Loading...
dk

BMW lader på teslas stander | Tesla Forum

Marlin
Marlin Oct 19 '14
Sidder her på køges standerplads og en BMW kommer ind og lader sin bil. Det vidste jeg ikke de kunne
TwoChops
TwoChops Oct 19 '14
Hvilken BMW?
Kiefer
Kiefer Oct 19 '14

Det ville jeg også gerne se et billede af?

/Martin

T3S7A
T3S7A Oct 19 '14

Det kan jo næsten kun være en BMWi3. 

Marlin: De kan jo sagtens kører der ind, de kan også parker der, de kan også tage stikket af laderen, og putte det i bilen, da det er samme type stik. Men de får næppe noget strøm. 
Så du de ladede, altså inde i BMW'en. Hvor længe var de der? Næppe længe, da de ikke kan få strøm. 

T3S7A
T3S7A Oct 19 '14

Er jo samme stik type i e-up, e-golf, BMWi3, og Renault Zoe. Så alle de biler kan sagtens parker og få stikket i deres bil. Det er jo ikke ensbetydende med at de lader, hvilket de ikke kan. 

Marlin
Marlin Oct 19 '14
I har nok ret i de ikke fik noget strøm. Stikket kom i og dioden udenpå blinkede hvid, men de kørte rimeligt hurtigt igen.
Vi undrede os også en del men ikke nok til at vi gad stige ud af bilen.....var lige igan med et spil på computeren
Kiefer
Kiefer Oct 19 '14

På TMC har man kunnet læse en tråd om hvilken kommunikation der sker mellem bilen og SC inden ladning påbegyndes, blandt andet udveksles information omkring VIN på bilen, dette formodentligt for at kunne håndtere at en S60 skal betale ekstra for en SC.

Der har været snak om at BMW gerne ville have adgang til SC'ere fra Tesla, men det er endnu ikke sket.

/Martin

Niels
Niels Oct 25 '14

Hvis jeg havde en i3 ville jeg da også være kørt forbi for at se hvad som skete....i det her tilfælde desvære ingen ting,.

Tesla har tilbudt BMW at de kan være med som partner og betale for SC gildet. Så ville deres i3 også kunne lade der. mig bekendt har BMW ikke indledt nogen forhandlinger på det punkt.

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Oct 25 '14

En i3 på 18 kW behøver ikke mange minutter i stikket for at have ladet en stor procentdel, derefter går hastigheden ned. Er dog nysgerrig om de fik strøm igennem

supergaard
supergaard Oct 25 '14
Altså, Tesla er de eneste der kan hive DC via et Type 2 stik, mig bekendt? De har endda modificeret lidt for at ku trække de mange Amp.

En i3 kan tage DC men kun hvis man har købt det som tilvalg og det giver så et Combo2 stik (frankenplug) hvor selve DC strømmen går gennem de tåbelige to ekstra pins i stikket.

Tesla har budt op til dans med andre bilfabrikker men det er et krav at bilerne også kan lade med >120 kW for at det giver mening og der ik holder biler i mere end ca 30. min. Det er klart at et batteri på 18 kWh næppe ville kunne tage 120 kW og ihvertfald ikke særligt længe :)

Jeg forstår måske nok behovet for at prøve for sjov at sætte en i3 til, men tror jeg ville føle mig dum på hjemturen ;)
Hookmaker
Hookmaker Oct 26 '14
Type 2 er vel ikke DC, men AC.
supergaard
supergaard Oct 26 '14
Klassisk Type 2, når vi lader hjemme, er da AC (alternating current / vekselstrøm). Kun Tesla har været så smarte at genbruge samme stik til DC og lade eksterne ladere klare opgaven fordi der er bedre plads, billigere og nemmere at komme af med varmen :)