Batteriet balancerer sig selv. Derfor er cellespændingsforskellen ikke stor. Når det er sagt, så er den lille på et fuldt opladt batteri (ca. 20mV hos mig), men nede om 10% SoC, så er tallet nærmere 300mV (og mere). Det er når SoC er lav at spændingsforskellen mellem cellerne virkelig kommer til udtryk. Det er også derfor du ikke kan køre så hurtigt når batteriet er ved at være fladt. Risikoen for at en celle polvender er til stede, var det ikke for at Tesla reducerer kW du må trække ud ved lav SoC.
300 mV ubalance ved lav SoC?!? Det lyder altså ret vildt, når cellerne er næsten i balance ved høj SoC. Jeg er ikke batteriekspert, men det lyder da som om, nogle af cellerne er degraderet temmelig meget ift. andre celler, siden der opstår så stor ubalance.
Jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvor meget degradering af batteriet, du oplever. Har du nogle tal for netto energikapacitet (fra 0-100%)? Eller typical range ved 100%? Sammenlignet med fra ny?
Batteriberegningen da bilen var ny var en anden end den har nu og man siger man ikke kan sammenligne.
Når det er sagt, så mener jeg min typical (ikke rated) range fra ny var 420 km, og i dag er den ca. 414 km.
Jeg bemærker altså ikke nogen range degradering af betydning, men oplever som alle andre ejer af ældre Tesla Model S at ladehastigheden er noget forringet.
Useable Remaining er 65.1 kWh.
Kørte for nogle få dage siden 150 km med et gennemsnitsforbrug på 152 W/km (2 timers varighed, snit 75 km/t). Hovedsagligt på autopilot, 50-90 km/t. Brugte 25% af batterikapaciteten. Der var næsten vindstille og 22 grader. Kunne vist ikke være meget bedre forhold.