Loading...
dk

Rødt stik eller blåt stik | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Mar 28 '19

Beklager den mulige redundans i dette spørgsmål, men der genereres meget lange tråde herinde, og det kan virke uoverskueligt at læse dem igennem.

Så nu har jeg fået min Model 3 (og er glad :-)).

På mit arbejde er der nogle røde kraftstik, som jeg kan se nogle bruger.
Hvad skal jeg købe for at bruge dem, og lade med 11kwh?
Jeg synes ikke, jeg kan finde et sted at købe et adapterstik med rødt stik jeg kan sætte direkt på den klump, der følger med bilen. Jeg kan se, man kan få en adapter, jeg kan forbinde til det blå stik, som er rødt i den anden ende, men er det måden at gøre det på for den hurtigst mulige opladning på de røde kraftstik?

Kunne denne virke istedet?
https://ecocharging.dk/...ype-2-3-faser-11-kw/

Forummets indlæg er redigeret af sorenfriis Mar 28 '19
mbk
mbk Mar 28 '19

Hej Søren,

Du kan godt lave en adaptor for ca. 50kr, men du får ikke mere end 3.7kW ud af den UMC der følger med til bilen.

Du kan købe en UMC af Tesla der kan, men den koster knap 6000kr. Den du linker til ser fin ud, men hvis du er ude og bruge penge, så måske tjek en Juice Booster, den er vandtæt og kan indstilles til Norge osv.

Jeg har ikke selv købt nogen endnu.. Jeg er usikker på om jeg gør, jeg tror lige jeg venter indtil at have været i en situation hvor jeg savner de 3x16A så meget at jeg køber en anden UMC.

MOS
MOS Mar 28 '19

Ærgerligt at Model 3 kun bliver leveret med en 1-faset UMC. Det er ret dyrt at skulle ud og købe en 3-faset UMC.

Personligt ville jeg nok bygge en adapter fra rødt han-kraftstik til blåt hun-kraftstik. Stumper hertil kan købes billigt f.eks. i Harald Nyborg. Så kan man da i det mindste lade på et rødt kraftstik med én fase, altså 3,7 kW, hvilket måske er godt nok. Hvis den står og lader en hel arbejdsdag, så får du alligevel hvad der svarer til en 1/3 af en fuld opladning. Det kan for nogle være tilstrækkeligt til at komme frem og tilbage på arbejde.

Har man brug for mere, må man lade hjemme eller andet sted ude i byen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 28 '19
PeterE
PeterE Mar 28 '19

Sådan er det, TM3 skulle være en lidt billigere bil så Tesla skulle være opmærksomme på omkostningerne. Det gik selvfølgelig også ud over UMC'en. Ikke noget underligt i det. 

Smid da en købes-annonce op herinde under køb-salg. Det er mange Model S UMC'er som aldrig bliver brugt overhovedet, og måske vil folk sælge dem. 

MOS
MOS Mar 28 '19

@sorenfriis

Der er måske mange, som stort set aldrig bruger deres 3-fasede UMC men er lidt usikre på helt at skulle undvære den. Man får måske alligevel brug for den på et tidspunkt. Og hvad nu hvis bilen skal sælges en dag og der ikke medfølger en UMC?

Så jeg tænkte, at du kunne overveje at tilbyde din 1-fasede UMC (+ penge) i bytte for en 3-faset UMC i stedet for bare at købe en. Ellers står du jo tilbage med en ekstra UMC, som du formentlig ikke får brug for.

mbk
mbk Mar 28 '19

Jeg har været tæt på at købe en brugt UMC på eBay, men jeg vil nok fraråde det, det er ikke verdens mest holdbare stykke elektronik, nogle er gået i stykker grundet regn, andre er RMA'et men måske ikke indleveret osv. Jeg har snakket med en som er på sin 3. UMC, så vil sige mulighederne er: Lev uden den, køb den hos Tesla eller køb noget andet.

Det kan ske at der kommer en ny version, f.eks. er hovedet på den fra Model 3 mindre og letere, så det kan sagtens ske at der kommer en ny tre faset UMC i fremtiden som har det slankere hoved fra TM3 og forhåbenligt er bedre tætnet mod regn osv.

ErikBH
ErikBH Mar 29 '19

Der findes mange muligheder find evt. en der kan justeres på EVSE'en (op ned), i min verden er rød cee nok, så kan man lave adaptere derfra - Ratio fra Holland har været i markedet længe - https://evbiler.dk/shop/ladere-til-anvendelse-hjemme-til-elbiler/ratio-electric-mobil-lader-11-22kw/

ps. bemærk i øvrigt at du får 5% hvis du er medlem af elbilforeningen (fdel.dk).

vh, Erik

JLB
JLB Apr 1 '19

Jeg er ved at bygge nyt hus, og overvejer i den forbindelse at anskaffe mig en Tesla 3. (Da jeg ikke kan lade den smart, hvor jeg bor i dag)

Bare for at forstå det rigtigt.

Hvordan kommer jeg til at kunne lade 11 kwh derhjemme på mit røde kraftstik 16A Cee, som jeg får lavet? Er det den UMC 3 fasede i snakker om, der skal til for at løfte den opgave?

Pft. 

Vh Jeppe

Ice2EV
Ice2EV Apr 1 '19

Når du er ved at bygge, så ville jeg nok trække kabel til 32A. Om du montere 16A er jo ligegyldigt. Men hvis kablet er overdimensioneret. Så kan du jo når fruen også skal have en elbil, sætte en dobbelt lader op og trække 2x16A lader ud.

KimT
KimT Apr 1 '19

Enten er det bilen der er den begrænsende faktor, eller ladeudstyret - når vi snakker opladning i hjemmet.

I Tesla's tilfælde kan bilen lade med 11kWh, men den lader som leveres med model3 tillader kun bilen at lade på den ene fase - dvs. 3,7kWh. Hvis man vil lade med 11kWh skal man have en anden lader. Enten en lader(UMC) fra en model s/x, eller en ladeboks fra f.eks. e.on/clever, eller andre løsninger.

Mange af de biler der pt. er på markedet har kun indbygget en 1 faset lader i bilen. Dvs. at de kan kun lade med 3,7kWh - også selv om man har en ladeboks der kan levere 11kWh. Der er pt. biler som Hyundai Kona/ioniq, Kia eNiro, Jaguar i-pace,  Nissan Leaf mm.

mbk
mbk Apr 1 '19

@JLB

Det korte svar er nok Tesla Wall Charger, hvis du vil have vil lade med 11kW derhjemme, der findes andre men ikke nogle der er kønnere eller billigere. Alternativt et af ladeabonnementerne hos Clever eller EOn hvis de passer til dit forbrug.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 2 '19
mbk
mbk Apr 2 '19

@JLB

Overvej at lave et tomrør fra tavlen til hvor du vil parkere biler, så er du rimelig sikret hvis du skal trække et tykkere kabel senere, eller måske man i fremtiden har lyst til at koble laderen på netværk for at få adgang til smart oplademønster eller lign. Tomrør koster næsten ingenting at få installeret før der er støbt og lagt belægning, det kan løse mange problematikker senere.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 2 '19
tvegaard
tvegaard Apr 2 '19

Kan man egentlig mormorlade med en lang forlængerledning - og skal den være af en bestemt type, eller kan man gøre det med en alm. kabeltromle? Jeg skal i et sommerhus uden opladningsmuligheder i nærheden.

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 2 '19

Det kan man godt. Har i hvert fald selv gjort det med en kabeltromle for nole år siden...

tintin
tintin Apr 2 '19

I sommerhuset har jeg også kun mulighed for morfarladning. Bruger en ganske almindelig forlængerledning 20 m. og har aldrig haft problemer. Jeg ruller altid ledningen helt ud

Bianco
Bianco Apr 2 '19

Husk at det skal være en forlængerledning med jord ;-)

tvegaard
tvegaard Apr 2 '19
Ja - tak for svar!
MOS
MOS Apr 2 '19

Husk, mormorladning er kun en nødløsning til, hvis der ikke er andre opladningsmuligheder, f.eks. i sommerhus. Et blåt eller rødt industristik vil dog altid være at foretrække, da de er dimensioneret til at kunne holde til høj belastning over længere tid. Almindelige stikkontakter er oftest ikke dimensioneret til at kunne holde til mere end 10 A over længere tid, nogle gange 13 A. Et godt råd er derfor at skrue ladestyrken ned til 10 A i bilen, hvis du mormorlader fra en alm. stikkontakt, specielt hvis det er en gammel elinstallation, hvor der kan være svage led og samlinger, der helst ikke skal ristes.

Både stikkontakt og kabel skal have jordforbindelse. Brug et kabel på mindst 1,5 mm². Hvis det er mere end ca. 25 m langt, så kan det være, kablet skal være tykkere. Husk altid at rulle kablet helt ud, så det kan komme af med varmen.

tvegaard
tvegaard Apr 2 '19
Gode råd - tak! Så det er elinstallationen - ikke bilen - som er det der skal passes på?
SuneH
SuneH Apr 2 '19

@tvegaard: Ja, absolut. Bilen kan højst risikere ikke at kunne lade. Installationen kan risikere at smelte/overophede eller endda bryde i brand. Jeg er ikke elektriker, men jeg mener endda 10A i længere tid er i overkanten. Når jeg mormorlader hos min vestjyske familie på et alm stik er det enten 5A eller 8A. Det tager noget tid, men vi overnatter som regel, og vi skal jo kun nå til nærmeste SuC.

Sider: 1 2 »