Loading...
dk

Er det ok at værstedet holder batteriniveau på 2-8% i ugevis? | Tesla Forum

HERO
HERO Sep 10

Hejsa,

Jeg blev for 3 uger siden påkørt at en bilist der kørte over for rødt så baghjulsophæng, bagbro og bagskærm er beskadiget og skal udbedres.

Så nu holde vores model 3 LR/AWD på værstedet på 3. uge og sjatlades med en SOC på mellem 2-8% og der kan gå op til 4-5 uger endnu før de har fået bagskærmen.

Er der nogen der kender Teslas anbefalinger for længere tids parkering med lav SOC, eller ved om der findes vejledninger/dokumentation som siger at dette kan skade batteriet?

Værstedet mener ikke at det skader batteriet og en af deres folk oplyste mig om, at selv om batteriet kommer helt ned på 0% så er der stadig en buffer så der ikke sker nogen skade. Ejeren af værstedet som jeg talte med senere var dog enig i at det ikke var smart at komme helt ned på 0% men blot der var nogle få procenter er det helt fint.

Min generelle viden omkring lithium ion batterier er at de har det bedst på omkring 50% så jeg vil blive rigtig ærgelig hvis jeg ud over at være blevet påkørt og skulle undvære bilen i 2 mdr også mister kapacitet på batteriet.

Dbh Henrik 

baldur
baldur Sep 10
Hvorfor vil de ikke holde det på 50%? Det kan ikke gøre nogen forskel for dem.
HERO
HERO Sep 10

Baldur, det undrer også mig. Jeg har ringet til dem intet mindre end 5 gang om dette og ejeren har endda ringet til mig fredag aften kl. lort fordi jeg var sur over at den var ved at løbe tør og han brugte et kvarter på at fortælle mig at det ikke var er problem. Hvorfor de ikke bare lader den noget mere så de slipper for mig er mig en gåde...

baldur
baldur Sep 10
Klart det nemmeste for dem er at trække en forlængerledning og lade den side til mormorladeren permanent. Den skal bare holde ladestanden hvilket ikke bruger det vilde strøm. Der er selvfølgelig det at en Tesla bruger 100 watt i gennemsnit, men det sker uanset hvordan de lader.
kapsel
kapsel Sep 10

Hold den på eller over 50%. Under 10% anbefales ikke, dette gælder for alle lithium ion batterityper. Forlang at der bliver sat strøm til, som andre skriver gør det ingen forskel for dem om den står på 5% eller 50%. Hvis de vil have penge for strømmen, så tilbyd dem det - de fx 100kWh som den måtte futte af under de uger, koster jo ikke mange basseører.

HERO
HERO Sep 10

kapsel,  jeg er helt enig i hvad du skriver men det der undrer mig er at et autoriseret Tesla værksted fortæller mig at lav SOC ikke har nogen betydning for batteriets degradering og at de derfor ikke ser nogen grund til at lade det mere. Vil bare rigtig gerne kunne henvise til nogen anbefalinger fra Tesla men kan umiddelbart ikke finde noget om minimums SOC

fmm1000
fmm1000 Sep 10
Google Jeff Dahn Tesla battery recomandation. Så har du stof nok. Batteriet skal absolut ikke stå under 20 pct. Det står jo også på skærmen i bilen hver gang den går i P. Hvis de ikke vil efterfølge krav om opladning, er det vel bare at bede forsikringsselskabet om at få bilen på et andet værksted.
MOS
MOS Sep 10

Efter min opfattelse sker der ingen skade, så længe den er over 5% SoC. Tværtimod kan begyndende Lithium plating faktisk med lidt held reverseres, hvis den står et stykke tid med lav SoC. Men hvis den kommer under 5%, vil den automatisk prøve at spare på strømmen for at passe på batteriet, hvilket medfører, at den ikke længere lader på 12 V batteriet. Så lad den aldrig stå med under 5% SoC på batteriet. Ellers er det bare et spørgsmål om tid (< 1 døgn er mit gæt), før 12 V batteriet er fladt. Og så står man pludselig med en hel masse problemer, fordi man hverken kan komme i kontakt med bilen, låse den op, starte den eller åbne ladeporten. Så det gider man ikke!

Lad den nu bare op til 50%. Specielt hvis den skal stå så længe. Der er overhovedet ikke noget sparet ved at holde en lav SoC. Den skal jo alligevel lades op før eller siden.

TorbenS
TorbenS Sep 10
Det er ikke et værksted som jeg har lyst til at bruge
jonsiii
jonsiii Sep 11

Jeg kan lige nævne, at i sommers hvor vi var i Frankrig i fossilbrænderen, stod M3'eren hjemme sat til 50% SoC. Den blev vækket første gang efter en uge, og måske en enkelt gang mere.

0,4 kWh havde den brugt på de 10 dage. Det er en gennemsnitseffekt på 2 W.

HERO
HERO Sep 11

MOS tak for dit input, måske er det så fordi de tror at de sparer strøm ved at holde den på lav SoC (her til morgen 3%) men jeg kan se på appen at den taber ca. 4% over natten når SoC er 3-5% hvorimod den kun tabte ca. 0-1% ved SoC over ca 30%. De lader den så hver morgen til ca 8% med mormorladeren.

fmm1000, interessant læsning om Jeff Dahn det kan man godt nok dykke langt ned i. Han udtaler/skriver flere steder at høj SoC og høje temperaturer er det værste man kan udsætte batterierne for hvilket de fleste af os jo godt ved. Derimod er det interessant at jeg ikke umiddelbart kan finde nogle anbefalinger fra hverken ham eller Tesla om minimums SoC. Elon skriver faktisk i et Tweet "Not worth going below 80% imo. Even 90% is still fine. Also, no issue going to 5% or lower SoC"

baldur
baldur Sep 11
Rimeligvis udtaler Elon sig ikke om opbevaring af bilen ved lav ladestand. Han siger at det er fint at ankomme til næste supercharger med 5% eller mindre på batteriet. Det er kendt viden at det bedste for batteriet er at blive opbevaret ved middel ladestand. Og så bør det være irrelevant at batteriet måske ikke bliver direkte ruineret ved at værkstedet kører det helt ned. Hvis ejeren går op i at passe godt på batteriet, så bør værkstedet også kunne efterkomme samme og gøre det der er det bedste for batteriet.
SuneH
SuneH Sep 11

Hold da op et latterligt værksted, som lader til 8% hver morgen og så kopler den fra. Det er da noget af det mest fesne jeg har hørt længe. De kan da uden videre lade den til 30-40-50% hvis kunden ønsker det.

Forslag: Kør derned med 2 flasker vin og noget god chokolade og fortæl dem, at du vil blive MEGET glad hvis de ville gøre dig den tjeneste at lade den op til 50%. Nogen gange virker en sukkerknald bedre end en pisk.

HERO
HERO Sep 11

Tak for jeres input og godt at høre at jeg ikke er alene om at syntes det er dårlig stil fra værkstedet og Sunes forslag er nok ikke så dumt :-)

webercarbmann
webercarbmann Sep 11

Jeg var blevet tosset. Det er helt uantageligt. Hvor svært kan det være at lade den op til 50-60% 

Hvem er der mon tale om?  Nægter at tro at det er Autoskadestuen eller Hinnerup.    DAS måske? 

SuneH
SuneH Sep 13

Er der noget nyt om dette?

HERO
HERO Sep 13

Seneste nyt er at da jeg i går egentlig havde tænkt mig at tage kontakt til værkstedet kunne jeg se på app'en at de fortsatte med at lade (med 9 km/t) op til 20% før de stoppede den, og at de i dag har ladet den helt op til 70%. Og det har de så heldigvis gjort på eget initiativ, men man kunne da godt blive foranlediget til at tro, at tråden her har hjulpet til, der er jo mange der læser med og potentielle kunder der har delt min undren :-)

Nu hvor værkstedet har ændret opladningsstrategi vil jeg helst undlade at svare på hvem det er, men hvis jeg kan konstatere en væsentlig kapacitet nedgang i forhold til den forventede degradering når jeg får bilen tilbage så vil jeg selvfølgelig stille forsikringen og værkstedet til ansvar. Uheldet skete 1 km fra et andet aut. Tesla værksted som jeg fik bugseret bilen til, men forsikringen ville ikke bruge dem da de var for dyre så derfor insisterede de på at bilen blev bugseret til et andet.

Når jeg får bilen tilbage vil jeg følge op her i tråden om hvorvidt der er nogen konsekvens af lav SoC på mellem 1 og 8% i en hel uge.

PeterE
PeterE Igår, 16:36
Du har frit værkstedsvalg, forsikringen afviste hvilket værksted? :)
HERO
HERO Igår, 19:32

Uheldet var om aftenen og forsikringen havde derfor telefonvagt fra Falck som ikke kunne oplyse/anbefale et værksted. Så valgte jeg selv nærmeste værksted som var DAS Rødovre kun 1 km væk.

Dagen efter ringer forsikringen og informere mig om at de vil flytte bilen til et andet værksted fordi DAS er for dyre. Jeg var ikke klar over at man har frit værkstedsvalg men gjorde heller ikke nogle indsigelse mod at de flyttede bilen da jeg ikke har erfaring fra nogle Tesla værksteder.