Loading...
dk

Går salget af el-biler i stå nu - eller er det allerede det? | Tesla Forum

PeterE
PeterE May 23 '19

Lige nu er afgiften på en ny Model S omkring 100.000 kroner, som vel både består af moms og registreringsafgift. Og lige nu - midt i en valgkamp - kommer usikkerheden vel til at spille en rolle.  

Bestille man ny bil nu og risikerer at afgiften på de nuværende 20% helt bortfalder eller i den anden ende stiger til 40% om lidt....

Er salget allerede gået i stå?

MikaelH
MikaelH May 23 '19

Den billigste Model S koster i dag 671.000kr på gaden.
Heraf er de 121.000kr moms og de 65.000kr afgift. 

Det er egentligt min opfattelse at der er fornuftigt gang i salget af elbiler. Problemet er primært at de ikke kan leveres. Danmark er simpelthen bare ikke blevet prioriteret. Det betyder at leveringstiden på Kona og E-Niro er vanvittig lang hvis du går til en forhandler i dag. 
Salget af dyrere elbiler er derimod ikke prangende, men det falder egentligt meget godt i tråd med den danske filosofi om at dyre biler også skal koste mere i afgift. 

Derfor tror jeg også at hvis der sker noget med afgiften, så bliver den forlænget så de nuværende 20% (af 150%, dvs. 30%) fortsætter efter årsskiftet. 
Der er en mindre sandsynlighed for at grænsen for hvornår der skal betales afgift stiger fra de nuværende ca. 400.000kr.
Der er en endnu mindre sandsynlighed for at momsen sættes ned. 

Derimod må man forvente at der kommer andre tiltag som skal fremme elbilerne. Det kunne være mere tilskud til offentlige ladestandere, tilskud til ladestandere i  beboerforeninger, lavere el-afgift på strøm til elbiler etc.  

magnusbb
magnusbb May 23 '19

Bare bestil en Model 3 - så slipper du helt for afgift og har intet at tabe:-) Jeg mener at Tesla lige nu mangler at levere 140+ biler i DK så tror bestemt ikke det er gået i stå. Jeg tror ikke selv på at vi også slipper for moms som Norge. Dvs. man har ikke rigtigt noget at tabe ved at købe nu. Jeg tror mere på at der kommer afgifter på el-biler i fremtiden og ville derfor sige at tiden netop er til at købe el-bil. Regeringen har behov for indtægterne fra afgifter så efterhånden som el-biler kommer ned i pris vil der helt sikkert blive tilføjet afgift (efter min menning). 

Så bare køb køb køb :-)

PeterE
PeterE May 23 '19
Citat fra MikaelH

Den billigste Model S koster i dag 671.000kr på gaden.
Heraf er de 121.000kr moms og de 65.000kr afgift. 

Det er egentligt min opfattelse at der er fornuftigt gang i salget af elbiler. Problemet er primært at de ikke kan leveres. Danmark er simpelthen bare ikke blevet prioriteret. Det betyder at leveringstiden på Kona og E-Niro er vanvittig lang hvis du går til en forhandler i dag. 
Salget af dyrere elbiler er derimod ikke prangende, men det falder egentligt meget godt i tråd med den danske filosofi om at dyre biler også skal koste mere i afgift. 

Derfor tror jeg også at hvis der sker noget med afgiften, så bliver den forlænget så de nuværende 20% (af 150%, dvs. 30%) fortsætter efter årsskiftet. 
Der er en mindre sandsynlighed for at grænsen for hvornår der skal betales afgift stiger fra de nuværende ca. 400.000kr.
Der er en endnu mindre sandsynlighed for at momsen sættes ned. 

Derimod må man forvente at der kommer andre tiltag som skal fremme elbilerne. Det kunne være mere tilskud til offentlige ladestandere, tilskud til ladestandere i  beboerforeninger, lavere el-afgift på strøm til elbiler etc.  

Du har selvfølgelig ret, momsen er allerede inkluderet når de 100.000,- kommer ovenpå. 

PeterE
PeterE May 23 '19

Det er jo ikke et spørgsmål om at købe eller lade være, det er et spørgsmål om hvornår :)

Og hver gang et parlament taler om at - måske - ændre væsentlige afgifter, så påvirker det salget mere eller mindre voldsomt. Hvis - og det sker nok ikke - el-biler nu fritages for både moms og for de første 20% af afgiften, så er det halvmange penge for mange mennesker.

M3rasmus
M3rasmus May 23 '19

Jeg tror elbil salget herhjemme primært er hæmmet af høje elpriser.

Når man laver et kørselsregnskab, er det ikke helt ligemeget om man skal betale 2,25 kr pr. kilowatt eller 1 kr. 

De fleste mennesker der kører 40.000 om året, bruger ca. 30666 kr på benzin. Hvis de kunne slippe med 8000 kr til strøm, så ville elbil bare være et fornuftigt valg uanset om man var miljøaktivist eller fuldstændig ligeglad. 2000 kr om måneden er meget at spare, og så ville elbilen bare være det rigtige valg uanset hvad. 

Jeg tror det er her vi finder forklaringen på at så mange lande kører mere i elbil end vi gør. 

Hvis EL kostede 70 øre, så tror jeg ikke der er mange pendlere der ville overveje andet end elbil. Hvis de altså var på lager. 

Når det er sagt - så snakker jeg med mange mennesker, og jeg kan høre at stort set alle forventer at skulle have en elbil som deres næste - eller næsten igen bil. Med andre ord er de fleste indstille på at købe en elbil - om 2-5 år.  Så udviklingen ruller og kan ikke stoppes nu.

Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus May 23 '19
PeterE
PeterE May 23 '19
Citat fra M3rasmus

Jeg tror elbil salget herhjemme primært er hæmmet af høje elpriser.

Når man laver et kørselsregnskab, er det ikke helt ligemeget om man skal betale 2,25 kr pr. kilowatt eller 1 kr. 

De fleste mennesker der kører 40.000 om året, bruger ca. 30666 kr på benzin. Hvis de kunne slippe med 8000 kr til strøm, så ville elbil bare være et fornuftigt valg uanset om man var miljøaktivist eller fuldstændig ligeglad. 2000 kr om måneden er meget at spare, og så ville elbilen bare være det rigtige valg uanset hvad. 

Jeg tror det er her vi finder forklaringen på at så mange lande kører mere i elbil end vi gør. 

Hvis EL kostede 70 øre, så tror jeg ikke der er mange pendlere der ville overveje andet end elbil. Hvis de altså var på lager. 

Når det er sagt - så snakker jeg med mange mennesker, og jeg kan høre at stort set alle forventer at skulle have en elbil som deres næste - eller næsten igen bil. Med andre ord er de fleste indstille på at købe en elbil - om 2-5 år.  Så udviklingen ruller og kan ikke stoppes nu.

Enig Rasmus, jeg kører faktisk de der 40000km om året, og udover at være lidt en miljøflipper, så stor elsker jeg da også at jeg hos EON kun betaler 8000,- om året for min strøm eller 20 øre per km. Jaja, afskrivningerne taler vi om en anden dag.

PerLeth8210
PerLeth8210 May 23 '19

Nogle lande har forlængste indført dag og natpriser på el. Disse lande har gjort alt muligt, og der findes  1000 ting som man rent politisk kan gennemføre, for at stimulere elbils salget. Hvis man vil. Men man skal ikke regne med at der fortsat kommer Euro, $ eller rubler i partikassen fra VW, Saudiarabien, benzinpusheren Putin,   eller andre virksomheder der har en økonomisk interesse i at stoppe Elbilsalget. Antallet af bilreklamer på TV, fortæller også at der er øget panik i fossilbilsbranchen. Derfor er medierne p.g.a.  reklameindtægterne, nødt til at hjælpe i kampen ved at mørkelægge Teslas produkter, eller kun lade de negative "nyheder" passere igennem til forbrugerne.

P85DK
P85DK May 23 '19
Quote from PerLeth8210

Antallet af bilreklamer på TV, fortæller også at der er øget panik i fossilbilsbranchen. Derfor er medierne p.g.a.  reklameindtægterne, nødt til at hjælpe i kampen ved at mørkelægge Teslas produkter, eller kun lade de negative "nyheder" passere igennem til forbrugerne.

Det er da en ægte konspirationsteori der vil noget :-)

Elbilsalget er stadig så minimalt i forhold til alt andet, at der ikke er nogen panik nogen steder. reklamerne er pleje af politikkere og forbruger for at sige 'se vi er også grønne' intet andet.

Der er ikke kun negative nyheder om Tesla, Tesla har fået mere gratis omtale end noget andet produkt og det er faktisk en reel nyhed når aktiekursen falder som den gør i øjeblikket, for aktieværdien er en ballon, det havde været bedre med en realistisk vurdering eller at den slet ikke var på børsen.

selsoe
selsoe May 23 '19
Citat fra PerLeth8210

Nogle lande har forlængste indført dag og natpriser på el. 

Det har vi skam også i Danmark. Timeafregnet faktisk (prisen svinger time for time). Når du får installeret ny elmåler i den nærmeste fremtid, kan din el også blive afregnet efter prisen på forbrugstidspunktet.

Jeg har selv Barry som eludbyder og i deres app kan man se hvad strømmen koster nu og resten af døgnet og afregningen sker efter hvornår strømmen er brugt. Jeg lader altid op om natten og betaler oftest en billigere pris for det.

Når det er sagt så jeg også gerne ændringer i elafgifterne for elbilsejere.

PerLeth8210
PerLeth8210 May 23 '19

Selsoe....Tak for informationen. Det har min nuværende udbyder af strøm da glemt at fortælle mig.

Enig med dit forslag til at justere elafgifter for Elbilejere. Måske det kommer nu ved regeringsskiftet.....Det vil være naturligt at forvente med en rød grøn regering. Ærgerligt at det ikke er et valgtema medierne har fokus på.

Forummets indlæg er redigeret af PerLeth8210 May 23 '19
bskaarup
bskaarup May 23 '19

Hvorfor ikke bare skifte udbyder hvert halve år og få det gratis (+transport og afgifter)?

http://elpris.dk

P85DK
P85DK May 23 '19
Citat fra bskaarup

Hvorfor ikke bare skifte udbyder hvert halve år og få det gratis (+transport og afgifter)?

http://elpris.dk

Fordi der typisk er et max på 7.000 kWh /året og det når du ikke langt med med en elbil

KimT
KimT May 23 '19

Jo som P85DK skriver så har de fleste selskaber lugtet lunten og sat et loft på. Men man kan stadig finde gode tilbud. Jeg har lige skiftet til seas-nve til 1,6803/kWh. Det er så ca. 15 øre dyre end det billigste tilbud fra ewii til 1,5310/kWh hvor de har sat begrænsning på.

Ice2EV
Ice2EV May 23 '19

@KimT ha ha, har just idag valgt samme aftale.

selsoe
selsoe May 23 '19
Hvad hedder den aftale? Kan ikke finde det på deres hjemmeside.
Ice2EV
Ice2EV May 23 '19

Kig på elpris.dk, vælge selv at sætte dit forbrug på eks 12.000 kW, så dukker der muligheder op fra ca 164 øre og op. eks fra SEAS NVE eller modstrøm(men dem har vi hidtil, og kan ikke fortsætte den aftale)

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 23 '19
baldur
baldur May 24 '19

"De fleste mennesker der kører 40.000 om året, bruger ca. 30666 kr på benzin."

Så sparer de stadig halvdelen selv hvis man betaler fuld elafgift. Men 40k km er væsentligt mere end det typiske og det er klart min opfattelse, at jo længere du kører årligt, jo mere negativ indstilling til ideen om at køre elbil. Tror faktisk det er et smalt segment du beskriver der.

For Danmark er problemet at alle elbiler med rimelig rækkevidde er større end den gennemsnitlige danske bil. Der kører rigtig mange små billige biler. Hvem gider betale merprisen for en VW eUP og så få en bil, der helt ærligt, har væsentligt mindre brugsværdi end benzinudgaven til det halve? Markedet er stort set kun kommunal hjemmepleje.

KimT
KimT May 24 '19
Citat fra selsoe Hvad hedder den aftale? Kan ikke finde det på deres hjemmeside.

Som Ice2EV skriver så brug http://elpris.dk/ og klik dig igennem. Hvis man starter fra toppen og klikker på "Se mere" knappen ud for de enkelte tilbud, så står det enten direkte der at tilbudet kun gælder husstande med årlig forbrug under x.xxxkWh/år. Ellers er man nød til at klikke på "Læs mere om produktet" for at se om der er en begrænsning på.

Her i Jylland (der er forskel mellem øst/vest) er det billigste intro tilbud man kan vælge unden begrænsning pt. seas-nve til 1,6803.

Og så er det bare at gentage det om et halvt år igen.

Vi bruger ca. 20.000kWh om året, så selv en lille besparelse bliver til nogle penge i sidste ende.