Loading...
dk

M3 klimaanlæg pludselig temperatur reguleringer | Tesla Forum

olerass
olerass Jul 12

Er der andre der har haft problemer med temperaturreguleringen i M3 (premium interiør) når den står på AUTO? Overordnet er bilen OK til at holde den givne temperatur (fx 23c), men jeg synes ofte at den alt for pludseligt blæser kold eller varm luft ind, og på underlige tidspunkter. Nogle eksempler: 

- Hvis klima står på 23c og det er fx 25c uden for starter den altid med at piske meget kold luft ud de første par minutter. Det betyder at man sidder og pis fryser det første stykke tid hvis man fx har shorts på.

- Hvis klima står på 23c men der omvendt er fx 21c uden for (som stadig er varmt!) så starter den med at blæse lidt lun luft ind i kabinen, selvom det bestemt føles som at der allerede er langt over 23 når jeg sætter mig ind. Så går der et par minutter, og så finder den ud af at der måske er lidt for varmt og begynder så at sende kold luft ind.

- Under lange køreture kan jeg tit mærke at den pludselig starter med at blæse væsentlig koldere luft ind, uden at jeg har rørt ved indstillingerne. På intet tidspunkt har jeg tænkt at kabinen trænger til køling, når den starter på det. Så går der lidt tid og så stopper den igen.

Undskyld den lange post -- det er lidt svært at forklare. Det virker lidt som en PID regulering med alt for store udsving. Nogen der har oplevet noget lignende?

PS: jeg har prøvet at aktivere/deaktivere recirkulation sammen med AUTO, men synes ikke rigtig det gør en forskel.

Forummets indlæg er redigeret af olerass Jul 12
Hilbert
Hilbert Jul 13

Klimatisering af et så lille rum (kabinen) med store varierende belastninger (f.eks. solindfald) vil altid være en udfordring for systemet, og derfor vil en PI og langt mindre en PID-regulering næppe kunne fungere. Derfor vil den indstillede temperatur kun være "vejledende" og skulle justeres efterhånden som kabinetemperaturen stabiliserer sig.

Desværre ved jeg ikke om kølingen er modulerende eller on/off, og hvis modulerende så om reguleringen er P, PI eller PID. Men uanser hvilken kølings- eller reguleringsform, så er placeringen af temperaturføleren kritisk.

På model S er føleren mig bekendt uheldigvis placeret bag cigar- og usb-stik i midterkonsollen. Dvs. at føleren "direkte" rammes af den klimatiserede luft fra indblæsningsdyserne, hvilket får temperaturen på indblæsingsluften til at køre op og ned, og evt. sågar skifter mellem køling og varme hele tiden.

Den regulerende føler bør placeres et repræsentativt sted og hvor den ikke rammes af kold/varm luft, træk eller solindfald, så her har Tesla nok ikke valgt den bedste placering.

ollos
ollos Oct 7
Har netop været på langtur i vores Tesla S. Var ude for, at der pludselig blev koldt om benene, uden at vi havde ændret indstilling. Min kone måtte have tæppe om benene for at holde varmen. Temp. var indstillet på 20 gr.
Det har vi aldrig oplevet på vores ekstra lille bil SEAT MII !
Har nogen en forklaring ?
SuneH
SuneH Oct 8

Efter min opfattelse har det været på den måde i Model S altid - den blæser kold luft ind pludseligt selvom der ingen grund er til det osv. Og desværre har Model 3 samme problem. Kørte Århus - Roskilde forleden i vores Model 3, der opførte den sig akkurat som Model S, desværre. Tesla'erne har mange stærke sider; klimaanlægget er ikke en af dem.

JacobKbhS
JacobKbhS Oct 8
Placeringen af temperaturføleren nede ved usb-portene er helt sikkert en del af forklaringen. Hvis solen fx står direkte ind på den registrerer den en høj temperatur og så sætter kølingen ind... så dum placering...
kapsel
kapsel Oct 8
Quote from JacobKbhS Placeringen af temperaturføleren nede ved usb-portene er helt sikkert en del af forklaringen. Hvis solen fx står direkte ind på den registrerer den en høj temperatur og så sætter kølingen ind... så dum placering...

Temperatursensoren for bilens klimaanlæg sidder, mig bekendt, lige bag skærmen, nærmest som en del af beslaget som holder skærmen på plads, og ikke i centerkonsollen ved USB portene.

Hilbert
Hilbert Oct 8

@ollos

Se venligst min beskrivelse før dit indlæg. Eks. hvis kabinetemp. er lavere end indstilet ønsketemperatur, vil det indblæses varm luft igennem dyserne i instrumentbordet. Når denne varme luft rammer temperatursensoren, vil den tro at kabinen er for varm og så indbælses i stedet kold luft gennem dyserne osv. Derfor vil indblæsningstemperaturen kunne køre op og ned, selv om den virkelige kabinetemperatur er OK. Hvis solen rammer midterkonsollet kan det få A/C anlægget til at køle, selv om kabinetemperaturen er OK. Teorien bør nok efterprøves: 

Prøv at sætte en plade (gerne hvid eller blank) op foran USB-stikkene med lidt luft imellem - hører gerne om det hjælper (har ikke selv prøvet). 

Ifl. amrk. fora sad sensoren bag skærmen indtil årg. 2014, herefter i centerkonsollen (ved USB portene). Regulatoren sidder derimod bag skærmen i alle Model S´ere.