Loading...
dk

Ny i El Bil | Tesla Forum

SuneH
SuneH Apr 3

Jeg bruger app'en True Energy, den kan sættes til hvornår bilen skal være klar til afgang - fx på 80% kl. 07 - så beregner den selv det optimale ladeforløb baseret enten på "lavest mulig CO2 eller lavest mulig pris" - så at scheduleret ladning kun kan sættes fra bilen, er ikke helt korrekt. Et andet tip er at opvarme bilen ca 20 min før afgang via appen, så trækkes energien til opvarmning fra kablet og dermed har man al energien klar til at skabe fremdrift når man kører hjemmefra.

Det undrer mig meget, at man ikke kan køre 2 x 130 km på en opladning - det burde da bestemt være muligt. 

Voller
Voller Apr 3

Så skal det prøves iaften - jeg takker for de mange gode råd

Metguy2000
Metguy2000 Apr 3

Jeg kører i km på tælleren og ved at jeg hjemme lader med 37 km/t og 50 km/t på arbejde, så det er super nemt at regne starttidspunkt for ladning for at den er færdigladet og varm ved afgang.

selsoe
selsoe Apr 3

Jeg vil gerne lige udstede en advarsel mod True Energy. De har givetvis de bedste intentioner, men:

1. Du skal sende dem brugernavn og password til din Tesla-konto. Det kan bruges til alt der har med din bil at gøre, inkl at låse den op og se hvor den er. De er nødt til at opbevare det i klar tekst for at kunne bruge det og bliver de hacket (eller har en ondsindet medarbejder), har andre adgang til din bil.

2. Mig bekendt er der ikke noget offentligt API fra Teslas side. Det vil sige, at det API de bruger med al sandsynlighed ikke dokumenteret og understøttet af Tesla og du aner reelt ikke hvad True Energy nu eller i fremtiden vil kunne pille ved i din bil.

Jeg håber dog, at Tesla en dag vil udstille et ordentligt og sikkert API der kan tillade denne funktionalitet.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Apr 3
Bianco
Bianco Apr 3

Din forsikring dækker formentlig ikke hvis din bil bliver stjålet vha din Tesla konto hvis du har givet den til andre...

MOS
MOS Apr 3

Men hvor skulle forsikringsselskabet vide fra, at man har videregivet sine Tesla kontooplysninger til andre? Det er jo ikke sådan, at biltyven plejer at efterlade en post-it, hvor der står: "Kære (tidligere) Tesla-ejer. Jeg har fået dine Tesla kontooplysninger igennem True Energys database og brugt dem til at starte bilen med. Mange tak og hilsen... Biltyven". Det ville endda også kræve, at forsikringsselskabet sender en detektiv ud på adressen og finder den gule lap papir.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 3
PeterE
PeterE Apr 3

True Energi har givetvis nogle spændende tiltag, det lyder i al fald spændende. 

Men (!) Det er da helt sort, at man nogensiden skal give sit Tesla-login til dem?!?!?! Det er jeg faktisk lidt rystet over, både ift GDPR og persondatasikkerhed, ift forsikringen og en masse andet. 

selsoe
selsoe Apr 3
Men din bil er stadig stjålet og du har reelt udleveret nøglerne til en tredjepart. ;) Uanset om forsikringen dækker eller ej, synes jeg det er en stor risiko at løbe for den service True Energy leverer.
MOS
MOS Apr 3
Citat fra selsoe
Men din bil er stadig stjålet og du har reelt udleveret nøglerne til en tredjepart. ;) Uanset om forsikringen dækker eller ej, synes jeg det er en stor risiko at løbe for den service True Energy leverer.

Enig. 

kimsc
kimsc Apr 3

Citat fra selsoe

1. Du skal sende dem brugernavn og password til din Tesla-konto. Det kan bruges til alt der har med din bil at gøre, inkl at låse den op og se hvor den er. De er nødt til at opbevare det i klar tekst for at kunne bruge det og bliver de hacket (eller har en ondsindet medarbejder), har andre adgang til din bil.

Det er ikke nødvendigt at opbevare brugernavn og password. Der genereres en token som benyttes til senere autorisering i Teslas API. Jeg kender ikke True Energy Appen, men det kan gøres mere sikkert end ved opbevaring af brugernavn/kode i klar tekst.

En anden Tesla app, jeg kiggede på, gav mulighed for at aflevere token direkte i stedet for at app'en genererede den udfra kald med brugernavn/kode. Der stod dog at 99% af alle benyttede metoden med at indtaste brugernavn og adgangskode. Men igen - det er ikke nødvendigt at opbevare det.

Herudover er jeg enig og har heller ikke selv benyttet mig af tredjeparts apps. I stedet overvejer jeg selv at samle data sammen via api'et. Der er intet som at kunne dytte med hornet med en bash
one-liner !

Forummets indlæg er redigeret af kimsc Apr 3
selsoe
selsoe Apr 3
True Energy beder om passwordet, så uanset om det er nødvendigt eller ej, får de det. Man skal aldrig udlevere sit password. Færdig. Et token ændrer kun ved meget lidt. Der er stadig fuld adgang til bilen.

Hvis det skal gøres rigtigt, skal Tesla tilbyde at man kan give adgang til 3. parts apps og adgangen skal begrænses så de kun har adgang til fx. at styre opladning.
SuneH
SuneH Apr 4

I har givetvist ret - men for mig at se, er risikoen for et helt almindeligt indbrud, hvor tyvene tilfældigt finder nøglen og derefter kører væk i bilen, langt større. Det får mig dog ikke til at opbevare nøglen i et aflåst pengeskab, gravet ned under gulvbrædderne i mit Panic Room.

Så hvis man - som vi vel alle gør - lever med risikoen for indbrud, mener jeg det er en meget lille ekstra risiko at tage, at bruge True Energys app.

Det svarer lidt til at være bange for at flyve, mens man hver dag ryger 20 smøger. Der er ingen tvivl om hvad der i sidste ende slår en ihjel.

Bianco
Bianco Apr 13

Oplæg til generel info til nye og kommende elbilsejere. 

Jeg synes der mangler noget helt banal lav-praktisk info rettet mod folk der ikke er nørder som os men gerne vil vide nok om elbiler til at de stoler på at de kan klare hverdagen.

Min tanke er at lave en to-sidet A4 som man selv kan printe ud, med hjemmeopladning på den ene side og rejse/hurtigladning på den anden side. Og den skal være generisk for alle bilmærker.

Det vil være fint hvis I kan hjælpe med konstruktiv kritik af vedlagt samt evt. erstatningsbilleder da dem i udkastet er tyv-lånte.

Link til pdf file: https://ufile.io/zlj1ocb3

MOS
MOS Apr 14

@Bianco

Ampere bøjes ikke i flertal (ikke amperer). Det forkortes A, ikke amp. (eller amps!!)

Tilsvarende med Watt, som forkortes W.

Fun fact: Ampere og watt er ligesom en lang række andre SI-enheder opkaldt efter videnskabsfolk, der har lagt navn til disse enheder: Enhederne skrives generelt med lille begyndelsesbogstav (medmindre de står først i en sætning). Men deres forkortelser skrives altid med stort begyndelsesbogstav.

André-Marie Ampère [A]

Alessandro Volta [V]

James Prescott Joule [J]

James Watt [W]

Isaac Newton [N]

Blaise Pascal [Pa]

Nikola Tesla [T]

Georg Simon Ohm [Ω]

Charles-Augustion de Coulomb [C]

Michael Faraday [F]

Wilhelm Eduard Weber [Wb]

Joseph Henry [H]

Ernst Werner von Siemens [S]

Baron Kelvin [K]

Anders Celsius [°C]

Heinrich Rudolf Hertz [Hz]

Henri Becquerel [Bq]

Rolf Maximilian Sievert [Sv]

Louis Harold Gray [Gy]

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 14
Bianco
Bianco Apr 14

Lav-praktisk lade info rettet mod folk der ikke er nørder: Udkast 2 vedlagt som jpg - forbedringsforslag modtages gerne :-)

Sider: « 1 2