Loading...
dk

Autopilot - hvad synes du? | Tesla Forum

Johannelund
Johannelund Nov 5
Har ap1 i en model s, ja autopiloten har store begrænsninger, på landevej kan den ikke finde ud af hastighed, men det løses ved at at slå autopiloten fra og kun køre med fartpiloten sætte den till at køre for stærkt og finde en bil som man kan følge og som derfor regulere hastigheden, på motorvej har ap1 store problemer med vognbaneskift, Helt generelt det er mindre anstrengende at styre 100% selv end at skulle være klar til at gribe ind når ap1 fejler. Såsom tage afkørsler på motorvej med 130, møde og undvige spærreflader uden sætte hastighed ned og derfor styre direkte i grøften,
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Nov 5
MLaursen
MLaursen Nov 5
Citat fra Johannelund ... Helt generelt det er mindre anstrengende at styre 100% selv end at skulle være klar til at gribe ind når ap1 fejler. ...

Meget interessant. Gælder det også almen motorvejskørsel? Jeg tænker at du så ikke rigtig bruger din AP1 i det daglige?

P85DK
P85DK Nov 5

AP1 er fantastisk i køkørsel på motorvej, hvilket stort set er det eneste sted jeg bruger den

MOS
MOS Nov 5
Citat fra Johannelund Har ap1 i en model s, ja autopiloten har store begrænsninger, på landevej kan den ikke finde ud af hastighed, men det løses ved at at slå autopiloten fra og kun køre med fartpiloten sætte den till at køre for stærkt og finde en bil som man kan følge og som derfor regulere hastigheden, på motorvej har ap1 store problemer med vognbaneskift, Helt generelt det er mindre anstrengende at styre 100% selv end at skulle være klar til at gribe ind når ap1 fejler. Såsom tage afkørsler på motorvej med 130, møde og undvige spærreflader uden sætte hastighed ned og derfor styre direkte i grøften,

Det kan jeg slet ikke genkende. Specielt på motorvej fungerer min AP1 normalt næsten helt perfekt, inkl. vognbaneskift. Der, hvor der nogle gange kan være problemer, er, hvis det står ned i stænger, det er mørkt og vognbanelinjerne er udviskede pga. vand og genspejlinger på kørebanen. Så er den klart udfordret og jeg oplever, at den ikke kan læse vognbanelinjerne, men i stedet hægter sig på et forankørende køretøj, hvilket ofte afstedkommer en noget slingrende kørsel.

MLaursen
MLaursen Nov 8

Så fik jeg prøvet en Mercedes E-klasse med Drive Pilot.

Den kørte fint på motor- og landeveje, men fik ikke prøvet at køre i byen.

Man skal rykke lidt i rattet hvert minut ca., og der er nogle tidspunkter hvor man lige skal tage over. Den slukker for Drive Pilot hvis man ikke tager ok fat.

Umiddelbart lyder det meget som det I fortæller om AP1/2, men hvor meget man selv skal tage over, kan jeg ikke sige. Ift. hvor ofte jeg skulle tage over (selvom det ikke var det store), kan jeg ikke forestille mig at den bare kører i byen uden hjælp.

Efter sigende (jeg prøvede det ikke selv) bremser den selv op hvis der er hård opbremsning foran, og den klarede ellers fint at følge forankørende ned til stop. Man skal selv sætte i gang igen hvis man holder stille længere end 3 sek.

Mercedes produkt er dog en anelse kompliceret, idet det består af flere pakker man kan sammensætte (Distronic, Distronic Plus, DISTRONIC PLUS med Steering Assist, Drive Pilot ... der er sikkert mere). Jeg har ikke fået noget klart indtryk af hvordan det hele hænger sammen :D

Nå, men det har været meget spændende at høre om jeres oplevelser, og se hvor vi står i dag ift. selvkørende biler.

Jeg står i et dilemma nu: en brugt Model S med AP1, eller en ny Model 3 med AP2. Priserne er ens, så det hele handler nok om, hvorvidt AP2 er så meget vigtigere end AP1, end hvad man ellers får i en 3-årig Model S over Model 3 (plads, auto bagklap, luftundervogn - som jeg ser det).

KimT
KimT Nov 8

Du får nyere teknik, mere effektive motorer, hurtigere ladehastighed og meget andet i en model 3

Jeg kan også sagtens leve med AP1 i vores S fra '15, men ladehastigheden er jo af en anden verden i de nye modeller, hvis man regner med at skulle bruge bilen til ture sydpå

MLaursen
MLaursen Nov 8
Citat fra KimT

Du får nyere teknik, mere effektive motorer, hurtigere ladehastighed og meget andet i en model 3

Jeg kan også sagtens leve med AP1 i vores S fra '15, men ladehastigheden er jo af en anden verden i de nye modeller, hvis man regner med at skulle bruge bilen til ture sydpå

Ah ja - meget relevant!! Tak! Den slags kommer der nemlig også.

Lige for god ordens skyld, tror jeg ikke at Mercedes opdaterer over luften. Så vidt jeg forstod, skulle det gøres gennem firmwareopdateringer til service hos Mercedes.

PeterE
PeterE Nov 8
Lad ikke AP være afgørende. Kig på kapacitet og ladetid, og på størrelse. S kan noget som 3 ikke kan, og 3 er bare ny og lækker - også teknologisk.
baldur
baldur Nov 8

Med en ny Model 3 følger der HW3 og en garanti for en autopilot under fortsat udvikling. Hvis det er vigtigt for dig, så er det et nemt valg. Hvis du vil have adgang til FSD "full self driving" er det også selvgivet.

AP1 kan være fin nok, men du skal bare ikke forvente den store udvikling. Den modtager stadig opdateringer, men du må i det store hele forvente at der kun sker småting her.

Jeg vil mene at AP1 for mange kan være god nok. Men jeg ville alligevel vælge model 3 på grund af batteriet og ladehastighed. Selv hvis man ser bort fra "charge gate" så er model 3 bare overlegen her. Du kan lade fra 10% til 60% på 12 minutter på en Ionity lader. Det er fedt. Men selvfølgelig ligemeget hvis man ved at bilen ikke skal bruges til lange ture.

Sider: « 1 2