Loading...
dk

TM3 opladningsmuligheder, lejlighed? | Tesla Forum

Emre
Emre Aug 28 '19
Citat fra selsoe

"Gratis": som I boligforeningen betaler. Det skal du nok blive populær på ;) 

Spøjs kommentar. 
Du har ikke kendskab til området, men det kan du få :) 

Cirka 60% benytter deres garager som samlingspunkt - især de middelaldrende. Nærmest en café - der ryges smøgere, vandpiber og fixes scootere. Der oplades ligeledes også el-cykel batterier samt el-løbehjul i garagerne. Som slut vil jeg pointere at hver 4. person har en stor fryser i garagen. Det er et ghetto-område, og alle bidrager naturligvis til "fælleskassen" gennem betaling af leje mv. Det samme har vi gjort i flere år uden så meget som at sætte et lys til derinde, altså betalt. Er sikker på at boligforeningen er klar over hvad garagerne bruges til - og så længe de ikke siger noget til det, så tænker jeg heller ikke at man skal komme med en smart-ass kommentar udefra. 

Lidt en anderledes kultur, bevares. :) 

Emre
Emre Aug 28 '19
Citat fra mbk

@Emre

Jeg ville nok sætte min egen måler på det outlet og så hver parat til at betale regningen når nogen opdager merforbruget eller aktivt prøve at få en ordning på plads.

Nu ved jeg ikke hvor meget du lader på det stik, men det vil være træls at blive uvenner med naboerne for et par hundrede kroner sparet.

Tak for heads-up. Med 1000 km om måneden (max) kommer jeg nok ikke til at bruge vanvittig meget. Men god idé med egen måler. Got it. 

Emre
Emre Aug 28 '19
Citat fra MOS

@Emre

I øvrigt, så burde du nok lobbye lidt for, at din boligforening får opsat 1-2 ladebokse (gerne forberedt med tomrør, så det er nemt at udvide med flere ladebokse senere). Du bliver helt sikkert ikke den eneste, der får brug for en ladeboks i din boligforening. Om 10 år vil de fleste nye biler være elbiler. Så de kan vel ligeså godt komme i gang med at forberede sig på omstillingen til elbiler.

Det er naturligvis lidt det med hønen og ægget. Der er ikke ret mange, der vil vælge elbil, hvis man ikke har opladningsmulighed hjemme. Og boligforeningen har måske svært ved at se behovet for ladebokse, hvis ingen af beboerne har elbil. Jeg er dog ret sikker på, at når først der er opsat ladebokse, så skal der nok også komme elbiler.

Helt enig - jeg tager fat i egen boligforening og spørger. Bor i et område hvor størstedelen er ældre og pensionister. Så måske får jeg dét svar igen, men det er da et forsøg værd. Plads mangler p-pladsen i hvert fald ikke :)

Tak for dine lærerige og konstruktive inputs, modsat visse andre. Det er værdsat! 

Vh Emre 

fmm1000
fmm1000 Aug 28 '19
Du kan fint lade med 6 amp. Som tommelfingerregel kan du sætte stikket som går ind i væggen på din håndryg efter en time. Er det meget varmt er det no go. Tænker også du kan lade med 8 ampere, når du bare holder øje med stikket, hvis du har brug for mere strøm en dag.

Nu kommer der lige en fordom. Mange ældre mennesker er skeptiske over for klima og elbil, så jeg ville forvente du får kritiske spørgsmål til din opladning af elbilen på ejerforeningens strøm. Du kan forberede dig ved at tegne abb på linkmytesla.dk for 20 kr om måneden. Så har du totalt styr på den strøm du lader på bilen. Der bør nok tillægges 10 pct til varmetab.
Emre
Emre Aug 28 '19
Quote from fmm1000 Du kan fint lade med 6 amp. Som tommelfingerregel kan du sætte stikket som går ind i væggen på din håndryg efter en time. Er det meget varmt er det no go. Tænker også du kan lade med 8 ampere, når du bare holder øje med stikket, hvis du har brug for mere strøm en dag.

Nu kommer der lige en fordom. Mange ældre mennesker er skeptiske over for klima og elbil, så jeg ville forvente du får kritiske spørgsmål til din opladning af elbilen på ejerforeningens strøm. Du kan forberede dig ved at tegne abb på linkmytesla.dk for 20 kr om måneden. Så har du totalt styr på den strøm du lader på bilen. Der bør nok tillægges 10 pct til varmetab.
Det kan godt passe. Men ift. det med 'gratis' ladning tror jeg folk har opfattet det lidt forkert. Lidt som at jeg nærmest nasser på andre menneskers penge agtig. Det er slet ikke tilfældet, hvilket også er beskrevet overfor som svar på en anden kommentar.

Derudover tænker jeg at de har egne målere i garagerne og tænker at beboerne muligvis også betaler for det de bruger. Jeg skrev også med stort at det var noget jeg TROEDE. Om det er rigtigt eller ej kan jeg jo ikke se før mor får sin el regning næste gang.

Mange er lidt for hurtig på aftrækkeren og klar til at jage ud efter andre, uden reelle fakta at gå ud fra.

Jeg tager jeres råd og vejledninger til mig - tak for hjælpen til jer alle. 
baldur
baldur Aug 29 '19

Start med mormor laderen. Mange mener ikke at man kan klare sig uden en 11 kW personlig lader, men det er en automat reaktion. Det er naturligvis dejligt altid at kunne lade fra 0 til 100% på en nat. Men også en luksus der i mange tilfælde ikke er strengt nødvendigt. Hvis man lader med 2 kW på en mormor lader, så giver det nok strøm til at køre 7000 km på en måned...

PS.: Jeg bor i hus med garage og det er super nemt at installere en 11 kW lader. Jeg har viden og mulighed for at gøre det meste selv (vil dog vælge at bruge en elektriker til eltavlen for at det er lovligt). Alligevel har jeg bare en delt mormor lader som forsyner to biler... Godt nok lader jeg for det meste Teslaen på arbejdet, men i weekend (= de dage hvor jeg faktisk kører langt), ferier og hjemmearbejde - det har overhovedet ikke været et problem. Hvis jeg kommer hjem efter en tur sydpå eller til Jylland, med tomt batteri, så går der et par dage og så er den på mit valgte max på 90% igen. Jeg kører cirka 40.000 km/år for tiden.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Aug 29 '19
Emre
Emre Aug 29 '19
Quote from baldur

Start med mormor laderen. Mange mener ikke at man kan klare sig uden en 11 kW personlig lader, men det er en automat reaktion. Det er naturligvis dejligt altid at kunne lade fra 0 til 100% på en nat. Men også en luksus der i mange tilfælde ikke er strengt nødvendigt. Hvis man lader med 2 kW på en mormor lader, så giver det nok strøm til at køre 7000 km på en måned...

PS.: Jeg bor i hus med garage og det er super nemt at installere en 11 kW lader. Jeg har viden og mulighed for at gøre det meste selv (vil dog vælge at bruge en elektriker til eltavlen for at det er lovligt). Alligevel har jeg bare en delt mormor lader som forsyner to biler... Godt nok lader jeg for det meste Teslaen på arbejdet, men i weekend (= de dage hvor jeg faktisk kører langt), ferier og hjemmearbejde - det har overhovedet ikke været et problem. Hvis jeg kommer hjem efter en tur sydpå eller til Jylland, med tomt batteri, så går der et par dage og så er den på mit valgte max på 90% igen. Jeg kører cirka 40.000 km/år for tiden.

Hvis DU kan bruge mormorladeren med dit behov, så er mit brug peanuts ift. dit. Burde meget vel kunne lade sig gøre.

Jeg ser om stikket kan holde til det, evt overophedning mv. Tager kontakt til boligforeningen og forhører mig om de muligheder der er samt om de evt kan sætte noget op. :)

Om absolut nødvendigt, så må jeg hoppe ind i et abb. hos Clever eller E.On..
bskaarup
bskaarup Aug 29 '19

Hvis du kan komme til at skifte stikkontakten i garagen ud med denne type og bruger det blå stik på laderen så burde der ikke noget i vejen for at trække 10A kontinuerligt.

bskaarup
bskaarup Aug 29 '19
Citat fra selsoe

Kommer det ikke an på ledningsføringen fra kontakten ind til tavlen?

Hvis det er lavet korrekt er der mindst 1,5mm2 kabel som kan klare 13A. Så kan der være en sikring i tavlen som kun er 10 - derfor skrev jeg 10. Deler alle garager den samme sikring vil det naturligvis give problemer.

mbk
mbk Aug 29 '19
Citat fra bskaarup
Citat fra selsoe

Kommer det ikke an på ledningsføringen fra kontakten ind til tavlen?

Hvis det er lavet korrekt er der mindst 1,5mm2 kabel som kan klare 13A. Så kan der være en sikring i tavlen som kun er 10 - derfor skrev jeg 10. Deler alle garager den samme sikring vil det naturligvis give problemer.

Hvis der er en tavle i nærheden og du kan få dit eget kombirelæ i den og måler på, så fremføre et ordenligt kabel til din garage, så er det en løsning der er noget ved, hvis du deler en 10/13A gruppe med et par kummefrysere, vinkelslibere osv. så bliver det noget hø. Det hjælper selvfølgeligt at nedsætte dit forbrug til de 6A og kun lade om natten, men så tager det 50 timer at lade op og hvis man kun kan det fra kl 24 - 06, så bliver det jo ikke ligefrem en super oplevelse.

baldur
baldur Aug 29 '19
Det skal også sikres at ledningen ikke er ført i isolering. Det er den nok ikke i en garage. Men det er en af årsagerne til 6A begrænsning, eksempelvis hvis ledningen ligger skjult indeni en væg omkredset af isolering eller på loftet ovenpå gammel isolering og så er der efterisoleret ovenpå. Problemet er at ledningen ikke kan komme af med varmen.
CanEl
CanEl Aug 29 '19

jeg håber at dit stik har god jord.
ellers lader den ikke.

baldur
baldur Aug 30 '19
Hvis der mangler jord kan det etableres med et jordspyd. Burde være en mulighed i en garage.
Sider: « 1 2