Loading...
dk

Problem med mormorladning og jord | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Apr 7 '19
Jeg prøver at lade i svigerfars lade som har 220v på separat gruppe, 10A. 

Men bilen siger, at kontakten i væggen ikke er korrekt jordet. Hvordan ved den det, når mit adapterstik (der fulgte med Model 3) ser således ud? 

JCBX
JCBX Apr 7 '19
Det kan den netop... fordi du ikke har jord på det schuko stik

Den SKAL have jord

En omformer ... kan gøre det ... forudsat at der faktisk er jord til stede i stikkontakten

https://www.av-cables.dk/...-til-dansk-jord.html
sorenfriis
sorenfriis Apr 7 '19

Men så forstår jeg ikke, hvad jeg skal bruge det kabel til, jeg har fået leveret med bilen?
Dette stik går direkte ind i UMC'en og kan så ikke bruges?

JCBX
JCBX Apr 7 '19
Ikke uden adaptoren

Det er et krav i DK

Schuko er EU stik
sorenfriis
sorenfriis Apr 8 '19

Tak. Lidt underligt de ikke leverer alt med, man skal bruge.

jacobc
jacobc Apr 8 '19
Quote from sorenfriis

Tak. Lidt underligt de ikke leverer alt med, man skal bruge.

Ja, til gengæld har du så Schuko stikket hvis du skulle for brug at mormorlade i de fleste andre EU lande. Det er DK, der er speciel mht. standard. https://en.wikipedia.org/wiki/Schuko 

mbk
mbk Apr 8 '19

@sorenfriis

Du har selvfølgelig en pointe i at stikket ikke passer i danske stik og Tesla godt kunne lave et til Danmark, men hvis jeg kunne vælge mellem en adaptor med Schuko eller et med dansk stik, så valgte jeg klart den med Schuko. Danske 230V med jord er et lævn fra gammel tid (LK monopol dage), hvis jeg nogensinde bygger et nyt hus bliver det med schuko, det er lovligt nu om stunder.

En DK stik med jord til Schuko adaptor kan fås hvor de sælger hårde hvidevarer og koster under 50 kr. Eksempel

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 8 '19
jramskov
jramskov Apr 8 '19

Lige et tillægsspørgsmål: Jeg tænker man sagtens kan få brug for et forlængerkabel hvis man skal mormorlade? Det er vel noget i stil med f.eks. denne?

Jeg tænker vi kan få brug for det når vi skal i sommerhus senere på året.

mbk
mbk Apr 8 '19

Jeg har købt et 10m 5x1.5mm2 i Harald Nyborg, med røde 3x16A stik, det kostede 248kr.

Hvis jeg skulle få en 3-faset UMC var det forberedt til det. Jeg overvede større kvadrat, men tænkte at jeg kommer til at bruge det ret sjældent. Hvis kablet var længere ville jeg købe større kvadrat. Jeg laver adaptorne til/fra de røde stik, de er billige i HN (20kr for stikprop og 25kr for mellemled) og det er nemt.

jonsiii
jonsiii Apr 8 '19

Ja jeg måtte også lige i Biltema i weekenden (nu kommer bilen jo fredag), men jeg har købt følgende:

* 10 meter 3x2,5 mm2 med blå 16A-CEE han/hun

* 1 hanstik rød CEE 3x16A

* 1 hunstik blå CEE 1x16A

Kablet deler jeg op i 2 dele. Del 1 med 16A-hunstikket sætter jeg 3x16A-hanstikket på, så det passer i mit røde 3x16 CEE-udtag i garagen. Del 2, der er "til overs" (nok 7 meter) med 1x16-hanstikket, sætter jeg 1x16-hunstikket på. Så jeg har en fornuftig forlænger.

Sjovt at de sender en schuko-adaptor med og ikke en dansk prop? Nå pyt, så har jeg et mormorstik til brug i norge/tyskland/eu.

sorenfriis
sorenfriis Apr 9 '19
Citat fra mbk

@sorenfriis

Du har selvfølgelig en pointe i at stikket ikke passer i danske stik og Tesla godt kunne lave et til Danmark, men hvis jeg kunne vælge mellem en adaptor med Schuko eller et med dansk stik, så valgte jeg klart den med Schuko. Danske 230V med jord er et lævn fra gammel tid (LK monopol dage), hvis jeg nogensinde bygger et nyt hus bliver det med schuko, det er lovligt nu om stunder.

En DK stik med jord til Schuko adaptor kan fås hvor de sælger hårde hvidevarer og koster under 50 kr. Eksempel

Det er en god pointe. Men i det mindste kunne Tesla lige have lagt en seddel ved udstyret (eller informeret om det ved levering), at man lige skal ud at anskaffe en adapter. Well, en lille ting.

jramskov
jramskov Apr 9 '19
Citat fra mbk

Jeg har købt et 10m 5x1.5mm2 i Harald Nyborg, med røde 3x16A stik, det kostede 248kr.

Hvis jeg skulle få en 3-faset UMC var det forberedt til det. Jeg overvede større kvadrat, men tænkte at jeg kommer til at bruge det ret sjældent. Hvis kablet var længere ville jeg købe større kvadrat. Jeg laver adaptorne til/fra de røde stik, de er billige i HN (20kr for stikprop og 25kr for mellemled) og det er nemt.

Jeg har tænkt mig at købe et 25m kabel, simpelthen for at være sikker på at have rækkevidde nok. Linkede en kabeltromle ovenfor, men har ombestemt mig, det fylder for meget i bilen, tænker nærmere denne: https://www.av-cables.dk/forlaengerledning-schuko-jord/forlaengerledning-med-schuko-jord-udendoers-25-m.html + Stikprop adapter fra Schuko EU jord til dansk jord.

Jeg ikke helt sikker på hvad jeg har brug for af CEE stik og kabler.

Johannelund
Johannelund Apr 9 '19
@mbk
Dit kabel skal min være 2,5 kvadrat hvis du har forsikring 16a og CLEVER og e.on vil ikke sætte deres ladebokse op hvis kabel er 1,5 så din besparelse er dyrt købt.

Sikringsstørrelse og kabeldimension hører sammen og er defineret i stærkstrømsbekendtgørelsen.
For 1,5 mm2 gælder at det må sikres med højst 13 A. Det medfører, at der kan hentes 240V*13A=3120W ved enfaset drift.
For 2,5 mm2 gælder at det må sikres med højst 16 A. Ved 16A kan belastningen være 240V*16A=3840W ved enfaset drift. For begge gælder at belastningen kan tredobles ved trefase drift.
mbk
mbk Apr 9 '19

@Johannelund

Jeg er med, men Harald Nyborg har solgt det som et 3x16A, plus det er et gummikabel der bruges lejlighedsvist, så der må være andre bestemmelser. Under alle omstændigheder er dette ikke et skjult kabel i væggen og det bliver ikke lunt af at bruge det ved 3x16A, oftest vil sådan et ligge henover jorden i en indkørsel. Længden er relativt kort så går ikke ud over spændingskvaliteten, jeg sover trygt ved at bruge det.

Her er det: https://www.harald-nyborg.dk/p3696/cee-forlaengerkabel-5x1-5-10m

Jeg googlede lige kabeltypen: H07RN-F, der står 1.5mm2 har en "open air" rating på 21A ved 5 ledere: http://www.farnell.com/datasheets/19013.pdf

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 9 '19
jonsiii
jonsiii Apr 9 '19

Det med stærkstrømsbekendtgørelsen er korrekt nok, men kun for fast installation.

Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Det spændende kommer i kapitel 801 - Boliger (søg på siden efter "801").

Tabel 801 A:

Kobber 1,5 mm2: 13 A

Kobber 2,5 mm2: 20 A

Kobber 4 mm2: 25 A

"Tabelværdierne må anvendes uanset fremføringsmåde, også hvis ledningssystemet er helt omgivet af termisk isolering, og der skal ikke korrigeres for omgivelsestemperatur (523.2) og for eventuel samlet fremføring af flere strømkredse (523.4)."

Dvs. du må indmure kablet eller trække det midt inde i 400 mm isolering, og så vil det stadig være sikkert. I virksomheder må du trække mere, men den går ikke i private hjem.

MEN der er åbenbart stadig gotchas:

"Tabel 801 A må dog ikke anvendes i følgende tilfælde:

For kabler og ledninger, som kan forventes at blive belastet med en strøm, der overstiger halvdelen af den højst tilladte mærkestrøm for den tilhørende overbelastningsbeskyttelse, i længere tid end 3 timer ad gangen."

Jeg skal vist lige ha læst lidt videre.. ;)

Johannelund
Johannelund Apr 10 '19
@mbk og @jonsiii hvorfor købe 1,5 når man kan købe 2,5 kvadrat som er kravet, men der er også en lovgivning der siger at man skal have autositation hvis man skal arbejde med jord, og så er det jo op til elektrikeren om han vil tilslutte 1,5 kvadrat til 16a i din sikringstavle, at Harald skrald ikke har 2,5 med jord er vel fordi de kun sælger til private. Køber man en dyr Tesla, er det decideret tåbelig at man sparer på kabel og ikke lave en lovlig lade installation. Lever kablet tilbage til Harald skrald og lav en lovlig installation.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Apr 10 '19
Kiefer
Kiefer Apr 10 '19

jonsil: Afsnit 801.433801 er og har altid været pænt selvmodsigende. Og der står INTET sted hvad man ellers skal gøre når man ikke må bruge tabel 801A.

Nogen vælger at fortolke hvad man så skal gøre, men det svarer nok til en politiker der er uenig med en juraforsker der mener noget er i lovens ånd og politikeren der opgør støtte i forhold til lovens ord...

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Apr 10 '19
jonsiii
jonsiii Apr 10 '19

@Johannelund: Husk at skelne mellem fast installation og flytbar installation. Du må ikke selv pille i den faste installation. 1,5 mm2 kan sagtens trække 16A, hvis det får luft eller ligger udrullet på jorden. Du må også gerne selv lave en forlængerledning. Men jeg har nu også købt det i 2,5 mm2 for at få mindre spændingsfald.

@Kiefer: Der står da eller noget med "I sådanne tilfælde gælder bestemmelserne i 433 og 523."

Nu er jeg ikke elektriker/stærkstrømsingeniør, men elektronikmekaniker/dataingeniør, så jeg slår lige min naive svagstrømstolkning til. :)

433 omhandler overbelastningsbeskyttelse. Det må sjovt nok ikke blive for varmt.

523 omhandler strømværdier. I 523.1.3 står at det max må være 70 grader på lederen. Det er faktisk ret varmt. I 523.1.4 regnes det for opfyldt hvis nogle dagligdags tabelværdier/eksempler er opfyldt. Jeg har fx et flerleder PVC-kabel på 5x1,5 mm2, der går ud i garagen i et rør. Det er sikret med 13A. Der vil være 2 belastede ledere (Tesla M3'er 1 faset UMC), så jeg kigger i tabel 52-E1 kolonne 5. Der må 1,5 mm2 trække 16,5 A.

Når jeg har fået bilen, så må jeg lige prøve at låne noget termografiudstyr. Kun 2 dage tilbage. :)

mbk
mbk Apr 11 '19

@Johannelund 

Det er et forlængerkabel, det bliver ikke skruet i en sikringsgruppe, 5x1.5mm2 er fint til opgaven her, var det et længere kabel havde jeg også gået op i kvadrat, men det blev købt for at have noget som jeg bruger de få gange jeg lader ude og UMC ikke kan række. Det bliver formenligt meget sjældent, så at kablet er lidt let gør bestemt ikke noget. 

Fast installation skal selvfølgelig op i kvadrat og det er det også.