Loading...
dk

Ny pris på Tesla S85 i Februar 2015 | Tesla Forum

Mahler
Mahler Oct 11 '19

Kære Forum,

Er der nogen i forum der kan dokumentere, hvad en Tesla S85 konfigureret som nedenstående kostede i Danmark i Februar 2015.

Model S Basis 00,00
25 kWh Battery Upgrade 0,00
Transportation Fee 0,00
Solid Black Paint 0,00
Body Color Roof 0,00
21" Grey Wheels 0,00
Black Textile Seats 0,00
Piano Black Décor 0,00
Black Headliner 0,00
Supercharger Enabled 0,00
Autopilot Hardware 1 0,00
Tech Package with Autopilot 0,00
Premium Sound 0,00
Security Package 0,00

På forhånd mange tak

Jan Mahler

PeterE
PeterE Oct 12 '19
25 kWh upgrade på en S85 - kunne det?!?!
Bianco
Bianco Oct 13 '19

Her er to konfigurationer lavet 8. dec 2015, hvis det hjælper.

Mahler
Mahler Oct 14 '19

Hej Bianco, Tak for dit svar... Jeg skal ramme konfigurationen ret præcis så jeg kan overbevise Told og Skat om størrelsen på afgiften ved import fra Tyskland.  /Jan   

mbk
mbk Oct 14 '19

Mm. du allerede har bilen, er det så ikke nemmere bare at købe en der er i Danmark?

Ser ud til at en 2015 model med AP starter ved 350.000.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/85-5d/4412762

Jeg ville foretrække en ny Model 3 SR+ med ca. samme rækkevidde til 370.000, merprisen skal du nok tjene hjem på driftomkostninger/værkstedsregninger.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 14 '19
P85DK
P85DK Oct 14 '19
Citat fra Mahler

Hej Bianco, Tak for dit svar... Jeg skal ramme konfigurationen ret præcis så jeg kan overbevise Told og Skat om størrelsen på afgiften ved import fra Tyskland.  /Jan 

Prøv konfiguratoren inde på SKATs side, en forskel på 50.000 i nypris betyder måske ikke det store i afgift

Men som mbk siger, så kan det vel ikke rigtigt betale sig at importere med mindre du har fået den meget meget billigt.

PeterE
PeterE Oct 14 '19
Citat fra mbk

Mm. du allerede har bilen, er det så ikke nemmere bare at købe en der er i Danmark?

Ser ud til at en 2015 model med AP starter ved 350.000.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/85-5d/4412762

Jeg ville foretrække en ny Model 3 SR+ med ca. samme rækkevidde til 370.000, merprisen skal du nok tjene hjem på driftomkostninger/værkstedsregninger.

mbk, de fleste af os har efterhånden forstået at du foretrækker TM3 - men lad nu andre købe en S hvis de har lyst til det :))

Jeg ville nok købe en S her i landet. Og slippe for problemer med skat. Forresten så er 2015 prisen jo ligegyldig, fastsætter skat ikke din afgift udfra 2019 værdi?
mbk
mbk Oct 14 '19

@PeterE

Ikke for at træde nogen over tærerne, men vil da opfordre til at prøve en 3. De S ejere som har prøvet min har fået julelys i øjnene.

PeterE
PeterE Oct 14 '19
Citat fra mbk

@PeterE

Ikke for at træde nogen over tærerne, men vil da opfordre til at prøve en 3. De S ejere som har prøvet min har fået julelys i øjnene.

Og TM3 er en fantastisk bil - ingen tvivl om det, S er bare større og på mange måder en bil som passer mig bedre. Du må anbefale alt det du vil :)
P85DK
P85DK Oct 14 '19
Quote from PeterE
  Forresten så er 2015 prisen jo ligegyldig, fastsætter skat ikke din afgift udfra 2019 værdi?

Nope - ved import bruges nyprisen på 1. reg dato til at finde afskrivningsfaktoren, og den faktor bruges til at ned-/opskrive diverse tillæg og fradrag i afgiftsberegningen.

Men hele udregningen er et lukket loop, så alt er fiktivt, så i sidste ved SKAT hvad de vil have ind på afgiften og så understøtte bagudregning dette krav.

PeterE
PeterE Oct 14 '19
Citat fra P85DK
Quote from PeterE
  Forresten så er 2015 prisen jo ligegyldig, fastsætter skat ikke din afgift udfra 2019 værdi?

Nope - ved import bruges nyprisen på 1. reg dato til at finde afskrivningsfaktoren, og den faktor bruges til at ned-/opskrive diverse tillæg og fradrag i afgiftsberegningen.

Men hele udregningen er et lukket loop, så alt er fiktivt, så i sidste ved SKAT hvad de vil have ind på afgiften og så understøtte bagudregning dette krav.

Ok, så blev jeg lidt klogere - men tjekkede alligevel Skat, og de bruger begge dele:
 Beregner du afgiften for et brugt køretøj, skal du bruge køretøjets oprindelige nypris og handelsprisen. Handelsprisen er den forventede udsalgspris hos en forhandler.’
P85DK
P85DK Oct 14 '19

Ja netop, til at udregne afskrivningsfaktoren. Nypris 800.000 handelspris 400.000 afskrivningsfaktoren 0,5 :-)

Mahler
Mahler Oct 15 '19

Det er helt korrekt at Skat bruger køretøjets oprindelige nypris og handelsprisen. Handelsprisen beregnes udfra tilsvarende danske biler, der er til salg på behandlingstidspunktet. Priserne bliver så korrigeret for km og udstyrsniveau. Det er ikke så svær en øvelse. 

Den store udfordring er at finde den oprindelige nypris. Tesla vil ikke hjælpe. Eller de siger: "Vi gemmer ikke pris lister"... Det er meget mærkeligt. Det har også taget rigtig lang tid at komme igennem til dem... Utrolig svært firma at kontakte... 

Da udbuddet af biler i Tyskland og Holland er større er der mulighed for gøre en god handel, hvis man har mod på selv at importere. I mit tilfælde købte jeg privat og fik lov til at køre på sælgers forsikring og tyske nummer plader i 30 dage. Det må man godt når blot man spørger Skat om lov inden. Så får man et dokument man skal køre med i bilen. Så billig flybillet med Ryan air også køre den hjem... Import omkostning: 661 kr til flybillet samt et toldsyn/registreringssyn til 1.040. Men jeg mangler information omkring bilens nypris for at kunne bedømme om Skats vurdering er rimelig.. Det fremgår nemlig ikke hvordan de har fundet frem til den. De har fastsat afgiften på ovennævnte vogn til knap 26K. Så er der nogen i forum der hjælpe med hvad nyvogns prisen var ville det være til stor hjælp.  

PeterE
PeterE Oct 15 '19
Alle vil da gerne hjælpe, men del gerne lidt ud til gengæld - hvad har du købt og hvormeget måtte du betale? :)
P85DK
P85DK Oct 15 '19

@Mahler - og hvad er forskellen på afgiften hvis du benytter en nypris hhv 800.000 og 850.000?

26.000 lyder ikke helt skævt, en Roadster vil stå dig i ca. 65.000 i afgift

mbk
mbk Oct 15 '19

Ah, til 26.000 ville jeg nok bare betale og føle mig billig sluppet, ser ikke meget grund til at slås med SKAT om at få slået et par tusinde af, det koster alt for meget på ens mentale sundhed IMHO.

PeterE
PeterE Oct 15 '19
Citat fra mbk

Ah, til 26.000 ville jeg nok bare betale og føle mig billig sluppet, ser ikke meget grund til at slås med SKAT om at få slået et par tusinde af, det koster alt for meget på ens mentale sundhed IMHO.

Enig :)
Mahler
Mahler Oct 17 '19

Hej Forum, Tak for Jeres indlæg.

Ja men jeg har skam også betalt afgiften. Bilen skal da nydes så hurtig som muligt.

Men det trikker min retssikkerhed. Der er nemlig fejl i Skat's beregningsprogram af afgiften ved import af el-biler. Kort fortalt beregnes km/liter forkert i systemet. Det fremgår af færdselsstyrelsen at man skal anvende forbrugstal fra bilens COC-dokument. Når man indtaster rækkevidden på 502 km samt forbrug på 181 watt*time/km siger Skats beregningsprogram at der er 91.9 kW batteri i bilen. Det er ikke korrekt. En S85 har brugbar kapacitet på 80,8 kwh fra ny... Det omregner skat til 50,4 km/literen. 

Jeg har fremskaffet bilens NEDC test dokument heraf fremgår det at forbruget er målt til et gennemsnitligt forbrug på 161 watt*time/km. Det giver mening: 80.900 watt*time / 502 km = 161 watt*time/km. Det svarer til: 9.125 / 161 = 56,7 km/literen.  Det har kæmpe betydning for afgiftens størrelse: Nemlig det såkaldte "nedslag for energieffektivitet" 

Hvis bilen køre 50,4 km literen giver det et fradrag på: 144.665,4 kr. men ved 56,7 er fradraget 162.105,3 kr. Det giver en forskel på: 17.439,9 kr. som trækkes direkte fra indregistreringsafgiften!

Når denne beregning ikke er korrekt samt det faktum at andre import Tesla’er er fastsat væsentlig lavere i nypris i motor registreret stiller jeg mig tvivlende omkring Skats vurdering.

Inden jeg valgte at importere selv har jeg i øvrigt spurgt en del selv anmeldere. Det gav resultater helt hen i vejret… Skat har selv lagt et dokument frem på nettet for hvordan man beregner indregistreringsafgiften.

https://www.skm.dk/skattetal/beregning/afgiftsberegning/registreringsafgift-beregningseksempel

Hvis vi laver det tankeeksperiment at bilen nypris var henholdsvis 800.000 og 850.000 i 2015 med afskrivningsfaktor på 0.5 vil det give en markedspris på: 400.000 og 425.000.  (Forudsætning: Tesla S85 årgang 2015/2 og 100.000 km) i beregningen.

Ved 400.000/800.000 er endelig afgift: 38.441,00 kr.

Ved 425.000/850.000 er endelig afgift: 44.210,00 kr.

Dvs. en forskel i afgiften på: 5.769 kr.

Så hvis ret skal være ret burde der næsten ikke være afgift på ved import af Teslaer. Dvs. hvis man vælger den rigtig bil osv.

I min egen beregning var jeg kommet frem til, at afgiften skulle være 22.000 ud fra GOC men Skat sagde 25.700. Men skulle vi have fuldt ovenstående var afgiften blevet: 4.300,00

Jeg håber det er svar på alle indlæg, men føler egenlig ikke at jeg er sluppet billigt. 

Mahler
Mahler Oct 17 '19

Glemte lige at skrive at det er en Tesla S85 fra 2015 konfigureret som i indledningen. Den har kørt 138.000. Den tidligere ejere skiftede sæderne til Sort læder…  Der var Chademo kabel mv. med, men ingen vinterhjul. Jeg betalte 42.000 EUR kontant for bilen. Jeg har efterfølgende købt mandens vinterhjul. 19” Slipstream for 1.800 EUR med Pirelli vinterdæk. De har kørt en vinter 2018/2019.

Mahler
Mahler Oct 17 '19

Oh jaaa en Roaster til far man... Så må konen jo køre i S85... Skide ærgerligt at man ikke kan få anhænger træk til S'eren.

Sider: 1 2 »