Loading...
dk

Porsche Taycan eller Tesla Model S | Tesla Forum

mbk
mbk Sep 5 '19
Citat fra jramskov

Jeg synes faktisk Ionity spreder sig ud med ganske god hastighed. 

Men hvor godt virker det?

Jeg har ikke selv prøvet, men fra andre TM3 brugere har jeg hørt at ladning stopper uden grund. Jeg har svært ved at forestille mig at ionity kommer i nærheden af samme niveau af brugervenlighed som supercharger. 

jramskov
jramskov Sep 5 '19

Er det TeslaBjørn der har nævnt at især TM3 havde problemer med Ionity? Jeg har kun prøvet Ionity en enkelt gang. Jeg prøvede først at betale via deres app, det fejlede af en eller anden årsag. Derefter prøvede jeg med mit Plugsurfing kort og det virkede uden problemer. 

Taycan kommer med 3 års abonnement til Ionity, Hvordan det er integreret med bilen aner jeg ikke, men er enig i at det næppe kan gøres meget bedre end Tesla SC. Jeg ved dog ikke om man får prisen at vide ved Tesla SC? Vi har stadig fri SC så jeg har ikke oplevet hvordan det fungerer når man skal betale for det.

Ice2EV
Ice2EV Sep 5 '19

@jramskov Du sætter stikket i som du plejer, så står der på skærmen hvad du har ladet for. Det samlede månedsforbrug trækkes så efterfølgende via dit kreditkort omkring d. 1 i måneden. Du kan altid se din ladehistorik på din Tesla konto.

TUX
TUX Sep 5 '19

Se hvad Ben Sullins siger: Porsche Taycan vs Tesla Model S - How Does It Stack Up?  https://www.youtube.com/watch?v=-pJlzLnsTSY

koden
koden Sep 5 '19

2 ting

Porschen er for dyr for alle andre end dem der bare har rigeligt med penge.

Næsten dobbel pris for en sikkert federe bil der kan lade hurtigere.

det holder ikke.

Jeg glæder mig hvis tesla opgraderer model S som han forudsiger... og stadig holder prisen rimeligt nede.

KimT
KimT Sep 5 '19

Den er HELT klart ikke for dyr, og de har åbenbart helt store planer med hvor mange der skal produceres - iflg. JP : https://jyllands-posten.dk/#ia11599009;finans

"at der vil komme yderligere 21 millioner elbiler på markedet frem mod 2030, hvilket bla. også skyldes forventede modeller fra både Fiat og Porsche."

lauz
lauz Sep 5 '19
Du linker til en artikel om at VW har stopper reservationer på deres ID-linje som er cappet ved 30.000 bestillinger. Dvs. hvad der svarer til 3-4 ugers produktion for Tesla (før Shanghai går online).

Mht. Taycan, så tror jeg vi kommer til st se mange afbestillinger. De lokkede med en markant lavere pris, da reservationerne blev åbnet. Porsche har skudt næsten $100.000 over målet. Det er der altså ikke mange der kan hive op af lommen (ud over Ferrari-målgruppen).

Jeg køber teorien om de 22 millioner elbiler på 10 år. Men hovedparten kommer der til at stå Tesla på. Hvis Shanghai er fuldt operationel slut 2020, så taler vi en million Tesla’er om året. Og det er nok naivt at tro vi ikke kommer til at se yderligere vækst med model Y + en europæisk Gigafactory.
PeterE
PeterE Sep 6 '19
Prissætningen af Taycan er nok del af en større plan, hvis vi alle har råd til Taycan så mister Porsche sin status som noget uopnåeligt eller deromkring. Og når Audi e-tron GT, som vel er en fattigmands-Taycan, kommer om lidt så er det mit gæt at den lander i pris tæt på TMS...
PeterE
PeterE Sep 6 '19
Og udvikling i Europa er der gættet på her: 

PeterE
PeterE Sep 6 '19
Hele rapporten kan læses her: 

(Og hvis vi skal diskutere de forecasts, så magter jeg ikke at forholde mig til ekstreme shortere eller ditto investorer. Alm Tesla entusiaster - ja tak!)
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 6 '19
lauz
lauz Sep 6 '19
Den graf viser så det forventede antal modeller. iKKE markedsandel eller salg.

Jeg magter ikke at diskutere med folk som ikke engang gider tjekke deres tal-materiale.

Rapporten forventer en årlig produktion på 2.3 millioner el-biler i 2025.

Tesla har allerede en run-rate tæt på en halv million (faktum) i 2019. Fordobler fabrikskapaciteten næste år (faktum).

Så medmindre de går konkurs? Så er din rapport ikke andet værd end toiletpapir.
PeterE
PeterE Sep 6 '19
Citat fra lauz Den graf viser så det forventede antal modeller. iKKE markedsandel eller salg.

Jeg magter ikke at diskutere med folk som ikke engang gider tjekke deres tal-materiale.

Rapporten forventer en årlig produktion på 2.3 millioner el-biler i 2025.

Tesla har allerede en run-rate tæt på en halv million (faktum) i 2019. Fordobler fabrikskapaciteten næste år (faktum).

Så medmindre de går konkurs? Så er din rapport ikke andet værd end toiletpapir.
Hov hov Lauz, forsøgte ikke at træde dig over tæerne og beklager hvis det skete. Der er en anden shorter herinde, som jeg bare ikke gider diskutere noget som helst med. Thats it. 

Selvfølgelig er det forecasts, det skrev jeg vist også. Og den er vist kun for Europa.

God dag :)
Gustavsfar
Gustavsfar Sep 6 '19

Elon har for nylig på Twitter annonceret at MS kører på Nurnbergring i næste uge. Tror I at den slår Porsche Taycan?

koden
koden Sep 6 '19
Citat fra KimT

Den er HELT klart ikke for dyr, og de har åbenbart helt store planer med hvor mange der skal produceres - iflg. JP : https://jyllands-posten.dk/#ia11599009;finans

"at der vil komme yderligere 21 millioner elbiler på markedet frem mod 2030, hvilket bla. også skyldes forventede modeller fra både Fiat og Porsche."

-------------------------------

nej den er ikke for dyr i forhold til at det er en porsche.
De kan tillade sig at tage høj pris fordi de er dem de er.
Men du får bare kun 10% bedre bil end en Tesla, men til dobbel pris.
Det er det jeg mener.
PeterE
PeterE Sep 6 '19
Citat fra Gustavsfar1

Elon har for nylig på Twitter annonceret at MS kører på Nurnbergring i næste uge. Tror I at den slår Porsche Taycan?

Desværre nej, Porschen er ‘vokset op’ blandt andet på racerbaner og netop Porsches handling i sving tror jeg ikke at Tesla’en kan præstere. Tesla er garanteret overlegen på performance ligeud - verden svinger bare lidt :)
PeterE
PeterE Sep 6 '19
Priserne på Taycan er baseret på en 40% afgift iflg Porsche. 
MOS
MOS Sep 6 '19
Citat fra Gustavsfar1

Porschen har marginalt kraftigere motorer, men vejer også marginalt mere end Tesla Model S, så vægt/effekt-forholdet er altså stort set ens. Derfor må man forvente, at accelerationen også er meget ens for de 2 biler. Vi ved allerede, at Model S er 0,2 s hurtigere fra 0-60 mph, men jeg vil gætte på, at dette bliver udlignet for mellemaccelerationer. Porschen har 2-trins gearkasse på baghjulene, hvilket måske kan blive en lille fordel.

Porsche har formentlig også en fordel, fordi som de fleste nok har set, så begrænser Tesla ydelsen, når den bliver for varm. Jeg ved ikke, om det også gælder for deres nye model med permanent magnet frontmotor og i givet fald i hvilket omfang, så det bliver spændende at se. Hvis ikke Tesla har fået forbedret tolerancen overfor overophedning eller forbedret kølingen, så bliver den aldrig en fuldblodsbaneracer. I så fald har Porschen en klar fordel på en lang bane som Nürburgring.

Med 2 biler, der ligger så tæt, tror jeg det bliver faktorer som valg af dæk, køredynamik, chaufførens evner og banens beskaffenhed (tør/våd) den pågældende dag, der kommer til at afgøre, hvilken bil, der er hurtigst rundt på banen. Og det er jo lidt svært at forudsige disse faktorer.

Men hvis jeg skulle komme med et forsigtigt gæt, så ville jeg tippe på Porsche. Den bør i hvert fald være hurtigst, ellers vil det være et kæmpe nederlag for dem. De kan nok leve med, at den er et par tiendedele langsommere i optrækket, men så bør den altså til gengæld kunne køre i cirkler rundt om Teslaen. Ellers har den ikke nogen berettigelse til den pris. Den koster trods alt næsten det dobbelte af en Tesla, som er større, har mere plads til flere personer, har længere rækkevidde, bedre ladenetværk, bedre autopilot og en masse udstyr inkluderet som standard, hvor man hos Porsche tager sig godt ekstra betalt for selv det mest basale udstyr.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 6 '19
P85DK
P85DK Sep 6 '19

Den store forskel på Taycan og Model S på Nurnbergring bliver bremser og regen. Taycan'en har markant bedre bremser og regen kan vist også gå markant højere end Model S. 

På bane henter man rigtig meget tid på at kunne bremse senere.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 6 '19
koden
koden Sep 6 '19
Citat fra PeterE
Citat fra Gustavsfar1

Desværre nej, Porschen er ‘vokset op’ blandt andet på racerbaner og netop Porsches handling i sving tror jeg ikke at Tesla’en kan præstere. Tesla er garanteret overlegen på performance ligeud - verden svinger bare lidt :)

-------------------------
Sikkert...
det er for mig ligegyldigt om porschen svinger bedre.
Den må gerne vinde så de kan få lidt selvtillid tilbage.
Har i øvrigt aldrig forstået test af biler på bane.
Jeg kører jo på veje og mest ligeud :-)

Jeg håber mere på at VW får noget ordentlig EL på gaden snart.
Vi skal have tyskerne med på vognen for europas skyld.

PeterE
PeterE Sep 6 '19
Ok :)

Spørgsmålet var om Tesla ville vinde, og det har flere af os et bud på. Jeg bliver ikke mindre Tesla-entusiast ved at gætte på at Porschen vinder på en racerbane...
Sider: « 1 2 3 »