Jeg formoder at den formynderiske tilgang med automatisk begrænsing af hastigheden i AP nu er permanent. Ihvertfald har det hos mig kørt uændret hen over sommeren.
I denne tråd har der været fremsat en del formodninger om funktionen af AP. Jeg mener jeg har fundet ud af det meste og lister mine observationer her.
Ved aktivering af AP indstilles hastigheden efter GPS data og et lille hastighedstavle vises i skærmen. Har GPS’en ingen hastighedsdata for den aktuelle position indstilles hastigheden til standardværdien 70 km/t.
Er hastigheden aflæst af et skilt tilsidesættes GPS data. Det sker typisk ved lokale hastighedsbegrænsninger, men virker også ved motortrafikveje.
AP genkender “ophør af lokal hastighedsbegrænsning” skiltet, og indstiller farten til GPS data, eller 70 km/t hvis der ikke er data.
Hastigheden øges aldrig til en højere hastighed end den der var aktuel da AP blev aktiveret. Aktiveres AP i by, forsættes således med 50 km/t også efter at have passeret bygrænsen.
På motorvej kan AP indstilles frit op til 150 km/t. Overskrides hastigheden ved manuel betjening deaktiveres AP indtil næste stop.
Desværre er der rigtigt mange strækninger hvor der ikke er data for hastighed, derfor virker 70 km/t som et ualmindeligt dårligt valg af standard hastighed. Da AP fungerer dårligt i bykørsel, ville en vægtning af landevejskørsel med 80 km/t fungere langt bedre.
Jeg håber at Tesla opdager en stærkt reduceret brug af AP, og retter tilbage til den tidligere model med fri maximal hastighed, evt. kombineret med tilvalg af lokale hastighedsbegrænsning. Eller i det mindste retter standard hastigheden til 80 km/t + et evt. tillæg. Eller at den varslede overgang til ny navigationssoftware har en mere detaljeret hastighedsangivelse end nu.