Elon har for nylig på Twitter annonceret at MS kører på Nurnbergring i næste uge. Tror I at den slår Porsche Taycan?
Porschen har marginalt kraftigere motorer, men vejer også marginalt mere end Tesla Model S, så vægt/effekt-forholdet er altså stort set ens. Derfor må man forvente, at accelerationen også er meget ens for de 2 biler. Vi ved allerede, at Model S er 0,2 s hurtigere fra 0-60 mph, men jeg vil gætte på, at dette bliver udlignet for mellemaccelerationer. Porschen har 2-trins gearkasse på baghjulene, hvilket måske kan blive en lille fordel.
Porsche har formentlig også en fordel, fordi som de fleste nok har set, så begrænser Tesla ydelsen, når den bliver for varm. Jeg ved ikke, om det også gælder for deres nye model med permanent magnet frontmotor og i givet fald i hvilket omfang, så det bliver spændende at se. Hvis ikke Tesla har fået forbedret tolerancen overfor overophedning eller forbedret kølingen, så bliver den aldrig en fuldblodsbaneracer. I så fald har Porschen en klar fordel på en lang bane som Nürburgring.
Med 2 biler, der ligger så tæt, tror jeg det bliver faktorer som valg af dæk, køredynamik, chaufførens evner og banens beskaffenhed (tør/våd) den pågældende dag, der kommer til at afgøre, hvilken bil, der er hurtigst rundt på banen. Og det er jo lidt svært at forudsige disse faktorer.
Men hvis jeg skulle komme med et forsigtigt gæt, så ville jeg tippe på Porsche. Den bør i hvert fald være hurtigst, ellers vil det være et kæmpe nederlag for dem. De kan nok leve med, at den er et par tiendedele langsommere i optrækket, men så bør den altså til gengæld kunne køre i cirkler rundt om Teslaen. Ellers har den ikke nogen berettigelse til den pris. Den koster trods alt næsten det dobbelte af en Tesla, som er større, har mere plads til flere personer, har længere rækkevidde, bedre ladenetværk, bedre autopilot og en masse udstyr inkluderet som standard, hvor man hos Porsche tager sig godt ekstra betalt for selv det mest basale udstyr.