Loading...
dk

FSD i Danmark | Tesla Forum

olerass
olerass Aug 12 '19

@Oreo100, vil du ikke spørge til skiltegenkeldelse? Jeg forstår stadig ikke hvorfor M3 (med FSD) ikke kan genkende skilte. Min forrige Opel kunne. Det er den mest basale ting i min bog og ville gøre bl.a. AP meget bedre til at regulere fart i stedet for det konstant oudated hastighedskort den bruger lige nu. Desuden er hastighedskort ubrugtligt ved vejarbejde mm.

Oreo100
Oreo100 Aug 12 '19

Jo, men for AP1 var det jo via MobileEye og deres system som Tesla købte. At lave sin egen skiltegenkendelse er nok lidt af en opgave (som de bliver nød til at gøre for AP2 med mindre det er noget man bare køber off-the-shelf hvilket jeg tvivler. Ellers havde de gjort det). 

Men hører dem lige idag om et par ting. 

voersaa
voersaa Aug 12 '19

Jeg tilhører også den fløj der mener at FSD ikke kommer inden for de næste 10 år i Danmark. I forvejen stoler jeg ikke på AP i selv simple omgivelser og hvis den så skal kunne tage højde for cyklister, fodgængere og fulde mennesker…..

baldur
baldur Aug 12 '19
Citat fra voersaa

Jeg tilhører også den fløj der mener at FSD ikke kommer inden for de næste 10 år i Danmark. I forvejen stoler jeg ikke på AP i selv simple omgivelser og hvis den så skal kunne tage højde for cyklister, fodgængere og fulde mennesker…..

 

Skal vi ikke starte med FSD på motorvej og motortrafikvej, hvor der ikke er bløde trafikanter og vejens forløb er enkelt? For mig ligger en stor del af værdien her. Jeg kan godt overskue selv at køre starten og slutningen af turen. Hvis bilen så ellers klarer den lange tur på motorvejen.

For mig at se er de ret tæt på at kunne levere det. Vi får helt sikkert automatisk vognbaneskift uden godkendelse snart. Det er klart at systemet stadig kan lave fejl, selvom det er sjældent, og det skal de have luset ud. Det mener jeg at der er gode muligheder givet hvor meget mere HW3 kan og at det nuværende system slet ikke udnytter den hardware, som bilen har (flere kameraer etc). 

P85DK
P85DK Aug 12 '19
Quote from baldur AP1 har genkendelse af skilte. AP2 mangler denne funktion. Det er derfor jer med ældre Model S har funktionen.

Mener ikke at AP1 benytte genkendelse af skilte i EU. Er ret sikker på at det er TMC/GPS data der benyttes til at vise hastigheden i instrumentbordet, da skiftet i display sker så snart 'linjen' krydses og selvom der ingen skilte er. Hvilket også er årsagen til at hastighedsanvisningen kan være forkert, da meget data i TMC er fejlbehæftet, da meget er manuelt indtastet/rettet. 

RobertJ
RobertJ Aug 12 '19

Er ret sikker på min AP1 bruger skilte genkendelse ved Adaptiv Cruise, den benytter dog helt sikkert, og til lettere irritation, TMC til Autopilotens hastighedsregulering.

- R

Oreo100
Oreo100 Aug 12 '19
Ja ap1 læser skilte. Brugte det i 3 år.
P85DK
P85DK Aug 12 '19
Quote from Oreo100 Ja ap1 læser skilte. Brugte det i 3 år.

Hvordan 'brugte' du det? Jeg har ikke set nogen indikation på at den læser skiltene, men 100% på at den benytter TMC info. Hvis den læser skilte, så undre det mig at den læser byskilte forskelligt, da byskilte kun har én hastighedbegrænsning tilknyttet. Når du kører ind i en vejarbejdszone, så skifter den også kun til fx 80 km/t hvis det er opdateret i TMC, og hvis de glemmer at fjerne den information i TMC, så vil den stadig ændre til 80 km/t selvom der ikke er noget skilt med 80 km/t.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 12 '19
Oreo100
Oreo100 Aug 12 '19

I min S har jeg aldrig været ude for at den ikke så et skilt der feks satte hastigheden ned eller op (på nær hvis det stod skævt eller var blokeret). Også hvis det var skilte der var sat op i forbindelse med vejarbejde eller ulykker. Det var noget af det første jeg lagde mærke til manglede i min 3er da jeg fik den. Bare turen idag til Tesla århus sagde 3eren at jeg kunne køre 130 men der var tydelige skilte til 110. Aldrig oplevet det i min AP1 S. 

Forresten du kan se forskelle på ap1 og ap2/4 her:

https://bensmann.no/tesla-autopilot-2-vs-1-status

Listen er fra sidste år så vidt jeg lige kan se, men ikke meget har ændret sig da det kun er skiltene der mangler. 

ILarsen
ILarsen Aug 12 '19
Jeg oplevede min fartpilot reagerede på et Tempo-100 skilt på en bus. Eller det var måske også TMC...
Kiefer
Kiefer Aug 12 '19

ILarsen: Det har jeg også prøvet på min AP1, men skal dog siges at det er rigtig længe siden.

Det var inde på Frederiksberg, hvor bilen pludselig mente at vi da godt kunne speede op til 110km/t, jeg havde sat den til +10 i forhold til fartgrænsen. Og det var på grund af en bus med et tempo 100 skilt på bagsiden.

Bilen ser også fint skilte ved vejarbejde og lignende. Jeg synes dog der kan være en tendens til at den kan misse et skilt hvis det er sat for højt.

/Martin

 

T3S7A
T3S7A Aug 12 '19

info: Kun gl biler med AP 1, læser skilte. Ap 2 og 2.5, kan ikke læse skilte. 
AP1 er ikke Teslas egen Autopilot. Ap2 og frem er. Så skuffende at AP2 er så meget dårligere, når man nu tror man kan have selvkørende biler om kort tid. 

Det kommer ikke til at ske. Har lige kørt på ferie og rigtig mange gange har der være situationer, hvor jeg slet ikke kunne forstille mig, hvordan en AP skulle klare dette. Vi snakker mindst 10år endnu. 

Oreo100
Oreo100 Aug 12 '19

LOL, speede op til 110 pga Tempo100 skilt. Det er skidt. 

Men de neurale netværk vil lære det ekstremt hurtigt med HW3. Det gode ved de her problemer er at læringen bliver hele tiden eksponentielt hurtigere. Jeg er større optimist. 

Service centeret ved ikke noget om skiltelæsning desværre. Men på den gode side fik jeg den bedste service ever på min M3P idag (de skulle fikse et par småting). Var yderst tilfreds. God stemning. 

Og nu vi brokker os over AP2 (min er HW3, men ville ikke gøre en forskel). Kører bag ved en stor bil på vej hjem og jeg tror han overser at forankørende trafik holder stille for i sidste øjeblik trækker han til siden og pludselig bliver køen synlig for mig og bilen). Bilen ser det med det samme og hamrer bremsen i og det samme gør jeg. Som om man kan træde længere ned ved en katastrofe opbremsning. Heldigvis så dem bag ved mig det (måske fordi den blinker med baglygterne)

 

voersaa
voersaa Aug 12 '19
Citat fra baldur
Citat fra voersaa

Jeg tilhører også den fløj der mener at FSD ikke kommer inden for de næste 10 år i Danmark. I forvejen stoler jeg ikke på AP i selv simple omgivelser og hvis den så skal kunne tage højde for cyklister, fodgængere og fulde mennesker…..

 

Skal vi ikke starte med FSD på motorvej og motortrafikvej, hvor der ikke er bløde trafikanter og vejens forløb er enkelt? For mig ligger en stor del af værdien her. Jeg kan godt overskue selv at køre starten og slutningen af turen. Hvis bilen så ellers klarer den lange tur på motorvejen.

For mig at se er de ret tæt på at kunne levere det. Vi får helt sikkert automatisk vognbaneskift uden godkendelse snart. Det er klart at systemet stadig kan lave fejl, selvom det er sjældent, og det skal de have luset ud. Det mener jeg at der er gode muligheder givet hvor meget mere HW3 kan og at det nuværende system slet ikke udnytter den hardware, som bilen har (flere kameraer etc). 

Måske jeg sætter mine forventning for højt men FSD lever vel ikke ligefrem op til sit navn hvis det begrænser sig til motorvejen. Jeg er absolut enig i at det er der det er mest interessant at gøre brug af det men det er efter min mening ikke hvad der er blevet lovet.
PeterE
PeterE Aug 13 '19
Citat fra voersaa
Citat fra baldur
Citat fra voersaa

Jeg tilhører også den fløj der mener at FSD ikke kommer inden for de næste 10 år i Danmark. I forvejen stoler jeg ikke på AP i selv simple omgivelser og hvis den så skal kunne tage højde for cyklister, fodgængere og fulde mennesker…..

 

Skal vi ikke starte med FSD på motorvej og motortrafikvej, hvor der ikke er bløde trafikanter og vejens forløb er enkelt? For mig ligger en stor del af værdien her. Jeg kan godt overskue selv at køre starten og slutningen af turen. Hvis bilen så ellers klarer den lange tur på motorvejen.

For mig at se er de ret tæt på at kunne levere det. Vi får helt sikkert automatisk vognbaneskift uden godkendelse snart. Det er klart at systemet stadig kan lave fejl, selvom det er sjældent, og det skal de have luset ud. Det mener jeg at der er gode muligheder givet hvor meget mere HW3 kan og at det nuværende system slet ikke udnytter den hardware, som bilen har (flere kameraer etc). 

Måske jeg sætter mine forventning for højt men FSD lever vel ikke ligefrem op til sit navn hvis det begrænser sig til motorvejen. Jeg er absolut enig i at det er der det er mest interessant at gøre brug af det men det er efter min mening ikke hvad der er blevet lovet.

Alle ved at Full Self Driving - dvs selvkørende på niveau 5 - er nogle år ude i fremtiden. Vejene er slet ikke klar til det, og teknisk set kan det godt være at din Tesla er klar. Og andet har Tesla vel ikke lovet dig? De kan ikke love at infrastrukturen i alle lande er klar til noget som helst :)

(og nej, du kan faktisk heller ikke regne med FSD på motor- og motortrafikveje under alle omstændigheder - fx ved vejarbejde eller så dårligt vejr at striberne på vejen forsvinder)

jramskov
jramskov Aug 13 '19

Der er helt sikkert langt vej endnu, spørgsmålet er hvor hurtigt de er i stand til at komme med fremskridt. Det de viste på autonomy day var ret imponerende og dem der fik en tur i en bil med deres "beta software" var også meget imponerede. 

Jeg er helt enig i at f.eks. dårligt vejr kan spille ind. Det oplevede jeg da jeg kørte på motorvej i weekenden hvor det regnede en del, Bilen havde helt sikkert mere besvær med at finde midten mellem striberne.

voersaa
voersaa Aug 13 '19

 

Alle ved at Full Self Driving - dvs selvkørende på niveau 5 - er nogle år ude i fremtiden. Vejene er slet ikke klar til det, og teknisk set kan det godt være at din Tesla er klar. Og andet har Tesla vel ikke lovet dig? De kan ikke love at infrastrukturen i alle lande er klar til noget som helst :)

 

Tror sku de har glemt at fortælle Elon at det ikke kommer lige med det samme for han har efterhånden lovet at det er lige om hjørnet i en del år :-) Lidt ligesom at HW2 ville kunne klare FSD og nu er det HW3 der kan klare FSD. Jeg giver dig ret i din betragtning om at det er det muliges kunst og rent juridisk har Tesla som organisation muligvis ikke lovet noget (det er jeg faktisk usikker på om de har) men Elon har givet udtryk for det mange gange og forskellen imellem ham og Tesla er nok forsvindende lille for de fleste (det er den ihvertfald i mit tilfælde).

baldur
baldur Aug 14 '19

Tesla is going to win level 5:

https://youtu.be/RQ6Xk3ZHso4

Oreo100
Oreo100 Aug 16 '19

Tror helt sikkert at Telsa kommer til level5 først. Geohot har ret, det er mængden af data der er afgørende.  Spørgsmålet er hvor hurtigt de kan levere det. Personligt vil jeg tro de får tilladelse i Kina først og lyder realistisk med slut næste år. Så vil alle andre observere deres erfaringer. Når man mener at man har en 10x reduction i uheld, så vil flere nok følge med. 

Som man kan se på deres investor day FSD video, så er hele software stakken anderledes til FSD. Idag er jo det primært bare at holde sig inden for linierne. FSD kan man jo ikke købe idag. Kun muligheden for at få det i fremtiden. 

PeterE
PeterE Aug 16 '19
Jeg håber at Tesla kommer først og det er nok ikke umuligt, men det kræver som sagt at infrastrukturen er klar. 

Jeg vil tror mere på Dubai i UAE end fx Kina. De nye gode veje i Kina er fantastiske men tag ud på landet og find de mest forfærdelige veje. 
Sider: « 1 2 3 »