Loading...
dk

Model 3 Longe Range RWD - begrænset tilgængelighed og AP er standard | Tesla Forum

TheDarkKnight
TheDarkKnight May 20 '19

@MOS

Det er hvad jeg får det til. På både deres tyske, hollandske og kinesiske hjemmeside og i mailen, hvor de introducerede LR RWD på det danske marked, står rækkevidden opgivet til 600 km (WLTP).

Med en batterikapacitet på 75 kWh, giver det en energieffektivitet på 8 km/kWh (=125 W/km)

Så skal der regnes om til km/l: Omregningen fra energiforbrug målt i Wh pr. km til benzinforbrug målt i liter pr. 100 km foretages ved at dividere det oplyste energiforbrug målt i Wh pr. km med en fast faktor på 91,25. (kilde)

125 W/km / 91,25 = 1,37 l/100 km = 73 km/l

Da beregning efter WLTP-metoden resulterer i en lavere energieffektivitet end hidtil, er der indført en omregningsfaktor på 1,21:

For biler, hvis brændstofforbrug er fastsat i overensstemmelse med den på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for lette køretøjer, jf. bilag XXI til Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017, omregnes brændstofforbruget til kilometer pr. liter, ganges med 1,21 og afrundes til en decimal. (af § 3 stk. 1 lov nr. 1130 af 11. september 2018).

Korrigerede brændstofforbrug:

73 km/l x 1,21 = 88,33 km/l

Forummets indlæg er redigeret af TheDarkKnight May 20 '19
MikaelH
MikaelH May 20 '19

Hvis du ser på registreringsattesten for Model 3 LR AWD, så står den opgivet til følgende:
677,6km (560km * 1,21). 
Men batterikapaciteten er opgivet til 89,6kWh. 
Det giver et forbrug på 132,2 Wh/km eller 69,0 km/L.

Laver du tilsvarende udregning for LR RWD, så ender du på 726km rækkevidde og 123,4 Wh/km eller 73,9km/L.

Hvorfor de insisterer på at udregne effektiviteten ud fra 89,6kWh og ikke de 75kWh som er tilgængelig er mig en gåde. Det må være det må være skattemyndighederne som tolker loven på den måde. Men det er jo helt håbløst. 

Men når alt det er sagt, så kan jeg stadig ikke få regnestykket til at gå op med den endelige afgift. Hvis jeg tager udgangspunkt i en LR AWD uden ekstraudstyr, så kommer jeg frem til en afgift på 6070kr, og ikke 6764 som Tesla (Skat). 

Hvis jeg tager udgangspunkt i en bil der allerede er indregistreret, så kan jeg heller ikke få det til at passe. Her stemmer tallet hos Tesla og det faktiske betalte beløb ved Skat.dk ikke overens. 
 

Leth
Leth May 20 '19

Her er udtræk fra skat.dk for min RWD som netop er registreret i dag.

 

Forbrug (afgiftsgrundlag)    Brændstofforbrug: - Elektrisk forbrug: 121,5 Wh/Km Samlet beregnet brændstofforbrug: 75,1 km/l Maksimal hastighed: 225 km/t Gasforbrug: - Elektrisk Rækkevidde: 600.0 Batteri Kapacitet: 88.2 Målt forbrug    Målenorm: WLTP Brændstofforbrug målt: - Elektriskforbrug målt: 147,0 Wh/Km
Leth
Leth May 20 '19

I øvrigt vedr. afgift, igen trukket fra skat:

TheDarkKnight
TheDarkKnight May 20 '19

@Leth

Tak. Men der er stadig noget galt. Tesla har et mellemtrin, der ikke er lige til at forstå - selv inden vi når til batterikapaciteten. Passer det, at du har købt en standard LR RWD i sølv/sort med aero med en slutpris på 418.200 kr? Jeg kan ikke se hvordan de ender med en afgiftspligtig værdi på 365.220 kr. for med et fradrag på 7.680 kr. for 6 airbags og 76.500 kr. for batterikapaciteten, ender vi på 334.020 kr. Der er et godt stykke op til de 365.220. 

Forummets indlæg er redigeret af TheDarkKnight May 20 '19
Leth
Leth May 20 '19

Ja LR RWD, sølv/sort, aero, AP (inkl da bestilt før 30/4)

Kan det være pga. deres dårlige håndtering af Autopilot? Den står til 25.100 og er så fratrukket som rabat.

I mine øjne bør den står som: Autopilot 0,-

 

Jeg er sgu noget spændt på hvad de forventer jeg skal betale når jeg afhenter. Jeg har da i hvert fald sort på hvidt at der ikke er betalt registreringsafgift for den :)

Forummets indlæg er redigeret af Leth May 20 '19
TheDarkKnight
TheDarkKnight May 20 '19

@Leth

Spændende! Min er også blevet indregistreret nu - med 9.794 kr. betalt i registreringsafgift. Sælger har flere gange bekræftet en samlet pris på 461.484 kr. (svarende til 2.284 kr. i registreringsafgift), så mere end det regner jeg ikke med at skulle betale. Den seneste "final invoice" nævner en registreringsafgift på 14.674 kr., mens registreringsafgiften er beregnet til 10.994 kr. i låneaftalen, hvorefter sælger igen har bekræftet prisen på 461.484 kr.

Laver jeg beregningen selv med et brændstofforbrug på 75,1 km/l, ender jeg med en registreringsafgift på 434 kr.

Forummets indlæg er redigeret af TheDarkKnight May 20 '19
MOS
MOS May 20 '19

@TheDarkKnight

Jeg mener ikke, du kan regne forbruget ud på den måde ud fra rækkevidde og batteriets energikapacitet. Idéen er ellers god nok, men normerne siger vist noget andet.

Jeg mener at have læst et sted, at måden at gøre det på ifølge normen er, at man 1) starter med 100% opladet batteri, 2) kører bilen en standardiseret "kørecyklus" på rullefelt efter WLTP standarden, 3) oplader batteriet til 100% igen med bilens medfølgende ladeudstyr (dvs. 1-faset UMC). Forbruget er så den mængde energi, der skal bruges under punkt 3 til at oplade batteriet igen.

Problemet her er, at man får et helt andet forbrug, end hvis man bare laver en simpel division ud fra rækkevidde og batterikapacitet.

Forskellen skyldes dels, at bilen ikke kan regnerere ret meget under opbremsning, når batteriet er ladet op til 100%, at opladningen er relativt ineffektiv ved høj SoC på batteriet, at opladningen er relativt ineffektiv ved lav ladeeffekt (det ville sandsynligvis være bedre ved 3-faset, 11 kW opladning), at ladetabet regnes med og endelig at en kort tur giver højere gennemsnitsforbrug end en lang tur, fordi både dæk og batteri når at blive mere driftsvarme på en lang tur.

Efter min mening afspejler normen ikke virkeligheden. Det er de færreste elbilejere, der ved deres fulde 5 ville oplade bilen til 100% hver dag, for kun at køre 23 km, da regen så stort set ikke virker og det ville slide unødigt på batteriet at lade helt til 100% på daglig basis. Desuden ville mange nok i praksis sørge for at time opladningen med, at den er færdig med at lade umiddelbart før, man skal af sted, hvilket gør, at batteriet allerede er varmt fra opladningen. Der er nok også mange, der kører mere end 23 km.

Men omvendt er der så også flere andre ting i normen, der er urealistiske, f.eks. 0-50 km/h på 15 sekunder (sic!), ingen kabinevarme eller andre elektriske forbrugere, fuldstændig flad vej og vindstille, ingen regn men perfekt vejr osv.

Leth
Leth May 20 '19

Så er den leveret og står og lader trygt i garagen. Lakstatus: en ridse på 20 cm på tværs af kølerhjelmen - meget overfladisk, mistænker det er i klarlakken og kan poleres væk. En lidt dybere ridse på hjelmen som måske/måske ikke kræver maling. Et hak efter  hvad der ligner et stenslag lige på den "vandrette linie" bag venstre bagdør. Der blev taget billeder af alle 3, og jeg fik at vide at det ville blive gemt til hvis jeg ville have det udbedret næste gang jeg kommer til service. Jeg skulle også endelig tage billeder af ting jeg fandt når jeg kom hjem (Der var dårlig belysning i den hal jeg fik bilen udleveret fra)

Ang. betaling. Jeg lavede bankoverførsel da jeg stod der, og på det beløb som stod i det første dokument jeg modtog. Her var alt korrekt, bortset fra 964,- i registreringsafgift. Vi blev enige om at jeg overførte det beløb, og at han så ville refundere resten efter deres regnskabsafdeling har kigget på det. Det var ok for mig, gad ikke lave vrøvl over det beløb. Han undrede sig også over at der var 5k reg. afgift på final invoice. (Dette var jeg IKKE gået med til at betale hvis det var tilfældet)

Alt i alt en fin oplevelse - ind og ud på 10 min (Jeg frabad mig teknisk gennemgang, da jeg kender det hele fra 4 år i Model S og YouTube)

Den står pt. med software 2019.8.4 530d1d3, så det er i hvert fald ikke en nyproduceret bil - og dermed nok heller ikke med hw3. Autopilot var klar til aktion efter ca. 30kms kørsel.

Da jeg lige kom ud på Viborgvej, tænkte jeg "åh fuck" - der var, synes jeg, vanvittig meget dækrumlen. Det gik over efter asfalten ændrede sig, og ærlig talt synes jeg slet ikke det er slemt. Vindstøj ved 130km/t svarer meget godt til den Passat Varient fra 2017 jeg kommer fra. (Jeg har kørt 40 km i bilen... der er mange nye indtryk at fordøje :)

Anyways - billede af dytten i indkørslen, spørg endelig hvis der er noget i savner svar på:

 

Ice2EV
Ice2EV May 20 '19

@Leth Er det mig der har misforstået det eller var den med træk?? og har du billede af det?

hamdergutten
hamdergutten May 20 '19
Citat fra Leth

Så er den leveret og står og lader trygt i garagen. Lakstatus: en ridse på 20 cm på tværs af kølerhjelmen - meget overfladisk, mistænker det er i klarlakken og kan poleres væk. En lidt dybere ridse på hjelmen som måske/måske ikke kræver maling. Et hak efter  hvad der ligner et stenslag lige på den "vandrette linie" bag venstre bagdør. Der blev taget billeder af alle 3, og jeg fik at vide at det ville blive gemt til hvis jeg ville have det udbedret næste gang jeg kommer til service. Jeg skulle også endelig tage billeder af ting jeg fandt når jeg kom hjem (Der var dårlig belysning i den hal jeg fik bilen udleveret fra)

Ang. betaling. Jeg lavede bankoverførsel da jeg stod der, og på det beløb som stod i det første dokument jeg modtog. Her var alt korrekt, bortset fra 964,- i registreringsafgift. Vi blev enige om at jeg overførte det beløb, og at han så ville refundere resten efter deres regnskabsafdeling har kigget på det. Det var ok for mig, gad ikke lave vrøvl over det beløb. Han undrede sig også over at der var 5k reg. afgift på final invoice. (Dette var jeg IKKE gået med til at betale hvis det var tilfældet)

Alt i alt en fin oplevelse - ind og ud på 10 min (Jeg frabad mig teknisk gennemgang, da jeg kender det hele fra 4 år i Model S og YouTube)

Den står pt. med software 2019.8.4 530d1d3, så det er i hvert fald ikke en nyproduceret bil - og dermed nok heller ikke med hw3. Autopilot var klar til aktion efter ca. 30kms kørsel.

Da jeg lige kom ud på Viborgvej, tænkte jeg "åh fuck" - der var, synes jeg, vanvittig meget dækrumlen. Det gik over efter asfalten ændrede sig, og ærlig talt synes jeg slet ikke det er slemt. Vindstøj ved 130km/t svarer meget godt til den Passat Varient fra 2017 jeg kommer fra. (Jeg har kørt 40 km i bilen... der er mange nye indtryk at fordøje :)

Anyways - billede af dytten i indkørslen, spørg endelig hvis der er noget i savner svar på:

 

@Leth:
Tillykke med den!!
Den er virkelig flot, jeg kan især godt lide Aero fælgerne, jeg synes de er mega fede. 
De ridser du lagde mærke til ved leveringen, har du mulighed for at poste billeder, så man ved hvordan det kan se ud?
Leth
Leth May 20 '19
Citat fra Ice2EV

@Leth Er det mig der har misforstået det eller var den med træk?? og har du billede af det?

Jeg har ikke træk (intet behov)

@hamdergutten - jeg er også positivt overrasket over Aero fælgene. Synes de er pæne på den grå.

Jeg lægger billeder på i morgen - kan ikke få ordentligt lys i garagen nu. Er vi forresten ved at være offtopic, eller går det i denne tråd?
 

Forummets indlæg er redigeret af Leth May 20 '19
Schnellfahren
Schnellfahren May 21 '19

@Leth

Kan du forklare hvor på Skat.dk du ser hvor meget registreringsafgift der er betalt? Vha. stelnr kan jeg på Motor / Køretøjsdetaljer / Vis køretøj finde min endnu-ikke-leverede Model 3, men jeg kan ikke finde noget som helst vedr. registreringsafgift...

Jeg får først min leveret på mandag (forhåbentligt!), hvor tidligt kunne du se "din" registreringsafgift?

Leth
Leth May 21 '19

Du kan først se det når pladerne er på. Det var i mit tilfælde samme dag som udlevering.

M3rasmus
M3rasmus May 21 '19

Fik denne fra Tesla idag vedr. registreringsafgift på LR RWD:


"Jo de er ved at rette faktura til for alle RWD - var åbenbart en fejl i faktureringssystemet der gjorde der kom afgift på. Som udgangspunkt er det ordrebekræftelsen der stemmer (kan selvfølgelig for nogle kunder være ændret efter)"

Jeg går ud fra det er fordi de har brugt rækkevidden fra AWD ved en fejl til beregningen i første omgang.

 
Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus May 21 '19
MikaelH
MikaelH May 21 '19

Det passer meget godt med mine beregninger. Final invoice er baseret på LR AWD og ikke LR RWD. 

M3rasmus
M3rasmus May 21 '19

 

Så fik jeg en tilrettet faktura på det korrekte beløb uden registreringsafgift.

SuneH
SuneH May 24 '19

Hvad skal I give for en LR RWD model?

Jeg har bestilt en LR RWD model 3 d. 25. april og fik derfor AP med uden merpris. Jeg har på skrift fra Tesla at "Den fulde pris for din konfiguration er 425.720 DKK (417.320 DKK + 8400 DKK)." 

De 8400 er fordi vi har valgt blå metalfarve. Jeg tager de 417.320 til at inkludere levering mm.

Men nu vil de have godt 7000 i levering mm, så den endelige pris - ifølge dem - er 433.820 DKK.

Efter min opfattelse er levering allerede indregnet i de 417.320 - Hvad har I andre oplevet??

Forummets indlæg er redigeret af SuneH May 24 '19
M3rasmus
M3rasmus May 24 '19
Citat fra SuneH

Hvad skal I give for en LR RWD model?

Jeg har bestilt en LR RWD model 3 d. 25. april og fik derfor AP med uden merpris. Jeg har på skrift fra Tesla at "Den fulde pris for din konfiguration er 425.720 DKK (417.320 DKK + 8400 DKK)." 

De 8400 er fordi vi har valgt blå metalfarve. Jeg tager de 417.320 til at inkludere levering mm.

Men nu vil de have godt 7000 i levering mm, så den endelige pris - ifølge dem - er 433.820 DKK.

Efter min opfattelse er levering allerede indregnet i de 417.320 - Hvad har I andre oplevet??

Hej Sune

Se min post oven over din.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »