Loading...
dk

Skift af Type 2 stik til CSS | Tesla Forum

JSH
JSH Jun 1 '19
Hvis jeg får et CCS stik sat ind i min MS, kan jeg så lade både ved CSS og Type 2 standere?
Hvis så, giver det et større udbud af ladere, og det må være en fordel.
Ved godt at jeg ikke kan lade med 350 Kw, på min 2015/2016 model.
Men nok mere end 120 Kw.
KimT
KimT Jun 1 '19

Du får ikke sat et CCS stik i bilen. Du får opgraderet et eller andet i bilen, og så får du en konverter. Du lader ganske almindeligt på SuC som du gør i dag, og hvis du skal lade via CCS bruger du den konverter som følger med.

Så det giver helt klart et større udbud - hvis du kan finde en hurtiglader. Langt de fleste hurtigladere idag er 50kWh. "Problemet" med disse ladere er at der typisk kun står 1 lader. Og hvis de ikke er i brug, ser man desværre at de bliver blokkeret.

Her må man sige at Tesla har gjort det helt rigtige vad at have så mange standere på samme lokationer. Jeg håber virkligt at der er andre producenter der bliver interesseret i Tesla's ladenetværk nu når de har fået SuC opgraderet til CCS. Kunne godt have brugt det til Kones Kona et par gange.

IONITY og Clever/EON er jo først lige begyndt at åbne deres 175/350kWh lader. Her er fordelen at der bliver stillet 4 eller flere standere op. Og det er på steder hvor man kan se at det er til opladning af elbiler.

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6010

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 1 '19
JSH
JSH Jun 1 '19

OK, har bestilt "opgraderingen" til servicetjekket 4/7, :o) , satser på flere lademulighedder når jeg er på tur gennem Europa.  Er der nogen i vores forum der har fået opgraderet deres MS?

KimT
KimT Jun 1 '19

Tror ikke de har lavet nogen endnu. Mener P85DK skrev at hans opgradering var blevet udskudt.

Bianco
Bianco Jul 1 '19

Nogen der har bestilt CCS opgradering af en S/X endnu?

P85DK
P85DK Jul 1 '19

ja, får retrofit kittet installeret i morgen tirsdag.

P85DK
P85DK Jul 2 '19

Så blev retrofit kittet installeret, har ikke haft mulighed for at teste det endnu.

P85DK
P85DK Jul 3 '19

Fik lejlighed til at teste det i dag på E-ON 50 kW CCS lader. Nemt og ligetil. Den nåede dog aldrig op på 50 kW. Startede med 33% og den lagde ud med 40 kW, det steg så lidt, så ved 40% lå den på 45 kW og 55% på 47 kW, og ved 65% var den på 39 kW. 

Jeg har ikke været på SuC siden sidste SW opdatering, men det tyder på at ladehastigheden er blevet begrænset kraftigt når den allerede ved 65% er nede på 39 kW.

Men alt i alt er CCS et godt alternativ at have som opladningsmulighed.

mbk
mbk Jul 3 '19

@P85DK

De ladehastigheder er meget normale for 50kW ladere, CCS og CHAdeMO, det er simpelthen ladestanderen der ikke kan tilbyde mere med den batterispænding din Tesla har, S60/S70 og Model 3 vil lade langsommere på samme lader grundet lidt mindre batterispænding end S85/S90/S100 på samme lader.

Prøv en IONITY 350kW lader og du skulle gerne se ladehastigheder som på Teslas egen Superlader.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 3 '19
P85DK
P85DK Jul 3 '19

Det må jeg prøve ved lejlighed, men kan se at de heller ikke er nået til vestjylland hvor jeg vil have mest brug for dem ...

jramskov
jramskov Jul 3 '19

Ja, EON måtte gerne få sat nogle flere op rundt i det vestjyske, det er desværre ret tyndt besat. Der er en enkelt 50kw lader i Herning og en i Esbjerg, det er alt.

MikaelH
MikaelH Jul 4 '19
Quote from jramskov

Ja, EON måtte gerne få sat nogle flere op rundt i det vestjyske, det er desværre ret tyndt besat. Der er en enkelt 50kw lader i Herning og en i Esbjerg, det er alt.

Vi har en dialog med Eon angående vores P-kælder, og i den forbindelse spurgte vi til om de var interesseret i at sætte nogle ladestationer op på vores offentlige P-plads midt i Esbjerg. Her var svaret at de er stoppet med at sætte dem op. Om det kun gælder 11/22kW AC boksene, eller om deres fastchargers også er en del  af det, ved jeg ikke.

Problemet er at de ikke bliver brugt, at de derfor har svært ved at tjene investeringen hjem igen. Men det er jo ikke så mærkeligt med den prispolitik de fører. 8kr/kWh er jo røveri ved højlys dag.  
De burde dog have en interessse i at være godt dækket ind i hele Danmark, for mange vælger deres abonnement udfra dækningen. 

KimT
KimT Jul 4 '19

Undskyld, men det er da ikke mærkeligt at de ikke bliver brugt når p-pladserne med de små stander bliver blokkeret af ICE. Man skal da godt nok være svineheldig hvis man skulle stå i den situation at man har akut brug for en lader, og den er ledig/ikke blokkeret rundt omkring i byerne.....

Vi var på en endagstur fra Silkeborg til Rømø i vores 70D. Det var ikke let at finde lademuligheder i den del af landet/på strækningen

P85DK
P85DK Jul 4 '19

Udfordringen er nok lige så meget at pladserne tit er optaget af ICE biler

Der mangler i den grad hurtigere ladepunkter op langs vestkysten, 11kW er noget tamt :-)

jramskov
jramskov Jul 4 '19

Det kan være det ændrer sig med stigningen i antallet af elbiler der sælges i DK.

Parkeringspladserne bør efter min mening markeres så det tydeligt fremgår at parkering der uden at lade, koster en bøde.

Det er dog ikke kun ICE der er problemet. Da jeg fornyligt var forbi IONITY laderen i Stilling, holdte der en BMW i3 der ikke ladede ved en af standerne og da jeg kørte 20 min. senere, holdte den der stadig. Det er dårlig stil, især fra en elbilsejer.

PeterE
PeterE Jul 4 '19

Med fare for at starte en øst/vest-battle, så oplever jeg ikke det problem i hverken København (de fleste steder), på Amager, eller i Helsingør, eller i Humlebæk eller i Holbæk. Hos min jyske familie i Ålborg, i Hjørring og i Viborg har jeg til gengæld set det stort set hver gang.

Jabba
Jabba Jul 4 '19
Citat fra PeterE

Med fare for at starte en øst/vest-battle, så oplever jeg ikke det problem i hverken København (de fleste steder), på Amager, eller i Helsingør, eller i Humlebæk eller i Holbæk. Hos min jyske familie i Ålborg, i Hjørring og i Viborg har jeg til gengæld set det stort set hver gang.

Du har tildels ret. Jeg bor i Indre By og bruger flittigt E.ONs 11kW ladestandere mange steder i KBH. Københavns Kommune er mere OBS på problematikken end mange andre byer og p-vagterne uddeler masser af afgifter til ICE biler.

Dermed ikke sagt at der ikke er udfordringer i KBH, for det er der. Men det skyldes mere elbiler og PHEV biler der bruger pladserne som p-plads og ikke til ladning (Tesla ejere er lige så gode til det, som DriveNow, Green Mobility og de andre elbiler). Desværre er det helt lovligt, så der er ingen sanktion man benytte sig af.

Der er p.t. ikke den perfekte og simple løsning, udover at tilføje en spandfuld ekstra ladestandere -  også ved normale p-pladser. Men jeg foreslår at man til at starte med kræver, at man slutter ladekabel i. Jeg ved udmærket godt at folk så bare kan smide et kabel i ladestanderen og "lade" som om de lader. Men i det mindste vil det reducere problematikken, da det ikke er alle der har hhv. E.ON eller Clever abonnement og dermed ikke kan låse ladestanderen op. Det er dog kun en lappeløsning.

Kan kun opfordre jer til at kontakte jeres respektive kommuner og ladeleverandører (E.ON, Clever, m.fl) og tage dialogen. Jo flere der tager sagen op jo større sandsynlighed er der for at tingene forbedrer sig.

Når det er sagt, vil situationen nok forbedre sig helt organisk, efterhånden som der kommer flere og flere elbiler på vejene. Jeg er dog sikker på at infrastrukturen og reglerne vil halte bagefter i mange år endnu, medmindre der aktivt bliver gjort noget for sagen. Selv Dansk Elbil Alliance er totalt passive i denne sammenhæng. Der bliver fyret en masse floskler af, men de gør reelt set ikke en dyt. Så man bliver selv nødt til at sparke til bolden.

PeterE
PeterE Jul 4 '19
Det handler vist om lige dele: uvidenhed, god ladeskik og afmærkning :)
mbk
mbk Jul 4 '19
Citat fra PeterE Det handler vist om lige dele: uvidenhed, god ladeskik og afmærkning :)

... samt generel mangel på parkeringspladser. 

NOELON
NOELON Jul 4 '19

eller for mange biler....

Sider: 1 2 »