Loading...
dk

Skal man skåne sit batteri? | Tesla Forum

tvegaard
tvegaard Apr 10

Hej.

Jeg læser meget på disse sider om forskellige måder at skåne batteriet på - blandt andet kun at lade til 90 %, men er batteriet virkelig så sårbart, at man skal forsøge at skåne det?

Så vidt jeg kan se, er S-ejerne positivt overraskede over, hvor lidt batteriet mister af effekt over årene - men jeg ved selvfølgelig ikke, om de har skånet deres batteri. Samtidig er der vist otte års garanti på batteriet, så er det ikke bare at lade, som man lyster?

Jeg ville selvfølgelig være ked af at miste væsentlig rækkevidde pga. forkert betjening.

husfeldt
husfeldt Apr 10

Mit personlige "gæt" er at det ikke betyder ret meget selv om man lader til 100%.. Jeg er ret sikker på at det slider mere, men måske er det sammenlagte slid i bilens levetid så lille at dette er ligegyldigt.. det kunne statistik fra Model S tyde på..

Men - jeg lader da også trods ovenstående troeligt kun til 90% .. og kun til 100% når jeg skal på langtur..

KimT
KimT Apr 10

Batteriet slides mere i yderpunkterne. Så hvis du ikke har brug for 100%, så nøjes med at lade til 90% dagligt. Og der er ingen grund til at køre batteriet fladt (under 10%), og så lade den stå (eller lade til 100% og lade den stå). Du må gerne køre det ned på lav SoC, men så fyld strøm på det med det samme.

Og batteriet tager ikke skade af sjatladning.

https://twitter.com/elonmusk/status/1068745921079345152

Og ja - S og X har 8 års ubegrænset garanti på batteri og driveline. Det er model 3 ikke. Den har op til 192.000km (eller max 8år)

PS der har været offentliggjort undersøgelse af LI-ON batterier. Mener at det var en rimelig høj faktor der var forskel på levetiden på et batteri hvis man holdt sig fra yderpunkterne.. Skal nok se om jeg kan finde den igen.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 10
webercarbmann
webercarbmann Apr 10

Du skal helt sikkert skåne batteriet ved simpel omtanke. 

Hvis du dagligt har brug for at bruge fx. 40% af kapaciteten så oplad til fx 75% og kom hjem med 35%. Det er optimalt at batteriet er omkring 55%. På den måde holder dit batteri.... længe. Skal du på tur og har brug for range så oplad til 90% og smid de sidste 10% på bilen en time før du skal afsted. Når man er på tur så bruger man bare hele batteriet som man lyster. Dog aldrig over 90% og under 10% i længere tid. 

Vi kører til dagligt med ca. 70% - 30% om sommeren og 80% - 25% og vinteren.  

Guro Jeff Dahn om batteri degradation: https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs 

KimT
KimT Apr 10

Her var det : https://pushevs.com/2018/04/27/battery-charging-full-versus-partial/

• Cycling from 100 to 0 % we get 500 cycles
  • Cycling from 100 to 10 % we get 500 cycles
  • Cycling from 100 to 20 % we get 1.000 cycles

• Cycling from 90 to 0 % we get 1.500 cycles
  • Cycling from 90 to 10 % we get 1.500 cycles
  • Cycling from 90 to 20 % we get 2.000 cycles

• Cycling from 80 to 0 % we get 3.000 cycles
  • Cycling from 80 to 10 % we get 3.000 cycles
  • Cycling from 80 to 20 % we get 3.500 cycles

• Cycling from 70 to 0 % we get 5.000 cycles
  • Cycling from 70 to 10 % we get 5.500 cycles
  • Cycling from 70 to 20 % we get 6.000 cycles

Og elbiler har jo en buffer indbygget, så man ikke kan bruge 100% af batteriet til kørsel. Der er vel en buffer på 5% i top og bund.

Men ellers glæd dig over at Tesla er det mærke der har den mest avancerede BMS.

Her data fra Tesloop som virkeligt kører deres biler hårdt med konstant supercharging til 100%, hvor der næsten ingen degradering er : https://www.teslarati.com/tesloop-tesla-model-s-400k-miles-battery-maintenance-cost/

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 10
mbk
mbk Apr 10

Lad os sige at man kører 20 - 90% (som nok svarer til 15-95% i bilen, men nu ignorer vi det)

Hvis vi antager at et fuldt batteri giver 400km, og man bruger 70% og har 2000 cycler, Det giver ca. 0.7*400*2000 = 560.000km til batteri kapaciteten er 70%, det er ret så flot.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 10
tvegaard
tvegaard Apr 10
OK - tak for gode argumenter. Jeg blev klogere!
H
H Apr 10
Et andet relateret spg.

Jeg mindes at have læst at Tesla anbefaler man lader når den ikke er i brug.
Altså sætter til ladning hver gang.

Nogle der kan bekræfte?
KimT
KimT Apr 11

Mener på et tidspunkt der på deres hjemmeside stod : "A happy Tesla is a plugged in Tesla"

MikaelH
MikaelH Apr 11

Fra manualen (det er Tesla selv der bruger caps):

“Model 3 has one of the most sophisticated battery systems in the world. The most important way to preserve the Battery is to LEAVE YOUR VEHICLE PLUGGED IN when you are not using it.“

NikolajK
NikolajK Apr 11

Det omtales også som Tesla ABC - "Always Be Charging" 

HS
HS Apr 11
Det samme fremgår også af model S manualen fra 2015. Der står bare ikke noget om hvilken charging limit man helst skal sætte niveauet på når man f.eks. Er ude at rejse i nogle uger. Går ud fra 50% er det bedste. Nogen der kan bekræfte at det er det?
Bianco
Bianco Apr 11
Quote from HS ... Går ud fra 50% er det bedste. Nogen der kan bekræfte at det er det?

Har en vag erindring om at en batteriguru sagde, i prioriteret rækkefølge: Opladt til 50-70% og opbevaret uden temperatursvingninger og opbevaret ved lav temperatur ( køleskabstemp?). 

De batterier de bruger til laboratorietest er nok lidt lettere lige at smide i kølleren... ;-)

KimT
KimT Apr 11

Jeg ville nok lade den højere. Du kan selv observere hvor mange % den taber pr. dag (vampire drain). Det er vel min. 2%

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 12
RobertJ
RobertJ Apr 12

Tesla bms har en intern counter, den tæller full cycles. Min står pt på 617 cycles.
Hvordan en cycle er defineret er et godt spørgsmål, men ud fra total charged ~45000kWh og en kapacitet på ~80kWh er det nok ligefrem. Oplever et tab på 6,5% ift ny. 

Det burde gi 3000 cycles inden jeg er nede på 70% kapacitet. ~750tkm. Er ok tilfreds med det.

Ift trådstarters spørgsmål. 
Det er jo ikke så fedt at stå med 50-70% kapacitet om et par år, så det er nok bedre at skåne og måske have 80% efter ½mill km?

Dieselosaurus
Dieselosaurus Apr 14
@RobertJ
Interessant. Hvordan har du udlæst data fra din BMS? Hvor mange km har du kørt og hvor mange kWh er batteriet på?
Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Apr 14
KimT
KimT Apr 14

I en anden tråd skriver han at han har et service kabel og en OBD2 dongle. Kablet han har er dog kun til pre-'15 modeller.

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6009?page=1#post-90170

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 14