Vil lige prøve at komme med hvordan supercharger virker, når jeg taler med folk, som tit sværmer rundt ved Supercharger standerne, som enten er på vippen til at bestille en Tesla, eller allerede har gjort og blot venter på den kommer hjem, er det tit spørgsmål om SuC. Mange tænker inden de køber bilen, at den er "gratis" at køre i, for vi lader blot ved SuC hele tiden. Men det gør man ikke. Sikkert i starten, hvor man næsten har lyst til at flytte ind i bilen. Men med tiden, når det bliver hverdag, finder man ud af at det ikke er lige sjovt at side og vente i bilen, blot for at spare små penge.
Men det de fleste ikke ved, er hvordan en SuC virker. Mange tror at man kan få 80% strøm på 30 min, og derfor har den ide at man godt lige kan vente den lille smule. Men sådan er det desværre ikke helt.
Der er mange faktor som spiller ind på, hvor hurtigt en SuC lader bilen op: Kulde, koldt batteri, SOC (hvor meget strøm man har på ved start), og antal biler som lader på samme tid.
Det optimale, og nok der man kommer tættest på at opnå hvad Tesla lover, er hvis man kommer fra en lang køretur, i 10 grader c - 25 grader c ude temperatur, og ankommer til SuC lige inden bilen ville være løbet helt tør for strøm. (Nu taler vi kun om det optimale for at lade op, da det ikke er optimal for vedligeholdelse af batteriet), så ville man næsten kunne lade 80% på 40 min. Men det gør man sjældent, dels fordi man ikke gider og side og lave beregninger konstant, og fordi at batteriet ikke har godt af at blive kørt tom. Bemærk, vi taler hverdags kørsler og ladninger, dvs. når man engang i mellem lader 100% og kører ned til næsten tom, betyder ikke noget.
Typisk vil man lade når man har 20% tilbage, og lade til 80%-90%. Forvent at det tager knap 50+min. Lidt længere hvis man ankommer fra kold tilstand, dvs. alt under 40 km kørsel før, des "hårde" man har kørt, des hurtigere varmt bliver batteripakken. Men kører man fra mogenstunden lige ud til SuC, 10km, og vil lade, så forvent at man kun få næsten halv så meget power ind, altså eks. i stedet for 100kW, vil SuC eks. lade med 55kW, og så stille og rolig stige, i takt med at batterierne blive varme. Men kommer nok ikke over 70 kW ved sådan en start.
Når SOC, kommer over 50%, så begynder det at gå noget langsommere med at få strøm på. Eks. forvent at fra 70%-80%, altså 10% strøm, tager ca. 8-10 min. Hvor eks. 10%-20%, igen 10% strøm, vil tage 4-5 min at lade.
Her er det så det negative kommer ind i billede for S60. For selv om den har mindre batteri kapacitet, vil den lade langsommere end 85 modellen. Langsommere er måske forkert udtrykt, men begge biler vil ca. %-vis lade det samme. Eks.:
85 model: Ankommer med SOC 20% (ca 80km tilbage Typical Range), og lader til 80% SOC (ca. 295km Typical Range). Det vil eks. tage 45 min.
S60 model: Ankommer med SOC 20% (ca 55km tilbage Typical Range), og lader til 80% SOC (ca. 225km Typical Range). Det vil eks. tage 45 min.
Så S60 har på 45 min kunne ladet, 170km, hvor 85 ville på samme tid ladet 215km
Skulle man i S60 så op på 295km, lige som en 85, ville lade til, ville man skulle lade helt fuld, og det vil så tage fra 80%-99% ca. 27-30min ekstra. Dvs. ca. 1t 15min, for det samme som 85 lader på 45 min.
For at vende tilbage til S60 og SuC og daglig brug. Dem som vælger S60, mig selv incl. Har tit ikke det daglig store kørselsbehov. Så derfor vil man komme til at lade på SuC, i situationer, hvor bilen ikke er optimal, og man vil have langsommere ladetider. Så jeg vil mene, man i længden ikke gider at lade SuC hverdag, også selv om man kun har få km til en SuC. Vil man behandle batteriet ordentlig, så er optimale 20%-80% man skal holde sig indenfor. Dvs. på en S60. ca. 170km. Med daglig små korteture, skal man lade hveranden dag, hvor man vil bruge 50min. Det andet er så, at man tit så vil lade lidt ekstra op, når man nu alligevel venter, påtrods af det går meget langsom efter 80%, og så er man tilbage at det ikke er optimalt for batterierne. Så man bruger tid, og degradere effekten i batterierne hurtigere, pga. ikke optimale forhold for batterier, for at spare lidt penge, som man så nok mister på værdien af batterierne over årene.