Loading...
dk

Tesla's UMC 5 nye på 4 år | Tesla Forum

jens2
jens2 Aug 9 '19

Hej

Jeg har fået skiftet 16A opladeren, den mobile version med en lille sort knold på, for 1,3 år siden måtte jeg købe en ny til 5300 kr. Nu er den nye også stået af. Først påstod Tesla, at jeg ikke havde passet godt på den. Det er en brugsgenstand, så hvordan kan den mishandles? Det kunne de ikke svare på. Næste argument var, at den ikke måtte benyttes som primær lader. Jeg informerede om at bilen var solgt med denne lader før super-chargerne kom og der ikke var alternativer.

De vil ikke skifte den på garantien, da der er gået mere end et år. Jeg vil ikke købe en ny, da de går i stykker meget hurtigt. Hvad er jeres erfaringer med ladere. Hvad for een er mest driftsikker.

Da jeg købte den, fik jeg at vide at der var 2 års garanti, men fik det desværre ikke på skrift. Nu er der pludselig kun 1 års garanti.

Jeg har skiftet 3 ladere på garanti købt en og vil ikke købe flere

 

 

 

 

SuneH
SuneH Aug 9 '19

Jeg bruger stadig den oprindelige UMC som fulgte med min bil i november 2015, og den har været primær oplader i alle årene, bortset fra SuC på langture.

Bilen har nu kørt 104.000 km.

Jeg har været meget opmærksom på at UMC'en ikke så godt tåler fugt - tidligere beskyttede jeg den ved at pakke "klumpen" ind i en gl. plastik danskvandsflaske (skær bunden af flasken, spræt flasken op hele vejen og vrid den ind over klumpen og luk derefter toppen med en strips og evt silicone) - dette beskytter klumpen godt mod regn.

Efterfølgende har jeg bygget et lille skab til UMC'en hvor den sidder fint beskyttet og vægten af klumpen ikke belaster ledningen.

 

Pim
Pim Aug 9 '19
Netop solgt min MS fra 15, og brugte stort set kun den medfølgende 16A lader (i lukket garage). 65.000 Km. Lader du ude i det fri?
jens2
jens2 Aug 9 '19

Jeg lader i en åben carport, så det burde ikke give problemer, er der generelt kun et års garanti på tesla dele?

 

nicom
nicom Aug 9 '19
https://evbiler.dk/...mobil-lader-11-22kw/ Denne ratio mobil lader er IP67 godkendt ..ergo den kan tåle en del vand. Jeg reddede min UMC ved at mwide den i varmluft ovnen ved 50 grader natten over..
MikaelH
MikaelH Aug 9 '19
Citat fra jens2

Jeg lader i en åben carport, så det burde ikke give problemer, er der generelt kun et års garanti på tesla dele?

Der skelnes mellem reklamationsret og garanti. 
Købeloven giver dig altid 2 års reklamationsret, og det kan forhandleren ikke fraskrive sig. De første 6 måneder fungerer i princippet som en garanti. Her er det forhandleren som skal bevise at du har brugt produktet forkert, og at fejlen ikke var tilstede ved købet (også selvom fejlen først viser sig senere). De sidste 18måneder er bevisbyrden omvendt. Så her er det din opgave at bevise at produktet har en fejl.

Det er meget typisk amerikanske firmaer at give 1 års garanti. 

Hvis Tesla påstår at du har brugt den forkert, så er det egentligt op til dig at bevise det. Det kan godt være svært. Normalt når man køber elektronik, så (alt efter værdi) bliver det sendt ind til et værksted i hele 2 års perioden. Værkstedet fungerer så som en 3. part i vurdering af om det er en produktionsfejl eller brugerfejl. 

At du har skiftet så mange ladere tyder dog på at du bruger dem i et miljø som de ikke er designet til. Så på den måde kan jeg godt forstå Tesla. Men de kan ikke bare kategorisk afvise dig med henvisning til 1 års garanti, for du har stadig 2 års reklamationsret.

Kiefer
Kiefer Aug 10 '19

Som også andre skriver, der er ALTID 2 års reklamationsrest, siger Tesla noget andet er det enten fordi de lyver, taler mod bedre vidende eller bare er komplette ignoranter. 

Hvis de holder fast i det ene år, så tag enten fat i FDM eller forbrugerrådet og angiv en klage der. Men jeg tænker et opkald fra en FDM jurist nok  hurtigt vil afklare overfor Tesla hvad de skal gøre i forhold til reklamationsretten. 

Og husk så også på, at hvis Tesla har repareret den, og den samme fejl opstår, kan du i op til 3 år reklamere over reparationen.

Husk også på, at får du skiftet en del i en din bil, så følger den nye dims ikke bilens garanti, men reklamationsretten på de 2 år Og ikke mindst sker den samme fejl på bilen igen, er det også her de 3 års forældelsesfrist der er gældende. Men tro mig, Tesla vil gøre alt hvad de kan for at krybe uden om dansk og EU lovgivning. De er meget typisk amerikanske i deres tankegang hvor garanti er noget man bare generelt ikke yder...

Noget mange der f.eks. køber Apple dimser i USA glemmer når dimsen går i stykker efter 12 måneder ;)