Loading...
dk

Hurtig hjemme lader med CCS stik | Tesla Forum

KimT
KimT Apr 24 '19

Eon har en løsning til 2 biler med en boks med 2 udtag. De kalder det All-inclusive Home 2 - 2 plug.

Men jeg kunne ikke se nogen grund til at betale 300,- ekstra pr. måned ift. All-inclusive Home 2 - 1 plug : https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oplad-hjemme-og-pa-farten/all-inclusive-home.html

Og specielt ikke når det krævede en ny installation. De sender ikke bare en boks mere med løst CEE stik.

baldur
baldur Apr 24 '19
Citat fra Ice2EV

Nu spørge jeg bare dumt..... Kunne man med eks en Tesla og en Kona i husstanden slippe for, at skulle flytte stik, ved at dele de 3 faser i 2 kabler. 1 kabel med 2 faser og det andet kabel med 1 fase?

Så kunne de begge lade samtidig, Tesla godtnok kun med 7,4kW, og Kona med 3,7. Men man var fri for at skulle sætte alarmen til kl 00:30 for at flytte stikket.

Ja, hvis du køber en 3,7 kW lader og en 7,4 kW lader. 

Ice2EV
Ice2EV Apr 24 '19

@Baldur Er der ikke en 3,7 kW lader indbygget i Kona?, og i Tesla'en kan man jo skrue ned for A, så burde man vel i teorien kunne administrere det selv..... Eller har jeg helt sovet i fysik for 35 år siden.

KimT
KimT Apr 24 '19

Den har en 7,2kWh lader, men det er ved 32A.

Men man kommer jo ikke ud over at man enten skal have 2 boske med type2 stik. Eller 1 boks med 2 stik (og sådan en boks burde kunne styre det selv). Man kan jo ikke bare smide et type 2 stik direkte på kraftstikket.

CanEl
CanEl Apr 24 '19

Citat fra Ice2EV

@Baldur 

det der sidder i bilerne, omtalt som en lader, er en regulator for ladestrømmen, og den ændrer vekselspænding til jævnspænding.
det der sidder på vægen eller en UMC (universal mobil charger), som kontrollerer om der må lades, og fortæller bilen hvor meget der må lades. hvis alt er ok tænder UMC for strømmen, og bilens regulator putter den ned i batterierne. 

derfor skal du have 2 UMC for at lade 2 biler. de må gerne dele 3 faser til de 2 biler.
det kunne være 2 ens 3 faset UMC, eller en 3 faset + en 1 faset, hvor den ene fase afbrydes i den ene UMC. det skal så være samme fase som den anden UMC lader med. så skulle det virke.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Apr 24 '19
jonsiii
jonsiii Apr 24 '19

Jep eller måske lidt Scheduled Charging i Tesla'en? Lidt bøvlet, men måske det kunne gå. Eller split 3x16'eren op i 3 stk. 1x16?

Dette er også min første arbejdsuge, efter jeg fik min 3'er. Og ikke nogen blid start. Nænæ, der skal køres alle 4 dage: 220 km tirsdag (og det var i sindsyg blæst), 190 km onsdag, 220 km torsdag og 20 km fredag. Kommer selvfølgelig først hjem kl 17 og har sat limit til 10 A (kun 2 kW). Og det lykkedes faktisk indtil videre. Ellers kan jeg gå på 13 A hvis det skulle knibe.

Men en Tesla Wall Charger kunne jeg godt tænke mig. Den er også knap så grim som den der "hjertestarter" fra EON. =) Skal bare lige komme mig over at noget af haven skal graves op og at min eltavle nok er for lille.

baldur
baldur Apr 24 '19
Citat fra Ice2EV

@Baldur Er der ikke en 3,7 kW lader indbygget i Kona?, og i Tesla'en kan man jo skrue ned for A, så burde man vel i teorien kunne administrere det selv..... Eller har jeg helt sovet i fysik for 35 år siden.

Nej det er ikke det samme. Kona trækker kun på én fase og det er så begrænset til 16A på grund af reglen om at mere end 16A skal fordeles på mindst to faser.

Hvis udgangspunktet er at vi skal holde os under 16A på en trefaset 400V gruppe, så er den ene fase fuldt ud brugt til Kona. Tesla må kun trække på de to resterende faser. Det er der ingen måde at fortælle bilen. Men hvis du nøjes med at tilslutte en 2 faset 7,2 kW lader til Tesla, så er det løst.

For at få et brugbart resultat må Tesla derfor IKKE tilsluttes en trefaset 11+ kW lader. Max to faser til Tesla. De to faser skal naturligvis ikke overlappe med den fase, som Kona får.

Er det bekræftet at Model 3 supportere at lade på to faser? Der er en lille mulighed for at bilen kun kan 3 faser eller 1 fase. I så fald vil den 2 fasede 7,2 kW lader kun blive udnyttet med en fase og 3,7 kW.

baldur
baldur Apr 24 '19

Vil lige tilføje at årsagen til at vi helst vil holde det under 16A totalt er at alternativet er at Kona trækker 16A på fase 1 og Tesla trækker 16A på fase 1 til 3. Dermed trækkes der 32A på fase 1 og det er mere end mange mastesikringer. Med andre ord, så mister hele huset strøm når sikringen går ude i gaden.

Det er muligt at betale for en større mastesikring men det koster.

mbk
mbk Apr 24 '19

@baldur 

Hvis du kun skruer to af faserne i Tesla laderen rører den ikke den sidste, jeg har ikke prøvet men så skulle den gerne lade med 2x16A

mbk
mbk Apr 24 '19

Alternativt kan du lave noget load sharing på to ladere, det understøtter Teslas Wall Charger og sikkert også andre ladere. Bedste ville selvfølgelig være en der har måling på husets forbrug så du samlet holder dig under 3x25A og evt drosle begge biler når du har ovn, alle hvidevarer og elkogeren tilfældigvis koblet til samtidigt med du lader bilerne.

Der står lidt i Appendix B

https:///...-v2.pdf?201612081439

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 24 '19
baldur
baldur Apr 24 '19
Citat fra mbk

@baldur 

Hvis du kun skruer to af faserne i Tesla laderen rører den ikke den sidste, jeg har ikke prøvet men så skulle den gerne lade med 2x16A

Det er muligt at det virker. Men jeg ville nok lige få det verificeret først. Det er også muligt at laderen detektere tricket og melder fejl eller at bilen får at vide at der er tre faser og så fejler når der kun er strøm på to af dem. 

baldur
baldur Apr 24 '19
Citat fra mbk

Alternativt kan du lave noget load sharing på to ladere, det understøtter Teslas Wall Charger og sikkert også andre ladere. Bedste ville selvfølgelig være en der har måling på husets forbrug så du samlet holder dig under 3x25A og evt drosle begge biler når du har ovn, alle hvidevarer og elkogeren tilfældigvis koblet til samtidigt med du lader bilerne.

Der står lidt i Appendix B

https:///...-v2.pdf?201612081439

Det der er helt klart den bedste løsning. Men det kræver to Tesla Wall ladere. Kona kan godt lade fra en Tesla Wall lader. Det vil næppe sandsynligt at en lader fra andet steds vil forstå den samme protokol og kunne køre som slave til Tesla Wall laderen.

mbk
mbk Apr 25 '19

@baldur

Hvilken elmåler har du nu?

F.eks Kamstrups protocol ligger på GitHub, så hvis man købte den mindste PLC med en RS232 til Kamstrup måleren (de koster ikke ret meget på DBA heller, 250kr) og RS485 port til en Wall Charger så kan du.

Måle husets forbrug (incl begge elbiler), du kan lade Kona med den lader der følger med den eller UMC fra Model 3 og lade Wall Chargeren tage overskydende strøm op til 25A på den mest belastede fase.

Der er en som har brugt Wall Charger til at lade produktion fra solceller, så protocol og implementering burde være til at finde. Måske oprette en seperat tråd hvis du går denne vej.

Måske købe seperat kompirelæ til Kona (1x16A) og Tesla (3x16A).

Omkostninger er nok:

Wall Charger 4k

PLC 1k

Evt. anden elmåler 250kr og måleøje 100kr.

Kombirelæ, nok ca. 2x500kr. Evt et Type-B og to automatsikringer i stedet, men det koster nok 3k.

Kabel og elektriker hjælp.

Links:

https://github.com/bsdphk/PyKamstrup

https://cleantechnica.com/2018/11/12/tesla-owner-hacks-the-tesla-wall-connector-to-charge-on-sunshine/

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 25 '19
baldur
baldur Apr 25 '19

Det er et cool nok projekt han har lavet. Og godt at vide. Men jeg tror nu ikke den originale spørger i denne tråd er med på at bygge eget system med Raspberry PI og programmering med mere :-)

Jeg var ikke klar over at Tesla Wall Charger var så fleksibel og billig. Hvis der er flere i firmaet der får elbil, så køber jeg nok et par stykker af dem og får dem sat sammen. Har i dag en enkelt lader, fra et andet mærke, på 32A. Et par Tesla Wall Chargere kan deles om den 32A gruppe.

Medmindre revisoren pludselig opdager det, og forlanger at brugerne også skal til at betale for strømmen. Det har Tesla ikke en løsning på? Jeg kender til denne løsning fra EO:

https://ecocharging.dk/produkt/genius/

De har en app som brugeren skal anvende til at åbne op for strømmen.

Det kan naturligvis også laves med en hjemmelavet Raspberry PI baseret løsning, men den slags undgår jeg i firma regi.

Kan masteren i en kæde af flere sammenkoblede ladere, holde styr på strømforbruget på hver fase enkeltvis? Eksempelvis så at en Kona ikke spiser 16A på alle tre faser, selvom den faktisk kun trækker strøm på en fase? Er det supporteret af type 2 / CCS protokollen, så at en lader kan fortælle bilen at den kan trække X på fase 1, Y på fase 2, Z på fase 3? Og kan bilen i så fald lade mere end mindste fællesnævner?

Faktisk burde man rotere faserne, så at hvis man har tre ladere på en bus, så har de alle forskellige faser som fase 1. Det er den eneste måde at have tre Kona til at lade samtidig. Men jeg ser ikke lige at Tesla Wall Charger supportere dette.

mbk
mbk Apr 25 '19

@baldur

Der er nogle PLC-agtige styringer som bruger raspberry compute module, f.eks.

http://linuxgizmos.com/automation-controller-runs-linux-on-raspberry-pi-com/

Compute module har en eMMC istedet for SD kort, så er mere robust.

mbk
mbk Apr 25 '19

Kan se jeg svarer den forkerte.

@Ice2EV

Nej, du kan ikke splitte kablet da lader og bil snakker sammen. Du kan dog bruge 2 faser på den ene bil og en på den anden hvis de har hver sin ladestander/UMC whatever.

Ice2EV
Ice2EV Apr 25 '19

@mbk Det var også det jeg mente, men bare ikke forstod at formulere elektrisk. Du ved, der mangler 3 år på gymnasiet og 5-8 år på universitet.

koden
koden Apr 25 '19
Citat fra Ice2EV

@mbk Det var også det jeg mente, men bare ikke forstod at formulere elektrisk. Du ved, der mangler 3 år på gymnasiet og 5-8 år på universitet.

Ha... den var god.. :-)
bleze
bleze Apr 25 '19
Quote from baldur

Det er et cool nok projekt han har lavet. Og godt at vide. Men jeg tror nu ikke den originale spørger i denne tråd er med på at bygge eget system med Raspberry PI og programmering med mere :-)

Hæ, nu er jeg udvikler af profession og ejer Pi's, men har for travlt med andre projekter så får ikke kodet så meget hjemme. Ps. Hils Magnus :)

ErikBH
ErikBH Apr 25 '19
Citat fra Ice2EV

Nu spørge jeg bare dumt..... Kunne man med eks en Tesla og en Kona i husstanden slippe for, at skulle flytte stik, ved at dele de 3 faser i 2 kabler. 1 kabel med 2 faser og det andet kabel med 1 fase?

det er ikke et dumt spørgsmål - det virker fint. Det har jeg kørt med med vores Nissan LEAF der fik en fase og vores Tesla fik 2.

Det kræver selvfølgelig to EVSE'ere.

vh, Erik 

Sider: « 1 2