Loading...
dk

er tesla en racerbil | Tesla Forum

Andrea
Andrea May 31 '19

Hej herinde   forumet kom tilfældigt frem og det er spændende der er noget på dansk man kan følge med i.  

biler interesserer mig faktisk ikke men men har i mange år kikket på  Tesla som jeg måske aldrig får. model 3 kommer jo så en smugle  tættere på.  

en Tesla siger mig noget alle andre biler ikke gør. kan godt li konceptet med en ren elbil og de ser rigtigt godt ud.  også inden i. og så en masse andre ting.    

Nå men der er noget der undrer mig.  

der kommer jævnligt video frem på youtube, både danske og engelske men faktisk alle steder så skal der absolut snakkes og vises 0-100 på 4 sekunder eller hvor meget det er. lige meget hvad der kommer frem så skal det enten siges eller nævnes og ikke mindst vises. er det noget jeg har misforstået.  

er det en racerbil bil eller hvorfor er det så vigtigt hele tiden.   det er da fint nok og kunne komme op i fart men hvor tit skal det bruges og drøne sådan op i den fart.  jeg vil netop ikke have en kæmpe hurtig brummende (drenge) bil hvis man skal sige det sådan men jeg ville rigtigt gerne have en Tesla men ikke hvis det nærmest skal være en racerbil.   

jeg møder Tesla på gaden utroligt tit når jeg er ude og køre men der er da ingen overhovedet der drøner sådan op. i øvrigt holder de altid god afstand til dem foran og kører utroligt pænt. kun en enest gang  meget lang tid har jeg set en der skulle hurtigt op i fart og det var fordi han hurtigt skulle forbi inden der kom modkørende.  det sker jo man skal hurtigt afsted engang i mellem.    håber det er noget jeg har misforstået da jeg netop ikke vil have en voldsom racerbil men en rigtigt bil      

Forummets indlæg er redigeret af Andrea May 31 '19
MOS
MOS May 31 '19
@P85DK Den må du kunne svare på!?
selsoe
selsoe May 31 '19

Jeg vil sige at Teslaens hurtige acceleration nærmest virker som et biprodukt af dens design. Alle elbiler er hurtigere end tilsvarende traditionelle biler med forbrændningsmotor og Teslaerne er så bare lidt hurtigere end de fleste.

Det er med til at gøre den sjov at køre i, at den er kvik, men for mit vedkommende er det en familiebil og vi kører totalt stille og roligt i den. Ind imellem er det dog rart at have kræfterne til at lave en hurtig overhaling osv. Så nej, det er ikke en racerbil.

Grunden til, at der er så mange videoer hvor den kører om kap med racerbiler er fordi det er opsigtsvækkende at en familiebil kan hamle op med biler der er lavet til at køre ræs. Det er et tegn på at tiderne skifter, elbiler er ikke længere fodformede ellerter, men attraktive biler der slår de gamle konger af pinden.

KimT
KimT May 31 '19

Specielt i USA - bliver bilerne solgt ud fra hvor hurtigt de kan klare en 1/4mile. Det er det Tesla slår på.

Og for at få finanseret udvidelse af butikken, er det de dyre modeller der er blevet solgt fra starten. Tænk på firmaet er knap 10 år gammel. Og det er ikke gratis at bygge en bilfabrik op fra grunden af. Lang de fleste bilfabrikker i dag er jo knap 100år :-). Og det er først nu Tesla er det begyndt at blive produceret billigere modeller (deres 35.000$ model). Så det har været et vigtig salgsargument for at få folk til at købe bilen.

Men det var bestem ikke derfor jeg personligt købte en 70D for over 3,5 år siden. Det var totaløkonomi, og fordi jeg ville støtte et firma som Tesla.

Læs lidt bagrund her : 

https://www.tesla.com/da_DK/blog/secret-tesla-motors-master-plan-just-between-you-and-me?redirect=no

https://www.tesla.com/da_DK/blog/master-plan-part-deux

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 31 '19
PerLeth8210
PerLeth8210 May 31 '19

Andrea.

Tesla er måske ikke for din pengepung lige nu. Men jeg er nu overbevist om at du før eller siden får din drømmebil. Tesla er ikke nogen helt almindelig bilfabrik, men er derimod startet af en særdeles intelligent klimaforkæmper ved navn Elon Musk. Han kæmper hårdt for at luften kan bliver lidt renere i verden, så knapt så mange bliver syge eller dør af de mange skadelige stoffer som diesel og benzinafbrænding medfører. Hans målsætning er at tvinge de gamle bilfabrikker til at fremstille elbiler i stedet for osende diesel og benzinnbrændere. Strategien er  er at gøre elbilen bedre og billiger og billigere år for år, og det går faktisk ret godt. I begyndelsen af 2010 kostede en ordentlig elbil(Roadster)over 2 millioner, et par år efter kom en ny model S til omkring 1 million. I foråret kom Model 3 til Danmark til ca. 500.000 kr. og i sidste uge bestilte jeg en ny Model 3 til 369.000kr. Man kan naturligvis vælge at vente, men jeg har valgt at slå til nu, fordi jeg synes at den passer perfekt til mine behov, og lige nu ikke er dyrere i drift end den jeg har.

Forummets indlæg er redigeret af PerLeth8210 May 31 '19
P85DK
P85DK May 31 '19

@Andrea - nu skriver du at du ikke interesserer dig for biler, så spørgsmålet tilbage til dig kunne være hvad du opfatter som en racerbil? For entusiaster med hang til hurtige biler og racerbiler, så opfattes Tesla som en one-trick pony. Det handler om acceleration, men det trick kan Tesla så også bedre end alle andre :-)

Du skriver du ikke vil have en brummende 'drengebil', en elbil er noget af det mest letkørte der findes. Selv i de hurtigste modeller kan du køre morfarkørsel og aldrig opdage hvor meget power den har - det ville være syndt, men det er muligt :-)

På spørgsmålet om hvorfor det er så vigtigt at komme hurtigt op i fart, så tror jeg du skal få en prøvetur i en ludicrous model. Hvis du kan lide rutsjebaner, så kan du også lide en Tesla der accelerer. Det kilder bogstaveligt talt i maven, det er ikke for alle, men hvis du kan lide det, så er det en følelse du ikke kan få i en diesel/benzin bil.

En Tesla er ikke en racerbil i traditionel forstand, det er den simpelthen for tung til. Men det der gør den hurtig i forhold til diesel og benzin biler, og hvorfor der er så mange videoer med netop acceleration, er at elmotorer har maksimalt moment fra 0 km/t. I de hurtigste biler accelerer du faktisk med mere end 1G.

Tesla har så modsat mange andre elbilfabrikanter valgt at lave modeller hvor de udnytter dette moment til fulde, ved at have to elmotorer i deres hurtigste modeller (ludicrous), en stor bagi og en mindre foran der kan udnytte al den energi som batteriet kan frigive. I forhold til accelerationen, så er batteriet den begrænsende faktor i de hurtigste Tesla'er. I ludicrous modellerne trækker bilerne tæt på 1.500A. 

Accelerationskurven i en elbil føles populært sagt omvendt af en diesel/benzin bil, da den er meget kraftig fra 0 km/t og så flader den ud, hvor den i en diesel/benzin bil starter langsomt ud og så øges hastigheden hurtigere og hurtigere til et vist punkt.

Så hvis du tager en ny Ferrari California T og starter fra 0 km/t overfor en Model S P100D, så er Teslaen hurtigst på normal vej, da det simpelthen ikke er muligt at komme så højt op i fart at Ferrarien kan indhente og overhale Teslaen. Hvis det er på en fri autobahn, så vil Ferrarien på et tidspunkt indhente og overhale Teslaen, da den simpelthen har flere HK og højere tophastighed.

Tilsvarende når du er oppe i fart og vil overhale, så reagerer Teslaen med det samme, da det ekstra kraftbehov ikke skal vente på at motoren kommer op i omdrejninger og derefter skal igennem en gearkasse, som måske lige skal skifte ned osv.

En anden ting der er interessant ved elbiler når vi taler racerbiler er muligheden for avanceret tranction control. I stedet for kun bremser, så kan du kombinere bremser og motorstyring, så man meget præcist kan styre hvordan bilen styrer rundt i et sving fx. Det har Tesla introduceret på Model 3 Performance og det hedder Track Mode.

Grunden til at du måske ikke ser så mange køre hurtigt er fordi du ikke hører dem køre hurtigt. I bybilledet vender vi os typisk om hvis vi hører en kraftig acceleration eller en kraftig udstødning/motor. Med en Tesla kan du accelere 0-100 km/t lige ved siden af politiet uden de opdager det sålænge deres blik er rettet væk fra dig :-)

Så racerbil, nej. Sjov og hurtig bil, ja. Billig i forhold til tilsvarende performance fra andre mærker i Danmark, JA!

Hvis batteriet bare ikke var så tungt ... 

@Per - Gen 1 Roadster kostede lige omkring 800.000 kr. De dyreste biler fra Tesla har været Model X P100D med alt udstyr i December 2018, hvor de toppede ud omkring 1,5 mill.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 1 '19
Nikolaj
Nikolaj Jun 1 '19

Lige for at slå det fast: Tesla er ikke knap 10 år gammelt, og heller ikke startet af Elon Musk. Det blev startet i 2003 af Marc Tarpenning og Martin Eberhard. Året efter kom Elon med som investor og blev bestyrelsesformand. Da virksomheden var ved at gå konkurs i forbindelse med finanskrisen, så røg de to opstartere ud af ledelsen i 2008, og Elon overtog derfra CEO-posten.

Der er i øvrigt en spændende youtube-præsentation af Marc Tarpenning, hvor kan forklarer, hvorfor de startede Tesla. Den forklarer også, hvorfor batterier er brændselsceller og bio-ethanol klart overlegen:

https://youtu.be/UOt9KF2fsdw

Forummets indlæg er redigeret af Nikolaj Jun 1 '19
KimT
KimT Jun 1 '19

@Nikojaj. Det var måske forkert formuleret. Det har kun haft biler til salg i knap 10 år. Det er klart firmaet er ældre.

Det er forøvrigt mig der har lagt link til de video'er op forsiden : Den du selv linker til, og Tesla before Elon

Nikolaj
Nikolaj Jun 1 '19

@Kim, 

jeg tænkte nok, at det var uklar tale frem for decideret uvidenhed. Så mit indlæg var ligeså meget rettet mod dem der læser med, og ikke har været med fra starten.

M3rasmus
M3rasmus Jun 1 '19

En Tesla Model 3 er ikke en racerbil, men det er en sports sedan, eller en sportsvogn. 

Acceleration, affjedring, styring, lave sæder, aero dynamisk, store lavprofilfælge ovs. Alt taler for at det er en sportsvogn, eller i hvert fald en sports sedan. Sådan føles den også at køre i. Stram, hård og hurtig. 

Men den er også ret praktisk. Der er god plads til 4 personer og god plads bag i bilen. Den har også lang rækkevidde. 

Min kone var ikke vild med jeg bestilte en Model 3, men efter vi har fået den, kan jeg nærmest ikke få lov at køre i den. Hun elsker alt ved den. Og det gør alle mennesker vi viser den til også. 

Jeg har aldrig haft en bil der får så meget opmærksomhed. Og det er faktisk 100% positiv opmærksomhed.

Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus Jun 1 '19
Andrea
Andrea Jun 1 '19

rigtigt mange tak for svar. så er jeg med igen.  

så kan jeg da bedre forstå det skal prøves af. jeg er sikker på jeg vil elske en Tesla.  

det er jeg nemlig ikke sikker på ved andre biler. det er så stadig min drømmebil.  en model 3 ville da være fint.

tesla er den eneste bil som har sagt mig noget. jeg syntes faktisk alle deres modeller er (rigtigte) biler.

syntes godt nok rigtigt mange biler er meget gammeldags.   jeg skal ikke bare have fart men hurtigt op i fart er jo dejligt nok.  syntes bare det var lidt for meget overdrevet. den ene video efter den anden som kommer frem.  det forstår jeg så nu.  

jeg kan godt li og køre men hvorfor skal det være så larmende, besværligt  og forurenede.    håber da jeg en dag får råd til en Tesla når min skal skiftes ud.  

den kører dog endnu.

Forummets indlæg er redigeret af Andrea Jun 1 '19
Andrea
Andrea Jun 1 '19

hvad er det for noget med flag?

er det en slags like man skal give eller hvad er det?

KimT
KimT Jun 1 '19

Hvis du mener den tekste der står ved siden af "Quote", tror jeg bare man kan bruge den til at rapportere en tråd som f.eks. SPAM til admin.

Andrea
Andrea Jun 2 '19

Citat fra KimT

Hvis du mener den tekste der står ved siden af "Quote", tror jeg bare man kan bruge den til at rapportere en tråd som f.eks. SPAM til admin.

nååååå.  tak for det.  
så var det godt jeg ikke trykkede på det

KimT
KimT Jun 2 '19

Tryk du bare. Der kommer en popup inden der sker nogen ;-)