Loading...
dk

AP varierende fart? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV May 25 '19

Hej

Jeg undre mig lidt over AP funktionen.

Nogen gange kan jeg slå fartpiloten til på 88 kmt på en 80 kmt vej. Slår så AP til og den kan godt køre 88 kmt. 

Men andre gange sænker den straks hastigheden til 80 og siger AP er resticted.

Oplever også at den kan variere fra 80 til 90 til 80 midt på en åben strækning uden forskel i hastighedsgrænsen. Eks kan man køre 90 på AP ud af ny nibevej, som er en motortrafikvej med 90 som hastighedsgrænse. Så sætter den ned til 80 når der passeres afkørsler, ganske ligesom hastighedsgrænsen er sat ned. MEN midt i det stræk der er nedsat til 80 kmt, der sætter den pludselig op til 90 kmt måske 100 meter før hastighedsgrænsen sættes op igen.

 

Ligesom når man kører ind imod AAL fra Nibe, så kommer der sådan et mærkeligt kryds med en lille  parallelforskydning. Den kan sagtens tage krydset på AP. Men hastigheden er nedsat først fra 90 til 80, som den gør fint. Men så nedsættes den yderligere til 60, hvor AP sætter den op til 80 eller 90 igen....... Og så begynder det at knibe med at kunne klare den lille forskydning.

 

Det skal lige nævnes at Aalborg stadsarkitekts vejafdeling, de får altså ikke nogen præmie for deres planlægning. Det går gerne galt hver gang de skal lave noget forbedring. 

jonsiii
jonsiii May 27 '19

Jeg kan fortælle næsten samme historie, og det må næsten være en bug (har set det de sidste 3 software-versioner):

* Sætter fartpilot på 83

* Enabler AP

* Restricted til 80, og den sætter farten ned

* Så kommer der et stykke med 70, og den sætter nu farten ned. Fint fint.

* 200 meter senere ombestemmer den sig, og sætter farten op til 83 igen. Er _stadig_ i 70-zonen. =)

* 250 meter senere igen stopper 70-zonen, og så går den ned på 80 igen.

Giver - ingen - mening..

Metguy2000
Metguy2000 May 27 '19
AP bruger et miks af kortdata, vejskilte til at sætte hastigheden. Det har været diskuteret før af AP1 brugere. Formodentlig uændret for AP2

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5196?page=5#post-78188
KimT
KimT May 27 '19

I det at det er et mix mellem GPS/kort data og kamera kan det give nogle udfordringer. Det er IKKE google maps den anvender. Det er de indbyggede kort fra offline navigation. Og de kort kan godt være gamle. Det tog vel ca. 2 år inden min TMS kendte det sidste stykke mortorvej rundt om Silkeborg. Og her satte den også hastigheden ned omkring Hurup hvor den troede at den skulle ind og køre på landevejen når man kom fra Århus.

Det er kommunen der skal indberette ændringer af veje så de kan blive opdateret i de offentlige kort.

jonsiii
jonsiii May 27 '19

Jamen den er ganske godt klar over at der er 70, da farttavlen på skærmen siger "70", men den skifter bare random op til 83 alligevel. Jeg prøver lige at tage en video af det næste gang jeg skal den vej.

NikolajK
NikolajK May 27 '19

AP er også spændende at have aktiveret omkring Skanderborg ved Smukfest området, selvom det er "udenfor sæsonen".

Ice2EV
Ice2EV Jun 9 '19

Har været så heldig at få lov at køre i EL Rakettos de sidste par dage.

 

Bemærker at den ikke er konsekvent i valg med fartpiloten..... Eller jeg har ikke regnet ud hvad der gør, at den nogengange vælger den lovpligtige fart, andre gange springer den bare på 43 kmt, som jeg eks kører på tidspunktet for aktivering.

Ligesom den sporadisk følger hastighedsgrænsen. Nogen gange kører den fint 80 og sænker hastighed, når man køre igennem byskiltet, andre gange ikke.

Nogen gange kører man 90/110 på motorvej, hastighedsgrænsen stiger til 130, den ændre til 130 i det lille runde ikon for skilt. Men den stiger ikke på fartpiloten.

 

Er der nogen klogere end mig der har regnet ud hvad der udløser hvilken reaktion?

 

 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 9 '19

Med forbehold for at hijacke tråden har jeg lige et tillægsspørgsmål til AP på MS 2015 :-)

Når man fx kører på motorvej og vil overhale, er der så en mulighed hvor man indstille bilen så den ikke er så følsom og nedsætter hastigheden for tidligt inden man blinker for overhalning?

Som det er nu nedsætter den nemlig hastigheden når der er i omegnen af 60-80 m. op til forandkørende og det er p****irriterende...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 9 '19
DeaconWP
DeaconWP Jun 9 '19

Ja, Gustavsfar.

Du kan dreje på den yderste del af Ap control stick.

Når du drejer på den, indstiller du afstanden til den forankørende i 7 trin, fra 1 til 7. De 7 er maks, og det er der den vil reagere tidligst, når du indhenter en anden bil.

 

Desuden kan du blot træde på speederen, så du holder den i gang, op til den afstand, hvor du ønsker at blinke ud og foretage din overhaling.

baldur
baldur Jun 10 '19
Citat fra Ice2EV

 

Er der nogen klogere end mig der har regnet ud hvad der udløser hvilken reaktion?

 

 

Du kan se hvilken hastighed den bliver sat til inden du aktiverer den. Den viser hastigheden uden en ring omkring i midten af displayet. Når du aktiverer, så kommer der en ring om dette tal. Hvis der ikke er et tal, så kan du ikke aktivere.

Hvis du er i gang med at accelerere, så vil den typisk vise den aktuelle hastighed indtil at du er tæt på hastighedsgrænsen. Herefter runder den op til hastighedsgrænsen. Hvis du kører hurtigere end hastighedsgrænsen, og du er på en strækning hvor den tillader hurtigere hastighed end lovligt, så sættes hastigheden til det aktuelle.

Men den kan være meget irriterende. Jeg var lige et smut sydpå hvor de har meget vejarbejde på motorvejen. Tesla kan ikke læse skiltene og tror der er 120 km/t. På skiltet står der 60 km/t. Så er der langt at trykke den ned fra 120 til 60 med 5 km/t per "rul". Så sker der et eller andet der får slået autopilot fra. Ved genaktivering vil den gudhjælpemig tilbage til 120 km/t!

Fatter ikke at det er så dårligt. Det vil være meget bedre hvis den altid sætter den til aktuelle hastighed. Og hurtig-rul skal justere til nærmeste 10 km/t - ikke 5 km/t. Det er sikkert fint med 5 hvis det er miles per hour i USA. Og så kan det ikke være rigtigt, at de ikke kan læse hastighedskiltene.

Ice2EV
Ice2EV Jun 10 '19

@Baldur Ja men jeg kunne godt tænke mig, at vide hvornår den vælger eks 80 kmt eller 43 som jeg kører, og om jeg har indflydelse på hvornår den vælger hvad. Det er jo egentlig mega smart at man bare kan klappe den på fartpiloten og så accellerere den op til tilladt hastighed. Den gør det endda "forsigtigt" og ikke med pedalen i bund.

Samtidig kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeg ved om den vil acceptere en højere hastighed end den givne grænse. Nogen gange fortsætter den lystigt ved 95 kmt, andre gange reducerer den straks til 80!

Har registreret, at hvis man slår den til medens man selv træder på speeder, så fortsætter den først til eks 80/90/110/130, når man slipper speederen.

Det kunne ligeledes nogengange være rart at kunne nøjes med almindelig fartpilot. Men det er vist kun Volvo der tilbyder den mulighed at kunne vælge imellem adaptiv eller almindelig.

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jun 10 '19
jonsiii
jonsiii Jun 10 '19

Helt enig. Det var meget belastende nord for Hamborg, hvor de nye stykker motorvej er blevet færdige. Den kører lystigt 140, og så går den på 70 ved de gamle frakørsler. Når den skiftede var det nemmeste at holde speederen, så den blev på 140. Når man var forbi afkørslen gik den selv på 140 igen.

Men ja, det er træls, at den tror der er 130 et sted hvor der er 60. Der skal godt nok scrolles meget..

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 10 '19
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 11 '19

@deacon. 

Ok tak. Prøver dette næste gang. Troede egentlig ikke at denne funktion også havde indflydelse i denne sammenhæng

tag68
tag68 Jun 11 '19
Citat fra Ice2EV

Har været så heldig at få lov at køre i EL Rakettos de sidste par dage.

 

Bemærker at den ikke er konsekvent i valg med fartpiloten..... Eller jeg har ikke regnet ud hvad der gør, at den nogengange vælger den lovpligtige fart, andre gange springer den bare på 43 kmt, som jeg eks kører på tidspunktet for aktivering.

Ligesom den sporadisk følger hastighedsgrænsen. Nogen gange kører den fint 80 og sænker hastighed, når man køre igennem byskiltet, andre gange ikke.

Nogen gange kører man 90/110 på motorvej, hastighedsgrænsen stiger til 130, den ændre til 130 i det lille runde ikon for skilt. Men den stiger ikke på fartpiloten.

 

Er der nogen klogere end mig der har regnet ud hvad der udløser hvilken reaktion?

 

 


Hvis man trykker på hastighedsskiltet så sætter den autopiloten til den viste hastighed, den funktion er jeg selv begyndt at bruge, når den ikke selv kan finde ud at ændre hastigheden
olerass
olerass Jun 11 '19

Kan man forestille sig at hastighedsgrænserne udelukkende er baseret på kort data i Teslas system? Så vidt jeg ved kan/vil den ikke aflæse vejskilte endnu. Sælgeren i Aarhus sagde hvert fald at det først kommer senere på året (et par måneder siden). Det kunne forklare at man oplever at den skifter til en anden hastighed end angivet på et skilt når skiltet kommer (kort data outdated) eller at den går tilbage til den initielle hastighed nogle gange (kort har ingen data om hastighed på det pågældende sted). Dertil kommer forvirringen fordi man tror den bruger skiltene og derved virker til at gøre noget helt andet end man forventer.

Ice2EV
Ice2EV Jun 11 '19

@tag68 Den funktion benytter jeg også. Men synes det virker underligt at man kan bede den holde hastighedsgrænsen og den så nogengange kan reducere ved lavere grænse for at hæve igen når hastigheden stiger igen.

MEN ikke altid, for den kan godt komme på en motortrafikvej, hvor hastighedsikonet stiger til 90 uden at fartpilot/autopilot hæver farten.

 

@olerass Der kunne godt ligge noget af forklaring deri. Men som ovenfor, hvorfor kan den godt skrive eks 90 i det lille ikon, og så fortsætte på 80. Eller værre fortsætte med 80, selvom ikonet har registreret en 60 kmt strækning.

 

jonsiii
jonsiii Jun 11 '19

Ja vi må håbe der sker lidt med det nu. Der var liiige kommet en update her til morgen, og der var sådan noget som "tidbestemte hastighedsgrænser" er nu muligt, men kun med seneste update til navigation, så der skal connectes til wifi for at få updaten.

olerass
olerass Jun 11 '19

@Ice2EV, godt spørgsmål. Har I lagt mærke til om bilen konsistent detekterer og viser vejskilte korrekt på det lille ikon? Hvis det er tilfældet kunne det tyde på at bilen godt kan aflæse vejskilte, men at den af en eller anden grund ikke bruger den data i AP - i hvert fald ikke altid. Måske den foretrækker data fra kort og navigation, og kun bruger vejskilte data hvis det ikke eksisterer. Det lyder dog lidt omvendt i min verden, da vejsklite jo netop kan (og skal) overrule kort data. 

Ice2EV
Ice2EV Jun 11 '19

@olerass Det gør den ikke. Den kan godt køre forbi et vejskilt og fortsætte på eks 60. Der er et par steder i AAL hvor kommunen har besluttet at nedsætte til 50 på en ellers igennem maaaange år 60 vej. Til gengæld så holder fotografen tit der.

Men bilen skriver fortsat 60 på ikonet.

 

baldur
baldur Jun 11 '19

Teknisk set kan AP ikke justere farten ned. Den har i stedet en funktion der begrænser maksimal sikker hastighed hvorved AP vil fungere. Det er ikke helt det samme.

Hvis eksempelvis du har den sat til 70 km/t og kører på landevej og herefter kommer ind i en byzone. AP er begrænset til maksimalt 50 km/t i zonen, hvorfor den midlertidigt reducerer dine 70 km/t til 50 km/t. Når du kommer ud af zonen vil den gå tilbage til 70 km/t. Men ikke 80 km/t, selvom 80 km/t er tilladt, for den følger ikke hastighedsbegrænsningen men har blot en begrænsningsfunktion, der reducerer den hastighed, som du har indstillet. Problemet er at man ikke kan se hvad den eventuelt er indstillet til.

I nyeste version er den dog begyndt at justere farten gradvist ned ved motorvejsafkørsler. Hvis du ingenting gør, så vil den eventuelt stoppe helt ved stoplinjen hvor afkørslen slutter.

Sider: 1 2 »