taget fra Jyllandsposten og kan kun læses af abon.
https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11687414/plugin-hybrider-i-kritisk-soegelys/
Men det går ud på at de ikke bliver ladet op og som jeg selv altid har tænkt, så er bliver de en dag omkostningskrævende:
Vi taler om de mange nye plug-in hybrider, hvor forbrændingsmotoren spiller sammen med en elmotor og et batteri, der kan lades op i en ladestander eller stikkontakt, og som typisk kan køre omkring 50 km på strøm. Men der er en lille hage. Det forudsætter nemlig, at bilejeren jævnligt oplader det indbyggede batteri i bilen, hvor en elmotor supplerer forbrændingsmotoren
Det sker bare ikke altid, lyder det i branchebladet Automotive Week, og nu er plug-in hybriderne kommet i modvind visse steder i Europa.
»Klimafordelene ved plug-in hybrider er direkte proportionale med, hvor meget den elektriske motor kører. Hvis det viser sig, at de fleste ikke oplader batteriet, så er bilerne værre end den sidste generation af biler,« siger Julia Poliscanova, der er direktør for græsrodsorganisationen Clean Vehicles and Emobility.
Det gælder især, hvis en lille benzinmotor med turbo skal accelerere en bil bestykket med batteri og elmotor, så kan CO2-udledningen ifølge bladet blive større end på en konventionel diesel.
»Vi kalder det for falske elbiler,« lyder den bramfri kommentar fra Julia Poliscanova.
»Fordelen ved plug-in hybriderne er, at du kan køre en vis rækkevidde på ren el, have f.eks. campingvogn på anhængertrækket og undgå frygten for at køre tør. På den anden side bliver de presset af de nye elbiler, der kører fortsat længere på en opladning og har elmotorer, som er væsentligt stærkere. Og så er der risiko for, at der kommer store regninger om fem-seks år, fordi plug-in hybriderne er komplekse konstruktioner med mange dele,« siger Martin Messer Thomsen.
Til sammenligning er der få bevægelige dele i en elbil.
Han er ikke i tvivl om, hvorfor der kommer nye plug-in hybridbiler nu.
»Det handler for bilfabrikkerne om få deres CO2-udledning ned, men også om det antal kroner, som skal lægges i værkstederne fremover,« siger Martin Messer Thomsen, som ser tegn på, at Plug-in bølgen måske allerede er på retur. På det store norske marked, er salget nemlig nu faldende, fordi elbilerne bliver fortsat bedre.