Loading...
dk

Erfaringer med langtur i Teslaen | Tesla Forum

TSLA
TSLA Jul 15

Jeg har kørt rigtig mange Km i Europa de sidste 6 år med vores P85+/P85DL (257K km). Mest til Holland, Belgien, Frankrig, Schweiz, Itatien, Norge/Sverige og senest England. Min erfaring ift. at optimere turen er at man på forhånd vælger hvilke Suc'er der ligger bedst ift afstand og kapacitet (antal) og så kun lader så meget så man kan nå den næste med en rimelig margin. Hvis man kan se at man er over denne (pga vejarbejde hastighedsbegrænsninger mv) så skal der blæses igennem på de sidste km. Jeg kommer normalt ind med 3-5%. Det gør lade hastigheden større og ventetiden mindre.

tvegaard
tvegaard Jul 15
Jeg er i Bologna lige nu og har postet dette i anden tråd. Helt enig i hovedpointen: Det er intet problem at tage på langfart med M3’eren...

Jeg har haft en super positiv oplevelse med at køre herned. Også ladningshastigheden har været imponerende. Faktisk har familiens krav på pause været længere end bilens. 

Jeg kørte med 100 % fra København og ladede første gang ved Herzsprung SuperCharger (sejlede over ved Gedser) og spiste frokost. Kørte derfra med ca. 100 % igen efter ca. 40 minutters pause.

Er kortere eftermiddagsstop ved Nempitz SuperCharger og så direkte til overnatning syd for Nürnberg på hotel med destination charger (og mulighed for at reservere den på forhånd).

Dagen efter til Irschenberg SuperCharger (som blev frokoststop pga. trafik dertil) - ladede til 95 %. Derefter til Trento SuperCharger (kortere stop og et ret kedeligt sted). Til sidst direkte til Bologna, hvor jeg ankom med ca. 30 % på “tanken”.

Hele vejen har jeg haft super god hastighed på laderne (også efter de 50 %) og masser af ledige standere. Om et halvt års tid, når det hele er opgraderet til 250 kWh (og der er endnu flere steder at lade), kan jeg virkelig ikke se nogen begrænsninger i elbilen.

Alle steder undtagen Trento var helt almindelige rastepladser med gode muligheder for mad/drikke - mange steder også med legepladser.

Alt i alt en super tur ned som jeg kan anbefale!
henrik_dk
henrik_dk Jul 15

#mbk, helt fint der er vi forskellige. Jeg synes, at det er nemmere at bruge km visning.

Her er det også nemmere at forklare konen, at vi kan køre 100 km i stedet for at sige, at vi kan køre 20%. Min kone forstår 100 km og ikke 20% rækkevidde. Hun kører stort set aldrig i bilen og ville ikke forstå det.

jramskov
jramskov Jul 16

Vi var på en relativt kort tur, men alligevel den længste vi har været på indtil videre: 
Aarhus - Herning - Greve og dagen efter retur Greve - Aarhus. 

Det gik fint, men vi havde lidt flere ladestop end jeg først havde regnet med. Første stop var i Middelfart hvor vi mødtes med nogle venner, fik noget at spise og kørte samlet videre i Teslaen. Lange ture i en Model 3 med 3 voksne på bagsædet kan ikke anbefales. 

Mens vi spiste, ladede vi op på SC'en, vi tog den sidste CCS lader og fik dermed ikke så mange kw på batteriet i starten, men med en spisepause på en halv times tid fik vi alligevel ladet fint op. 

Næste stop blev Clever/EON UFC laderen i Halsskov, primært fordi der var flere der trængte til en tissepause og så kan man jo lige så godt lade lidt. I samme omgang fik jeg så også set en Jaguar I-pace da der holdte en og ladede da vi ankom. Jeg kan sådan set godt lide designet af den, ved ikke om jeg synes midterkonsollen i kabinen er specielt godt designet. 

Herefter kørte vi til endestationen, Greve, hvor vi overnattede. Næste dag var planen egentlig at køre direkte til Middelfart, lade der og køre hjem, men navigationen advarede om at vi skulle holde os under en hvis hastighed for at ankomme med 5% tilbage, så vi holdte ind i Slagelse og ladede i 10-15 minutter. Der var helt fyldt, vi tog den sidste plads ved siden af en norsk Model X. 

Næste stop var Middelfart, hvor vi skiltes med vennerne der var kørt dertil i en Golf. Middelfart SuC var igen godt booket, 3/4 CCS ladere var optaget, så vi kørte over på den anden side af broen og ladede på Clever/EON UFC i Fredericia. Den startede fint med +130kw men da jeg tjekkede via app 10 min. senere, stod den og ladede med 19kw. Jeg smuttede hurtigt over og stoppede ladningen for at starte igen og derefter gik den fint, den ladede igen med +100kw fortsatte med fornuftig ladehastighed til vi kørte derfra og hjem til Aarhus.

Der er 2 ting jeg gerne så tilføjet til navigationen:
1) Flere destinationer, det er noget mange har ønsket i lang tid. Det burde være ret nemt at tilføje, så lidt ufatteligt at de ikke har lavet det endnu, men i vores tilfælde ville det være rart hvis vi havde kunnet tilføje returrejsen med det samme, så den beregnede alle ladestop. 
2) Tilføje andre ladestationer end SuC. Det vil give rigtig god mening at kunne tilføje andre ladenetværk, specifikt for os på denne rejse ville det have været fint at have de 2 Clever/EON UFC ladere med som mulige ladestop.

TSLA
TSLA Jul 16

@henrik_dk: Jeg kører også oftest med Km visning. Det virker også mere logisk på mig. På langtur bruger jeg altid navigationen til den Suc jeg skal til. Her kan jeg så både se forventet % og antal km til mål. Jeg holder så øje med udviklingen af tilbageværende distance og km på batteriet (og % i nav). Oftest kommer jeg så ind med 10 - 16 km tilbage, hvilket svarer til 3-5%.

bskaarup
bskaarup Jul 16

@jramskov Prøv at bruge A Better Route Planner næste gang. Den siger Nyborg hos Ionity på vejen ud og Supercharger Køge på vejen hjem hvis man bare indtaster Aarhus - Herning - Greve  - Aarhus.

kapsel
kapsel Jul 17

Vi har lige været i Italien og retur. 4500 km alt i alt, fordelt på 1600 km hver vej, og ca. 1300 km kørsel i selve Italien, mellem byer, i bjerge, mv.

Det er gået super godt. Har hovedsageligt ladet på Superchargers, og fået 120kW hver gang, fra 10 til 50% - herefter ca. 100kW til 60%, og så ellers stille dalende. Så en opladning/tisse/kaffepause fra 10% til 60% har taget ca. 20-25 minutter. Vi plejer at lade til 60% og komme videre derfra, med mindre det er en decideret spisepause, hvor vi i så fald har ladet til 90%. Har ikke oplevet kø på Superchargers, og oplevede kun en enkelt gang på vej hjem at vi ikke kunne få et ladepar for os selv - hvor vi så skiftede til IONITY i stedet for:

De gange vi har brugt IONITY har vi fået op til 192kW (typisk 180-190kW) mellem 10% og ca. 50%, så er der blæs på! Det har dog ikke fungeret fejlfrit, IONITY er langt fra perfekt - deres app er uendeligt dårlig, og selve betaling er super besværlig, med mindre man betaler med en RFID brik. Jeg har så mange referral kilometer (45.000!) på Superchargers at vi foretrækker at få skudt dem af i stedet for IONITY, men nogle gange har IONITY været sjovt at prøve og lidt hurtigere til at komme videre.

80% af opladningen er sket på hurtigladere, resten som mormorladning på forskellige hoteller, eller Type-2 opladning på dem der havde det. Vi havde dog et ønske om ikke at vælge hotel ud fra lademuligheder, da vi synes det var lidt af en begrænsning, men har hver gang udfordret de forskellige hoteller på om vi mon kunne få lov til at sætte bilen til. Synes det er godt at vise hotellerne at der er et behov. Vi har dog aldrig rigtigt haft decideret behov for mormoropladning, men det har været fedt at det næsten altid er lykkedes os at få lov til det - for bilen har nogle gange holdt stille et par dage, og så kan man altså godt fylde 40%, altså gå fra fx 50 til 90% :) Og dermed spare en opladning undervejs. Ingen af stederne er vi blevet opkrævet noget for opladning.

På de lange stræk (Danmark-Italien og retur) har vi startet turen på 90% batteri om morgenen, og roughly gjort som følger:

Start tur: 90% - kørt 300-330 km
1. pause: Lade fra 10% til 60%, 20 minutter (tissepause), kørt 200-250 km
2. pause: Lade 10% til 90%, 45 minutter (frokostpause), kørt 300-330 km
3. pause: Lade 10% til 60%, 20 minutter (tissepause), kørt 200-250 km

Herefter (efter ca. 1000 kørte kilometer) har vi fundet et sted at overnatte og vågnet op til en bil på 90% batteri. Så reelt har vi kun haft 3 pauser på 20-45 minutter, jeg vurderer det til at være det samme som man ville have holdt i en fossilbil, på en tur på 1000 km.

Vi har som sagt kørt 4500 km og haft et samlet gennemsnitligt forbrug på 194Wh/km, og brugt ca. 850kWh på turen. Vi har været to passagerer og ikke haft det helt vilde oppakning med. Model 3 Performance med 20". Meget blandet kørsel, med både 80km/t i timevis, og 200+ km/t i perioder hvor trafikken har været til det.

Har på intet tidspunkt følt os begrænset eller haft tvivl i forhold til rækkevidde, tværtimod har det været langt lettere end forventet. Vi har holdt en samlet gennemsnitsfart på lige under 100 km/t (ca. 18 timers effektiv kørsel inkl. ladepauser, og kørt 1600 km) begge veje, tror det er stort set det samme som en fossilbil ville have holdt (i hvert tilfælde hvis man vil strække benene og ikke sidde og spise frokosten i bilen). Vi har kørt godt til, og været OK heldige med trafikken. Vi har kørt i hverdagene og holdt os fra kørsel fredag/lørdag/søndag.

Tesla Model 3 er en super fed bil, som man SAGTENS kan køre langt i! Kæresten havde aldrig været på bilferie før, men synes at 4500 km har været helt fint!

Forummets indlæg er redigeret af kapsel Jul 17
BOF Administrator
BOF Jul 17

Hej alle, tak for alle de flotte rejse beskrivelser. Dejligt at se at det fungere og at alle er glade. 

kapsel
kapsel Jul 17

Quote from tvegaard   Hele vejen har jeg haft super god hastighed på laderne (også efter de 50 %) og masser af ledige standere. Om et halvt års tid, når det hele er opgraderet til 250 kWh (og der er endnu flere steder at lade), kan jeg virkelig ikke se nogen begrænsninger i elbilen.
Jeg er tæt på 100% sikker på at vi ikke når at se V3 ladere i EU i år. Mit gæt er at der kommer nogle V3 ladere i løbet af næste år, spredt på meget strategiske steder (super-superladestationer), men de kommer ikke til at opgradere 100 eller 1000 Superchargers fra V2 til V3 i EU indenfor de næste par år. Sorry to burst your bubble :)
Agon
Agon Jul 18
Quote from kapsel

Quote from tvegaard   Hele vejen har jeg haft super god hastighed på laderne (også efter de 50 %) og masser af ledige standere. Om et halvt års tid, når det hele er opgraderet til 250 kWh (og der er endnu flere steder at lade), kan jeg virkelig ikke se nogen begrænsninger i elbilen.
Jeg er tæt på 100% sikker på at vi ikke når at se V3 ladere i EU i år. Mit gæt er at der kommer nogle V3 ladere i løbet af næste år, spredt på meget strategiske steder (super-superladestationer), men de kommer ikke til at opgradere 100 eller 1000 Superchargers fra V2 til V3 i EU indenfor de næste par år. Sorry to burst your bubble :)
Er der nogen forlydender om hvornår opgraderingen til 150 kW starter i Europa?
Agon
Agon Jul 18
@kapsel:
Superfin beskrivelse som passer fint med min oplevelse. 
En enkelt mindre ting: De gange jeg holdt øje synes jeg faktisk at jeg havde 118-119 kW helt op til næsten 60% - hvor du skriver 50%. 
kapsel
kapsel Jul 18

Quote from Agon @kapsel: Superfin beskrivelse som passer fint med min oplevelse.  En enkelt mindre ting: De gange jeg holdt øje synes jeg faktisk at jeg havde 118-119 kW helt op til næsten 60% - hvor du skriver 50%. 
Du har nok helt ret - tror også den ladede til 60% ved ca. 118kW :) Og derefter stille og roligt dalende. Vi plejer at stoppe når den kommer under 100kW effekt, med mindre vi virkeligt har brug for det :) Og så evt. et kort 5-10 minutters stop efter 200 km.
jramskov
jramskov Jul 18
Citat fra bskaarup

@jramskov Prøv at bruge A Better Route Planner næste gang. Den siger Nyborg hos Ionity på vejen ud og Supercharger Køge på vejen hjem hvis man bare indtaster Aarhus - Herning - Greve  - Aarhus

Ja, jeg har leget lidt rundt med A Better Route Planner, jeg ser dog ikke umiddelbart nogen grund til at lade på IONITY sålænge vi kan lade gratis på SuC og Clever/EON laderne.

jramskov
jramskov Jul 18
Citat fra kapsel

Enig. Elon har udtalt at de eksisterende V2 SuC'ere ikke bliver opgraderet til V3, det vil være nye SuC'ere der bliver lavet som V3. Indtil videre har de ikke rigtig bygget nogen i USA endnu, udover den de præsenterede da de annoncerede V3, men mon ikke der er nogen på vej. Der er også undtagelser, jeg har set det nævnt at den største SuC i USA, Kettleman City, vil blive opdateret til V3. Det giver god mening for selvom den har 40 ladere meldes der stadig om kø. 
Det er interessant hvornår Tesla opdaterer SuC'erne i EU til 150kw, det virker lidt underligt at de ikke har gjort det endnu når det er gjort i USA og bilerne også er opdateret til højere hastighed på f.eks. IONITY.

Vaag
Vaag Jul 24

Hej! Jeg har i et stykke tid nu fulgt med her på forum for at blive klogere på min Tesla Model 3 Long Range AWD og har netop afsluttet min første lange tur i den.

Vi kørte fra København til Köln-området, små 1000 kilometer hver vej.

Vi brugte superchargers på vejen og "mormor-ladede" ved vores destination og det fungerede helt perfekt. Vi forsøgte os med en Ionity-lader, men det lykkedes ikke, selv efter kontakt med deres kundeservice.

Superchargers derimod virkede upåklageligt, meget let og elegant. Selvom der nogle steder var ret godt besøgt, ventede vi aldrig på en ladeplads og der var altid et sted i nærheden hvor man kunne finde et toilet og måske lidt kaffe/noget at spise. Vi brugte lidt over 300kr på turen, hver vej.

Med ferie-trafik og de mange vejarbejder tog det lang tid at nå frem, tæt på 12 timer hver vej, inklusiv lade/hvile-pauser, men vi var begge stadig friske da vi nåede frem.

TACC var virkelig fantastisk, men vi brugte ikke rigtig Autopilot, da der var for meget bane-skift og så videre til at det var praktisk. Jeg syntes der er ret meget vind-støj i kabinen, men kun når vi nåede på den anden side af 140 km/t.

Da det nu var Autobahn skulle man selvfølgelig også lige se hvad den kunne og da der stod 225 km/t måtte jeg sætte hastigheden ned pga. trafik. Der var stadig lidt at trække på da det skete, så det er ret imponerende.

Jeg har selv haft meget glæde af at læse folks beretninger og erfaringer, så spørg endelig hvis der er noget I vil vide!

Forummets indlæg er redigeret af Vaag Jul 24
Sider: « 1 2