Loading...
dk

Rækkevidde model S60 i praksis | Tesla Forum

SuneH
SuneH Oct 15 '14

Jeg lurer på at købe billigst mulig model, dvs model S, 60kWh batteri. Der er 70.000 at spare ift model 80. Er der nogen der har erfaringer med rækkevidde ved almindelig brug?

Mit daglige transportbehov er 2 x 40 km til arbejde t/r og nogen gange en lang tur til sport 2 x 50 km, så nogle dage kommer jeg op på 180 km. Vil det være muligt om vinteren fx?

Og vil det være muligt at køre på ture sydpå, fx Frankrig eller kræver det i praksis en 80kWh batteri for at kunne nå fra SC til SC dernedad?

PeterJ
PeterJ Oct 15 '14

Spar på alt andet, men ikke det store batteri ! Det giver så også mulighed for alm. frisk motorvejskørsel mellem SC'er

T3S7A
T3S7A Oct 15 '14

Jeg klare mig fint på S60. Kommer derhen hvor jeg vil. Kan sagtens kører 350+ km på en fuld opladning ved pæn kørsel. 

krogsgaard
krogsgaard Oct 15 '14

Vi overvejede den, kommer an på hvad man kan betale. Ville eks ikke fravælge techpakken, parkering sensorer og måske et par andre ting. Du skal huske at tage SC med så falder forskellen med de 16000 kr. Tror godt vi kunne klare os med den, for reelt er det kun når du kører meget langt, ellers vil du ikke mærke det.

Comeback
Comeback Oct 15 '14

Jeg har også en S60, og har ingen begrænsninger i danmark kører normalt 250km på en 90% ladning, men med pænt kørsel kan jeg nå 300 km og ca. 350 km på en 100% ladning, har planlagt 4000 km kørsel til Skotland næste år når de også er dækket men SC.

Comeback
Comeback Oct 15 '14

@SuneH der er kun 54000 mellem 60 og 85  da SC er inklusiv på 85,

SC enabling kan ikke unværes :)

SQLCPH
SQLCPH Oct 15 '14

Kære alle.

Første post. Jeg har prøvet en TMS for 2 uger siden og har siden da været helt solgt. Jeg har også prøvekørt e-golf og i3 men havde seriøs rækkeviddeangst på de 2 modeller. Jeg er samtidig heller ikke indstillet på at gældsætte familien med mere end højest nødvendigt så en S60, metallak, tech, SC og måske et panorama soltag er hvad jeg lige nu sukker efter. Argumenterne er oprettet i excel og det ser fornuftigt ud i fht den bmw x1 vi har i dag. Mangler dog den sidste overtalelse af fruen ;-)

Mht rækkevidde så kan jeg forstå på Comeback og T3S7A at 300 km sagtens kan opnås. Det er jeg glad for at høre. Hvor mange wh er det pr. km med blandet kørsel og hvor mange kWh kan man egentlig bruge af de 60 kWh?

Tak for alles input og tak for at jeg må være en del af dette forum.

vh Søren

Forummets indlæg er redigeret af SQLCPH Oct 15 '14
T3S7A
T3S7A Oct 15 '14

Ved fuld opladning kan du presse 56kW ud af den. 

Dvs. for ved 300km skal du have et snit på 186Watt/km. Det kan man sagtens. Det er ca 105-110km/t på motorvejen, normalt vejr. 

T3S7A
T3S7A Oct 15 '14

Kan lige sige, jeg var nede over grænsen sidst, og gad ikke over middelfart hjem ( specielt ikke når man skal igennem middelfart og den gl. lillebæltsbro for at komme på motorvejen igen ). Jeg ladede strøm ved Cittypark flensburg. Kørte med 230km på batteriet (typical range), og skulle lige ind over Århus (Højbjerg) på vej hjem mod SuC i Randers. Kørte pænt og fornuftigt, og kom til Randers SuC med 50km batteri på igen, selvom der var kørt næsten 240km. 

SQLCPH
SQLCPH Oct 15 '14

Tak T3S7A - vil det sige at man kan køre 300 km med 186 wh/km? Er det med 1 person i? ;-)

T3S7A
T3S7A Oct 15 '14

Ja, med fuld opladning vil du kunne kører 300km ved 186 Wh/km. Om du er 1 eller 4 personer, ændre ikke på at du skal holde dig på maks 186 Wh/km. Dvs. des mere forbrug du har udover optimal betingelser, des mere skal du køre fornuftigt/langsommer for at opnå maks 186 Wh/km

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Oct 15 '14
T3S7A
T3S7A Oct 15 '14

Kørt næsten 200km med 144 Wh/km. Dvs. Havde jeg ladet fuld (ca 56kW tilrådighed), og fortsat med at køre pænt :-) , så ville jeg på en opladning kunne køre Knap 390 km. 

Niels
Niels Oct 15 '14

En Tesla bruger relativ lidt per km. 186 wh/km er fuldt realistisk også ved motorvej.om vinteren lidt mere (omkring 260 wh/km)

De dage hvor du har brug for det behøver du ikke lette speederen, men muligvis vil du få behov for et ekstra stop ved en SC.

Der hvor en Tesla bruger mest strøm er ved korte ture om vinteren - den starter med at varme både kabine og batteri op, hvilket naturligvis forværre strøm regnskabet.

De første par km. vil forbrug typisk ligge oppe omkring 350 wh/km, og mange små ture vil derfor hæve forbruget per km. Da det typisk er ved længere ture at maks længde er nødvendigt er det sjældent et problem.

Den store forskel på S60 og S85 er ikke så meget hvor langt du kan komme - begge moddeler kan køre til norge og til spanien.

Der hvor forskellen er, er antallet af stop under vejs og og hvilke valg af route som man har.

I min P85 kan jeg tage en tur fra kbh til Aalborg samme dag - dette er gratis i strøm, men koster mig ca. 1 times ekstra arbejdstid (i forhold til benzin) da jeg skal køre følgende:

kbh->randers (SC 30 min) -> aalborg -> Middelfart (SC 45 min) -> kbh

i en S60 vil jeg du være nødsaget (anslået) til at tage denne tur således:

kbh -> middelfart (SC 30 min) -> Aalborg -> Randers (SC 30 min) -> middelfart (SC 30 min) ->Køge (SC 20 min) -> kbh

altså 1 eller 2 SC stop mere og sandsynligvis en ekstra ladetid på ca. 45 min - det er ikke sikkert tallene er helt rigtige, men mener budskabet klart.

i det daglige med normale ture på 100 km vil du ikke se nogen forskel - jeg lader efterhånden kun min 1 gang om ugen, da jeg ikke længere gider at sætte kablet i hver gang - den er jo alligevel helt fuld og batteri har fint ved at stå ved f.eks. 80% istedet for 90% - ja måske ligefrem bedre.

Husk i øvrigt at en S60 har et over dobbelt så stort batteri som alternative elbiler - f.eks. I3, e-golf m.m.

den er stadig langt overlegen mht kapacitet og evt. spild om vinteren på varme.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 16 '14
SQLCPH
SQLCPH Oct 15 '14

Tak Niels og T3S7A ;-) Gode beretninger der bekræfter at det til os er ok med 60 kWh. Som du skriver Niels er S60 jo meget bedre end i3 og e-golf og netop derfor at fruen kan overtales til TMS selvom den koster mere her og nu ;-) men med regnearket der viste at TMS er med gratis strøm hos SC ser det jo ganske godt ud

Werge
Werge Oct 15 '14
Vi har også kun valgt S60 (forventer levering inden jul, så endnu ingen praktisk erfaring. Vi har meget få dage om året hvor vi køre over 200 km, og med den voldsomme udbredelse af SuperChargere, ser jeg det ikke som noget problem med de ekstra stop. Men klart turen på ski til Trysil eller sommerferien i Italien skal planlægges lidt anderledes, men det er på INGEN måde svært.<br />
//Lars
Forummets indlæg er redigeret af Werge Oct 15 '14
fmm1000
fmm1000 Oct 16 '14
Hvad med at vælge 4wd på en s60.
Så får du længere rækkevidde.
Niels
Niels Oct 16 '14

Ja S60 eller S85 bør med dagens priser vælges med 4wd. ser igen grund til ikke at vælge dette til.

Til folk som putter SC strøm ind i deres regneark vil jeg dog komme med en advarsel om at man til dagligt næppe gider at køre lange omveje for at "tanke" gratis strøm - specielt ikke når kl er 6.30 eller 17.30  - måske i starten hvor I gerne vil tilbringe tid i bilen, men på sigt tror jeg godt i kan glemme alt om at I sider ved en ladestander og fylder på og derved spare 20 kr/dag. klart når i alligevel køre forbi en SC eller hvis i bor lige bag ved en men har kun hørt fra andre som bor tæt ved en at det gider de ikke i det daglige.

De fleste vil sikkert kunne tjene en 20'er hurtigere ved at samle tomme flasker langs motorvejen, men det er der jo ikke mange som gør - eller blive lidt længere på jobbet og få en bonus eller ligne.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 16 '14
T3S7A
T3S7A Oct 16 '14

Vil lige prøve at komme med hvordan supercharger virker, når jeg taler med folk, som tit sværmer rundt ved Supercharger standerne, som enten er på vippen til at bestille en Tesla, eller allerede har gjort og blot venter på den kommer hjem, er det tit spørgsmål om SuC. Mange tænker inden de køber bilen, at den er "gratis" at køre i, for vi lader blot ved SuC hele tiden. Men det gør man ikke. Sikkert i starten, hvor man næsten har lyst til at flytte ind i bilen. Men med tiden, når det bliver hverdag, finder man ud af at det ikke er lige sjovt at side og vente i bilen, blot for at spare små penge.

Men det de fleste ikke ved, er hvordan en SuC virker. Mange tror at man kan få 80% strøm på 30 min, og derfor har den ide at man godt lige kan vente den lille smule. Men sådan er det desværre ikke helt. 

Der er mange faktor som spiller ind på, hvor hurtigt en SuC lader bilen op: Kulde, koldt batteri, SOC (hvor meget strøm man har på ved start), og antal biler som lader på samme tid. 

Det optimale, og nok der man kommer tættest på at opnå hvad Tesla lover, er hvis man kommer fra en lang køretur, i 10 grader c - 25 grader c ude temperatur, og ankommer til SuC lige inden bilen ville være løbet helt tør for strøm. (Nu taler vi kun om det optimale for at lade op, da det ikke er optimal for vedligeholdelse af batteriet), så ville man næsten kunne lade 80% på 40 min. Men det gør man sjældent, dels fordi man ikke gider og side og lave beregninger konstant, og fordi at batteriet ikke har godt af at blive kørt tom. Bemærk, vi taler hverdags kørsler og ladninger, dvs. når man engang i mellem lader 100% og kører ned til næsten tom, betyder ikke noget. 

Typisk vil man lade når man har 20% tilbage, og lade til 80%-90%. Forvent at det tager knap 50+min. Lidt længere hvis man ankommer fra kold tilstand, dvs. alt under 40 km kørsel før, des "hårde" man har kørt, des hurtigere varmt bliver batteripakken. Men kører man fra mogenstunden lige ud til SuC, 10km, og vil lade, så forvent at man kun få næsten halv så meget power ind, altså eks. i stedet for 100kW, vil SuC eks. lade med 55kW, og så stille og rolig stige, i takt med at batterierne blive varme. Men kommer nok ikke over 70 kW ved sådan en start. 

Når SOC, kommer over 50%, så begynder det at gå noget langsommere med at få strøm på. Eks. forvent at fra 70%-80%, altså 10% strøm, tager ca. 8-10 min. Hvor eks. 10%-20%, igen 10% strøm, vil tage 4-5 min at lade. 

Her er det så det negative kommer ind i billede for S60. For selv om den har mindre batteri kapacitet, vil den lade langsommere end 85 modellen. Langsommere er måske forkert udtrykt, men begge biler vil ca. %-vis lade det samme. Eks.:

85 model: Ankommer med SOC 20% (ca 80km tilbage Typical Range), og lader til 80% SOC (ca. 295km Typical Range). Det vil eks. tage 45 min. 

S60 model: Ankommer med SOC 20% (ca 55km tilbage Typical Range), og lader til 80% SOC (ca. 225km Typical Range). Det vil eks. tage 45 min.

Så S60 har på 45 min kunne ladet, 170km, hvor 85 ville på samme tid ladet 215km

Skulle man i S60 så op på 295km, lige som en 85, ville lade til, ville man skulle lade helt fuld, og det vil så tage fra 80%-99% ca. 27-30min ekstra. Dvs. ca. 1t 15min, for det samme som 85 lader på 45 min. 

For at vende tilbage til S60 og SuC og daglig brug. Dem som vælger S60, mig selv incl. Har tit ikke det daglig store kørselsbehov. Så derfor vil man komme til at lade på SuC, i situationer, hvor bilen ikke er optimal, og man vil have langsommere ladetider. Så jeg vil mene, man i længden ikke gider at lade SuC hverdag, også selv om man kun har få km til en SuC. Vil man behandle batteriet ordentlig, så er optimale 20%-80% man skal holde sig indenfor. Dvs. på en S60. ca. 170km. Med daglig små korteture, skal man lade hveranden dag, hvor man vil bruge 50min. Det andet er så, at man tit så vil lade lidt ekstra op, når man nu alligevel venter, påtrods af det går meget langsom efter 80%, og så er man tilbage at det ikke er optimalt for batterierne. Så man bruger tid, og degradere effekten i batterierne hurtigere, pga. ikke optimale forhold for batterier, for at spare lidt penge, som man så nok mister på værdien af batterierne over årene. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Oct 16 '14
rms
rms Oct 16 '14

Jeg klare mig også fint med S60, kører i gennemsnit 53 km om dagen og valgte den ud fra mit kørselsbehov og så godt med ekstraudstyr :o)

Har kørt på langtur (miniferie) med kun 3 SC stop uden andre ladninger. Start: København til Middelfart (lade) -> Billund/Legoland -> 22 km nordvest for Skive -> Randers (lade) -> Middelfart (lade) -> København uden problemer.

Det eneste er at jeg synes at min S60 generelt lader meget langsomt ved SC og fik muligheden for at time det her for et par dage siden fra 0 SOC, start kw peak 106 km som hurtigt falder ned på ~90 kw, ved 8% kommer den under 70kw, batteriets a/c siger næsten ikke noget i forhold til andre biler som virkelig blæser igennem nogle gange under supercharging. Kunne stort set benytte Chademo og få samme ladetid. Heldigvis er det sjældent jeg har brug for SC men kunne godt tænke mig at det lever op til det de sælger det på…

SOC: 0 til 50% på 28 min og SOC: 0 til 80% på 53 min, forholdene vil jeg vurdere at være optimale, varmt batteri ved ankomst efter ca. 40km - 90km/t kørsel, ca. 12-15 grader uden for og ingen lade stand deling. 
S60 batteriversion: B

Er der nogen S60 som oplever det samme?

T3S7A
T3S7A Oct 16 '14

rms: Jeg oplever det samme. Ikke helt så voldsomt som du beskriver det. Men ankommer jeg med 10% tilbage, og god driftvarm bil og batteri, får jeg ca. 100kW. Men det er kun i få min. så falder den rimelig hurtigt ned til 90-85 stk, hvorefter den falder med jævn konstant gradering. Vil mene jeg ved 40% SOC lader med 70kW, 50% SOC 60kW, 60% SOC, lige under 50kW, 70% SOC 40kW. Dette er optimale forhold, og kræver jeg har kørt langt inden ladning. Har jeg blot kørt 30-50 km, og så smider den forbi og lader, selv fra samme SOC som ovenstående, så kommer jeg ikke over over 70 kW fra start af. 

Men enig, Chademo vil nok også lade min næsten lige så hurtigt som SuC, i snit fra start til slut. 

Var også derfor jeg skrev indlægget ovenfor, at man ikke skal forvente man gider og lade ved SuC hele tiden, medmindre man bor 100 meter overfor en, eks. hvis man var Tesla ejer i Middelfart, og boede i parcelhuskvartert lige bagved. Så kunne man jo gå hjem og lave noget praktisk i mens. 

Sider: 1 2 »