Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

jramskov
jramskov Sep 4 '19
Citat fra ClausM

Og så en sidebemærkning:

Man kan jo bruge sin smartphone som nøgle på Tesla Model 3. Det kræver at App'en virker.
Igår aftes var den nede i timevis. Hvis ikke folk havde deres key-fob med, så kunne de ikke engang låse deres biler og - og slet ikke køre i dem.

Det illustrerer sådan set meget godt, hvor sårbar en Tesla kan være, hvis "moderskibet" forsvinder.

Nej, det illustrerer at du misser kritiske detaljer. Tesla ejere ville helt sikkert gå amok hvis de i mange timer ikke kunne tilgå deres bil forleden da Teslas backend/netværk var nede i nogle timer. Tror du kke der ville have været tusindvis af kritiske kommentarer verden over på alle mulige Tesla forums? Jeg har ikke set én eneste de steder jeg besøger. Hvorfor mon? Jo, af den simple årsag at app'en fungerede fint. Kun hvis man loggede ud af app'en i den periode hvor Tesla's netværk/backend var nede, ville man ikke kunne logge ind igen og dermed bruge mobilen som som nøgle. Jeg har ikke været logget ud siden vi fik vores bil i marts.

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Jramskov:   Alt skal åbenbart mistænkeliggøres.

Men søg på "Tesla App Down" og det vælter frem med eksempler.

https://jalopnik.com/drivers-stranded-after-teslas-app-goes-down-for-hours-1837847138

https:///...anded-559215411.html

jramskov
jramskov Sep 4 '19
Citat fra ClausM

Baldur:

Det er ret vildt, at du udtaler at Lidar er en blindgyde. Det er den mest præcise måde at kortlægge omgivelserne på, og det er KUN Tesla der ikke bruger det.

Hvem får ret? Godt spørgsmål. Det er ikke fordi Elon Musk ikke kender til lidar eller ikke kan lide teknologien, det har han selv udtalt og de bruger også flittigt lidar hos SpaceX. Tesla er selv ret sikre på at de kan få det til at fungere uden lidar og de har noget som ingen andre har: Mange hundrede tusinde biler på vejene som de får data fra og der kommer cirka 5000 flere på vejene hver uge. Det er massivt data materiale som er sindsygt vigtig i forbindelse med træning af det neurale netværk. 

Det er imponerende den tid og energi du har lagt i at researche Teslas økonomi, men det ville jeg nok også gøre hvis jeg gik efter at investere en væsentlig sum penge i at shorte Tesla aktien. Jeg har ingen interesse i at bruge så meget tid på, men det virker på mig som om din kildekritik er for dårlig. Et par ting der slog mig:

- Du sår bla. tvivl om de virkelig har $5 mia. "in cash", selvom det er noget de officielt har meldt ud. Tror du ikke de ville få problemer med myndighederne hvis det var forkert? 

- Wallmart sagen. Du glemmer lige at de droppet sagen og samarbejder med Tesla om at få solcelleanlæggende kørende igen.

- Den kinesiske fabrik. Du tror ikke de kan sælge deres biler i Kina. Du ignorer godt nok en masse her. Myndighederne supporterer massivt Tesla i denne forbindelse. De var de første og vist stadigt eneste bilfirma der selv ejer fabrikken, alle andre har været tvunget til at samarbejde med kinesiske firmaer for at få lov til at sælge deres biler der. Fabrikken ser ud til at blive bygget på under halvdelen af den tid Tesla først regnede med det ville tage, det er vildt imponerende. Tesla er kendt for at fokusere meget på at optimere overalt hele tiden og forbedrer løbende deres produktionslinier, biler osv. - de har uden tvivl lært en masse og vil uden tvivl kunne producerer biler dramatisk meget billigere end i Freemont. 

Sidst vil jeg blot sige jeg synes personligt det er mærkeligt at satse penge på andres ulykke. 

Ps. Argh @ det her forum software.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Sep 4 '19
jramskov
jramskov Sep 4 '19
Citat fra ClausM

Jramskov:   Alt skal åbenbart mistænkeliggøres.

Men søg på "Tesla App Down" og det vælter frem med eksempler.

https://jalopnik.com/drivers-stranded-after-teslas-app-goes-down-for-hours-1837847138

https:///...anded-559215411.html

Vælter frem? Citat: "A few Tesla owners"? Det viser bare at jeg har ret. Der var nogle få der havde problemer, i maksimalt 4 timer. Det er selvfølgelig irriterende for dem der uheldigvis har været logget ud af app'en og ikke havde deres keycard med, men så kan der vist heller ikke koges mere suppe på den. 

baldur
baldur Sep 4 '19
Citat fra Nichlas

Jeg vil lige sige tak til ClausM for at dele sin viden herinde.

Jeg kan godt forstå Tesla ejere er negative over for hvad der bliver fremlagt, men som en fremtidig elbilsejer (måske Tesla) er det dejligt med information og konstruktiv kritik af Tesla som firma.

Som sagt, vi sælger ikke aktier eller shorts herinde. Hvis du vil vide noget om bilerne, så er du kommet det rigtige sted. Lad dog være med høre på ClausM, han er ikke Tesla kører.

Hvis du er nervøs for virksomhedens økonomi, så køb bil på en leasingkontrakt. Så er du sikret. ClausM vil dog anbefale dig at lade være, for hans mål er at få stoppet ethvert salg. Hans økonomi er afhængig af et sats på at Tesla aktien falder i værdi. 

ClausM
ClausM Sep 4 '19

SuneH:

Det er faktisk ikke mange penge, jeg har "i klemme".

Men jeg synes da det er synd, hvis nogen bruger alle deres sparepenge på at købe et hypet produkt, hvor man er dygtige til at bruge SOA og andre teknologier, til at sikre at alle de positive nyheder ligger øverst, når folk googler.

Her er en af de ting, som bliver tiet ihjel og gemt under dygtigt presse-arbejde og promovering via ensidige propaganda-sites:

I Norge er Tesla voldsomt overrepræsenteret i uheldsstatistikken. Hver 5. Tesla er hvert år involveret i en hændelse, det er mere end dobbelt så meget som gennemsnittet. https://bilbransje24.no/...e-bulker-mest/471706

Tesla hævder i deres "sikkerhedsrapport" at Tesla brænder 8x sjældnere end alm. biler: https://www.teslarati.com/...-2019-safety-report/

Men her er statistik fra de amerikanske forsikringsselskaber som viser, at i brænde der IKKE skyldes ulykker, så har Model S 1,4x og Model X 1,92x højere sandsynlighed for at brænde, end almindelige biler. Denne rapport er valideret og ligger til grund for forsikringspræmierne, som i USA er ganske høje for Tesla'er: https://www.iihs.org/..._FireLosses_1218.pdf

Og så er der statistikken for, at hvis en Tesla er involveret i ulykker, så er der 4x større risiko for at brænde ihjel, end i almindelige biler: https://amp.businessinsider.com/...catch-on-fire-2019-4

Tesla hævder også, at Autopilot gør en Tesla mere sikker end andre biler. Efter flere års tvist for at få adgang til kildedata fra NHTSA, så viser nærmere analyse sig, at Autopilot øger risikoen betragteligt for ulykker: https://arstechnica.com/...s-40-that-was-bogus/

Her er et eksempel på, hvordan Autopilot styrer en Model 3 ind i et fejeblad og bagefter bryder i brand: https://www.thesun.co.uk/...driver-truck-russia/

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Baldur:

Nej, det er helt fint at købe Tesla på en leasing kontrakt. Faktisk har jeg en kollega, som netop har bestilt en Model 3 Performance, fordi han synes bilen er fed. Samtidig har han også været med til at grave i økonomien, og har investeret i short. Han kan lide produktet, men tror ikke på at virksomheden overlever.  Og bliver den nær-værdiløs fordi tesla er væk og han ikke kan få repareret en defekt, så har han haft muligheden for at tjene de penge hjem, som bilen har kostet ham.

Jeg er helt enig med dig i, at leasing er vejen frem.

Og om der bliver solgt et par tusind biler fra eller til pr. kvartal ændrer ikke det vilde ved hverken Teslas nuværende øknomiske situation eller deres fremtidsudsigter.

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Jramskov:

Wal-mart har ikke trukket sagsanlægget tilbage. Tesla har nu haft tegnebogen fremme og betalt for de skader, som Wal-mart har forlangt. Og der er lagt en plan med kort tidshorisont for at få gjort alle anlæggene sikre igen.  Det er lidt pinligt Tesla ikke gør noget for kunden, som har været ude af drift i over et år - og haft 7 brande i 240 anlæg, før de bliver ramt af et sagsanlæg. Og det er helt sikkert, at Wal-mart skruer bissen på igen, hvis ikke Tesla lever op til aftalen denne gang.

https://techcrunch.com/2019/08/23/walmart-and-tesla-are-going-to-try-and-work-things-out/

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Jramskov:

Kina er en sjov størrelse. Ja, Tesla er de første, som har fået mulighed for at lave deres egen fabrik på kinesisk grund. Den ligger i taxfree zone.

Men hidtil har Tesla ikke solgt ret mange biler i Kina, og det kinesiske marked er gået helt i stå efter subsidierne nu er fjernet.
Der er ikke længere tilskud, men der er lavet en aftale om (der gælder alle EV) at der ikke længere er registreringsafgift. Men import-tariffer bliver Tesla stadig ramt af.

Mht. fabrikken i Kina, så er der en række betingelser Tesla skal leve op til. Hvis ikke de lever op til dem, så har de ikke længere en fabrik. Kina kan bare overtage den igen. Godt nok skal Tesla kompenseres i forhold til hvad der mangler at blive afskrevet på produktionsudstyr i fabrikken, men Tesla er helt i Kinas vold.
Og hvad har Tesla så forpligtet sig til?:

- De skal investere 2B i Capex i lokationen over de næste 4 år.

- Fra og med 2023 skal de sikre en kinesisk skatteindtægt på 323 mio USD årligt. Det er i f.eks. moms og importtariffer.

- Hvis ikke der i alt betales 323 mio USD årligt, så må TEsla supplere op. For pengene SKAL falde, ellers ryger fabrikken.

- Fabrikken er designet til 150.000 biler.   Det betyder, ved 100% udnyttelse, at Tesla skal sikre Kina en skatteindtægt på gns. over 2.000 USD pr. bil produceret, uanset om bilen iøvrigt bliver solgt i Kina eller solgt andre steder.

Det er en besynderlig kontrakt.

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Jramskov:  Jeg satser ikke penge på andres ulykke.
Jeg låner en aktie fra en Tesla aktionær, som modtager en rente for at stille den til rådighed. Det er han villig til, fordi han tror Tesla aktien vil stige. Det er dybest set et væddemål imellem ham og mig, om aktien stiger eller falder. Principielt har det intet med Tesla at gøre.
Hvis ikke Tesla havde så jammerlig økonomi at de var nødt til hele tiden at rejse funding, og renterne er ved at være for høje på lån, så der kun er muligheden tilbage for at udstede aktier. så ville det i grunden ikke betyde en dyt for virksomheden tesla om kursen er 50 eller 500.

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Selsoe

Tak, det var et interessant videoklip. Det undrer mig, men jeg vil kigge mere på det.
Han udtaler at Lidar har en række begrænsninger, og det har han helt sikkert ret i. Hvis man skal lave 3D af alt i miles omkreds, så vil det kræve alt for mange ressourcer at processere data.

Men han er den første jeg har set udtale (udover Musk, men han siger jo så meget) at han ikke mener Lidar er nødvendigt. Jeg hører ham bare ikke rigtigt udtale, hvad han så mener der skal til i stedet for. Han kan jo godt være enig i ét af Musks udsagn om at Lidar ikke er nødvendigt, uden at de behøver være enige om, hvad man så skal gøre i stedet for.

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Sep 4 '19
ClausM
ClausM Sep 4 '19

Dette her er iøvrigt interessant:

Det globale salg af EVs faldt i Juli for første gang i årevis:

https:///...r-china-cuts-subsidy

Ja, Tesla sad på en stor kage med 20.000 biler. Men de skal sælge 200.000 i 2. halvår, for at nå nedre guidance. Det kræver 33.000 biler om måneden i gennemsnit.

HJJ
HJJ Sep 4 '19
Tæppebombning går jo også ud over uskyldige.
Hvad laver den gale mand herinde?
Er der ikke spamfilter ?
God dag til alle glade og positive Tesla ejere
jramskov
jramskov Sep 4 '19

@ClausM: Ja ok, sagsanlægget er ikke droppet endnu, Det er Teslas sagsanlæg mod Wallmart så nok heller ikke, men mon ikke det bliver det snart? 

I artiklen står der "Neither Tesla or Walmart would explain the details of the negotiations."

Alligevel skriver du "Tesla har nu haft tegnebogen fremme og betalt for de skader, som Wal-mart har forlangt.

Jeg siger ikke det er forkert, der er næppe tvivl om at Tesla har fokus på at få anlæggene til at køre igen og at det nok vil koste lidt penge men igen skal man passe på med at blæse en nyhed større op end den reelt er. Sandsynligvis kan det løses ret nemt og rimeligt billigt. 

jramskov
jramskov Sep 4 '19
Citat fra ClausM

Dette her er iøvrigt interessant:

Det globale salg af EVs faldt i Juli for første gang i årevis:

https:///...r-china-cuts-subsidy

Ja, Tesla sad på en stor kage med 20.000 biler. Men de skal sælge 200.000 i 2. halvår, for at nå nedre guidance. Det kræver 33.000 biler om måneden i gennemsnit.

Er der noget underligt i at salget falder lige efter de nedsætter eller fjerner statstilskuddet? Det vil da være mere overraskende hvis salget steg? Især når salget af biler generelt er faldende. 

jramskov
jramskov Sep 4 '19
Citat fra ClausM

Du satser penge på at Tesla går konkurs, det mener jeg er det samme. 

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Nej, det er bestemt ikke underligt - det har du ret i.

Men Tesla har lovet, at de vil sælge 360-400k biler i år. Hvis de misser det mål, så vil det være ret alvorligt for dem. Der mangler penge i kassen (jo), der skal indfries lån, de taber penge på driften - og deres omsætning falder år-over-år, når man sammenligner kvartaler.

Hvis de endda også ender med at falde år-over-år på antal biler solgt, så er det rigtigt rigtigt slemt.

Hidtil har Tesla fået lov at brænde mange penge af og stadig kunnet finansiere, fordi de har været en vækstvirksomhed. Hvis væksten er død, men tabene fortsætter. Så bliver det svært at rejse penge.

Tesla har ikke økonomien til at klare en global recession lige nu.

ClausM
ClausM Sep 4 '19
Citat fra ClausM

Du satser penge på at Tesla går konkurs, det mener jeg er det samme. 

Ja, well. Tesla aktionæren satser på at jeg taber penge, så det er vel i samme boldgade.

Iøvrigti behøver Tesla ikke gå konkurs, før jeg tjener penge på det. Hvis kursen falder, så tjener jeg. Ideelt set skal den falde 20-25%, så står jeg af ræset. Så må den for min skyld gerne stige 100%. Så kan jeg gå ind igen og tjene på den begynder at falde lidt igen.

Det er ikke konkurs der giver penge i lommen på en shorter, det er kurs udsving - så længe de går den rigtige vej. ;-)

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Hvis det er nemt og billigt at løse, hvorfor har Tesla så syltet Wal-mart så længe, at de har valgt at gå i retten? Det virker ikke som om der er den store interesse i at sikre den gode kundeoplevelse...

Citat fra jramskov

Jeg siger ikke det er forkert, der er næppe tvivl om at Tesla har fokus på at få anlæggene til at køre igen og at det nok vil koste lidt penge men igen skal man passe på med at blæse en nyhed større op end den reelt er. Sandsynligvis kan det løses ret nemt og rimeligt billigt. 

ClausM
ClausM Sep 4 '19

Jeg kan berolige dig med, at jeg udelukkende holder mig til en tråd, hvor det er relevant med denne information.

Husk på at trådstarter lagde ud med at udtrykke bekymring for Teslas ve og vel.

Citat fra HJJ Tæppebombning går jo også ud over uskyldige.
Hvad laver den gale mand herinde?
Er der ikke spamfilter ?
God dag til alle glade og positive Tesla ejere

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »