Jramskov: Jeg satser ikke penge på andres ulykke.
Du satser penge på at Tesla går konkurs, det mener jeg er det samme.
Ja, well. Tesla aktionæren satser på at jeg taber penge, så det er vel i samme boldgade.
Iøvrigti behøver Tesla ikke gå konkurs, før jeg tjener penge på det. Hvis kursen falder, så tjener jeg. Ideelt set skal den falde 20-25%, så står jeg af ræset. Så må den for min skyld gerne stige 100%. Så kan jeg gå ind igen og tjene på den begynder at falde lidt igen.
Det er ikke konkurs der giver penge i lommen på en shorter, det er kurs udsving - så længe de går den rigtige vej. ;-)
Indtil videre har ClausM tabt 10% af hans formue på bare 20 dage. Ja faktisk gik det galt bare en uge efter ovenstående blev skrevet idet kursen steg 10%.
At shorte en aktie er ekstremt risikofyldt. Hvis du er "long" i en aktie, det vil sige en almindelig investor der bare har købt en aktie, så er det værste du risikere at aktien bliver værdiløs. Har du købt aktier for 1000 kr, så kan du tabe dine 1000 kr men hellere ikke mere.
Hvis du er "short" i en aktie, så har du lånt en aktie og solgt den. På et tidspunkt skal du købe aktien tilbage, så du kan aflevere aktien til ejermanden. Hvis du på den måde sælger aktier for 1000 kr, så kan du maksimalt vinde 1000 kr. Det sker hvis aktien bliver værdiløs, da du så kan købe den tilbage for 0 kr. Men hvis aktierne pludselig stiger i værdi, så at det koster 3000 kr, så har du tabt 2000 kr. Der er ikke noget øvre loft for hvor meget du kan tabe. Hvis aktien stiger til 10000 kr, så taber du 10000 minus det du fik da du solgte (1000 kr), dvs 9000 kr.
Det vil sige at hvis du er "long" så er der en fast grænse for hvor meget du kan tabe og ikke noget loft over hvor meget du kan vinde. Omvendt så har du med "short" en fast grænse for hvor meget du kan vinde og intet loft over hvor meget du kan tabe.
Det er dermed et kæmpe gamble at sælge short og gevinsten er begrænset. Enten er man dum eller meget meget sikker på at aktien kollapser. Og endnu mere sikker på at aktien ikke stiger. Hvis man ser på den historiske udvikling for Tesla aktien, så vil jeg mene at det er temmelig dumdristigt at satse således. Ja den er gået ned. Men den har også mangedoblet værdi på kort tid og det kunne sagtens ske igen.
Det er iøvrigt rendyrket vrøvl når ClausM skriver at en Tesla aktionær satser på at ClausM taber penge. Hvad vinder Tesla aktionæren ved det? Hvem er det der udlåner Tesla aktier? Svaret er investeringsbanker som opbevarer aktier for private investorer. Ejeren af aktien aner ikke engang at hans aktie er blevet udlånt. Banken tjener et eller andet gebyr på den manøvre, men er i øvrigt også ligeglad om ClausM tjener eller taber på det. Så længe han ikke går personligt konkurs, for da kan de risikere selv at måtte købe aktien tilbage. Og hvis ClausM så sælger aktien tilbage til selv samme bank, så er det ikke sikkert at aktien har rykket sig en bit fra den harddisk, hvor den er opbevaret. Er der nogen der kan forklare forskellen til almindelige væddemål hos tip tjenesten?