Den skifter selv vognbane når man blinker - men det skal være et "fuld" blink ikke kun der hvor den kun lige blinker 3 gange.
Husk du selv kan give den gas mens du har autopilot på, så du kan godt undgå det med at den bræmser til dels, hvis du selv beder dem om at køre til ...
Vognbaneskift syntes jeg virker ret ringe indtil videre. Den er lang tid om at skifte vognbane, og ca 50% af tiden er den så lang tid om det at den afbryder pga at vognskiftet "tog for lang tid"...
Jeg håber inderligt at dette afhjælpes med fremtidige opdateringer.
Syntes også det virker bedst hvis man påvirker rattet og ligesom hjælper autopiloten lidt over i den bane man vil over i. Som om AP gerne vil vide at man er der før den gør noget selv.
Det plejer jeg ikke ha ret meget held med, idet den så bare slår AP fra med et ordentlig sidelæns ryk lige som AP slukker og jeg overtager.
Konsekvensen er at jeg syntes AP er noget problematisk at køre med hvis der er meget langsomkørende trafik på motorvejen hvor jeg ønsker at foretage mange vognskift.
Dette fordi et vognbaneskift som oftest resulterer i:
- lane change timeout
- Ryk sidelæns pga forceret afbrydelse af AP
- Irriterende lyde fra sluk/tænd AP for at foretage manuelt vognbaneskift.
Ja .. den virker lidt rigelig forsigtig .. det kræver træning/tilvending at anvende den - og i tæt trafik eller mange lastbiler på motorvej er den ikke ret anvendelig..
Et andet issue er at bilen ganske kort bremser ned inden den skifter bane .. dette er især irriterende når man tager overhalingsbanen (jeg synes dog at det virker til at nyere firmware har reduceret problemet 2019.8.4)
Ja .. den virker lidt rigelig forsigtig .. det kræver træning/tilvending at anvende den - og i tæt trafik eller mange lastbiler på motorvej er den ikke ret anvendelig..
Et andet issue er at bilen ganske kort bremser ned inden den skifter bane .. dette er især irriterende når man tager overhalingsbanen (jeg synes dog at det virker til at nyere firmware har reduceret problemet 2019.8.4)
Ja, enig. Den seneste opdatering har gjort lane change noget bedre. Men jeg håber på at fremtidige opdateringer på et tidspunkt vil gøre den perfekt.
Jeg har EAP - ja - leveret d. 21Feb - dvs. ca en ugen inden pris-reduktion.
Håber på gratis FSD .. men det er et spinkelt håb :(
--
I forhold til at overhale / skifte vognbane - jeg oplever at bilen bremser ca. hver anden gang inden den skifter bane (før firmware update bremsede den altid) .. det er super irriterende og man er næsten altid nød til at tage over - håber dette bliver løst med en update..
En helt anden detalje er at der jo ikke er tale om NoA (Navigate On Autopilot) der mig bekendt ikke er aktiveret i EU (måske ved undtagelse af Norge??) - det er jo nok her Tesla har sit fokus nu...
Det har altid virket som om Tesla bare benytter en normal adaptiv fartpilot hvor de overhovedet ikke tager hensyn til regen. Bilen bremser ikke som sådan, men den går i regen. Det burde de være meget bedre til at styre.
Prøv at slå regen fra, så vil I få en helt anden oplevelse - men man gider ikke rode med regen til og fra via en undermenu i skræmen, så derfor ville det være smartere hvis Tesla bare lavede lidt kode til at løse problemet.
Før Teslaen havde jeg en Audi A3 med adaptiv fartpilot, og helt ærlig, så var Audien langt bedre til at undgå ryk og hak i alt andet end skarpere sving. Den havde ikke automatisk vogbaneskifte, men når man nærmede sig en langsommere bil, sagtnede den stille og roligt farten i god tid, og så snart man begyndte at trække ud til overhaling accelererede den igen - virkelig smooth. Her kunne Tesla godt lære noget.
Til gengæld var Audien ikke god i skarpe sving, her mistede den synet af forankørende og accelererede uhæmmet. Det gør Teslaen bedre.
En anden opdagelse - manglende striber på vejen..
Man kan ikke slå autopilot til når der ikke er ordentlige striber - det giver jo fin mening. Men jeg lagde mærke til idag, at den sagtens kan følge vejen, selv når der nærmest ikke er en stribe at se.. det virker som om at den kan se mere end blot striber, ellers kunne det ikke fungere som jeg oplever det..
Problemet er, at når man blinker ud, men bilen ikke helt er ovre i overhalingsbanen endnu, så skal der være en passende sikkerhedsafstand til bilen foran i tilfælde af at den forankørende bil pludselig laver en katastrofeopbremsning. De fleste almindelige bilister ville nok skynde sig at fuldføre vognbaneskiftet og dermed undvige udenom i stedet for også at bremse hårdt op. Men det lader til, at Tesla har valgt en strategi, hvor fartpiloten tager udgangspunkt i den nuværende kurs og holder en passende sikkerhedsafstand til den forankørende bil, indtil vognbaneskiftet er fuldført. Det er derfor, man ofte oplever, at den bremser, lige når man skal til at trække ud i overhalingsbanen. Sikkerhedsafstanden bliver simpelthen for lille.
Hvis jeg skifter vognbane i god tid, så er der aldrig problemer med, at den bremser op. Alternativt kan man override ved at trykke lidt på speederen for at holde farten oppe, indtil bilen er helt ude i overhalingsbanen. Men det burde vel kunne laves lidt smartere.
... dog reagere den ikke på bremselygter, så her ville jeg selv reagere før, da jeg kan se en opbremsning inden den reelt sker so to speak.
Det er den adfærd der skaber køer. Tesla reagerer på ændret hastighed og ikke bare at der er en som rører bremsepedalen, hvilket der er alt for mange som gør alt for tit.
Efter 2 dage i en Model S, med firmware 2018.50..
Jeg kom hurtigt til at savne min M3 - den er på mange måder meget mere en bil efter min smag .. MEN..
Overhalinger via autopilot, det kører underligt nok meget bedre med Model S.
1. M3 tøver altid min 3 sec inden der sker noget, Model S, reagere stort set med det samme og skifter bane i passende tempo og vinkel.
2. Jeg oplevede ikke - som med Model 3 at den næsten altid bremser inden den skifter bane - mao. fartpiloten vil ned i fart i forhold til den forankørende inden jeg må overhale .. ret dumt.. jeg overhaler jo netop for at undgå at sætte farten ned mere end nødvendigt.
3. Model 3 virker overforsigtig, til det punkt hvor det næsten er farligt, man ved ikke om den vil eller ikke vil gennemføre en overhaling, eller om man er tvunget til at tage over...
Model S virker meget bedre afstemt..
..
Det er lidt underligt - og jeg kører btw. med version 2019.8.5 ..