Loading...
dk

Ny i El Bil | Tesla Forum

Voller
Voller Mar 28 '19

Hej med jer

Jeg er på vej til at eje min første elbil, en Model S P90DL som jeg får imorgen (fredag) eller mandag.

Jeg har bestilt ladestander (EON) og fundet billig el leverandør til alt den strøm jeg skal bruge. Er der andre god tricks eller ideer som jeg skal huske til min første el bil.

Den skal også bruges til en tur ned igennem Europa, men det er først om nogle måneder.

Jeg ser frem til til at høre alle jeres ideer.

MOS
MOS Mar 28 '19

Få installeret Tesla appen på din mobil.

Installér også gerne app(s) til at finde ladestandere rundt omkring. Jeg bruger selv plugshare.

Overvej om du får brug for forskellige adaptere til opladning og køb/byg selv disse.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 28 '19
mbk
mbk Mar 28 '19

Tjek om alting er i bilen, som UMC og måske et Type 2 kabel, advarsels trekant. Der er måske flere småting der kan mangle.

Voller
Voller Mar 28 '19

Tak for hurtigt svar @MOS

Plugshare er da utrolig brugervenlig, så tak for den ide - den er hermed implementeret.

Forskellige adaptere, mener du der til kørsel i udlandet, eller er der også forskellige typer stik herhjemme?

Et ekstra spørgsmål. Jeg har som nævnt bestilt lader ved EON og deres All Inclusive 44+, vil det være en ide at skaffe en Clever Go lade brik som en slags backup ?

Voller
Voller Mar 28 '19

Tak til @mbk også for hurtigt svar - min besvarelse må have krydset din

Jeg vil prøve at lave en liste med de ting der skal være der, endelig kom med input

UMC, Type 2 Kabel, Advarsels trekant, 1. hjælps taske/kasse, 

mbk
mbk Mar 28 '19

Installerer apps EinfachStromLaden og NewMotion og bestil RFID til disse, så kan du nødlade på rigtig mange oft. ladere i EU til rimelige (og nogle gange urimelige) priser, uden at have et abonnement.

MOS
MOS Mar 28 '19

Med forskellige adaptere mener jeg generelt dem, du får brug for. Nu ved jeg jo ikke, om du primært kører i Danmark eller om du ofte kører i udlandet.

Hvis det er en brugt Model S (hvilket jeg gætter på), så følger der sandsynligvis en adapter til rødt industristik med. Dette er det mest almindelige her i Danmark. Du kan overveje at købe eller bygge en adapter til blåt industristik (findes ofte på havne og campingpladser samt flere steder i P-huse med gratis 3,7 kW opladning).

Jeg har ikke nogen erfaring med opladning i udlandet udover Teslas SuC og destination chargere. Så spørg evt. andre med erfaring, hvis du får brug for at lade på ikke-Tesla ladere i udlandet. Afhængigt af land findes der mange forskellige stik, så det kan være en god idé at undersøge og forberede sig.

En Clever Go ladebrik koster i dag 350,- og det giver adgang til at lade for den uhyrlige pris på 5,50 kr./kWh. De fleste ladestandere (vistnok alle op til 22 kW) kræver også, at du medbringer dit eget Type-2 kabel. Jeg har selv en Clever brik, som jeg i sin tid fik gratis, men jeg har aldrig haft brug for den. Jeg tænker, at hvis du har EON All Inclusive, så er du rimelig godt dækket ind de fleste steder og så vil det jo også være penge ud af vinduet at betale hos Clever, hvis du kan lade gratis hos EON. Men tjek da f.eks. på plugshare, hvilke udbydere, der har ladere i de områder, hvor du har behovet.

MOS
MOS Mar 28 '19
Citat fra Voller

Jeg vil prøve at lave en liste med de ting der skal være der, endelig kom med input

UMC, Type 2 Kabel, Advarsels trekant, 1. hjælps taske/kasse, 

Altså, hvis det er en brugt Model S, så er det ikke givet, at der hører et Type-2 kabel med til bilen. Men det er da rart at have og mange har sikkert købt et. I dag følger der vist et Type-2 kabel med ved køb af ny Tesla, men det gjorde der ikke tidligere.

Derudover kan jeg tilføje: Hattehylde, gulvmåtter, taske til ladekabler, adapter til enten blåt eller rødt stik, adapter til mormorstik.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 28 '19
webercarbmann
webercarbmann Mar 28 '19
Quote from Voller

Tak for hurtigt svar @MOS

Plugshare er da utrolig brugervenlig, så tak for den ide - den er hermed implementeret.

Forskellige adaptere, mener du der til kørsel i udlandet, eller er der også forskellige typer stik herhjemme?

Et ekstra spørgsmål. Jeg har som nævnt bestilt lader ved EON og deres All Inclusive 44+, vil det være en ide at skaffe en Clever Go lade brik som en slags backup ?

@voller.   Nej jeg mener ikke at en Clever brik er nødvendig hvis du har en EON brik.   EON har iøvrigt lige åbnet for at man kan bruge deres standere i udlandet.  

P85DK
P85DK Mar 28 '19

@voller - Tesla er på samme måde som al mulig anden 'udstyrssport', du vil have det hele fra starten og kommer kun til at bruge minimalt af det :-) Hvis du har EON lader hjemme, EON kort og dit type 2 ladekabel, så er du sammen med bilens UMC og Tesla Supercharger dækket til 99,99% af alt det ladebehov du kommer til at have i hele bilens levetid.

Glæd dig mere til range anxiety indlæringskurven, hvor du i starten betragter bilens ladestatus på samme måde som ladestatus på en mobiltelefon og i takt med at du lærer hvordan din kørestil påvirker forbruget, så finder du ud af at optimere det - men det er en indlæringsfase især i en ludicrous model.

mbk
mbk Mar 28 '19

Clever Go brik er uduelig i forhold EinfachStromLaden, det er gratis at oprette, ingen abonnement omkostning og koster det halve på de samme standere. De bruger også Clevers standere. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 28 '19
fmm1000
fmm1000 Mar 28 '19
Jeg har kørt masser af ture rundt iEuropa, men har stort set kun brugt SuC og schukoladning. Vent med alle kabler og adaptere til du har haft bilen lidt og se om du mangler det.
Voller
Voller Mar 29 '19

Tak for de mange svar

- Clever brik er hermed droppent - tak for input

- Jeg har læst om Range anexity og er overbevist om at jeg også bliver smittet af det. Havde det ihvertilfælde den Lørdag jeg havde til at testkøre bilen ;+)

- Med hensyn til EinfachStromLaden kan jeg ikke se hvor jeg bestiller en chip, det ser ud som om jeg skal aktivere den på telefonen første gang jeg bruger den er det korrekt forstået?

- Jeg kunne nemt hoppe på udstyrs flippet med at skulle have det hele fra start - men vil prøve at holde igen.

Endnu engang mange tak for jeres input - nu er der kun 7 timer til nyt legetøj ;+)

ErikBH
ErikBH Mar 29 '19

@voller - når du har registreret dig ved Maingau med bankoplysninger sender de et RFID kort - app'en kan bruges indtil da. Fordelen ved en chip er dog at den virker hurtigere end at hive telefon og app's op - og at den virker hvor der ikke er mobildækning (p-kældre etc.). Men med Suc og destinationsladning kommer du rigtig langt. Jeg har været på adskillige ferier og har stort set aldrig brugt den stak af RFID chipkort jeg har i bilen.

/Erik

tintin
tintin Mar 29 '19

Har talt med E-ON. De har ikke åbnet for opladning i udlandet. Der er som tidligere mulighed for opladning i Norge og Sverige men ikke med flat rate abonnement

Voller
Voller Apr 2 '19

@ErikBH - det er super det får jeg gjort med det samme.

Mange tak til jer alle for svarene, har nu haft bilen i 4 dage, og den er simpelthen fantastisk. Jeg skal dog lige lære at køre lidt mere økonomisk, jeg kan ikke komme på job på en ladning, så skal ind forbi efter lidt power på vejen hjem.

MOS
MOS Apr 2 '19
Citat fra Voller

Jeg skal dog lige lære at køre lidt mere økonomisk, jeg kan ikke komme på job på en ladning, så skal ind forbi efter lidt power på vejen hjem.

Det lyder vildt! Hvor langt har du på arbejde - hver vej?

Et par tips til øko-kørsel:

Når du sætter bilen til opladning derhjemme, kan du med fordel bruge Scheduled Charging, så den er færdig med at lade lige omkring, når du skal af sted om morgenen. Det gør, at batteriet er varmt pga. spildvarmen ved opladningen. Og et varmt batteri har mindre internt modstand, så på den måde bliver dit forbrug lavere.

Forvarm bilen hjemmefra med stikket sat i, så du bruger strøm direkte fra nettet (ikke batteriet) til at varme bilen op. Ellers bruger bilen meget strøm til at varme op de første km på turen. At holde kabinen varm kræver ikke ret meget strøm sammenlignet med, hvad det kræver at varme den op til at starte med. Og når bilen allerede er varm, bruger den spildvarmen fra motor m.m. som tilskudsvarme til kabinen.

Når du kører, kan du evt. sætte den på Range Mode = ON. Det skulle gerne forlænge rækkevidden en smule. Ulempen er, at klimaanlægget kører på lidt lavere blus (jeg har aldrig haft problemer med det, men hvis du kan mærke, at det ikke er tilstrækkeligt, så kan du jo nemt sætte Range Mode = OFF igen i en periode). En anden ulempe er, at den ikke bruger ekstra strøm på at varme batteriet op (kan også være en fordel, hvis man vil spare på strømmen). Særligt om vinteren vil man opleve, at regen er begrænset i starten af køreturen, hvis batteriet er koldt (så kommer der gule, stiplede linjer nederst i power meteret). Med lav regen kan man samle mindre energi op ved opbremsninger. Hvis man skal SuperCharge med koldt batteri, får man kun lav effekt i starten, indtil batteriet er lunt. Hvis man har kørt et stykke tid og batteriet er blevet varmet op af kørslen, så de gule stiplede linjer er væk, så lader den hurtigere på SuC. Hvis du sætter Range Mode = OFF, så bruger den strøm til aktivt at varme på batteriet.

Undgå vilde accelerationer. Særligt hvis det medfører, at du får brug for at bremse lige bagefter, da energien så er spildt.

Sæt Regen til Standard (ikke Low). Så regenererer den mest muligt energi, når du tager farten af.

Se frem i trafikken og forudse, hvad der kommer til at ske, så kan du ofte tage farten af i god tid uden at røre bremsepedalen. Når du rører bremsepedalen, aktiveres de mekaniske bremser og energien er spildt i modsætning til regen (kun slippe speederen), hvor det meste af energien bliver opsamlet i batteriet igen.

Sæt farten ned, specielt topfarten. At sætte farten ned på landevej fra 80 til 70 km/h sparer kun en lille smule. Men at sætte farten ned på motorvej fra 130 til 120 km/h sparer en del mere. Dette skyldes naturligvis vindmodstanden, der stiger kvadratisk med farten.

Hvis der er andre køretøjer i nærheden, der kører ca. samme fart som dig, kan man med fordel lægge sig i læ i slipstrømmen. Specielt hvis det er store, kasseformede køretøjer, såsom lastbiler, busser eller varevogne.

Sluk for A/C, når det kan undværes. Det virker tosset  at bruge energi på at køle luften ned (A/C) for derefter at skulle bruge mere energi på at varme luften op igen (kabinevarme). Dog kan det give mening at køre med A/C tændt for at forbedre komforten, hvis man ønsker mere tør luft og kan være nødvendigt, hvis ruderne dugger. Overvej evt. at slukke for A/C efter nogle km.

Skru ned for kabinevarmen og skru evt. ned for blæserhastigheden. Så sparer man energi på varmen. Hvis det bliver for koldt, så tænd for sæde- og evt. ratvarmen. Det holder kroppen varm og bruger langt mindre energi end at skrue op for kabinevarmen.

Man kan spare en smule energi på opvarmning af bilen, hvis man parkerer den i solen (gerne med forruden i solens retning). Modsat om sommeren, så kan man parkere bilen i skyggen, så den ikke er alt for varm og man skal bruge energi på A/C for at køle den ned. Skal bilen alligevel køles ned, kan man med fordel køre den første km i lav fart med nedrullede vinduer, for hurtigt at få udskiftet den varme luft i kabinen. Det koster mindre end at tænde for A/C. Ved hastigheder over ca. 50 km/h er det mere effektivt at bruge A/C end at køre med nedrullede vinduer, da luftmodstanden ellers bliver for stor.

Tjek dæktrykket, at det ikke er for lavt. Det koster ekstra i rullemodstand at køre på halvflade dæk.

Når du skal have skiftet dæk, så overvej at købe dæk med lav rullemodstand.

Pil tagbagagebæreren af for at spare luftmodstand.

Tøm bagagerummet for overflødig vægt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 2 '19
Voller
Voller Apr 3 '19

Det var en masse gode forslag tak for dem @MOS.

Jeg har 132 km på arbejde hvoraf 120 er på motorvej. Det er tydeligt hvordan temperaturen har indvirkning. Specielt nemt at se når vi har haft -3 grader mandag morgen og 7 grader idag, så det har helt sikkert noget at sige.

Skal have sat den op til at tilpasse lade tiderne til jeg skal køre om morgenen, vil jeg lege med i eftermiddag/aften - kan det kun gøres fra appen, eller er det muligt fra bilen ?

Skal lege lidt med de forskellige indstillinger for AC, range mode mm

Men det er allerede bedre, igår kom jeg hjem med lidt i tanken(17km), og idag siger den at jeg vil have 5% når jeg er hjemme igen. Så det hele hjælper ;+)

KimT
KimT Apr 3 '19

Scheduleret oplading kan kun indstilles fra bilen. Min 70D smider 14% på batteriet pr. time når jeg lader, så for mig passer det med at den faktisk fast står til at starte kl 04

Det at solen er fremme betyder virkeligt noget når man kører hjem. Bilen går fra at bruge varme, til enten ikke at bruge noget, eller kører A/C. Og det betyder en hel del for forbruget.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 3 '19
SuneH
SuneH Apr 3 '19

Jeg bruger app'en True Energy, den kan sættes til hvornår bilen skal være klar til afgang - fx på 80% kl. 07 - så beregner den selv det optimale ladeforløb baseret enten på "lavest mulig CO2 eller lavest mulig pris" - så at scheduleret ladning kun kan sættes fra bilen, er ikke helt korrekt. Et andet tip er at opvarme bilen ca 20 min før afgang via appen, så trækkes energien til opvarmning fra kablet og dermed har man al energien klar til at skabe fremdrift når man kører hjemmefra.

Det undrer mig meget, at man ikke kan køre 2 x 130 km på en opladning - det burde da bestemt være muligt. 

Sider: 1 2 »