Loading...
dk

Model Y. Overvejer nogen den? | Tesla Forum

koden
koden Nov 4 '19

Sikkert nok.

Men er vel stadig for tidligt.

 

Men hvis det passer den sælges fra sommer 2020, hvornår er den så i DK?

Forummets indlæg er redigeret af koden Nov 4 '19
PeterE
PeterE Nov 4 '19
Citat fra koden

Sikkert nok.

Men er vel stadig for tidligt.

 

Men hvis det passer den sælges fra sommer 2020, hvornår er den så i DK?

Et gæt er sommeren 2021 desværre. Eller vel 12 måneder efter den kommer på gaden i USA?
Ice2EV
Ice2EV Nov 4 '19

Tror nu det bliver hurtigere end 12 måneder.

Den vil vel blive produceret både i US og i Kina, så der kan formentlig sprøjtes et hav ud hurtigere end model 3 blev ramped up.

P85DK
P85DK Nov 4 '19

Model 3 var små 3 år om at komme til Europa, og Kina kom minimum 6 md efter Europa. Tror ikke at en fabrik i Kina har nogen positiv indflydelse på hvornår vi ser Model Y i Europa.

Hertil kommer at de første 6md af produktionen typisk sælges tæt på Freemont, da det gerne er alfa versioner som der skal fejlrettes en del på.

Tror også vi tidligst ser den på gaden i Danmark slut Q3 2021.
 

Nikola
Nikola Nov 5 '19

Der er vel begrundet håb om, at det vil gå væsentlig hurtigere med at få fart på produktionen af Y (i forhold til model 3)?

PeterE
PeterE Nov 5 '19
Citat fra Nikola

Der er vel begrundet håb om, at det vil gå væsentlig hurtigere med at få fart på produktionen af Y (i forhold til model 3)?

Næh, det håb tror jeg nu ikke at der er. 

Hvorfor? Så skal Tesla i al fald øge deres produktionskapacitet.
Nikola
Nikola Nov 5 '19

Så vidt jeg har forstået var det en meget sløv opstart af model 3 produktionen, med flere "bump" på vejen.

Tesla har nu har langt mere erfaring med produktion i større skala og samtidig er Y jo langt henad vejen kendt teknologi fra model 3. Så alt andet lige, er der vel en vis sandsynlighed for at de vil kunne gå hurtigere frem.....

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Nov 5 '19
PeterE
PeterE Nov 5 '19


 

Citat fra Nikola

Så vidt jeg har forstået var det en meget sløv opstart af model 3 produktionen, med flere "bump" på vejen.

Tesla har nu har langt mere erfaring med produktion i større skala og samtidig er Y jo langt henad vejen kendt teknolog fra model 3. Så alt andet lige, er der vel en vis sandsynlighed for at de vil kunne gå hurtigere frem.....

 

 

 

Tjah, det kunne man håbe - der var også mange erfaringer fra Model S til Model 3. Så fair nok, håbet er der - jeg håber at Tesla vil sprøjte Y’ere ud af fabrikken, men jeg savner lidt data til at bakke håbet op.

KimT
KimT Nov 6 '19

jo, men nu har du jo både fortalt at de arbejder på en ny metode at lave hele rammen på - i en stor maskine, samt at de vil reducere ledningsnettet i bilen med over 90%.

https://electrek.co/2019/07/23/tesla-giant-machine-produce-model-y-body-one-piece/

https://electrek.co/2019/07/22/tesla-revolutionary-wiring-architecture-robots-model-y/

Så det kan godt være at opstarten bliver langsom.

jramskov
jramskov Nov 6 '19

Ja, det kan vist kun være ren spekulation hvor hurtigt de vil kunne skalere produktionen op. Som skrevet ovenfor er der ting der taler både for og imod. Uanset hvad, er det positivt at de har rykket datoen frem for nyligt og nu mener at være klar til produktion én til to kvartaler end tidligere forventet. 

Det kan også være at Model Y til Europa udelukkende vil blive produceret i Europa. Planen er at annoncere hvor deres europæiske fabrik skal ligge inden udgangen af i år og derefter at have den klar til produktion i 2021. Jeg tror dog ikke de kan få den fabrik bygget lige så hurtig som det er lykkedes i Kina.

Er vi interesseret i den? Det er vi helt sikkert. Hvis Model Y havde været tilgængelig samtidig med Model 3, havde vi valgt Model Y.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Nov 6 '19
Ice2EV
Ice2EV Nov 6 '19

Havde Y været mulig, var det også den vi havde valgt.

Designet er lidt federe.

Jeg har dog svært ved at se hvordan de klemmer 3 sæderække ind i den, uden det kun er til meget små børn. Der kan ikke være meget headroom.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 6 '19
selsoe
selsoe Nov 6 '19

På den norske Tesla-side, hvor man rent faktisk kan konfigurere og bestille Model Y står der følgende:

"Produksjonen forventes å begynne tidlig i 2021"
"Standard range-produksjonen forventes å begynne tidlig i 2022"

https://www.tesla.com/no_no/modely/design

baldur
baldur Nov 6 '19

Man kan ikke konfigurere træk på model Y på den norske side. Håber også at de kan gøre et eller andet, så at den kan trække noget mere end 1000 kg. Det er i underkanten og en bil med firehjulstræk forventes at kunne trække 100% af bilens totalvægt.

Bortset fra det, så er jeg også køber af Model Y når den engang kommer. Var så sent som i weekenden i Biltema og købe en værkstedsstøvsuger. Papkassen kunne ikke komme ind i Model 3 og jeg måtte stå og splitte det hele på parkeringspladsen. Skulle have taget min Golf. For mig er det vigtigt at en bil også er praktisk og der fejler sedan lidt.

voersaa
voersaa Nov 6 '19

Jeg er glad for min model 3 og baseret på de få billeder der findes af Y syntes jeg at 3'eren har et bedre design. Når det er sagt mangler den sku noget plads til at transportere ting, hvilket er en ret vigtig ting i min verden. Hvis jeg stod med valget imellem 3 og Y tror jeg at jeg ville vælge Y og det er alene baseret på at det i min bog er en mere praktisk bil.

Ice2EV
Ice2EV Nov 6 '19

Er der lidt BMW X4 over model Y? Lidt lavere front, men ellers?

Billedresultat for bmw x4 2019"

Billedresultat for tesla model y"

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 6 '19
MOS
MOS Nov 6 '19

Model Y har lavere og meget kortere front, samt et noget mindre udhæng over bagakslen end BMW X4. Model Y har dermed sandsynligvis mere kabine- og/eller bagagerumsplads. Kurven fra forruden, hen over taget og ned langs bagruden er langt blødere og mere organisk på Model Y end på X4. Model Y er vist også knap så høj og har så vidt jeg kan se lavere frihøjde

Mit kvalificerede gæt er derfor, at Model Y dermed er langt mere aerodynamisk end X4.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 6 '19
Johannelund
Johannelund Nov 6 '19
Tjaa mht træk på model y ja så kommer det nok senere, ligesom det gjorde på model 3, Tesla er jo ikke længe enerådende, så bare det at der er gode alternativer til Tesla vil medføre at Elon musk må give sig selvom det måske ikke ser godt ud i hans optik.
PeterE
PeterE Nov 6 '19
Citat fra MOS

Model Y har lavere og meget kortere front, samt et noget mindre udhæng over bagakslen end BMW X4. Model Y har dermed sandsynligvis mere kabine- og/eller bagagerumsplads. Kurven fra forruden, hen over taget og ned langs bagruden er langt blødere og mere organisk på Model Y end på X4. Model Y er vist også knap så høj og har så vidt jeg kan se lavere frihøjde

Mit kvalificerede gæt er derfor, at Model Y dermed er langt mere aerodynamisk end X4.

Ingen grund til st gætte: 0,23 vs 0,30 :) 
Nikola
Nikola Nov 6 '19

 

Citat fra selsoe

På den norske Tesla-side, hvor man rent faktisk kan konfigurere og bestille Model Y ...........

https://www.tesla.com/no_no/modely/design

Model Y (i Norge) er noget billigere end jeg havde forventet, forskellen fra M3 er temmelig begrænset. Er der noget med den norske pris? Så vidt jeg kan se er prisforskellen M3/MY i US omkring 7-8 % hvor den i broderlandet kun er omkring 3% (LR Dual)? 

Ville nok foretrække en Y, men synes at der er for længe til den ankommer, så havde egentlig svagt overvejet at købe en 3'er. Men hvis der kun er en meget lille prisforskel kan man godt frygte at brugtprisen på M3 vil få nogle alvorlige "buler" når Y ankommer eller? 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Nov 6 '19
Twinauto
Twinauto Nov 7 '19
Husk at norske priser (så vidt jeg ved) er ex moms - så jeg vile mene at du skal lægge 25% moms til forskellen Dernæst er der "tvungen" 9% forhandleravance på nye biler i DK, så det trir jeg også spiller ind. Endelig hæves afgiften (formentlig) fra 20-40% i 2020, som dog kompenseres lidt ved at bundfradrag hæves fra 40-70.000.