Loading...
dk

Autopilot - hvad synes du? | Tesla Forum

MLaursen
MLaursen Nov 4 '19

Nu hvor der efterhånden er lidt forskellige versioner af AP samt forskellige tilkøbsmuligheder, kunne det være interressant at høre hvad I synes om jeres autopilot til daglig.

Jeg har ikke selv autopilot, så jeg glæder mig meget til at høre om jeres erfraringer med AP1, AP2, om I har købt Full Self Driving og hvor brugbart det er i den almindelige dagligdag.

Orv, og har I prøvet andre konkurrende systemer (Audi's Driver Assist f.eks.) til sammenligning?

JCBX
JCBX Nov 4 '19

Jeg har kørt en 1/4 million km i min TMS med AP1

det var et klart tilvalg at den skulle have AP1 , bruger det dagligt så snart det er muligt 

sikkert ikke verdens bedste version... men den klarer sig okay 

Joe73
Joe73 Nov 4 '19
Jeg har en model 3 med FSD, og bruger det så snart der er en midterstribe.
Det er super afslappende at køre med. Har ikke fortrudt det et sekund at jeg købte det med.
Imho er model 3 skabt til FSD.
baldur
baldur Nov 5 '19

Jeg har en Model 3 med FSD og en Golf GTE med adaptiv fartpilot og lane assist.

Autopilot (uden FSD) er som bekendt standard på model 3 nu. Det er flot i betragtning af at det jeg har på Golfen kostede kassen som ekstraudstyr.

Autopilot kan bruges i to "modes". Et tryk og du har aktiveret det der svarer til adaptiv fartpilot på Golfen. Dobbelttryk og du får det der svarer til lane assist. Lad mig starte med det sidste. Lane assist fungerer ikke. Det kan godt være at Autopilot har været udsat for megen kritik, men der er slet ingen sammenligning her. Lane assist kræver perfekte linjer og overtager ikke styringen ligesom Autopilot gør. I stedet er lane assist mere som Teslas emergency lane departure, som skubber dig tilbage imod midten, hvis du kommer for tæt på kanten. Sker det tre gange, så får du et irriterende bip og en meddelelse om at du er sat i skammekrogen. Det kan ske tre gange indenfor et sekund, så ofte har man ikke en chance... Hvis man er i skammekrogen, så undlader bilen at rette op og kører galt med vilje. Mister du bevistheden i Golfen, så reder den dig tre gange og fjerde gang får du lov til at køre ind i de modkørende. Sker det samme med autopilot, så vil bilen efter 30 sekunder konkludere at du ikke længere er responsiv. Derefter stopper bilen langsomt, tænder katastrofeblinket og laver et automatisk SOS opkald. På intet tidspunkt holder autopilot op med at styre.

Autopilot er ved at have rigtig godt styr på det med at centrere bilen. Det virker bare, specielt på de lidt større veje og i særdeleshed på motorvejen. Det virker også selvom der er vejarbejde. Der er dog stadig den berømte 1% hvor nogle skygger kan få den på vildspor. På min daglige rute kommer jeg forbi en strækning med holdende lastbiler. Om eftermiddagen på vej hjem, er det ikke ualmindeligt at den forsøger at køre mig direkte ind i de lastbiler. Men det er efterhånden det eneste sted jeg oplever noget. Og nu har de nedlagt lastbilsholdepladsen på grund af byggeri, så jeg ved ikke om det eventuelt er blevet fikset.

Så er der adaptiv fartpilot. Her er Autopilot blevet meget kritiseret for at lave "ghost" bremsninger. Den bremser pludseligt uden grund, angiveligt på grund af nogle skygger den misfortolker. Jeg synes det er næsten væk. Og de i tilfælde hvor det sker, da er det ikke længere en kraftig opbremsning og man kan bare køre igennem det og lade den accelerere op igen. Normalt når farten kun at falde omkring 5 km/t.

Golfens adaptive fartpilot laver aldrig sådanne falske bremsninger. Den har så til gengæld mange situationer hvor den undlader at bremse. Der skal man virkelig være vågen. Det er ikke en fejl da de bare har dokumenteret de situationer hvor det sker. Den kan ikke stoppe for stillestående biler medmindre den havde "lock" på bilen da den stoppede. Så hvis du nærmer dig rødt og en forankørende stopper, så stopper Golfen også. Men hvis der er for langt (mere end cirka 100-200 meter) op til den forankørende, så at radaren ikke ser ham stoppe, så stopper Golfen IKKE. Den kan hellere ikke stoppe hvis hastighedsforskellen er mere end cirka 60 km/t. Det betyder at hvis de pludselig holder på motorvejen og du nærmer dig bagerste bil med mere end 60 km/t i hastighedsforskel, så skal du selv stå på bremsen.

Det kan godt være at Teslas ghost bremsninger er irriterende men jeg føler mig langt mere sikker. Det er som sagt meget bedre nu, men jeg gætter på at det altid vil være der en smule. Konceptet er better safe than sorry. Hvis bilen er i tvivl så bremser den og sådan bør det være.

FSD - det er lige nu i Danmark bare sjov og ballade. Jeg fortryder ikke at have købt det, da jeg elsker at følge med i udviklingen. Men sagen er at du bedre selv skifter vejbane og så længe den ikke får lov til at gøre det automatisk, sådan som den gør i USA, så er det ikke specielt nyttigt. Køb det hvis du synes det er sjov, men lad være med at brokke dig hvis den ikke helt kan noget af det, som Elon Musk har lovet inden udgangen af året. Jeg tror på at der kommer et eller andet, men der kan gå år før at Tesla og EU bliver enige. Og år før at systemet er fintunet nok til at det er godt. Personligt håber jeg på at de i det mindste kan få åbnet op for automatisk vognbaneskift på motorvej, da jeg så synes der begynder at komme lidt værdi i det.

For dem der ikke ved det, så er FSD automatisk vognbaneskift og summon. Begge dele er saboteret i EU.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Nov 5 '19
PeterE
PeterE Nov 5 '19
Citat fra baldur

Jeg har en Model 3 med FSD og en Golf GTE med adaptiv fartpilot og lane assist.

Autopilot (uden FSD) er som bekendt standard på model 3 nu. Det er flot i betragtning af at det jeg har på Golfen kostede kassen som ekstraudstyr.

Autopilot kan bruges i to "modes". Et tryk og du har aktiveret det der svarer til adaptiv fartpilot på Golfen. Dobbelttryk og du får det der svarer til lane assist. Lad mig starte med det sidste. Lane assist fungerer ikke. Det kan godt være at Autopilot har været udsat for megen kritik, men der er slet ingen sammenligning her. Lane assist kræver perfekte linjer og overtager ikke styringen ligesom Autopilot gør. I stedet er lane assist mere som Teslas emergency lane departure, som skubber dig tilbage imod midten, hvis du kommer for tæt på kanten. Sker det tre gange, så får du et irriterende bip og en meddelelse om at du er sat i skammekrogen. Det kan ske tre gange indenfor et sekund, så ofte har man ikke en chance...

Autopilot er ved at have rigtig godt styr på det med at centrere bilen. Det virker bare, specielt på de lidt større veje og i særdeleshed på motorvejen. Det virker også selvom der er vejarbejde. Der er dog stadig den berømte 1% hvor nogle skygger kan få den på vildspor. På min daglige rute kommer jeg forbi en strækning med holdende lastbiler. Om eftermiddagen på vej hjem, er det ikke ualmindeligt at den forsøger at køre mig direkte ind i de lastbiler. Men det er efterhånden det eneste sted jeg oplever noget. Og nu har de nedlagt lastbilsholdepladsen på grund af byggeri, så jeg ved ikke om det eventuelt er blevet fikset.

Så er der adaptiv fartpilot. Her er Autopilot blevet meget kritiseret for at lave "ghost" bremsninger. Den bremser pludseligt uden grund, angiveligt på grund af nogle skygger den misfortolker. Jeg synes det er næsten væk. Og de i tilfælde hvor det sker, da er det ikke længere en kraftig opbremsning og man kan bare køre igennem det og lade den accelerere op igen. Normalt når farten kun at falde omkring 5 km/t.

Golfens adaptive fartpilot laver aldrig sådanne falske bremsninger. Den har så til gengæld mange situationer hvor den undlader at bremse. Der skal man virkelig være vågen. Det er ikke en fejl da de bare har dokumenteret de situationer hvor det sker. Den kan ikke stoppe for stillestående biler medmindre den havde "lock" på bilen da den stoppede. Så hvis du nærmer dig rødt og en forankørende stopper, så stopper Golfen også. Men hvis der er for langt (mere end cirka 100-200 meter) op til den forankørende, så at radaren ikke ser ham stoppe, så stopper Golfen IKKE. Den kan hellere ikke stoppe hvis hastighedsforskellen er mere end cirka 60 km/t. Det betyder at hvis de pludselig holder på motorvejen og du nærmer dig bagerste bil med mere end 60 km/t i hastighedsforskel, så skal du selv stå på bremsen.

Det kan godt være at Teslas ghost bremsninger er irriterende men jeg føler mig langt mere sikker. Det er som sagt meget bedre nu, men jeg gætter på at det altid vil være der en smule. Konceptet er better safe than sorry. Hvis bilen er i tvivl så bremser den og sådan bør det være.

FSD - det er lige nu i Danmark bare sjov og ballade. Jeg fortryder ikke at have købt det, da jeg elsker at følge med i udviklingen. Men sagen er at du bedre selv skifter vejbane og så længe den ikke får lov til at gøre det automatisk, sådan som den gør i USA, så er det ikke specielt nyttigt. Køb det hvis du synes det er sjov, men lad være med at brokke dig hvis den ikke helt kan noget af det, som Elon Musk har lovet inden udgangen af året. Jeg tror på at der kommer et eller andet, men der kan gå år før at Tesla og EU bliver enige. Og år før at systemet er fintunet nok til at det er godt. Personligt håber jeg på at de i det mindste kan få åbnet op for automatisk vognbaneskift på motorvej, da jeg så synes der begynder at komme lidt værdi i det.

For dem der ikke ved det, så er FSD automatisk vognbaneskift og summon. Begge dele er saboteret i EU.

Det er vildt nok at du har det fint med ghost opbremsningen, jeg er virkelig glad for at min Model S ikke har det problem længere. 

Men at køre i en bil som uden advarsel bare hugger bremserne i på en motorvej, er det ikke på kanten af det uforsvarlige? 

Ja, jeg er også fan og jeg elsker min Tesla men jeg er ikke fan af at vi kører rundt med beta software på danske motorveje...

Det er måske bare mig :)

(til gengæld er jeg vild med den adaptive fartpilot og auto park...summon er en gimmick)

baldur
baldur Nov 5 '19

"Men at køre i en bil som uden advarsel bare hugger bremserne i på en motorvej, er det ikke på kanten af det uforsvarlige?"

Det er aldrig sket for mig. Det eneste der kommer tæt på var et sted under en motorvejsbro, hvor bilen på en strækning over 100 meter pludselig troede at hastighedsgrænsen var det, der var på broen. Det sker ikke mere.

Jeg har bemærket at folk måske tror at "den hugger bremserne i" når den rent faktisk kun når at sænke farten 5-10 km/t før den giver slip igen. Det er der altså ikke nogen der kører op i dig af. Det er desuden sjældent nu.

Jeg har aldrig hørt om en Tesla der lavede en rigtig katastrofebremsning. Med ABS aktivering og det hele. Undtagen i tilfælde hvor det var alvor.

MOS
MOS Nov 5 '19
Citat fra baldur

FSD indeholder desuden også Autopark. Det virker rimelig godt, men den er ret langsom til at parkere, så det kræver lidt tålmodighed at bruge det. Jeg plejer derfor altid selv at smide den ind i båsen manuelt.

Ellers en rigtig god og afbalanceret beskrivelse af både VWs og Teslas førerassistentsystemer med fordele og ulemper. Jeg har selv en Tesla Model S med AP1 og jeg har prøvekørt en VW e-Golf med Lane Assist og hele pivtøjet, så jeg kan godt genkende de ting, du beskriver. Jeg er enig i langt det meste af det.

MOS
MOS Nov 5 '19
Citat fra PeterE
Det er vildt nok at du har det fint med ghost opbremsningen, jeg er virkelig glad for at min Model S ikke har det problem længere.

Peter, har du ikke en Model S med AP1? Det har jeg. Og jeg oplever ghost opbremsninger næsten hver dag. Det sker typisk på det samme sted hver gang inden for ±50 m. Jeg tror da ikke, det er specifik for min bil. Men det er sandsynligvis noget, alle Teslaer med AP (måske kun AP1?) gør, hvis man udsætter dem for den samme vejstrækning. Hvis du ikke oplever ghost opbremsninger, mon ikke det så har noget at gøre med de vejstrækninger, du kører på til daglig?

Men at køre i en bil som uden advarsel bare hugger bremserne i på en motorvej, er det ikke på kanten af det uforsvarlige?

Den hugger ikke bremserne i. Den bremser ganske moderat og tager måske kun farten af med ca. 5 km/h. Så det er ikke spor uforsvarligt - kun lettere irriterende.

Jeg har et par gange oplevet, at den har hugget bremserne i - det var nødbremsen. Men der var det altså også ramme alvor. Den ene gang var på motorvejen pga. en forankørende bil, der pludselig havde tænkt sig at klodse bremserne fra 130 km/h og helt ned til stillestående, i overhalingssporet og tilsyneladende helt uden grund! Det havde helt sikkert givet buler eller det, der er værre, hvis Teslaen ikke havde grebet automatisk ind.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 5 '19
PeterE
PeterE Nov 5 '19
Citat fra baldur

"Men at køre i en bil som uden advarsel bare hugger bremserne i på en motorvej, er det ikke på kanten af det uforsvarlige?"

Det er aldrig sket for mig. Det eneste der kommer tæt på var et sted under en motorvejsbro, hvor bilen på en strækning over 100 meter pludselig troede at hastighedsgrænsen var det, der var på broen. Det sker ikke mere.

Jeg har bemærket at folk måske tror at "den hugger bremserne i" når den rent faktisk kun når at sænke farten 5-10 km/t før den giver slip igen. Det er der altså ikke nogen der kører op i dig af. Det er desuden sjældent nu.

Jeg har aldrig hørt om en Tesla der lavede en rigtig katastrofebremsning. Med ABS aktivering og det hele. Undtagen i tilfælde hvor det var alvor.

Ok, så hugger den ikke bremserne i - den ‘bremser kun lidt’ på motorvejen imens I kører med motorvejshastighed. Er det virkelig kun mig som synes at det lyder helt galt?

Og AP er i beta. Jeg forstår det ikke, og jo Mark - jeg kører AP1 ligesom du gør og jeg har oplevet voldsomme opbremsninger som klart overraskede de bagvedkørende. 

AP har været beta på min Model S i 2015, 2016, 2017, 2018 og er det stadigvæk her i 2019. Det må da overraske andre end mig? 

Og AP er beta i Model 3 her i 2019? (Står der i user manual)
MOS
MOS Nov 5 '19
Citat fra PeterE Og AP er i beta. Jeg forstår det ikke, og jo Mark - jeg kører AP1 ligesom du gør og jeg har oplevet voldsomme opbremsninger som klart overraskede de bagvedkørende. 

Hvad er "voldsomme opbremsninger"? De moderate opbremsninger, jeg oplever, bremser den ca. 5 km/h i løbet af ca. 1 s, hvilket gør, at man mister ca. 0,7 m ift. den bagvedkørende bil. Og nå ja, så skal man lige op i fart igen. Så måske mister man 1-2 m i alt. Det bør ikke være kritisk, medmindre den bagvedkørende holder en alt, alt for lav sikkerhedsafstand.

PeterE
PeterE Nov 5 '19
Citat fra MOS
Citat fra PeterE Og AP er i beta. Jeg forstår det ikke, og jo Mark - jeg kører AP1 ligesom du gør og jeg har oplevet voldsomme opbremsninger som klart overraskede de bagvedkørende. 

Hvad er "voldsomme opbremsninger"? De moderate opbremsninger, jeg oplever, bremser den ca. 5 km/h i løbet af ca. 1 s, hvilket gør, at man mister ca. 0,7 m ift. den bagvedkørende bil. Og nå ja, så skal man lige op i fart igen. Så måske mister man 1-2 m i alt. Det bør ikke være kritisk, medmindre den bagvedkørende holder en alt, alt for lav sikkerhedsafstand.

MOS, forhold dig til essensen :) Er det forsvarligt at benytte en AP software som er i beta på 5.år og som uden grund aktiverer bremsen ved 110-130 kmt på motorvej? Og svar nu ikke at det er ok fordi bilen kun ‘bremser lidt’...

Jeg har oplevet at farten blev reduceret fra ca 110 til 80, og ja - det synes jeg er voldsomt nok når de bagvedkørende ikke forventer det.

Og ja, jeg er fan - men dammit hvor ville jeg ønske at softwaren blev testet bedre og blev færdiggjort og kom ud af beta.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Nov 5 '19
MOS
MOS Nov 5 '19
Citat fra PeterE
MOS, forhold dig til essensen :) Er det forsvarligt at benytte en AP software som er i beta på 5.år og som uden grund aktiverer bremsen ved 110-130 kmt på motorvej? Og svar nu ikke at det er ok fordi bilen kun ‘bremser lidt’...

Om de kalder softwaren for beta, gamma eller epsilon er mig fuldstændig ligegyldigt. Det er hvordan det virker, der er væsentligt. Indrømmet, ghost opbremsning er ikke optimalt. Men hellere én gang for meget end én gang for lidt. Og jo, det er OK forsvarligt, fordi bilen kun bremser lidt. Jeg mener det faktisk. Hvis man som fører af bilen er uenig og vurderer, at der ikke er grund til at bremse, kan man nemt overrule ved at trykke let på speederen, således at man ikke er til ulempe for den øvrige trafik.

Jeg har oplevet at farten blev reduceret fra ca 110 til 80, og ja - det synes jeg er voldsomt nok når de bagvedkørende ikke forventer det.

Det kan jeg ikke afvise, at du har oplevet. Men man sover da godt nok i timen, hvis man man ikke når at gribe ind, inden den har reduceret farten med 30 km/h. Der skal kun et lille tryk på speederen til at overrule en ghost opbremsning. 

baldur
baldur Nov 5 '19

Ordet BETA betyder ingenting. Google var i BETA i et årti selv da de forlængst var blevet verdens største søgemaskine og alle brugte dem og softwaren åbenlyst ikke var i test.

Tesla har beta testere og det er ikke os almindelige dødelige. Det er folk der har underskrevet en NDA og som prøvekører softwaren før at vi andre får lov. YouTube var fyldt med lækkede videoer af den nye summon feature mindst et halvt år inden den blev generelt tilgængelig.

Tesla har også alfa testere. De er ansatte hos Tesla.

Vi andre er i så fald "gamma testere". Men det er der ikke noget der hedder. Vi kører med release software.

Man kan diskuttere om Teslas software er kvalitet, buggy eller ligefrem usikker. Men det er ikke fordi de ikke har testet det før at de leverer.

Praksis med løbende at forbedre softwaren er noget du kender fra næsten alt andet end biler. Din telefon får jævnligt nye funktioner. Din Windows eller MAC bliver løbende opgraderet. Det gør ikke at det er beta. Hellere ikke selvom producenten vælger at følge den mærkelige mode, der blev startet af Google, om at kalde alt for beta.

Hvis jeg i øvrigt har kørt med noget software, som jeg tænker at her har jeg betalt for at teste deres ufærdige software, så er det VWs Lane Assist.

baldur
baldur Nov 5 '19

Jeg tror altså der i dag er væsentlig forskel på AP1 og AP2.5 eller HW3. I lang tid var det til fordel for AP1 men i dag er rykker de virkeligt på AP2/HW3. Jeg tror ikke der er forskel på AP2 og HW3 endnu.

Det handler om neurale netværk og adgang til flere kameraer. De kan simpelthen ikke indlæse det nyeste i AP1 hardwaren. Så det er meget muligt at jer på AP1 ikke oplever de samme forbedringer, som os med ny hardware ser.

Ice2EV
Ice2EV Nov 5 '19

VI harM3 kun med AP, ikke FSD, ønskede ikke at betale for noget jeg risikerede ikke kom i min ejer tid.

AP oplever jeg til gengæld er forbedret over de senere måneder, ghosting er blevet mindre, enten i form af færre eller en mindre bremsning. Faktisk tror jeg ikke den "bremser" så meget mere, måske det er "regenerativ braking" den når at slå til, inden den opdager at det er ok og fortsætter.

Spørgsmålet er om forbedringen kommer fordi jeg har sat varning til "late" ligeledes for ca 2 måneder siden. De er i hvertfald betragteligt færre bimmelinger der fremkommer med ham foran bremser og drejer, eller en modkørende vurderer han kan nå over inden jeg kommer. Sidste eksempel fik mange klokker tidligere, selvom der måske var 150 meter.

Hvis de delte FSD op i skiltegenkendelse, autopark etc for måske 5000 for hver, så tror jeg der var flere ting jeg ville investere i. Men så længe der ikke er udsigt til EU og Tesla bliver enige så er den store pakke for dyr.

Eks. Skiltegenkendelse og autopark kræver ikke nogen godkendelse, idet rigtig mange ICE'ere har det, også dem til den halve pris.

Forøvrigt siger min kollega at han har prøvet broderens mercedes E klasse som havde noget kør selv. De kørte ca 5 km gennem byen og uden at skulle rette på bilen selv, ud over at de have indtastet destination.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 5 '19
NikolajK
NikolajK Nov 5 '19

Vi har en Model 3 med FSD og jeg bruger autopilot featuren hver gang jeg kører længere ture i bilen, altså de 2 tryk ned på pinden. Jeg bruger det både på landevej og motorvej og det er simpelthen genialt og en vildt afslappende måde at køre på. Jeg oplever meget få fejl.

Nu hver jeg har FSD pakken bruger jeg så selvfølgelig også Navigate On Autopilot på motorvejen og den bliver bare bedre og bedre. Jeg er vild med det!

PeterE
PeterE Nov 5 '19
Citat fra baldur

Ordet BETA betyder ingenting. Google var i BETA i et årti selv da de forlængst var blevet verdens største søgemaskine og alle brugte dem og softwaren åbenlyst ikke var i test.

Tesla har beta testere og det er ikke os almindelige dødelige. Det er folk der har underskrevet en NDA og som prøvekører softwaren før at vi andre får lov. YouTube var fyldt med lækkede videoer af den nye summon feature mindst et halvt år inden den blev generelt tilgængelig.

Tesla har også alfa testere. De er ansatte hos Tesla.

Vi andre er i så fald "gamma testere". Men det er der ikke noget der hedder. Vi kører med release software.

Man kan diskuttere om Teslas software er kvalitet, buggy eller ligefrem usikker. Men det er ikke fordi de ikke har testet det før at de leverer.

Praksis med løbende at forbedre softwaren er noget du kender fra næsten alt andet end biler. Din telefon får jævnligt nye funktioner. Din Windows eller MAC bliver løbende opgraderet. Det gør ikke at det er beta. Hellere ikke selvom producenten vælger at følge den mærkelige mode, der blev startet af Google, om at kalde alt for beta.

Hvis jeg i øvrigt har kørt med noget software, som jeg tænker at her har jeg betalt for at teste deres ufærdige software, så er det VWs Lane Assist.

Jeg skrev vist at ønskede at softwaren var BEDRE testet, men lad det ligge.  

Og sammenligningen til browsere og telefoner er desværre helt skæv. Hvis browseren crasher så sker der en ting. Hvis telefonen genstarter sker der en anden ting. Og hvis en autopilot fejler, så slår den forhåbentlig bare fra og vi tager selv over.  

Uanset hvad, så er jeg vild med hvor langt Tesla er kommet - og ansvaret for hvad der sker er jo vores egen. Uanset hjælp fra software.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Nov 5 '19
MLaursen
MLaursen Nov 5 '19

Det er virkelig spændende at læse om, det her.

Som jeg læser jeres oplevelser har AP1 og AP2 nogenlunde samme udfrodringer, hvor AP2 dog udviser dem i mildere grad? Så AP1 er generelt brugbart i hverdagen og gør kørslen lang nemmere (med et par eventuelle ghost opbræmsninger), AP2 endnu mere, og FSD potentielt endnu endnu mere (dog kun marginalt pga. EU regler).

Interessant at VW har valgt en helt anden (omvendt) approach, samt at høre sammenligningen med AP. Jeg troede faktisk at de ville ligge et sted mellem AP1 og AP2 ift. brugbarhed, men selvom det er svært at sammenligne de to produkter, lyder det som om at VW er noget bagud. Mon ikke Audi bruger nogenlunde samme teknologi.

Jeg har ikke hørt godt om Mercedes' fremskidt, men hvis den nu kan køre gennem byen, må de være et godt stykke foran VW. Det kunne være at jeg skulle få mig en prøvetur i sådan en, så vi kan finde ud af det.

Forummets indlæg er redigeret af MLaursen Nov 5 '19
baldur
baldur Nov 5 '19

Jeg vil lige sige at VW er en svær størrelse. De kan sagtens finde på at have flere systemer. Selvom Audi er en del af VW så kan det godt være et andet system. Ligesom at det kan være at de større modeller hos VW kører med noget andet. Og endelig så er min Golf GTE efterhånden 3 år gammel. De udvikler også hurtigt på systemerne hos VW.

På godt og ondt så er min Golf som den var da den blev leveret. Ingen løbende opdatering af førerassistenter her.

jramskov
jramskov Nov 5 '19

Vi har haft en Model 3 med AP, ikke FSD siden marts. Vores opfattelse er helt klart også at AP bare bliver bedre og bedre. Det er efterhånden lang tid siden jeg har oplevet den lave ghost opbremsning eller blev forvirret hvor jeg ikke forventede det. 

De opbremsninger vi har oplevet er som beskrevet ovenfor, ikke vildt voldsomme, men derfor kan de godt resultere i en farlig situation. Jeg har f.eks. oplevet at den bremser op mens jeg er ved at overhale en lastbil på motorvejen selvom der var fri bane foran, så det kan næsten kun være lastbilen den reagerede på. Sålænge folk er opmærksomme og holder fornuftig afstand til forankørende er det ikke noget problem, men ingen af os kører perfekt og der er mange der er uopmærksomme i trafikken og/eller ikke holder fornuftig afstand.

AP er virkelig dejlig at køre med, ikke mindst i kø-kørsel. 

Jeg udfordrer den også jævnligt når der ikke er andre i nærheden. F.eks. helle anlæg ved bygrænser. Den klarer det for det meste, men dens bane er ikke optimal.

Sider: 1 2 »