Loading...
dk

Kan Model 3’s org. fælge tåle salt? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Oct 15 '19
Er Model 3’s org fælge vinteregnede - dvs. kan de tåle salt osv? Tænker også på dem med kapslerne som jeg ikke synes er så flotte.

Er 90% sikker vi køber en brugt tysk Model 3 Long Range AWD i løbet af de næste 6 måneder, så afhængig af svar på ovenstående kan købet have lidt indflydelse på hvad der følger med.

Har læst er par tråde ang. om helårsdækkene duer eller ej så det er der styr på :) 
P85DK
P85DK Oct 15 '19

Husk at nypriserne på de Q1 bilerne var noget højere end i dag, så du kan få dig en overraskelse med hensyn til registreringsafgiften ved import af en Q1 bil. Søg, der var en tidligere tråd med en som importerede en Model 3

mbk
mbk Oct 15 '19

@HrMogensen

Jeg synes heller ikke de der Aero covers er særlig kønne, jeg har pillet dem af sat sådan et kit her på:

https://shop.tesla.com/en_ca/product/model-3-aero-wheel-cap-kit

Jeg aner ikke om de kan holde til salt, men det går jeg sgu da ud fra :D

Hvis dit sæt aero kapsler går til kan du få mine.

Jeg har kørt til Østrig og Amsterdam uden aero kit i en LR AWD, jeg går ikke op i at køre økonomisk og ligger helst med 150km på autobahn hvor man må, jeg synes ikke rækkevidde er et reelt problem i LR AWD ved langture, selv uden de der aero kapsler og tung fod, jeg lader ca. 15 - 95% på supercharger og kører lidt over 300km i stræk, det svarer ca. til 2.5 time køsel og så toilet besøg, lidt og spise og så videre. Nogle gange rammer jeg superlader med 30+%, men det er ofte fordi der skal et stop til med børn. Generelt synes jeg det er nemt at køre elbil og så længe man har adgang til superladere ser jeg ikke langture som et issue. Da jeg havde en diesel bil har jeg en gang kørt 550km i et stræk og det fortrød jeg, det gjorde ondt i ryggen og blæren, så de der 300km stræk passer mig fint.

Største issue er at finde noget destinations ladning og finde ud af at betale for dette, der har jeg lidt blandet oplevelser, men generelt fungerer dette egenligt også godt, og nogle gange får man de klart bedste parkeringspladser, men ikke nær så konsistent. Synes især ofte at ladere i danske byer ved parkeringspladser er proppet af brændstof biler, så ofte gider jeg ikke engang døje og lader på superlader på vej hjem i stedet.

Nå måske lidt off-topic, det skærer måske ikke igennem i ovenstående, men jeg er rigtig glad for min LR AWD og synes klart det er en forbedring over at eje en benzin bil, og jeg synes det er ret nemt at få nogle kWh i tanken på tur, jeg bruger nok lidt mere tid på at se om hvor jeg skal parkere i en storby har ladepladser i nærheden, men synes der er gode apps til at hjælpe og jeg går ikke tilbage til en brændstof bil.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 15 '19
HrMogensen
HrMogensen Oct 15 '19
Citat fra mbk

@HrMogensen

Jeg synes heller ikke de der Aero covers er særlig kønne, jeg har pillet dem af sat sådan et kit her på:

https://shop.tesla.com/en_ca/product/model-3-aero-wheel-cap-kit

Jeg aner ikke om de kan holde til salt, men det går jeg sgu da ud fra :D

Hvis dit sæt aero kapsler går til kan du få mine.

Jeg har kørt til Østrig og Amsterdam uden aero kit i en LR AWD, jeg går ikke op i at køre økonomisk og ligger helst med 150km på autobahn hvor man må, jeg synes ikke rækkevidde er et reelt problem i LR AWD ved langture, selv uden de der aero kapsler og tung fod, jeg lader ca. 15 - 95% på supercharger og kører lidt over 300km i stræk, det svarer ca. til 2.5 time køsel og så toilet besøg, lidt og spise og så videre. Nogle gange rammer jeg superlader med 30+%, men det er ofte fordi der skal et stop til med børn. Generelt synes jeg det er nemt at køre elbil og så længe man har adgang til superladere ser jeg ikke langture som et issue. Da jeg havde en diesel bil har jeg en gang kørt 550km i et stræk og det fortrød jeg, det gjorde ondt i ryggen og blæren, så de der 300km stræk passer mig fint.

Største issue er at finde noget destinations ladning og finde ud af at betale for dette, der har jeg lidt blandet oplevelser, men generelt fungerer dette egenligt også godt, og nogle gange får man de klart bedste parkeringspladser, men ikke nær så konsistent. Synes især ofte at ladere i danske byer ved parkeringspladser er proppet af brændstof biler, så ofte gider jeg ikke engang døje og lader på superlader på vej hjem i stedet.

Nå måske lidt off-topic, det skærer måske ikke igennem i ovenstående, men jeg er rigtig glad for min LR AWD og synes klart det er en forbedring over at eje en benzin bil, og jeg synes det er ret nemt at få nogle kWh i tanken på tur, jeg bruger nok lidt mere tid på at se om hvor jeg skal parkere i en storby har ladepladser i nærheden, men synes der er gode apps til at hjælpe og jeg går ikke tilbage til en brændstof bil.

Smart kit - havde godt set at der var ok fælge bag kapslerne og de får da en karakter op med det lille kit.

Var måske dumt spørgsmål for der er ikke rigtigt nogen Model 3 standardfælge der har været udsat for så meget salt endnu. Tesla er dog trods alt skabt i et land hvor nogle stater har voldsom sne men hvor meget de salter ved jeg dog ikke.

Tak for input ift. import... 
Det passer godt i tråd med at relativt mange af de brugte holder prisen oppe og nærmest ingen forskel i brugtpris på AWD/RWD og SR/LR... jeg holder øje! 
bskaarup
bskaarup Oct 15 '19
Citat fra HrMogensen
Smart kit - havde godt set at der var ok fælge bag kapslerne og de får da en karakter op med det lille kit.

Jeg købte et uoriginalt sæt på ebay.de til €12. Søgte efter "Tesla model 3 Radkappensatz" 

mbk
mbk Oct 15 '19

@P85DK

Jeg betalte ca. 9.000 kr i registreringsafgift på en sort LR AWD uden ekstraudstyr sidst i Februar, så det må vel være denne der skal skrives ned. Mm. det er en performance kan det ikke blive til ret mange penge.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 15 '19
HrMogensen
HrMogensen Oct 15 '19
Citat fra mbk

@P85DK

Jeg betalte ca. 9.000 kr i registreringsafgift på en sort LR AWD uden ekstraudstyr sidst i Februar, så det må vel være denne der skal skrives ned. Mm. det er en performance kan det ikke blive til ret mange penge.

Uden ekstraudstyr mener du vel også uden Autopiloten? 
Jeg er heller ikke vildt interesseret i at få den med men holder der 2 biler der stortest er identiske hvoraf den ene har Autopilot så er det da klart at den er mere interessant. Omvendt så stiger afgiften vel også tilsvarende da Autopilot fra ny vidst er ca + 50.000kr? 
P85DK
P85DK Oct 15 '19

Der var denne M3 første reg feb 2019 import, der havde SKAT pænt bedt om ca. 23.000 i afgift

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6549

mbk
mbk Oct 15 '19
Citat fra HrMogensen
Citat fra mbk

@P85DK

Uden ekstraudstyr mener du vel også uden Autopiloten?  Jeg er heller ikke vildt interesseret i at få den med men holder der 2 biler der stortest er identiske hvoraf den ene har Autopilot så er det da klart at den er mere interessant. Omvendt så stiger afgiften vel også tilsvarende da Autopilot fra ny vidst er ca + 50.000kr? 

Tja, altså jeg har sidenhen fået den der AP Basic uden merpris. Jeg ser ikke meget grund til at tilkøbe den der FSD software pakke til 50.000kr.

Afgiften for ekstra udstyr er ca. 30%, så hvis du finder en med sportsfælger i blå lak med AP pakken tilkøbt giver det nok en merpris på ca. 80.000 og en afgift på 24.000kr oveni de 9.000. Så stadig et rimeligt niveau. Men se om du kan få den hentet inden nytår hvor afgiften jo stiger til det dobbelte, der er ligeledes nogle fradrag som stiger, men jeg tror det bliver endnu mere bøvlet. Umiddelbart ser markedet lidt tørt ud på mobile.de, så en enkelt til 410.000, og så hvis den koster 425.000 på danske plader, så  måske det er nemmere bare at bestille en ny nu med AP HW v3 og få den inden nytår, ser ud til at koste 460.000 i hvid, ret skarp pris i forhold til at døje med at importere en brugt.

P85DK
P85DK Oct 15 '19

Husk at fradrag nedskrives med afskrivningsfaktoren ved brugt import

HrMogensen
HrMogensen Oct 15 '19

Havde kigget lidt på denne her fætter men kan så godt se at den pludselig har den store autopilot pakke... Så denne ville nok ende tæt på en helt ny til 460.000,- med afgiften... :(

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Oct 15 '19
bskaarup
bskaarup Oct 15 '19

En ny i sort med hvidt indtræk (inkl. køb af FSD efter levering) vil ende i 526.132

HrMogensen
HrMogensen Oct 15 '19
Citat fra bskaarup

En ny i sort med hvidt indtræk (inkl. køb af FSD efter levering) vil ende i 526.132

Holy smokes... lidt interessant alligevel :D 
HrMogensen
HrMogensen Oct 17 '19
Citat fra P85DK

Husk at nypriserne på de Q1 bilerne var noget højere end i dag, så du kan få dig en overraskelse med hensyn til registreringsafgiften ved import af en Q1 bil. Søg, der var en tidligere tråd med en som importerede en Model 3

Off topic men nu endte det jo sådan :)

Kigget hos skat.dk hvor man jo kan slå op hvad tidligere importører er bonget for.

Bare så jeg har forstået det...
Skal feltet “modregning for nedvejning eller lignende” trækkes direkte fra reg.afgiften? 
Kan se en tilfældig TM3 LR AWD havde 177.000 i regafgift og så 176.000 i modregning = 1.000 kr i afgift + det løse (plader)? 
Kommer selvfølgelig an på så meget og er da ikke naiv at tro at man ender med så lidt hver gang. Handelsprisen på ovenstående var ca. 395.000 og nypris 457.000.
P85DK
P85DK Oct 17 '19

Du kan ikke regne 100% med det, da nogle af bilerne vil være fra selvanmeldere, altså ikke SKAT, og dermed ikke nødvendigvis det SKAT vil sætte dem til eller godkende ved en kontrol.

Men ja, det betyder 1.000 kr. i afgift