Jeg har en Model 3 med FSD og en Golf GTE med adaptiv fartpilot og lane assist.
Autopilot (uden FSD) er som bekendt standard på model 3 nu. Det er flot i betragtning af at det jeg har på Golfen kostede kassen som ekstraudstyr.
Autopilot kan bruges i to "modes". Et tryk og du har aktiveret det der svarer til adaptiv fartpilot på Golfen. Dobbelttryk og du får det der svarer til lane assist. Lad mig starte med det sidste. Lane assist fungerer ikke. Det kan godt være at Autopilot har været udsat for megen kritik, men der er slet ingen sammenligning her. Lane assist kræver perfekte linjer og overtager ikke styringen ligesom Autopilot gør. I stedet er lane assist mere som Teslas emergency lane departure, som skubber dig tilbage imod midten, hvis du kommer for tæt på kanten. Sker det tre gange, så får du et irriterende bip og en meddelelse om at du er sat i skammekrogen. Det kan ske tre gange indenfor et sekund, så ofte har man ikke en chance... Hvis man er i skammekrogen, så undlader bilen at rette op og kører galt med vilje. Mister du bevistheden i Golfen, så reder den dig tre gange og fjerde gang får du lov til at køre ind i de modkørende. Sker det samme med autopilot, så vil bilen efter 30 sekunder konkludere at du ikke længere er responsiv. Derefter stopper bilen langsomt, tænder katastrofeblinket og laver et automatisk SOS opkald. På intet tidspunkt holder autopilot op med at styre.
Autopilot er ved at have rigtig godt styr på det med at centrere bilen. Det virker bare, specielt på de lidt større veje og i særdeleshed på motorvejen. Det virker også selvom der er vejarbejde. Der er dog stadig den berømte 1% hvor nogle skygger kan få den på vildspor. På min daglige rute kommer jeg forbi en strækning med holdende lastbiler. Om eftermiddagen på vej hjem, er det ikke ualmindeligt at den forsøger at køre mig direkte ind i de lastbiler. Men det er efterhånden det eneste sted jeg oplever noget. Og nu har de nedlagt lastbilsholdepladsen på grund af byggeri, så jeg ved ikke om det eventuelt er blevet fikset.
Så er der adaptiv fartpilot. Her er Autopilot blevet meget kritiseret for at lave "ghost" bremsninger. Den bremser pludseligt uden grund, angiveligt på grund af nogle skygger den misfortolker. Jeg synes det er næsten væk. Og de i tilfælde hvor det sker, da er det ikke længere en kraftig opbremsning og man kan bare køre igennem det og lade den accelerere op igen. Normalt når farten kun at falde omkring 5 km/t.
Golfens adaptive fartpilot laver aldrig sådanne falske bremsninger. Den har så til gengæld mange situationer hvor den undlader at bremse. Der skal man virkelig være vågen. Det er ikke en fejl da de bare har dokumenteret de situationer hvor det sker. Den kan ikke stoppe for stillestående biler medmindre den havde "lock" på bilen da den stoppede. Så hvis du nærmer dig rødt og en forankørende stopper, så stopper Golfen også. Men hvis der er for langt (mere end cirka 100-200 meter) op til den forankørende, så at radaren ikke ser ham stoppe, så stopper Golfen IKKE. Den kan hellere ikke stoppe hvis hastighedsforskellen er mere end cirka 60 km/t. Det betyder at hvis de pludselig holder på motorvejen og du nærmer dig bagerste bil med mere end 60 km/t i hastighedsforskel, så skal du selv stå på bremsen.
Det kan godt være at Teslas ghost bremsninger er irriterende men jeg føler mig langt mere sikker. Det er som sagt meget bedre nu, men jeg gætter på at det altid vil være der en smule. Konceptet er better safe than sorry. Hvis bilen er i tvivl så bremser den og sådan bør det være.
FSD - det er lige nu i Danmark bare sjov og ballade. Jeg fortryder ikke at have købt det, da jeg elsker at følge med i udviklingen. Men sagen er at du bedre selv skifter vejbane og så længe den ikke får lov til at gøre det automatisk, sådan som den gør i USA, så er det ikke specielt nyttigt. Køb det hvis du synes det er sjov, men lad være med at brokke dig hvis den ikke helt kan noget af det, som Elon Musk har lovet inden udgangen af året. Jeg tror på at der kommer et eller andet, men der kan gå år før at Tesla og EU bliver enige. Og år før at systemet er fintunet nok til at det er godt. Personligt håber jeg på at de i det mindste kan få åbnet op for automatisk vognbaneskift på motorvej, da jeg så synes der begynder at komme lidt værdi i det.
For dem der ikke ved det, så er FSD automatisk vognbaneskift og summon. Begge dele er saboteret i EU.