Loading...
dk

Plug in hybrid lades ikke | Tesla Forum

koden
koden Oct 20 '19

taget fra Jyllandsposten og kan kun læses af abon.

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11687414/plugin-hybrider-i-kritisk-soegelys/

Men det går ud på at de ikke bliver ladet op og som jeg selv altid har tænkt, så er bliver de en dag omkostningskrævende:

Vi taler om de mange nye plug-in hybrider, hvor forbrændingsmotoren spiller sammen med en elmotor og et batteri, der kan lades op i en ladestander eller stikkontakt, og som typisk kan køre omkring 50 km på strøm. Men der er en lille hage. Det forudsætter nemlig, at bilejeren jævnligt oplader det indbyggede batteri i bilen, hvor en elmotor supplerer forbrændingsmotoren

Det sker bare ikke altid, lyder det i branchebladet Automotive Week, og nu er plug-in hybriderne kommet i modvind visse steder i Europa.

»Klimafordelene ved plug-in hybrider er direkte proportionale med, hvor meget den elektriske motor kører. Hvis det viser sig, at de fleste ikke oplader batteriet, så er bilerne værre end den sidste generation af biler,« siger Julia Poliscanova, der er direktør for græsrodsorganisationen Clean Vehicles and Emobility.

Det gælder især, hvis en lille benzinmotor med turbo skal accelerere en bil bestykket med batteri og elmotor, så kan CO2-udledningen ifølge bladet blive større end på en konventionel diesel.

»Vi kalder det for falske elbiler,« lyder den bramfri kommentar fra Julia Poliscanova.

»Fordelen ved plug-in hybriderne er, at du kan køre en vis rækkevidde på ren el, have f.eks. campingvogn på anhængertrækket og undgå frygten for at køre tør. På den anden side bliver de presset af de nye elbiler, der kører fortsat længere på en opladning og har elmotorer, som er væsentligt stærkere. Og så er der risiko for, at der kommer store regninger om fem-seks år, fordi plug-in hybriderne er komplekse konstruktioner med mange dele,« siger Martin Messer Thomsen.

Til sammenligning er der få bevægelige dele i en elbil.

Han er ikke i tvivl om, hvorfor der kommer nye plug-in hybridbiler nu.

»Det handler for bilfabrikkerne om få deres CO2-udledning ned, men også om det antal kroner, som skal lægges i værkstederne fremover,« siger Martin Messer Thomsen, som ser tegn på, at Plug-in bølgen måske allerede er på retur. På det store norske marked, er salget nemlig nu faldende, fordi elbilerne bliver fortsat bedre.

baldur
baldur Oct 20 '19
Dem der selv har købt en skal nok lade dem. Men dem der får en udleveret som firmabil gider ikke. I nogle tilfælde er det så dumt, at firmaet betaler benzin men ikke strøm.
P85DK
P85DK Oct 20 '19

Plug-in Hybrid er skidt i sin grundkonstruktion. Lille batteri, lille elmotor, lille ice motor. Mercedes 48V system til at køre generator, ac etc. er klart bedre, da det bidrager hele tiden uanset kørestil og føren skal ikke gøre noget selv.

bskaarup
bskaarup Oct 20 '19

Jeg har haft en VW Golf GTE i 3½ år. Den opladede jeg hver dag. Jeg valgte den da jeg gerne ville have en elbil med træk og Model X var for dyr. En super "gateway-bil". Nu har jeg en Model 3 med træk.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Oct 20 '19
P85DK
P85DK Oct 20 '19

Der er ingen tvivl om at en Plug-in hybrid som en Golf GTE giver god mening afgiftsmæssigt, men teknisk ikke så meget. Det er jo desværre problemet med afgifter ...

jramskov
jramskov Oct 20 '19

For at få folk til at oplade hybrider skal der gøres noget ved prisen på el og prisen på fossil brændstof. Hvis folk opdager at de kan spare en pæn sum penge ved at lade bilen op, så skal de nok få det gjort :)

P85DK
P85DK Oct 20 '19

ja, men når de så opdager at de hele tiden skal have den til opladning for at kunne bruge elmotoren, så bliver det alligevel for besværligt. De lovede 50 km er jo ikke mere end 30 km i virkeligheden

baldur
baldur Oct 21 '19

Jeg ejer stadig en Golf GTE plugin hybrid. Måden du lader den på er derhjemme om natten. Den får præcis 1 opladning per dag, og hvis det ikke er nok, så er det bare ærgerligt. Hvis du også har mulighed for at lade på arbejdet, så kan det være at den får 2 opladninger.

Måden man IKKE lader en GTE er på offentlige ladere rundt omkring. Det er bare ikke det værd.

Der er virksomheder der har købt GTE som firmabil til de ansatte og så udleveret et benzinkort samt et kort til eon/clever. De biler kommer til at køre ekstremt lidt på strøm. Typisk kan den ansatte ikke få betalt strøm der lades derhjemme, så det gør han ikke. Og ofte har de også forsømt at opsætte ladestandere ved virksomheden, så der bliver den hellere ikke ladet. Så tænker de at folk bare kan køre ud i byen og sætte den til i 4 timer og som belønning for det får du absolut ingenting. Der er absolut nul incitament til at den ansatte ikke bare kører 100% på benzin.

Dem der selv har købt sådan en bil, de har naturligvis også tænkt over hvordan de vil lade den. Selvom jeg kun lader bilen én gang per dag, så er det stadig 30-40 km dagligt på strøm i stedet for benzin. Det sidste år inden jeg fik Teslaen, så havde jeg også mulighed for at lade på arbejdet og så blev det til lidt flere km på strøm.

I dag står GTE'en mest stille da jeg primært bruger den når jeg skal trække min trailer. Konen er i gang med at tage kørekort og så får hun den. Planen er at sælge GTE'en når jeg kan få en model Y med træk.

ChristianL
ChristianL Oct 21 '19

Kører også selv plugin, og den er på mange områder et super godt valg. Kan nu modsat P85K´s påstand godt køre de 50 km på ren strøm, hvis jeg bare holder mig fra motorvej. Tænker valg af drivlinje afhænger af ens behov, og at man ikke pt. bør skyde nogle løsninger til hjørne :)

P85DK
P85DK Oct 21 '19

@ChristianL - så er du da den eneste jeg har hørt om der kan det ;-) Måske er batteriteknologien bare elbiler overlegen ;-)

Den største udfordring med plugin-hybrid er at begge drivlinier har det bedst med at blive brugt på samme måde som med bremser. Hvis de ikke bliver brugt eller kun brugt meget lidt og sporadisk så er der bare større sandsynlighed for at der er noget der fejler.

Med hybrid er der bare mange flere dele som kan gå i stykker og selv små sensorere kan koste kassen at skifte.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 21 '19
ChristianL
ChristianL Oct 22 '19

@P85DK Muligt du ikke har hørt om det før. Er nu sikker på min oplevelse ikke er unik. Og hvis du lægger mærke til, hvad jeg skriver, så er afhænger valg af drivlinje af ens behov. Så vi kan sagtens blive enige om, at der er kørselsmønstre, hvor det ikke er optimalt. Kender flere som kører PHEV, som faktisk kører på ren strøm i et omfang, hvor bensinen bliver gammel i tanken. Da jeg købte min ville jeg faktisk hellere have haft ren el. Men jeg skulle skifte, og der var kun TMS/X med tilstrækkelig rækkevidde på det tidspunkt, og de var økonomisk ikke en mulighed dengang. 

Når det så er sagt, så passer Phev faktisk også godt til mit behov. Pendler 2 x 50 km hver dag, og kører så en del mindre ture i byen. Motorvej foregår med bensin, bykørsel på el. Det er faktisk ikke nogen tosset løsning. 

P85DK
P85DK Oct 22 '19

Så dit daglige behov er ca. 150 km om dagen og der mener du at en plug in det mest oplagte valg? Jeg forstår godt at du ikke har råd til en S/X, men en Leaf og en i3 ville fint dække det behov. Hvis du får 50 km på ren el ud af en GTE, så ville du fint kunne dække dit behov med en VW e-UP / Renault Zoe eller måske endda en Twizy ;-)

Eksemplet med dem som kører så meget på strøm at benzinen bliver gammel er jo meget betegnende for at folk ikke forstår deres behov. De ender så med et lille batteri og en lille elmotor og når den ikke rækker til, så får de bekræftet deres fordomme om at el ikke kan dække deres behov.