Loading...
dk

Lade T3 via normal 230V stikkontakt? Adapter med jord? | Tesla Forum

jespert
jespert Jul 4 '19
Har lige fået min T3 LR AWD i dag. 

Mht opladning hjemme. 
Kan ikke lade via 230V stikket :( men putter jeg en kabeltromle med jord i stikkontakten og teslaladeren i kabeltromlen lader den ca 20 km/t. 

Men kan man ikke få en Tesla adapter med jord så jeg ikke skal have en kabeltromle stående udenfor?





RobertJ
RobertJ Jul 4 '19

Tesla mobile connector findes ikke med dansk jord til min viden.
Du skal bruge en hårde hvidevarer shuko til jord adapter, og de er helt sikkert ikke vandtætte.

Lav evt. en forlænger ledning med dansk 3-ben stikprop til tysk/eu shuko stik og træk det hen til din bil.
Du burde kunne få alt hvad du skal bruge via greenline.dk eller hos dit lokale byggemarked.

Silden
Silden Jul 4 '19

Lige et par hurtige kommentarer til billedet. Jeg kan se at tromlen er med 35M ledning. Det giver et stort spændingsfald, og er sikkert grunden til at det går så langsomt. Endvidere bør man rulle ledningen af tromlen når man bruger den - ellers fungerer den som en spole og vil slå fra. Få i øvrigt lige checket op på om din udendørs stikkontakt er godkendt til at køre kontinuerligt med mere end 6A. Overvej evt. at få trukket et nyt kabel, som du kun bruger til bilens lader...

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Jul 4 '19
jespert
jespert Jul 4 '19
Citat fra Silden

Lige et par hurtige kommentarer til billedet. Jeg kan se at tromlen er med 35M ledning. Det giver et stort spændingsfald, og er sikkert grunden til at det går så langsomt. Endvidere bør man rulle ledningen af tromlen når man bruger den - ellers fungerer den som en spole og vil slå fra. Få i øvrigt lige checket op på om din udendørs stikkontakt er godkendt til at køre kontinuerligt med mere end 6A. Overvej evt. at få trukket et nyt kabel, som du kun bruger til bilens lader...

Venlig hilsen

Silden

Tror desværre du har en pointe for efter er par timer stoppede det med at lade og der er ikke gået noget relæ i skabet
DeaconWP
DeaconWP Jul 5 '19
Citat fra jespert
Citat fra Silden

Lige et par hurtige kommentarer til billedet. Jeg kan se at tromlen er med 35M ledning. Det giver et stort spændingsfald, og er sikkert grunden til at det går så langsomt. Endvidere bør man rulle ledningen af tromlen når man bruger den - ellers fungerer den som en spole og vil slå fra. Få i øvrigt lige checket op på om din udendørs stikkontakt er godkendt til at køre kontinuerligt med mere end 6A. Overvej evt. at få trukket et nyt kabel, som du kun bruger til bilens lader...

Venlig hilsen

Silden

Tror desværre du har en pointe for efter er par timer stoppede det med at lade og der er ikke gået noget relæ i skabet
 
 
 
Der sidder sikkert en lille plastik knap på den side af tromlen, hvor dine strømudtag  er. Det er en termosikring af spolen. Når du trækker strøm i en oprullet kabel tromle bliver den varm, meget varm. Så den er sikekrt slået fra. Tryk den ind, rul hele kablet ud, og prøv igen.
Schnellfahren
Schnellfahren Jul 5 '19

@jespert

Køb den her eller den her, men pas på vand :-)

jonsiii
jonsiii Jul 5 '19

Jeg ville starte med en ordentlig adaptor:

https://www.harald-nyborg.dk/p7230/cee-adapterkabel-60-cm

 

Nu er du ovre i CEE-verdenen, og det grej kan holde til det. Skal du bruge forlænger, så er der enten:

https://www.harald-nyborg.dk/p3495/cee-forlaengerkabel-3x1-5-25m

eller

https:///...erledning-2000021073

 

Hvis du ved at du alligevel aldrig skal bruge andre vægudtag end alm. stikkontakt, så bare tag Haralds udgave. Det er kun 1,5 mm2 kabel, men du må alligevel ikke plage alm. stikkontakter med mere end 6-10 A. Start gerne ved 6 A, og tjek i bilen om spændingen kravler under 220 V. Hvis ikke så kan du godt give den lidt mere, men er der mange samlinger på vej til stikkontakten, så falder spændingen hurtigt. Jeg var nede på 215 V i familiens sommerhus ved 8 A, så det var i overkanten.

Biltemas er kun 10 meter, men til gengæld 2,5 mm2. Det kabel kan trække 16 A uden bøvl. Hvis altså du har adgang til et CEE-vægudtag..

Schnellfahren
Schnellfahren Jul 5 '19

@jonsiii

Nu er det ikke for at fluek..., men iflg. billedet har jespert UMCen direkte i vægstikket og så er et adapter stik uden ledning (som f.eks. dem jeg linkede til), mere "ordentlige" end en adapter med ledning som mellemstykke og væsentligt nemmere at håndtere i det daglige.

bskaarup
bskaarup Jul 5 '19
Citat fra Schnellfahren

@jonsiii

Nu er det ikke for at fluek.

Enig. Jeg ville dog spørge en elektriker om det er muligt at udskifte til denne type stik så det må trække 16A og stadig kan bruges til andre ting når bilen ikke lader.

PL
PL Jul 5 '19
Tak for tippet med at kigge på spænding, jonsiii! Det vil jeg bruge hvis jeg bliver nødt til at nødlade og er i tvivl om hvor meget der sin trækkes.
jonsiii
jonsiii Jul 5 '19

@Schnellfahren

Jaeh det kan du da godt ha ret i. Meeeen jeg syntes tit de der ledningsfri adaptorer er lidt "kontor-agtige". Jeg tænker vand/stænktæt/ikke-slagfast og sån.

Er også mest til @bskaarup-løsningen med at få sat en rigtig blå dåse op på egen gruppe.

 

De har som altid sagerne i "Det gule tempel". =)

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jul 5 '19
mbk
mbk Jul 5 '19

Få som minimum lavet et dedikeret stik med kombirelæ foran, men endnu bedre er at få sat en 3 faset 11kW lader op hvor du parkerer. Det har en omkostning, men at bruge et tilfældigt udendørs stik, som måske har en del samlinger på vejen gennem huset, er ikke særligt smart, det vil både være utilstrækkeligt og risiko for husbrand er væsenligt større end nul på en for underdimensioneret installation.

jespert
jespert Jul 5 '19
Citat fra DeaconWP
Citat fra jespert
Citat fra Silden

Lige et par hurtige kommentarer til billedet. Jeg kan se at tromlen er med 35M ledning. Det giver et stort spændingsfald, og er sikkert grunden til at det går så langsomt. Endvidere bør man rulle ledningen af tromlen når man bruger den - ellers fungerer den som en spole og vil slå fra. Få i øvrigt lige checket op på om din udendørs stikkontakt er godkendt til at køre kontinuerligt med mere end 6A. Overvej evt. at få trukket et nyt kabel, som du kun bruger til bilens lader...

Venlig hilsen

Silden

Tror desværre du har en pointe for efter er par timer stoppede det med at lade og der er ikke gået noget relæ i skabet
 
 
 
Der sidder sikkert en lille plastik knap på den side af tromlen, hvor dine strømudtag  er. Det er en termosikring af spolen. Når du trækker strøm i en oprullet kabel tromle bliver den varm, meget varm. Så den er sikekrt slået fra. Tryk den ind, rul hele kablet ud, og prøv igen.
Du havde fuldstændig ret
jespert
jespert Jul 5 '19
Men tror i har ret. Må hellere få lavet en ordentlig løsning med en 3 faset lader fra Tesla. Mit hus ligger meget højt og langt fra garagen / indkørslen. Men min elbox er nede i indkørslen og det er også der måleren sidder, så kan elektrikkeren ikke bare nappe strøm derfra? Så køber jeg en ny lukket postkasse og laver en træbagplade bagved hvor lader kan sidde. Evt en lille boks til sikring / afbryder gemt i en sort boks? Kan det lade sig gøre tror i?





Forummets indlæg er redigeret af jespert Jul 5 '19
DeaconWP
DeaconWP Jul 8 '19

Jo jespert.

Da din elmåler sidder der i skabet, så kan du meget nemt trække en lille ny "stikledning" ud til et nyt lille skab magen til. Så sidder der en HPFI og en trefaset sikringsgruppe, og hvis du synes, en lille bilmåler.Et udtag til din lader, og så er du godt kørende. Rigtig god løsning, da der så ikke er så meget kabel, som din ladestrøm skal igennem.

Og din lade strøm skal heller ikke igennem husets installationer af nogen art.

 

Så det synes jeg godt du kan iværksætte.

mbk
mbk Jul 8 '19

Der er mulighed for en rigtig fin løsning når måleren er tæt på bilen som på billedet.

PeterE
PeterE Jul 9 '19
Bare en kommentar til forlængere af enhver art - læs instruktionsbogen: 

Tesla skriver at man aldrig skal bruge forlængerledninger, kabeltromler og lign. Bare til info :)