Loading...
dk

70D: 58.000 km, og stadig fuld rækkevidde - kan det passe? | Tesla Forum

Ehlers
Ehlers Apr 3

I søndags ladede jeg bilen helt op i garagen inden en langtur. Inden jeg kørte, skiftede jeg batteriindikateren til "Rated". Den skrev 442 KM under batteriikonet, hvilket er 100% lig det som min 70D offielt er opgivet til efter NEDC normen. Kan det virkelig passe at batteriet stadig har 100% af sin oprindelige kapacitet efter 3,5 år og næsten 60.000 KM?

Så tager jeg hatten af for Teslas batteriteknologi ;)

fmm1000
fmm1000 Apr 3
Har efterhånden set flere 70er-ejere skrive om meget lav degradering. Selv har jeg tabt omkring 30 km på en 85D.
Silden
Silden Apr 4

Jeg fk skiftet mit batteri (også i en 70D) ved 185.000km. Det var ikke fordi selve batteriet fejlede noget, men der var noget i vejen med et bms-print (ifølge Tesla). Den sagde 425km i rated lige inden skiftet. Det jeg har fået i stedet siger 435km rated, så 70(D) ser ud til at holde sig godt. Se mere her: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5694

Man skal dog huske at det "bare" er noget bilen gætter på.

Vh

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Apr 4
Mack
Mack Apr 4

Vi har heller ikke oplevet nogen degradering på vores 70D fra 2015.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 4

Mener at oprindelig kapacitet på 70D er ca. 68 kWh. Kør den i nul og lad den til 100% inkl balancering af batteri og se hvor mange kWh I kan smide på så ser I den reelle degradering.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Apr 4
Silden
Silden Apr 4

Ifølge linket herover er kapaciteten 71,2kWh, 68,8kWh usable. Jeg vil da lige prøve 0-100%, men det tal man ser i displayet eftrer ladning- er det med eller uden tab i laderen?

Vh

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Apr 4
Hilbert
Hilbert Apr 4
Ja, forbruget fra nettet er ca. 12% højere (tab).
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 4

med remote s appen kan du se nøjagtigt hvor meget energi du smider på. Husk at slukke for AC osv. mens den lader. Gør det evt. på SuC

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 4

0 km til 100% er mest præcis

KimT
KimT Apr 4

Jeg har heller ikke oplevet det store tab af rækkevide på vores 70D. Jeg fik skiftet batteri ved 80.000km, og er nu oppe på 150.000km i alt. 

Jeg har de sidst par gange vi har været på langtur prøvet at lade til 100%. Min vil pt. kun lade til 98% på laderen hjemme. De gange jeg har prøvet er jeg kommet hjem med ca 4% på batteriet. Så det har stort set været ned at vende.

RobertJ
RobertJ Apr 4

Har investeret i et service stik og en ELM327, nogen der vil låne den for et se deres BMS data skal i være velkomne omkring 8600. Min P85 gætter på 74kWh og har afsat 4kWh til 0%-buffer, dvs 70kWh useable.

Stikket er det gamle, til pre 2015 modeller.

- R

KimT
KimT Apr 4

Hvordan virker det RobertJ ?

Har selv investeret i en ICAR2 (ELM327) til Kones Kona, men troede da i grunden ikke man kunne hive noget ud af Tesla'ens OBDC stik. Og skidt at stikket ikke passer til en'15

Silden
Silden Apr 5

Så er mukkebikken kørt til 0% og sat til at lade. Der var selvfølgelig stadig strøm på, og effektbegrænsningen var på 100kW. Opdatering følger...

Venlig hilsen

Silden

RobertJ
RobertJ Apr 5

KimT, du mangler en adapter til tesla service stik.

"tesla can diagnostic cable" på din favoritsøgemaskine.

Silden
Silden Apr 5

Så sluttede festen ved 66kWh. Clever-laderen sagde 70,1, så det ligner at det bilen oplyser er efter ac->dc-konvertering.

66/68,8 giver 95,9%-97,2% (man kan ikke se efter kommaet i 66kWh). Dertil kommer at den ikke var helt tom, så der skal nok lægges én procent eller to til. I alt nærmer vi os, at den stort set ikke har tabt noget....

Ikke helt dumt Tesla, og det passer ca. med de 435km den rapporterer Rated ved 100%.

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Apr 5
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Apr 5

Da min var ny for 4 år siden (s85) kunne jeg fylde 78,9 kWh på. Nu kan jeg fylde 74,9 kWh på. Det er et tab på ca. 5%. Har kørt 125k. Typical er faldet fra 394 til 374km

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Apr 5
Kiefer
Kiefer Apr 9

Sjovt, min S85 fra dec ´15 lader også til 374km i øjeblikket ved 100%. Bilen har netop rundet 126.000km

/Martin

mbk
mbk Apr 9

Det med tab af "km" er ret svært, det er afhængig af firmware, unøjagtighed i bestemmelse af batterikapacitet, præsentation af data osv. osv. Det eneste der er at gøre er at aflade bilen helt og tælle Wh på input siden da bilen ikke umiddelbart fortæller om det mm. bilen er i factory mode.

Generelt skærer de der fiktive km-tal i mine ørere, jeg har hørt om flere sige "min bruger 1.17 km per km", hvorfor ikke bare bruge procent, som i "3.9km per procent" eller lign. /rantoff

MOS
MOS Apr 9

Den mest brugte enhed for forbrug er vel Wh/km eller kWh/100 km. Watt = Joule/sekund. 1 h = 3600 sekunder, altså en afledet tidsenhed. 1 km = 1000 m. Joule = Newton gange meter. Så Wh/km kan forkortes til 3,6 N. Så hvorfor ikke bare bruge enheden Newton til at måle forbruget? Det er da meget mere intuitivt at have en kraftenhed, som siger noget om, hvor stor en kraft der skal til at trække bilen ved kørsel (inkl. alle tab i drivetrain m.m.). /nerdoff

Sider: 1 2 »