK der skal ansøge om det? eller er det noget man som læmand/forbruger/kunde kan ansøge
om? Mvh Daniel
Ja, det er bare Tesla der skal sørge for en typegodkendelse eller tilføje det på bilens coc dokument, der er ingen anden vej som lovgivningen er nu.
Når du siger Tesla. Er det så Tesla DK? eller Tesla US?
Er der mon nogle der har spurgt Tesla, og hvad var deres svar i såfald?
Mvh