Loading...
dk

‘Super’charging? Middelfart netop nu | Tesla Forum

PeterE
PeterE Nov 7 '19
Der da hyggeligt på Comwells parkeringsplads, men skal det gå så langsomt? Jeg er alene på stedet, bortset fra en anden S som lader på et andet par.








PeterE
PeterE Nov 7 '19
Og her slutter eventyret i Middelfart så, 49 kWh på en time. Det er jeg ikke ret tilfreds med, vel?

Og ja, startede på varmt batteri, soc på 25% og solo-opladning på staderne. 






KimT
KimT Nov 7 '19

Den kører da hurtigt.

Altså os der er ramt af nedsat SuC hastighed har en SoC+kW på lige omkring 100

selsoe
selsoe Nov 7 '19

Middelfart er nederen. Jeg var der forleden i min 3'er. De fire M3-pladser var optaget af to 3'ere og to S'ere, der stod og krammede i efterårskulden. Langsiden var tom. Jeg forviste den ene S'er til langsiden og satte stikket i. 25kW gav den i godt og vel 30 minutter indtil de andre begyndte at køre og der kom lidt mere fut i sagerne. Jeg stod der ml 40-50 minutter og fik i alt 48 kWh i tanken. Ikke prangende.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Nov 7 '19
PeterE
PeterE Nov 7 '19
Tak for input til jer begge. Middelfart er bare praktisk fx på vej til Kolding hvor jeg er idag og hvor der ingen destination charging er. Og ja, det er dårlig stil hvis man uden grund holder i vejen for hinanden. Det bliver bedre når alle - en gang i fremtiden - kan lade på alle pladser :)
 
Der er forresten en ladestation på vej ved Knudshoved, ved ikke hvem der er operatør på den endnu.
KimT
KimT Nov 7 '19

Mht Knudshoved mener jeg at have hørt at stor set samtlige operatører er interesseret - inkl Tesla

selsoe
selsoe Nov 7 '19

Der står en Nyborg-lokation som "coming soon" under Teslas liste af superladere, så selvom Teslas definition af ordet "soon" førhen har vist sig at være løst defineret, er Nyborg/Knudshoved da på radaren:

https://www.tesla.com/da_DK/findus/list/superchargers/Denmark

PeterE
PeterE Nov 7 '19
Jeg smider et billede op når jeg har spist min undervejs-pølse :)
PeterE
PeterE Nov 7 '19
De er kommet halvlangt:






jonsiii
jonsiii Nov 7 '19

Det ligner ret meget sån en EON/Clever kombination, som vi har ved Fredericia S (de er vist endda gratis endnu).

@PeterE Har du prøvet dem? De skulle endda kunne give op til 175 kW. Det kunne være et alternativ til Middelfart SuC.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Nov 7 '19
PeterE
PeterE Nov 7 '19
Citat fra jonsiii

Det ligner ret meget sån en EON/Clever kombination, som vi har ved Fredericia S (de er vist endda gratis endnu).

@PeterE Har du prøvet dem? De skulle endda kunne give op til 175 kW. Det kunne være et alternativ til Middelfart SuC.

Har ikke prøvet dem endnu, men det lyder attraktivt. Lige nu får jeg så 110 kW i Køge på vej hjem - samme soc på 25% som på mit udtur hvor jeg fik 90 kW på ligeså varme batterier. Gid det ikke var så tilfældigt og mere til at regne med.
 
Til gengæld smart at man nu på navigationen kan se hvormange ledige ladestandere der er på næste SuC.




Gustavsfar
Gustavsfar Nov 8 '19
Enig i at Middelfart sig godt kunne trænge til en opdatering. Det kommer forhåbentligt snart
jramskov
jramskov Nov 8 '19

Knudshoved er EON/Clever UFC station. Der er to allerede, én ved Halsskov og én ved Fredericia (søg efter Wash World Fredericia hvis du ikke kan finde den).

Jeg har brugt dem flere gange og de er ganske fine, har en enkelt gang oplevet at ladehastigheden gik langsomt, der genstartede jeg opladningen og så kørte det fint.

PeterE
PeterE Nov 8 '19
Citat fra jramskov

Knudshoved er EON/Clever UFC station. Der er to allerede, én ved Halsskov og én ved Fredericia (søg efter Wash World Fredericia hvis du ikke kan finde den).

Jeg har brugt dem flere gange og de er ganske fine, har en enkelt gang oplevet at ladehastigheden gik langsomt, der genstartede jeg opladningen og så kørte det fint.

Fedt, tak for info - er ladehastighed på SuC niveau? Selvom jeg nok vil foretrække SuC’erne som jeg allerede har betalt for.
MOS
MOS Nov 8 '19

EON/Clever er vel med CCS-stik, så der er nok ikke mange Model S eller X, der kan lade der. Nogle få har måske fået eftermonteret bilen med mulighed for CCS, så man kan lade via en CCS-adapter.

 

Er der i øvrigt begrundet mistanke om, at der er noget galt med ladehastigheden specifikt på Middelfart SuC? Jeg har ofte hørt, at Køge SuC skulle have lignende problemer. Og SuC ved Tesla i Aarhus. Det virker som om meget af det er anekdoter baseret på, hvor man lige tilfældigvis kommer forbi og er skuffet over ladehastigheden. Køge og Aarhus og måske til en vis grad også Middelfart er måske steder folk ofte kommer efter at have kørt en kort strækning, så batteriet ikke er super varmt.

Jeg tænker, at det lige så godt kan have noget med bilen at gøre (SoC, batteritemperatur osv.). Det er desværre ikke muligt direkte at se batteritemperaturen i displayet (man er nødt til at bruge OBD-dongles, eksterne apps m.m.). Så det kan vel være lidt usikkert, når folk påstår, at de ankommer med "varmt" batteri. Hvad er "varmt" batteri? Er det når de gule stiplede linjer i powermeteret er væk (mener det er omkring 13 °C)? Jeg tror selv, at der en begrænsning i ladehastigheden et godt stykke længere op, så man først får optimal ladehastighed ved et "meget varmt" batteri (et gæt er 30-40 °C, måske mere).

Har folk, der oplever skuffende lav ladehastighed navigeret til SuC vha. bilens navigation, så den varmer batteriet op inden ankomst? Jeg mener også, der er noget med, at den ikke varmer batteriet, hvis SoC er < 20% (er dog ikke helt sikker). I så fald kan det være, folk forventer høj ladehastighed, men ikke er opmærksomme på, at bilen ikke har varmet batteriet godt op.

 

Det kunne være interessant, hvis folk, der oplever skuffende lav ladehastighed og mistænker den specifikke SuC, straks kører videre til en UFC-station i nærheden for at se, om de oplever noget tilsvarende der. Kun på den måde kan man vel være sikker på, om begrænsningen skyldes bilen eller ladestationen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 8 '19
PeterE
PeterE Nov 8 '19
Citat fra MOS

EON/Clever er vel med CCS-stik, så der er nok ikke mange Model S eller X, der kan lade der. Nogle få har måske fået eftermonteret bilen med mulighed for CCS, så man kan lade via en CCS-adapter.

 

Er der i øvrigt begrundet mistanke om, at der er noget galt med ladehastigheden specifikt på Middelfart SuC? Jeg har ofte hørt, at Køge SuC skulle have lignende problemer. Og SuC ved Tesla i Aarhus. Det virker som om meget af det er anekdoter baseret på, hvor man lige tilfældigvis kommer forbi og er skuffet over ladehastigheden. Køge og Aarhus og måske til en vis grad også Middelfart er måske steder folk ofte kommer efter at have kørt en kort strækning, så batteriet ikke er super varmt.

Jeg tænker, at det lige så godt kan have noget med bilen at gøre (SoC, batteritemperatur osv.). Det er desværre ikke muligt direkte at se batteritemperaturen i displayet (man er nødt til at bruge OBD-dongles, eksterne apps m.m.). Så det kan vel være lidt usikkert, når folk påstår, at de ankommer med "varmt" batteri. Hvad er "varmt" batteri? Er det når de gule stiplede linjer i powermeteret er væk (mener det er omkring 13 °C)? Jeg tror selv, at der en begrænsning i ladehastigheden et godt stykke længere op, så man først får optimal ladehastighed ved et "meget varmt" batteri (et gæt er 30-40 °C, måske mere).

Har folk, der oplever skuffende lav ladehastighed navigeret til SuC vha. bilens navigation, så den varmer batteriet op inden ankomst? Jeg mener også, der er noget med, at den ikke varmer batteriet, hvis SoC er < 20% (er dog ikke helt sikker). I så fald kan det være, folk forventer høj ladehastighed, men ikke er opmærksomme på, at bilen ikke har varmet batteriet godt op.

 

Det kunne være interessant, hvis folk, der oplever skuffende lav ladehastighed og mistænker den specifikke SuC, straks kører videre til en UFC-station i nærheden for at se, om de oplever noget tilsvarende der. Kun på den måde kan man vel være sikker på, om begrænsningen skyldes bilen eller ladestationen.

En UFC-station Mark? :)
MOS
MOS Nov 8 '19
Citat fra PeterE
En UFC-station Mark? :)

UFC = Ultra Fast Charging

F.eks. Ionity eller EON/Clever på min. 150 kW ladeeffekt. Kræver dog CCS.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 8 '19
PeterE
PeterE Nov 8 '19
Citat fra MOS
Citat fra PeterE
En UFC-station Mark? :)

UFC = Ultra Fast Charging

F.eks. Ionity eller EON/Clever på min. 150 kW ladeeffekt. Kræver dog CCS.

Tak, så blev jeg også klogere idag. Og måske burde jeg vide det, men vil en CCS-opgradering til min veteran-85D (2015) have en effekt eller er jeg stadigvæk på max 100-110 kW?
Bianco
Bianco Nov 8 '19

CCS-opgradering er vist max 135 kW, men der står ikke noget max. i manualen. Det vil nok i praksis være batteriet der sætter grænsen.

https:///...-manuals?redirect=no

https://insideevs.com/news/357998/tesla-model-s-135-kw-ccs-adapter/

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Nov 8 '19
KimT
KimT Nov 8 '19

Bilen bliver ikke hurtigere til at lade bare fordi du smider 4000,- efter en CCS opgradering. Det er BMS der bestemmer hastigheden.

Du får bare et støre udbud af ladestandere du kan benytte.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 8 '19
Sider: 1 2 3 »