Loading...
dk

mangler vi strøm i elnettet? | Tesla Forum

RobertJ
RobertJ May 10

En artikel fra ud fra fokusanalyse af Dansk energi og energinet læs her:

https://energinet.dk/-/media/709407BD4D3142F3BE71C0BB49053B80.pdf

Fokus analysen tager udgangspunkt i 9/10 villaejere sætter en 22kW lader op og bruger den samtidigt.
Forudsætningen at 9/10 danskere vil betale for at øge deres mastesikring er forfejlet i min optik.

Analysen konkluderer udover ING's take på sagen, at elnettet ikke overbelastes ved smart styring.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 10
M3rasmus
M3rasmus May 10

Helt ærligt - langt de fleste vil kunne klare sig med en 11 kw lader uden problemer - og en hel del vil nemt kunne klare sig med en 3,7 kw lader. 

Vi har selv kørt med en 3,7 kw lader i 4 måneder, uden nogen problemer. 

Tilgengæld er det tvivlsomt om folks private installationer vil kunne klare en 22 kw lader. Da de fleste ikke kan trække mere end 32 amp eller i bedste fald 40 amp før gadesikringen ryger, så komme de 22 kw ladere bare ikke til at ske i nærmeste fremtid. Der skal jo være plads til at tænde ovnen, selvom bilen lader.

Så scenariet er ikke realistisk.

koden
koden May 10

Personligt vil jeg nødigt under 11 KW med et 90 KW batteri.

Jeg har selt 22KW forberedt i carporten på sin egen 32 amp. grp. i tavlen.

Vil det sige at hvis jeg brugte de 22 så ville jeg bruge al strøm der var tilgængeligt?

Synes jeg husker min elektriker sagde der kom en del mere ind ude fra vejen end de 22.

Bær over med mig... ved intet om strøm :-)

RobertJ
RobertJ May 10

De fleste nyere parcelhuse har 25A trækret. dvs 17.25kW.

Koster ca 1000kr/A (eks moms) at opgradere.

Ældre bygninger / gårde osv har ofte meget højere

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 10
M3rasmus
M3rasmus May 10
Citat fra koden

Personligt vil jeg nødigt under 11 KW med et 90 KW batteri.

Jeg har selt 22KW forberedt i carporten på sin egen 32 amp. grp. i tavlen.

Vil det sige at hvis jeg brugte de 22 så ville jeg bruge al strøm der var tilgængeligt?

Synes jeg husker min elektriker sagde der kom en del mere ind ude fra vejen end de 22.

Bær over med mig... ved intet om strøm :-)

Mig bekendt kan du ikke have mere end 40 amp sikring ude fra gaden (i bedste fald) - hvor du i princippet kun må trække 32 amp fra. 

Så jeg kan ikke hvordan det skulle hjælpe dig at have en 32 amp sikring i tavlen. Hvis du lader med en 22 kw, må du så ikke tænde andet i dit hus. 

Med din 11 kw lader, kan du jo lade din 90 kw bil op på 7 timer - med mindre du tror du lader fra 0-100% hvilket vil  ødelægge dit batteri på ret kort tid.

Jeg tror de fleste der har en elbil, vil give mig ret i at man har brug for meget mindre, end man tror. 

RobertJ
RobertJ May 10

M3Rasmus der er ikke noget maks. Der er kun hvad du vil betale for.

koden
koden May 10

Man kan altid nøjes.... jeg lader typisk 10-70%

Det tager gerne 6 timer som jeg husker det... eller måske lidt mindre.

Det hele kommer jo an på om du fører et standard 8-16 arb. liv eller noget andet.

Jeg kan godt komme hjem kl. 24 og skal af sted kl. 7 igen eller måske om natten.

jeg kunne nok planlægge mig ud af det.

Jeg har også været ude for at glemme at lade... så er det altså rart lige hurtigt at kunne fylde på og da ville 22KW rykke en del :-)

Men hvis man alligevel skal have lavet en ny installation, så vil jeg mene det er hul i hovedet at spare de penge og få mindre end 11KW.

Måske får du snart elbil nr. 2 :-)

hvad jeg har i mit hus får jeg lige undersøgt.

Forummets indlæg er redigeret af koden May 10
M3rasmus
M3rasmus May 10

Jeg er enig i at man lige så godt kan få 11 kw - prisforskellen er minimal og man belaster jo med 16 amp uanset om det er 3,7 eller 11 kw. 

Men jeg kan ikke se hvordan man skulle bruge en 22 kw med de installationer vi har ind til private huse idag - selv på nye huse. 

P85DK
P85DK May 10

@M3rasmus - Alle huse som er eller har været elopvarment har masser af amp ind i huset. Vi har 63A ind og har 22kW. Når du først har haft 22kW, så er alt andet meget langsomt. 22kW giver bare meget mere fleksibilitet.

RobertJ
RobertJ May 10

Nævner i flæng det er de færreste elbiler der understøtter 22kW AC, og trenden peger ikke den vej.
Så det er kun os med ældre dobbelt lader configuration der kan bruge det.

Bianco
Bianco May 10

Man er vel også nød til at have 32A = 22 kW for at udnytte de 16 kW som de nye S og X kan lade med.

PS Har ladet konebilen med 3,7 kW i et par år - det har været lige i underkanten, og det var ALDRIG gået for den primære bil.

NikolajK
NikolajK May 10
Citat fra RobertJ

Nævner i flæng det er de færreste elbiler der understøtter 22kW AC, og trenden peger ikke den vej.
Så det er kun os med ældre dobbelt lader configuration der kan bruge det.

Jeg er egentlig enig med det. Men de fleste af os har vel 2 biler idag, på sigt er det så 2 elbiler. Og så er 2x11 kwh vel ikke helt ved siden af

P85DK
P85DK May 10

@RobertJ - jeg ved ikke om du kan sige noget om trenden. Tesla har jo egentlig øget kapaciteten fra 11kW til 16kW og så valgt at 'spare' den ene lader væk.

Alle de biler som er kommet ud med 3,7kW giver jeg ikke meget for i forhold til at forudsige en trend, de vil nok inden for et par år opleve et relativt stort pres for at få hurtigere opladning hjemme.

M3rasmus
M3rasmus May 10

Nu sidder jeg jo med et par hundrede typehuse om året - og jeg kan bare sige, at knap 95% kun vil kunne trække 32 amp samlet i huset - og dermed kun en 11kw lader. 

Men jeg er da enig i at dem der har varmepumpe eller evt. elvarme, har en fordel der. Det er for forsvindende få huse der bliver bygget i Danmark, der ikke er tilknyttet fjernevarme, da den største del af de huse der bliver bygget, er omkring de større byer.

Men jeg ville da ønske vi alle bare kunne få 22kw lader - men det er bare ikke tilfældet - og nok heller ikke en nødvendighed. 

koden
koden May 10

Mit hus (og min kones :-) har 25AMP forsikring og et 6 kvadrat kabel ind.

Så jeg er på grænsen til at kunne bruge 2 x 11KW på en gang.

Jeg kan for 12000 kr hæve for-sikring til 35 amp (hvad jeg allerede vil bestille nu).

jeg kan hæve yderligere op til 63 AMP med de der 1200 kr. pr amp jeg hæver.

Men så skal jeg have nyt og større kabel ind.

Nye huse har så vidt jeg kan forstå stadig 25 amp, men din elektriker du vælger / får bør spørge dig inden du bygger hvad du har tænkt dig.

Hvis man ikke allerede der minimum vælger 35 amp og i øvrigt et stort fedt 16 kvadrat kabel, så dummer man sig nok på sigt. uanset om man vælger gasfyr.

Forummets indlæg er redigeret af koden May 10
jonsiii
jonsiii May 10

Jeg er så heldigt at jeg kun er ude at køre 200-250 kilometer max hver anden dag. Jeg er faktisk endt med kun at lade med 8A scheduled fra kl 21:30. Så henter den ca. 20% indtil kl 8, hvor jeg tager afsted.

Så afhængig af dit kørselsbehov er 1x8A måske rigeligt. Men ja, kommer du hjem med 10% batteri kl. midnat og skal afsted igen kl 7, så er det ikke optimalt. ;)

M3rasmus
M3rasmus May 10
Citat fra jonsiii

Jeg er så heldigt at jeg kun er ude at køre 200-250 kilometer max hver anden dag. Jeg er faktisk endt med kun at lade med 8A scheduled fra kl 21:30. Så henter den ca. 20% indtil kl 8, hvor jeg tager afsted.

Så afhængig af dit kørselsbehov er 1x8A måske rigeligt. Men ja, kommer du hjem med 10% batteri kl. midnat og skal afsted igen kl 7, så er det ikke optimalt. ;)

Men stadig rigeligt med 11kw. 

jonsiii
jonsiii May 10

@M3Rasmus: Helt enig. Jeg kunne måske finde på at overveje en Wall Charger, så jeg kan komme op på 3 faser. Med 3x8A (en halv 11 kW'er) kan jeg hente 75% batteri på 10 timer. Alt rigeligt.

Johannelund
Johannelund May 10
Hvis man har 3x25 ind bør man ikke have nogle problemer med at lade via 3x16 AMP dvs 11 kWh.
Har man problemer er det nok fordi at man ikke har fordelt sine andre strømsluger ligeligt på de 3 faser.
Har aldrig sprunget sikring selvom vaske og tørretumbler og madlavning køre samtidigt.

Selv i mit sommerhus som har varmepumpe spa m.m. har jeg kun problemer hvis det hele køre samtidigt, dette har jeg dog løst ved at sætte en lokation ladning op i bilen til 9 AMP.
Men helt generelt lader jeg altid schedule. Hvilket er en stor fordel når man har timeafregning. Timeafregning vil nok være det normale om en år.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund May 10
Sider: 1 2 »