Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

baldur
baldur Jan 31
Citat fra ClausM

Hvem kunne dog have forudset det.

Salg i Holland i December fordi subsidier ville blive udhulet: Næsten 12.500 stk.

Salg i Holland i Januar: 53 stk. Den dårligste måned i mere end 2 år.

Det illustrerer meget godt dit problem. Du finder en eller anden lille ting og fortolker helt vildt på det. Samtidig lukker du fuldstændig øjnene for elefanten der står lige foran dig. Tesla er nu verdens næstmest værdifulde bilproducent. De har overskud igen og du står alene med din analyse af at det er rent fup og bedrag. Model Y kommer før tid og det går godt i Kina. Hver gang du forudser at aktien er overvurderet, så kvitterer aktien ved at stige 50%. Og hvad fokuserer Claus på? Salget i Holland. Naturligvis.

ClausM
ClausM Jan 31

Kan du ikke definere hvor godt det går i Kina - og hvilke parametre du bygger det på? Der er ikke officielle salgstal. Der er ikke officielle reservationstal. Drone-optagelser omkring fabrikken 1 uge før kinesisk nytår viser ikke rigtigt nogle færdige biler eller synderlig aktivitet. Og endeligt så valgte Tesla at sænke priserne med yderligere 9% i januar, før de overhovedet havde leveret den første bil til en betalende kunde.

Hvad er det, som du rent rationelt mener peger på, at "det går godt i Kina?"

Og mht. regnskabet: De havde et overskud, som var mindre end hvad de solgte carbon credits for.

Deres omsætning på salg af biler steg kun én procent YoY i forhold til 2018-Q4. På trods af at Model 3 dengang kun blev solgt i nordamerika men i 2019-Q4 blev solgt i hele verden.

Deres samlede Capex for 2019 er ca. 38% mindre end deres afskrivninger på eksisterende investeringer i 2019. Og selv med et lille plus for Q4, så ender de 2019 med et minus på over 850 mio USD. Og havde de ikke i Q3 og Q4 reduceret R&D til et niveau væsentligt under hvad de historisk set bruger på R&D, så ville der ikke have været et eneste positivt kvartal i 2019.

Det slår dig slet ikke, at Musk bringer Model Y på banen fordi det går skidt med de eksisterende?

Og så et sidste spørgsmål: Hvis jeg mener at aktien er overvurderet. At springet imellem aktieværdi og selskabets reelle værdi er for stort. Tror du så, at jeg mener det mindre, hvis aktieværdien bliver endnu større?

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Jan 31
ClausM
ClausM Jan 31

Nå ja, og så peger jeg på Holland fordi landet stod for over 12% af Teslas samlede salg i hele verden i Q4. Et salg der nu ikke er der.

ClausM
ClausM Jan 31

Status for Januar i Norge her kl. 16 da dagen sluttede:
Model 3: 166 stk.
Golf (EV): 473 stk.
Kona: 334 stk
Leaf: 464 stk.

Men der er dem, som vil hævde, at der ikke findes konkurrence endnu...

selsoe
selsoe Jan 31
Der er skam konkurrence. Den har bare ikke været ret stor hidtil. En del af forklaring på tallene:

- Teslas leverancer i Europa er altid små i starten af et kvartal og størst i slutningen.
- VW satte i oktober prisen på deres (udgående) E-Golf ned med 100.000 kr. De bliver leveret nu i 2020 så det påvirker VW’s CO2 regnskab positivt ift EU’s nye regler om en bilflådes samlede CO2-regnskab. Det dulmer slaget en smule når bøden skal betales i slutningen af året.
<br /><br />
<br />
VW er også dem der har solgt flest biler i Danmark i januar.
Men dejligt med noget konkurrence og nogle gode alternativer. Tesla kan ikke holde elbilsmarkedet kørende alene. Og nåja, konkurrence er altid godt.
Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jan 31
lauz
lauz Jan 31

Denne tråd er konge-underholdning. Tror vi skal tilbage til komiske Ali sidste gang vi havde komik på samme høje niveau. “Der er ingen amerikanere i Irak, de er alle døde!” Boooom... lyden af 200 Abrahams der rullede ind af motorvejen. Bliver sjovt at følge rygsvømningen når model Y begynder at gnave i tyskernes SUV-salg. Det bliver ikke kønt...

Forummets indlæg er redigeret af lauz Jan 31
baldur
baldur Jan 31
Citat fra ClausM

Nå ja, og så peger jeg på Holland fordi landet stod for over 12% af Teslas samlede salg i hele verden i Q4. Et salg der nu ikke er der.

Du kommer ikke med ret mange forudsigelser som du efterfølgende kan blive holdt op på. Men jeg kan ikke andet end at fortolke, at du her mener at Tesla vil have 12% færre leveringer i Q1 2020 i forhold til Q4 2019.

Vi ses til april. 

webercarbmann
webercarbmann Jan 31

Så - nu må I ikke drille ClausM mere. Det er synd for at at han har shortet istedet for at købe! :)

Danbra56
Danbra56 Jan 31

@ClausM Hvilken bil kører du selv i?. Du kan da umuligt selv køre Tesla for så havde du været en glad mand.   Jeg ved ikke hvad man kan bruge din oplysninger til, for de bidrager ikke til noget, det kan da være lige meget hvor mange biler der bliver solgt her og der. Der er 99% her inde der har den nydelse, at hver gang de sætter sig ind i deres bil så har de stadig lige så stort et smil på som første gang, det lyder som om at du slet ikke har en Tesla. 

Voyager4DK
Voyager4DK Jan 31

Det er aligevel imponerende hvor dårlig du er til at analysere tallene fra Tesla ClausM. Uhh, de sælger dårligt i januar, hvilket ifølge dig selvfølgeligt betyder at der ingen efterspørgsel er. Nej, det betyder at Tesla har fået ryddet ud i hele lageret i Europa, og nu venter de på de næste store leveringer der skulle komme midt i februar med transportskibe fra fabrikken. Og sådan ser det altid ud i starten af et kvartal og især januar.. Intet nyt under solen. Men, ja selvfølgelig er salgt specielt lavt i Holland, hvor de har mistet et tilskud de havde sidste år. Men bare roligt der er andre lande klar til at tager over. F.eks regner jeg med at Tesla sætter nogle nye rekorder i februar eller Marts i Danmark, dvs. sælger flere end de gjorde i december. Jeg regner også med at salget i Tyskland er på vej op, nu hvor der er en fabrik ved at blive bygget i landet.

P.S. Jeg få min Model 3 i Marts/april, bestilte i December.

baldur
baldur Jan 31
Citat fra Voyager4DK

P.S. Jeg få min Model 3 i Marts/april, bestilte i December.

For næsten et år siden fik jeg min Model 3 LR en måned efter jeg bestilte. Siden er ventetiden desværre øget væsentligt. Lige nu venter vi i firmaet utålmodig på en Model 3 SR der skal være firmabil for vores formand.

Jeg har mere eller mindre allerede vundet vædemålet om at Teslas leveringer ikke kommer til at falde. De er simpelthen flere måneder bagud selvom fabrikken hvert kvartal sætter ny rekord.

ClausM
ClausM Jan 31

Jeg er skam ikke short lige nu. Tjener penge på at være long. Først når realiteterne for Q1 står uomtvisteligt klart står jeg af og overvejer, om jeg skal være short igen.

Citat fra webercarbmann

Så - nu må I ikke drille ClausM mere. Det er synd for at at han har shortet istedet for at købe! :)

ClausM
ClausM Jan 31

Jeg kom iøvrigt til at se salgstal for Model S i Norge/Holland/Spanien, som er offentligt tilgængelige.

I Januar (til og med den 30.) er der solgt 19 Model S.
Der er i samme periode solgt 890 Audi E-tron.

lauz
lauz Feb 1

Havde du kigget ordentligt efter, så ville du også have bemærket at der samlet blev solgt 198 Tesla’er i januar 2020 i Norge mod 192 i januar 2019. Så du kan ikke bruge det argument til så forfærdelig meget.

Quote from ClausM

Jeg kom iøvrigt til at se salgstal for Model S i Norge/Holland/Spanien, som er offentligt tilgængelige.

ClausM
ClausM Feb 1

I januar 2019 var Model 3 ikke tilgængelig.

Bilerne solgt i januar '20 repræsenterer en omsætning der er tæt på halveret i forhold til året før. Pga. prisnedsættelser og skift imod den billigere Model 3.

Trenden er også til at få øje på:

Ingen tilgængelig billedbeskrivelse.

selsoe
selsoe Feb 1

Hvilket marked er det?

ap49
ap49 Feb 1
Citat fra ClausM

Tesla skulle med i 2019, mens Audi's og de andres skal med i 2020 for at undgå CO2 €mia bøder. På Tesla's Q4-2019 CCall kunne man igen høre, hvorfor Q1- aldrig er en overraskelse - same procedure as last Year .... ;)  

Forummets indlæg er redigeret af ap49 Feb 1
ap49
ap49 Feb 1
Citat fra ap49
Citat fra ClausM

Tesla skulle med i 2019, mens Audi's og de andres skal med i 2020 for at undgå CO2 €mia bøder. På Tesla's Q4-2019 CCall kunne man igen høre, hvorfor Q1- aldrig er en overraskelse - same procedure as last Year .... ;)  

og i DK ser det ud til, at antal nye Tesla er steget 80% fra Q1-2019 til Q1-2020 i Q2 bliver det endnu bedre ;)    http://nrpla.de/tesla-kort

MOS
MOS Feb 1

Det giver absolut ingen mening at sammenligne salgstal på månedsbasis, når tallene svinger med flere 100%. Så stop det! Historisk afskiber Tesla biler til Europa, så de primært bliver solgt lige før kvartalets afslutning. Så hvis man skal vurdere salgstal, er man er nødt til som minimum at kigge på kvartalsbasis.

At cherry picke et enkelt marked, hvor afgiftsstrukturen er ændret markant og der forekommer hamstring og dermed markant uligevægt i efterspørgslen, giver heller ikke meget mening. For ethvert fornuftigt tænkende menneske burde det ikke komme som nogen overraskelse, at f.eks. 99% af Hollændere, der havde planer om at købe en Tesla i januar 2020, naturligvis har fremrykket deres køb til december 2019. Det var det samme, der skete i Danmark i slutningen af 2015 lige før der kom afgifter på.

Disse stop-and-go politiker er gift for det enkelte marked men har formentlig ikke den store betydning set med globale briller. Tesla sælger alle de biler, de kan nå at producere; de bliver bare solgt på andre markeder i stedet. Tesla er altså stadig production contrained og det er ikke fordi, der er mangel på efterspørgsel globalt set.

Omvendt så har andre elbilfabrikanter interesse i at udskyde deres elbilleverancer hen over årsskiftet, fordi elbiler leveret i 2020 giver dobbelt fradrag i de bøder, de ellers skal betale, mens biler leveret i 2019 ikke giver noget. De har dermed opmagasineret biler til bunke og så snart nytårsklokkerne ringede, så skal bilerne sælges.

Så intet nyt under solen. Hvis man kun kan præsentere tallene, men ikke forstår hvorfor tallene ser ud som de gør, så bør man nok holde sig fra at investere (short eller long).

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 1
HemligNemlig
HemligNemlig Feb 1

@MOS, det er jo klart for enhver at når ignoranten Claus gør som han gør så er det jo fordi han står alene og ikke kan argumentere bedre end en 5 klasses skoleelev. Lad det nu dø ud han fifler alle sine “facts” så de ser ud til at han er den store investor guru. Han kommer aldrig til at indrømme han økonomisk er ude at skide men måske hans bankrådgiver tror på hans selvopfundne tal og analyser. Pludselig er han ikke short så er han Long og tjener kassen Lol hold nu kæft en idiot. Han har mistet boksen og prøver at indhente det tabte men forsøger stadig at tale skidtet ned.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »