Loading...
dk

Opladning i ens hjemmestik - udenlader | Tesla Forum

hamdergutten
hamdergutten May 27 '19

Hej alle sammen,

Jeg har lige et meget n00b spørgsmål, beklager på forhånd.

Min plan er udelukkende at oplade min kommende bil ved el-standere ude i byen (Eon, Clever, og hvis muligheden tilbyder sig på længere strækninger SC'ere).

Jeg ville dog gerne hører jer, kan man egentlig oplade bilen via det almindelige strømstik i ens hjem (samme stik som man oplader mobiltlf mm.)?

Hvis ja, så er jeg med på at opladningshastigheden vel er meget lav, men er det så'n noget som 3kw?

Hvis det kan lade sig gøre, kræver det noget bestemt udstyr, altså kabel-adapter mæssigt?

Jeg er nemlig lidt bekymret for, hvad man skal stille op, hvis man fx skal på ferie i 3-4 uger, og man gerne vil have Sentry Mode aktiv.

Der kan jeg forstå at der ryger en procentdel af ens batteri pr. døgn.

Håber i kan kan hjælpe.

NikolajK
NikolajK May 27 '19

Der er mormorlader med bilen og et stik til alm. stikkontakt.
Det eneste du lige skal være opmærksom på er at stikket er uden jord, så du skal have en adapter med jordstik (koster 40'er) og så skal din stikkontakt selvfølgelig også have mulighed for jord.

bskaarup
bskaarup May 27 '19

Langvarig belastning af alm. stikkontakt anbefales ikke jf. https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D907422_01.pdf men hvis du sætter bilen til maks at modtage 6A er det åbenbart OK.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup May 27 '19
sojborg
sojborg May 27 '19

Jeg kan fortælle at det sagtens kan lade sig gøre at lade med mormorladeren, uden at det skaber problemer :-) Jeg har haft forskellige el-biler de sidste 5 år og det har fungeret fint. Min nye model 3 lader pt med ca 13A på et almindeligt stik, så må tiden vise om det kan holde. Bilen lader mellem 3-8 timer om natten. 

KimT
KimT May 27 '19

En alm. stikkontakt må kun belastes med 10A over en kort periode. Ellers smelter den simpelthen. Den nye serie fra LK kan vist belastes med op til 13A. Men det er stadig kun over en kort period.

Som bskaarup henviser til er det max. 6A langvaringt.

Du aner jo reelt ikke hvor mange kontakter der er serieforbundet med den du belaster ifm. ladningen.

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 27 '19
NikolajK
NikolajK May 27 '19

Mon ikke også 6A er rigeligt til at holde Sentry mode kørende ;)

sojborg
sojborg May 27 '19

Der er jeg så heldig at jeg har et stik ude i skuret lige ved siden af bilen, som har sin helt egen sikring. Men jeg må nok alligevel holde lidt øje med det.

KimT
KimT May 27 '19

Ellers er det jo netop denne type stik der er beregnet til det (16A over længere periode) - som også passer til din UMC https://www.harald-nyborg.dk/p2147/cee-vaegstikdaase-16a-3-pol

Eller et kombiudtag. Det kan ikke koste det store at få det skiftet :

https://www.harald-nyborg.dk/p5573/cee-kombineret-vaegudtag-230v

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 27 '19
jonsiii
jonsiii May 27 '19

Jeg kører pt. med 8A på blåt CEE-stik, og det henter 20% batteri fra 22 til 08. Kører du på en alm. stikkontakt, så max 6 A. Har du mulighed for at få sat et blåt CEE-stik op, så vil jeg også anbefale det. 20% batteri giver dig også ca. 100 km kørsel, så måske er det endda nok til daglig?

Edit: De 8 A er på et blåt CEE-stik. Som andre skriver, ville jeg også holde mig på 6 A hvis det var en alm. stikkontakt. Rettede lige til, så der ikke bliver anbefalet noget skidt. ;)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii May 27 '19
baldur
baldur May 27 '19

Det er ikke kun stikket der er problemer med. Husets ledningsnet kan blive overopvarmet, specielt hvis ledningen ligger i isolering. Ledningen bliver langsomt varmere og hvis ikke den varme kan frigives til omgivelserne, på grund af en skjult installation indeni husets isolering, så kan det eventuelt resultere i brand.

Der står mere om det her:

https://ing.dk/artikel/risiko-brand-ved-lade-elbiler-over-lysnettet-176512#show_comments

Hjemme hos mig vil det så ikke være noget problem, idet ledningen ud til garagen hele vejen er ført udendørs. Den er hæftet fast under tagspærene på ydersiden af huset. Det er samtidig en 5x2,5 kvadrat. Så du må inspicere din installation eller bedre, få din elektriker til at gøre det.

MOS
MOS May 27 '19

@hamdergutten

Hvis jeg var dig, ville jeg klart få min elektriker til at sætte et blåt industristik op derhjemme - tilkoblet en separat sikringsgruppe, hvis du ellers har mulighed for dette. Så kan du uden sikkerhedsmæssige problemer lade med 16 A lige så tosset du vil på den medfølgende UMC. På den måde har du altså en reel lademulighed hjemme, hvor strømmen sikkert også er en del billigere end ude i byen. Med 16 A kan du lade ca. 4% i timen. En reel lademulighed hjemme giver bare så meget mere fleksibilitet og en langt mere tilfredsstillende oplevelse som elbilejer.

Alternativt kan du bruge den medfølgende mormor-adapter og lade fra en helt alm. husholdningsstikkontakt med jord. Som NikolajK skriver i indlæg #2, er der vist noget med, at man lige skal ud og købe en adapter, der passer til det medfølgende mormorstik. Du kan evt. få din elektriker til at tjekke din installation og råde til en max. grænse, du må belaste stikkontakten med over længere tid. Hvis du er i tvivl, så begræns den til 6 A, som andre også har skrevet. Så er du på den sikre side. Det burde være nok til at holde Sentry mode kørende, men den vil lade meeeget langsomt, måske ~1% i timen.

hamdergutten
hamdergutten May 28 '19

Tusinde tak for alle jeres inputs, de er meget værdsat!! :D

JanChristensen
JanChristensen Jun 5 '19

Jeg har et rødt CEE stik med 3 faser 16 amp. Forstår jeg tråden rigtigt, så kan jeg kun bruge det til at tilslutte en ladeboks - IKKE til at lade direkte i bilen via mormorladeren?

Edit: Tesla shop siger, at den kun kan lade på 1 fase = jeg kan bruge stikket v hjælp af en rød til blå adapter. Blot til alm info.

Forummets indlæg er redigeret af JanChristensen Jun 5 '19
KimT
KimT Jun 5 '19

Hvis du har et rød kraftstik, og ønsker at bruge den medfølgende UMC, så kan du lave dig sådan en adapter - fra rød->blå http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6037

CanEl
CanEl Jun 5 '19
@kimT
Den adapter du henviser til er lige modsat, da den er til model s/x
Til M3 skal Det skal være et rødt 5 bens hanstik til et blåt 3 bens hunstik.
KimT
KimT Jun 5 '19

Billedet er forkert - da det er et billede af min egen. Delene som linkes til er rigtige - det står der også længere ned

JanChristensen
JanChristensen Jun 5 '19

Tusind tak!

Bianco
Bianco Jun 5 '19

PS De fleste CEE stik har en markering med f.eks. "6h" Det handler IKKE om tid, men derimod om hvor i omkredsen styretappen sidder.

CanEl
CanEl Jun 5 '19
Det er ikke styretappen, men jordbenets plasering der er kl. 6
Der findes udgaver hvor jord er forskellig for styretappen.