Loading...
dk

Forsikring er dyr | Tesla Forum

koden
koden May 28 '19

det ved vi jo...

medmindre man er i IDA, lærernes o.s.v.

groteskt at man som 50 årig skal køre i sin fars navn :-)

https://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/225582/artikel.html?hl=YTozOntpOjA7czo1OiJUZXNsYSI7aTozO3M6MTA6ImZvcnNpa3JpbmciO2k6MTQ7czoxMDoiRm9yc2lrcmluZyI7fQ,,

Men jeg synes der er nogle ting i artiklen der ikke hænger sammen.

Mange skader er småskader ved parkering o.s.v. skriver de.

Men samtidig giver de accelerationen skylden.

Er det fordi folk kommer til at accelerere for hurtigt ind i carporten :-)

Det tror jeg ikke lige på.... nok mere endnu en artikel hvor der gives en sludder for en sladder.

selsoe
selsoe May 28 '19

Det er jo nok sandt når forsikringsselskaberne siger at det er dyrere at forsikre Teslaejere pga flere skader og højere reperationspris. Sidstnævnte kan kun Tesla gøre noget ved.

Mht flere småskader og acceleration kan jeg sige at jeg et par gange, fx. da jeg skulle til at bakke ud af en parkeringsbås har kommet til at give den lidt for meget pedal og bilen har givet et ordentligt ryk. Der skete heldigvis ikke noget, men jeg synes godt Tesla kunne begrænse accelerationen i bakgearet lidt. Det er alligevel sjældent jeg har behov for at accellerere til 100 km/t på 4 sekunder i bakgear.  ;)

bskaarup
bskaarup May 28 '19

Obstacle-Aware Acceleration burde hjælpe på "ind i carport"/"ud af parkeringsbås" skaderne,

KimT
KimT May 28 '19

Ja - den er dyr at reparere. Tesla sidder med monopol på reservedele, og kan selv bestemme prisen. Og da der ikke findes så mange af den endnu kan man ikke opdrive uoriginale reservedele. Og så er der vel set eksempler på at biler er blevet erklæret totalskadet selv om det så ud som småskader ("rammen" kan ikke rettes ud m.m.)

Nu er bilen jo også en stor amerikaner, så den er ikke den letteste at parkere i de smalle danske parkeringsbåse.

Men det betyder nok desværre også at det er nogen der afholder sig fra at købe en billig TM3 når man finder ud af hvad det koster at forsikre den. Jeg går da ud fra at den er billigere at rep. eftersom der er ståldele på bilen.

PS hver eneste gang snakken falder på forsikringer/rep. komme jeg til at tænke på en bankmand der var på forum'et for ca. 4 år siden. I løbet af nogle få måneder havde han flere uforskyldte uheld med hans Tesla. Han nåede stor set kun lige at få den retur fra værkstedet inden han fik næste skade.

M3rasmus
M3rasmus May 28 '19

Reservedele er efter sigende billigere end andre biler, men det er vist ventetiden der er problemet. Hvis der går 3-4 måneder med en lånebil, er det jo dyrt.

Jabba
Jabba May 28 '19

Nu kan jeg ikke læse artiklen, så kan ikke udtale mig om den.

Men selvom Model 3 er en overkommelig bil i pris er det jo stadig en relativt speciel bil og i hvert fald en hurtig bil. Ud fra det grundlag er det vel lidt forventeligt at forsikringen er dyr, ligesom andre hurtige/specielle biler er det. De fleste Tesla'ere accelererer jo som de dyre tyskere eller endnu kvikkere. Hvis man dertil lægger at nogle ejere ikke kan styre kræfterne eller dimensionerne, ja så er det vel hvad det er.

Når det så er sagt, er nogle forsikringsselskaber blevet lidt hysteriske.

For dem der har givet op på forsikringen, er det måske værd at kigge på FDM Forsikring/Tryg eller InsureMyTesla/Codan.

P85DK
P85DK May 28 '19

Hvilket niveau er dyrt? Omkring 10.000 for Model S performance synes jeg umiddelbart er helt ok.

MikaelH
MikaelH May 28 '19

Tesla er jo også på vej med deres egen forsikring. Det starter selvfølgelig i USA, men skulle også komme til Europa. Det gør forhåbentligt noget ved priserne. Om ikke andet, så kan det være at Tesla får større fokus på at holde reparationsomkostningerne nede hvis de selv går ind i den branche.

Jabba
Jabba May 28 '19

Personligt ser jeg ikke noget problem eller noget der er usædvanligt i forhold til de kategorier Tesla hører til.

Har en fuldt udstyret Model S 85D med nypris på over 900K. 

Selvom det ikke er den kvikkeste model, accelerer den stadig hurtigere end 99% af bilerne på vejen og har en topfart på 250 km/t.

Betaler 5800 i selvrisiko og en præmie på 9500 med friskade/parkeringskade/førerforsikring/ekstraudstyr for 70K. Adresse i KBH K som ikke ligefrem er billig på de fleste parametre.

Som en lille urelateret bonus, koster min årlige beboerlicens 10 kr. (ti kroner). Lad os også lige fokusere på de positive ting. For dem er der uhyre mange af når det gælder Tesla.

MOS
MOS May 28 '19
Citat fra koden

Men jeg synes der er nogle ting i artiklen der ikke hænger sammen.

Mange skader er småskader ved parkering o.s.v. skriver de.

Men samtidig giver de accelerationen skylden.

Er det fordi folk kommer til at accelerere for hurtigt ind i carporten :-)

Det tror jeg ikke lige på.... nok mere endnu en artikel hvor der gives en sludder for en sladder.

Der findes adskillige eksempler på, hvad man på engelsk kalder "pedal misapplication" - altså hvor man uforvarende kommer til at tage fejl af speeder og bremsepedal.

Ifølge statistikken sker det oftest for kvinder over 76 år. Men jeg har selv en teori, der går på, at det primært må være dem, der kører med creep slået til, således at bilen kryber af sted, når man slipper pedalerne (ligesom mange biler med automatgear). Det går som regel fint nok. Men hvis man skal parkere bilen, vil man ofte slippe pedalerne og lade bilen krybe det sidste stykke i lav fart. Og når bilen så er næsten helt på plads, er det tid til at træde på bremsepedalen, for at stoppe bilen helt. Og er det nu den pedal, der sidder til højre eller venstre!? Når folk kommer til at træde på den forkerte pedal og mærker, at bilen accelererer, så går de i panik og træder endnu hårdere på den pedal, de tror er bremsen. Og hvis det er en Tesla med lynhurtig og øjeblikkelig acceleration (og uden lyd til at advare), så kan det meget hurtigt gå galt. Specielt i bakgear kan det nemt gå galt, da den baglæns acceleration gør, at man bliver kastet fremad og vægten af ens fod/ben trykker endnu hårdere på pedalen.

Derfor: Slå creep fra. Og slå obstacle-aware acceleration til. Og hvis du stadig ikke magter at styre kræfterne, så sæt den på chill mode. Det burde også være standard, hvis man f.eks. låner sin bil ud til én, der ikke er vant til at køre en Tesla.