Loading...
dk

Simpel strømberegning | Tesla Forum

AgentP
AgentP Sep 19 '19

Hej. 

Jeg har siddet på bagsiden af en serviet og regnet lidt. Er det nogle, der kan fortælle om jeg er helt gal på den? :-) Jeg prøver at regne prisen på strøm ud. 

Vi forventer at køre 25.000 km om året, i en SR+. Den sætter vi til 145 Wh/km + 10% i energitab; altså 160Wh/km. Pyt med om tallene passer præcist, det her er store træskolængder.

25.000 km á 0,16 kWh/km må give ca 4.000 kWh om året. Til ca 2,25 km/kWh i stikkontakten giver det 9.000 kr om året i strøm, eller 750 kr om måneden.

Er det nogenlunde sober beregning? 

Så er der ladebokse og abonnementer. Vil det give mening lige at vente til efter nytår?

Jeg tænker, at hvis prisen for at lade hjemme cirka matcher e.On, så er det måske klogt at vente med en installationsomkostning for to-tre måneders opladning. 

 

 

voersaa
voersaa Sep 19 '19

Umiddelbart tænker jeg at 160Wh/km er lavt. Det kan sagents gøres som gennemsnit på en tur men over et år tror jeg det er lidt optimistisk. Det bør nok være op omkring 180 og det er så stadig væk med pæn kørsel.

Beregningen ser i store træk ok ud, med dit kørselsbehov er en abonnementsløsning nok det mest oplagte. 

Det er ikke helt tosset at vente og se hvad der sker med tilskuddet til el. Vi er trods alt så tæt på udløb af den nuværende ordning at det ikke vil betyde noget økonomisk at vente til der er en afklaring.

 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Sep 19 '19
Ice2EV
Ice2EV Sep 19 '19

Hej 

Vil tro du skal 10-20% højere i forbrug. 

Man kan sagtens komme derned ved pæn landevejskørsel. Men du skal ikke have særlig tung for eller motorvejskørsel, regn etc før dit forbrug stiger.

Til gengæld så kan du jo handle dit strøm hver 6 måned. Pt kan du handle en fast pris for 12.000 kW(det er vores max forbrug, nok lidt mindre) for 147 øre pr kW.

Så laver du samme nummer om 6 måneder, når prisen stiger til de ca 2,25, bare med en anden udbyder.

Jeg valgte en EON fordi jeg havde "rækkevidde angst" og gerne ville have muligheden for at lade i vestjylland, hvor jeg af og til skal ud i arbejds øjemed. Efterfølgende viser det sig så at jeg sagtens kan køre derud og hjem igen på et batteri og have 150-170 km tilbage, når jeg kommer hjem. Så EON lademulighed udenbys, har nok ikke være så nødvendigt.

 

Havde jeg haft en el bil før, og kendte behovet, så havde jeg nok ikke taget noget med udenbys ladning. Så havde jeg nok bare snuppet en lader leveret med kraft stik 380 volt 3 faser 16A. Om jeg så kunne får refunderet noget var måske en ide at efterfølge. Så slipper man også for de 9k kr i montering.

Beregning ved EON: 679 kr om måneden. Refusion af ca 400 kW x2,28= 912, udgift til at købe de 400 kW x 1,64=665, differens i køb og salg= 665-912= -247 kr. Fratrukkket de 679 i abonnement  er en månedsudgift på 332 kr.

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 19 '19
SuneH
SuneH Sep 19 '19

Din beregning er helt korrekt i hele træskolængder. Hvis du har solceller eller jordvarme er din elpris lavere, så skal du køre endnu længere før en abonnementsordning kan betale sig.

jonsiii
jonsiii Sep 19 '19

Jeg kører i LR AWD'en og over sommeren ligger den på omkring 150 Wh/km. Mit gæt er også på ca. 4000 kWh om året, så jeg købte en boks hos EVSE.dk. De kan for 75 kr. pr. måned refundere elafgiften på 1,03 kr/kWh, MEN jeg ville helt sikkert vente med køb, indtil der er klarhed om ordningen fortsætter. Og så må de meget gerne forlænge til 2025, så vi ikke har alt det pjat her hvert efterår. ;)

Sidste elregning var på 1,81 kr/kWh ved EWII Spot El Vest, minus 1,03 kr./kWh. Vi regner med 90 øre pr. kWh, så ender det på:

(12*75+0,9*4000)/12 = 375 kr. pr. måned.

mbk
mbk Sep 19 '19

Mener mit forbrug er 193Wh/km over bilens levetid, det er vist excl forvarmning og ladetab, men kører den nok også hårdere end gennemsnittet. 18" aerofælge uden aero cover. Købte den ikke for at ligge bag en lastbil.

baldur
baldur Sep 19 '19

Jeg har klaret 166 Wh/km i gennemsnit over næsten 14.000 km. Det er Model 3 LR AWD. Jeg ved naturligvis ikke hvordan det ser ud efter en hård vinter. Jeg fik bilen i april.

MOS
MOS Sep 19 '19

@AgentP

Hvis vi snakker træskolængder, så vil jeg mene, at dit regnestykke er sobert nok.

Hvis vi skal fluekneppe, så tror jeg også, at de 160 Wh/km er lidt lavt sat, medmindre du kører mest landevej og med let speederfod. Den bruger væsentligt mere om vinteren, til dels pga. behov for kabinevarme, kørsel i sne, regn og blæst m.m. Regn også med lidt ekstra til forvarmning. Model 3 ejere her i DK har stadig ingen erfaring med forbrug om vinteren, da de første M3 blev leveret i foråret. Så husk det, når du læser om, hvad folk har brugt i gennemsnit - det er kun for sommerhalvåret indtil videre.

Jeg kan også tilslutte mig idéen om at shoppe billig el ved at skifte til et nyt elselskab med introduktionstilbud hver 6. måned. Der kan spares en del, uanset om du vælger ladeabonnement eller ej.

Som jeg ser det, har du 3 valgmuligheder:

1. Ingen abonnement. Bare betal de ca. 2 kr/kWh til elselskabet.

2. Abonnement hos EVSE til 75 kr/mnd. og få refunderet elafgiften på 1,03 kr/kWh.

3. Abonnement hos EON til 729 kr/mnd. (pr. 1. okt.) og få refunderet en godtgørelse på 2,28 kr/kWh.

I dit tilfælde vil mulighed 1 være klart den dyreste løsning. EVSE er nok den billigste løsning for dig, EON marginalt dyrere. Fordelen ved EON er, at du kan lade gratis på deres ladestandere ude i byen.

Da både abonnement hos EVSE og EON sikkert afhænger af en evt. forlængelse af ordningen med afgiftsrefusion efter nytår, kan jeg godt forstå, at usikkerhed omkring dette gør, at man måske lige skal vente og se tiden an. Min personlige holding er dog, at jeg føler mig ret sikker på, at ordningen nok skal blive forlænget i en eller anden udgave. Det er den blevet hvert år de sidste mange år. Og med den nye regering, som alt andet lige er mere grøn end den tidligere, så ville det virkelig komme bag på mig, hvis de slagtede ordningen og lagde fuld afgift på el til elbiler. Så jeg havde nok bare taget chancen og fået et abonnement hos EVSE med det samme (disclaimer: Jeg er allerede tilfreds kunde hos EVSE). Hvis ordningen mod forventning ikke bliver forlænget efter nytår, så kan man jo altid opsige abonnementet og evt. frikøbe ladeboksen, hvis man gerne vil beholde den.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 19 '19
Johannelund
Johannelund Sep 19 '19
@mos hvorfor ser du helt bort fra CLEVER koster 699 pr mdr og en refusion på 2,20 pr kWh<br /><br />
og det uanset om du har solceller elvarme eller hvad du betaler for din el.<br /><br />
Og CLEVER har ingen begrænsninger som eon. CLEVER kræver ikke bimåler da det hele foregår via simkort så derfor en simpel installation. Bare et kabel min 2,5 kvadrat og sin egen 3 faset sikringsgruppe i målertavlen, og refusion kommer prompte en gang i kvatalet
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 19 '19
OmeletKongen
OmeletKongen Sep 19 '19

Jeg ringede til Clever for at høre om det var korrekt forstået, at det ikke rigtig gav mening at bestille et abonnement med hjemme-ladeboks før nytår.

Den flinke dame fortalte, at:

* Hvis man opsiger abonnementet er installationsomkostningerne spildt

* Refusionen er pt. 2 kroner per kWh

* Hvis ordningen ikke forlænges, er taksten efter nytår 93 øre per kWh lavere

* Der er op til 5 ugers leverings-tid på boksen

Dvs, at selv, hvis ordningen ikke forlænges, refunderer Clever stadig en god del af forbruget...

Bianco
Bianco Sep 19 '19

PS de 93 ører er afgiften før moms, så regn med at refusionen bliver sænket med mere end 1 kr, HVIS afgiftsrefusionen forsvinder.

MOS
MOS Sep 20 '19
Citat fra Johannelund @mos hvorfor ser du helt bort fra CLEVER koster 699 pr mdr og en refusion på 2,20 pr kWh<br /><br />

Fordi jeg var af den opfattelse, at man kun kan få et Clever Unlimited abonnement igennem forhandleren ifm. køb af ny elbil og at Tesla ikke har nogen samarbejdsaftale med Clever.

Nu har jeg så undersøgt det nærmere på deres hjemmeside og det ser ud til, at man i stedet kan få et Clever All-in-One abonnement. Så det er da også en mulighed.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 20 '19